Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، پژوهشگران می‌گویند دستکاری ژنتیک گیاهان می‌تواند محصول برنج و سیب زمینی را در مزارع تا ۵۰ درصد افزایش دهد و علاوه بر این مقاومت محصولات کشاورزی را در برابر خشکسالی بیشتر کند.

محققان چینی مقیم دانشگاه شیکاگوی آمریکا با تزریق ژنی به نام اف تی او به درون محصولات کشت شده سیب زمینی و برنج توانستند کاری کنند که محصول نهایی بارورتر و بزرگ‌تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محصول به دست آمده در شرایط آزمایشگاهی سه برابر و در مزرعه کشاورزی ۵۰ درصد بیشتر بود. ریشه‌های این محصولات در خاک نیز عمیق‌تر شد و به آنها کمک کرد تا در شرایط خشکسالی آب بیشتری جذب کنند.

به گفته چوآن هی پژوهشگر اصلی این طرح، این روش دستکاری ژنتیک را می‌توان بر روی اکثر محصولات کشاورزی به کار گرفت و فرایند آن نیز ساده و سهل است.

ژن اف تی او باعث دستکاری و توقف فعالیت نشانگرهای زیستی در گیاهان می‌شود که موجب کند شدن رشد آنها می‌شوند. انجام این کار در مراحل اولیه رشد یک گیاه مؤثر خواهد بود.

کد خبر 5264102

منبع: مهر

کلیدواژه: مهندسی ژنتیک کشاورزی برنج گرمایش زمین حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان نوآوری امنیت اطلاعات روسیه ایالات متحده امریکا حمل و نقل شورای عالی فضای مجازی واتس آپ نرم افزار جاسوسی پگاسوس هکرها فناوری فضایی سیارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۶۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: در گذشته ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد پنبه کشور در استان گلستان تولید می‌شد، افزود: کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار می‌تواند ما را در محصول پنبه به خودکفایی برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: باتوجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی ما باید در بحث محصولاتی چون گندم، برنج، شکر، چغندرقند و پنبه به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به دلیل کم آبی به ۱۴ هزار هکتار رسید و گلستان بیشترین کاهش سطح زیر کشت را در کشور تجربه کرد.

قربانی با اشاره به اینکه استان گلستان به رقم سرسبز بودن مشکل کم آبی دارد، گفت: در کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۵ تنها دو رقم پنبه در کشور موجود بود که برای بهره برداری این محصول نیاز به ۲۲۰ روز زمان بود اما اکنون ۱۴ رقم تجاری پنبه در کشور موجود است که طی ۱۱۰ روز به بهره برداری می‌رسد.

قربانی اظهار کرد: پنبه یک محصول اشتغالزا است که هر چهار هکتار پنبه‌کاری یک شغل مستقیم و پنج شغل در صنایع جانبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6090878

دیگر خبرها

  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند