Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید «علی آقازاده» روز شنبه در نشست دوره آموزشی ویژه منتخبان ششمین دوره شوراهای اسلامی استان مرکزی در اراک، افزود: در حیات شوراهای اسلامی از سال ۱۳۷۷  تاکنون، افراد مختلفی از دیدگاه‌هایی فکری و سیاسی متفاوت به پارلمان‌های شهری راه یافتند و حضور فعالان حزبی در شوراها به معنی دخالت گرایش سیاسی آنان در اداره امور شهرها نیست و شهرداران باید بر مبنای توانمندی‌های تخصصی ارزیابی و گزینش شوند و سیاست‌کاری نمره منفی برای مدیریت شهری محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: منتخبان ششمین دوره شوراهای اسلامی مجاز نیستند که شهردار را از فعالان تبلیغاتی خود در انتخابات برگزینند و یا از شهرداران پس از انتصاب انتظار اقدامات خاص به نفع گروه و افراد مشخصی داشته باشند و یا وجودشان را در امور تخصصی به مدیریت شهر تحمیل کنند.
نماینده عالی دولت در استان مرکزی اظهار داشت: وجود نیروهای غیرتخصصی در ساختار مدیریت شهری معضلی قدیمی است و باید این رویه اصلاح شده و بودجه‌ای که هزینه‌کرد عمرانی دارد نباید برای  پرداخت حقوق پرسنل صرف شود و این انتظار از شوراهای جدید در استان پررنگ است.
آقازاده ادامه داد:  ۳۴ شهردار در استان مرکزی فعالیت دارند که حکم ۲ نفر آنان در  اراک و ساوه توسط وزارت کشور و احکام ۳۲ شهردار دیگر توسط استاندار مرکزی صادر می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود اعضای شورای اسلامی شهرها، در انتصاب شهردار دقت لازم را داشته باشند تا بیشترین فرصت برای خدمت به مردم فراهم شود.
وی تصریح کرد: شورای اسلامی موفق شهرداری را برمی‌گزیند که شاخصه‌های توانمندی بالا را داشته باشد و در چهار سال عمر پارلمان‌های محلی همراستا با راهبردهای ترسیمی با اقتدار و بهترین کیفیت کارنامه خود را مزین کند.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه متتخبان ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر به لحاظ سنی جوانتر از اعضای شوراهای اسلامی دوره‌ های گذشته هستند، انتظار می‌رود که دایره مشاوره از تجارب متخصصان را بزرگتر کنند تا بتوانند ایده‌های نو را با تجارب پیشین پیوند زده و بهترین نتیجه در مدیریت شهرها حاصل آید.
آقازاده یادآور شد: هنر اعضای شورای اسلامی شهر و روستا این است که با مدیران دستگاه‌های اجرایی تعامل سازنده داشته باشندو با اشراف حداکثری بر قوانین بتوانند کارآمد عمل کنند.
وی خاطر نشان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی اهی تنگاتنگ با اعضای شورای اسلامی هستند و این مهم به صورت بخشنامه اعمال می‌شود چرا که این مطالبه‌گری در رفع مشکلات حوزه شهری گره‌گشا است.
 نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خانه ملت نیز در این نشست بیان کرد:  ۹۷۲نفر در کرسی‌های شورای اسلامی شهر و پنج هزار و ۳۵۲ نفر نیز در شوراهای روستایی استان مرکزی در ششمین دوره شوراهای اسلامی مشارکت کردند.
دکتر «علی‌اکبر کریمی»  بیان کرد: در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲ هزار ناظر در این استان فعال بودند و همپای مجریان انتخابات تلاش زیادی انجام دادند به‌گونه‌ای که در هیچ کدام از حوزه های انتخابیه  استان ابطال انتخابات رخ نداد.
رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات استان مرکزی ضمن تقدیر از تعامل و همکاری مناسب هیات‌های اجرایی، نظارت و ستاد انتخابات استان و شهرستان گفت: بازشماری صندوق‌های آرا در آشتیان، تفرش و ۲ مرحله در اراک انجام شد و تمام آرای حوزه های انتخابیه شهر و روستا به جز مراکز استان تایید شدند و تاییدیه نهایی هیات مرکزی نظارت برای شورای اسلامی شهر اراک نیز هفته آتی  اعلام می‌شود.
دکتر کریمی ادامه داد: ۱۰ اصل قانون اساسی به‌صورت اختصاصی برای شوراهای اسلامی تعریف شده که این مهم نشان از توجه ویژه  به پارلمان‌های محلی است.
وی اظهار داشت: بحث مدیریت متمرکز تاکنون در شوراهای اسلامی شهر و روستا معقول مانده که انتظار می‌رود نمایندگان  راه یافته به پارلمان شهری از این ظرفیت های نهفته شده که در قانون اساسی در راستای پیشبرد سریع فعالیت‌ها تعریف شده، بیشترین بهره‌گیری را داشته باشند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در قانون اساسی برای تک‌تک سطوح فعالیت شوراهای بخش، شهرستان و استان، وظایف و اختیاراتی تعریف شده است و باید اذعان داشت که در قانون شوراهای اسلامی  ۳۴ وظیفه تعریف شده که ۱۶ مورد آن در حوزه شهرداری و ۱۷ وظیفه دیگر خارج از حیطه و وظایف شهرداری است و باید در شهرستان‌ها توسط اعضا تعریف شود.
دکتر کریمی یادآور شد: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌عنوان معتمدان مردم به‌صورت افتخاری به عضویت شوراها درآمدند بنابراین باید برای  ساماندهی، توسعه و آبادانی شهر وارد صحنه شوند.
 وی عنوان کرد: تقویت شهرداری‌های کوچک، و افزایش سهم دهیاری‌ها از ۲۰ به ۳۰درصد در برنامه ششم توسعه، تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان پایدارترین منبع درآمد شهرداری از جمله اقداماتی است که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شده است و وضع قوانینی برای دفاع از حقوق شهرداری و دهیاری ها، تعیین تکلیف وضعیت استخدامی در شهرداری‌ها و همچنین اجرای طرح مدیریت جامع و متمرکز شهری و روستایی درخانه ملت با جدیت در حال پیگیری است.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در بهارستان، مهمترین وظایف قانونی شوراها را انتخاب شهردار عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شهردار باید دارای تخصص و تجارب کافی در حوزه مدیریت شهری باشد بنابراین انتظار می‌رود  یک بانک اطلاعاتی در استانداری ایجاد شود تا افراد توانمند ذی‌صلاح، پاکدست و کارآمد در آنجاه ثبت نام کنند و از ظرفیت این افراد در حوزه مدیریت‌های شهری بهره‌گیری شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: انتطار می‌رود شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا قوانین و مشکلاتی که در حوزه مدیریت شهری وجود دارد را جداسازی کرده  و به سمع و نظر  نمایندگان استان در خانه ملت برسانند تا در بازنگری قانون شهرداری‌ها در خانه ملت مدنظر باشد.
«علیرضا نظری» افزود: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا با رای مردم به پارلمان شهری راه یافتند که می‌طلبد در راستای رفع مشکلات مردم گام‌های‌ موثری بردارند و اعتماد عمومی مردم را جلب کنند.
دادستان شهر اراک نیز در این نشست بیان کرد: در نظام مردم سالاری دینی، مشورت‌پذیری باید محور عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستاها باشد.
«ربیع الله قربانی» افزود: تعامل و همکاری میان اعضای شورهای اسلامی شهر و روستا و  مردم و همچنین بهره‌گیری از نظرات تخصصی و کارشناسی در پیشبرد امور و تامین نیازهای مردم باید مدنظر باشد.
وی تاکید کرد: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید با روحیه جهادی و انقلابی، منافع عمومی مردم را به مصالح شخصی ترجیح دهند و با جلب اعتماد و افزایش رضایت عمومی مردم در راستای توسعه و آبادانی شهر گام بردارند.
دادستان اراک اظهار داشت: قانونمداری باید سرلوحه اقدامات و فعالیت های شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین شهرداری‌ها باشد  در غیراینصورت آسیب زیادی متوجه مردم می‌شود.
 ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و محلس شورای اسلامی در ۲۸خردادماه برگزار شد.

برچسب‌ها شورای شهر اراک استان مرکزی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر اراک استان مرکزی شورای شهر اراک استان مرکزی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا ششمین دوره شوراهای اسلامی شورای اسلامی شهر انتظار می رود مدیریت شهری استان مرکزی شهرداری ها مدیریت شهر تعریف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالخالق برزگرزاده ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت به نام هفته شوراها نامگذاری شده است که در این هفته برنامه‌های مختلفی در سطح استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تشکیل شوراها نقش مهمی در تحقق مشارکت مردم در فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی دارد و ۹ اردیبهشت مصادف با فرمان تاریخی امام راحل (ره) در سال ۱۳۵۸ مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران در سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی است.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: ارتقای شأن منزلت و جایگاه شوراهای اسلامی پایه شامل عشایر، روستایی و شهری در بخش، شهرستان و استان هدف از برگزاری مراسم روز شوراها است.

وی اضافه کرد: این نهاد در تسریع و تسهیل فرآیندهای توسعه، تقویت ارتباط و تعامل مردم با حاکمیت، بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت، توان و قابلیت‌های مردم به‌عنوان بازیگران و کنشگران اصلی و صاحبان اصلی نظام در فرایند توسعه ملی نقش تأثیرگذاری دارد.

معرفی دستاوردهای شوراها

برزگرزاده بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای اسلامی در تحقق شعار سال، پیشبرد اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی و معرفی دستاوردهای شوراهای اسلامی به مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی را از دیگر اهداف اجرا برنامه‌های هفته شوراها دانست.

وی هم‌اندیشی با صاحبان علم و تجربه، جوانان، زنان، نخبگان و اقشار مختلف مردم را از دیگر اهداف برگزاری این مراسم ذکر و بیان کرد: این هم‌اندیشی در راستای بررسی آسیب‌ها و چالش‌های پیش‌روی شوراهای اسلامی و راهکارهای برون‌رفت از آنها برگزار می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر تجلیل از برترین‌های خانواده بزرگ شوراهای اسلامی و شهروندان نمونه برتر در تعامل با شوراها را از دیگر امور در این هفته دانست و اضافه کرد: در هفته شوراها ضمن برگزاری همایش با حضور منتخبین شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح استان بوشهر و شهرستان‌ها، از اقدامات و فعالیت‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلیل می‌شود.

وی تعداد اعضای شوراهای استان را هزار و ۴۶۰ نفر دانست و خاطرنشان کرد: در استان بوشهر ۱۰ شورای اسلامی در سطح شهرستان، ۲۵ شورا در بخش‌ها و ۴۰ شورا در سطح شهرها تشکیل شده است.

برگزاری برنامه‌های متنوع

برزگرزاده با بیان اینکه در مجموع هزار و ۲۵۰ نفر عضو شوراهای روستایی این استان هستند، تصریح کرد: ۱۵۰ نفر اعضای شوراهای اسلامی روستاهای استان بانو و مابقی آقایان هستند.

وی تعداد اعضای شورای اسلامی شهرهای استان بوشهر را ۲۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: در هفته شوراها برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، عمرانی و اجتماعی تدوین شده و در این هفته از طرح‌های مختلف در شهرها و روستاهای استان بوشهر بهره‌برداری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر جایگاه شوراها در قانون اساسی را بسیار رفیع دانست و افزود: اعضای شوراهای اسلامی طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم و به‌صورت مستمر پیگیر حل مشکلات مردم در بخش‌های مختلف هستند.

وی، عناوین هفته شوراها را برشمرد و گفت: ۹ اردیبهشت به‌عنوان شوراها، تولید با مشارکت مردمی، ۱۰ اردیبهشت، شوراها و مشارکت اجتماعی زنان، ۱۱ اردیبهشت شوراها و ارتقای سرمایه اجتماعی، ۱۲ اردیبهشت شوراها و شاخص‌های کیفیت زندگی، ۱۳ اردیبهشت شوراها و شادابی و نشاط اجتماعی، ۱۴ اردیبهشت شوراها و رونق تولید و کارآفرینی و ۱۵ اردیبهشت شوراها و درآمد پایدار محلی نامگذاری شده است.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستاها را یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی ایران نام برد و افزود: تشکیل شوراهای اسلامی را نشان از ظرفیت سیاسی ایران برای جلب مشارکت بیشتر مردم در اداره امور کشور، تحقق مردم سالاری دینی و تمرکززدایی دارد.

کد خبر 6089946

دیگر خبرها

  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • عملکرد شوراها قابل دفاع است
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • شوراها مردمی سازی کارها را در اولویت قرار دهند