آیا بهمن فرمان آرا سریال تاریخی خود را میسازد؟ + عکس
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۴۲۴۶
فرمان آرا که سال ۹۷ قرار بود سریال تاریخی «داستان جاوید» را بر اساس رمان اسماعیل فصیح در ۲۴ قسمت برای شبکه نمایش خانگی بسازد، پس از چند ماه کار کردن روی این پروژه و انجام مراحل پیش تولید، یک باره با توقف سریالش مواجه شد و حالا پس از چند سال اینگونه عنوان میکند که گویا در آن زمان قرار نبوده است که او این مجموعه را کارگردانی کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرمان آرا که در سینما کارگردان گزیدهکاری محسوب میشود، سال ۹۷ توقف یکباره سریالش را به انتخاب سلیقهای یکی از مدیران وقت در شبکه نمایش خانگی نسبت داده و اینگونه عنوان کرده بود که همین فرد زمانی که مدیر تئاتر هم بوده است اجازه نداده تئاتر «مردی برای تمام فصول» را اجرا کند و او انقدر صبر کرده تا برود و بتواند نمایش را روی صحنه ببرد.
اما حالا که متولیان بخش شبکه نمایش خانگی تغییر کرده و از بازنشستگی این مدیر هم سه سالی می گذرد، شاید بتوان به از سرگیری پروژه بهمن فرمان آرا در شبکه نمایش خانگی جدیتر فکر کرد. بر این اساس سال ۹۹ وقتی خبر ابتلای این کارگردان به کرونا منتشر شد، فرمان آرا در فضای مجازی نوشت، دوستان عزیز خوبم و پوز کرونا را میزنم. از این همه محبت و عشق شرمنده ام کردید. به زودی سریال (شبکه خانگی) داستان جاوید را شروع خواهم کرد.
با این همه این کارگردان که جمعه شب (اول مرداد ماه) با برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش گفت وگو می کرد، اعلام کرد که فعلا ترجیح می دهد فیلم سینمایی اش را بسازد و پس از آن شاید سراغ مجموعه شبکه نمایش خانگی اش برود. سریالی که بر اساس پیش بینی هایی که خود فرمان آرا پیشتر داشته، با توجه به پروداکشن عظیمی که به لحاظ تاریخی بودن به همراه دارد، حداقل حدود یک سال به طول می انجامد.
به گزارش ایسنا، برنامه «پرانتز باز» شامگاه جمعه (اول مرداد ماه) با اجرای نیما رییسی و سردبیری و تهیهکنندگی مارال دوستی، به رابطهی فرهنگ و اخلاق با سانسور در آثار تصویری پرداخت. در برنامه شمارهی پنجم «پرانتز باز»، علیرضا بهرامی، نغمه دانش و فرانک آرتا، در مقام کارشناس، نیما رییسی را همراهی میکردند.
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: بهمن فرمان آرا شبکه نمایش خانگی فرمان آرا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۴۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشهای است؟!
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانهها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه میشود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درستتر سلبریتیها میشود.
به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن میشود.
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرمهای داخلی است، میتوان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر میتوان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشهای هستند؟!
۱-هر چند برخی سریالها در سالهای اخیر مروج زندگیهای تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایهها و تعریضات غیرمنصفانهای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.
۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و میدهند.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریالها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی میکنند.
۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنامهای متعدد از ویژگیهای غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم میگذارد.
۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال میتوان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگیهای لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.