Web Analytics Made Easy - Statcounter

اما آنطور که دیگر مسئولان استان کرمان می‌گویند شاید حتی اگر پیش‌بینی هم دقیق‌تر بود، از میزان خسارت سیل آنچنان که باید کاسته نمی‌شد زیرا اقداماتی که باید سال ها در مواجهه با خطرات سیل انجام می شد انجام نگرفته و بیشتر تاسیسات زیربنایی شهرستان دچار مشکل است.

سیل بافت در ۱۵۶ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان که چندروز پیش چند نوبت برخی مناطق این شهرستان را در برگرفت دو روی مهم دارد؛ نخست ضعف ساختارهای زیربنایی در این منطقه و کم کاری برخی متولیان در انجام مقررات و موازین قانونی از جمله جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، ایجاد راه های دسترسی جاده ای و ارتباطات تلفن، گشایش راه های مسدودشده مسیر عبور سیلاب و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... و دیگر روی، زندگی کنونی روستاییانی است که سیل هستی شان را با خود برده است.

مردمی که برخی از آنان از ۲۵ تیرماه که سیل جاری شد در مسجد روستایشان شب ها را می خوابیدند و قرار شده تا ساخت یا مرمت منزلشان در حیاط خانه شان در چادر زندگی کنند؛ یا دو خواهر بی سرپرستی که تنها گاوشان که معاششان را تامین می کرد را سیل با خود برد.

روز جمعه هفته گذشته استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و سایر مسئولان استان کرمان وقت خود را به بازدید از مناطق روستایی سیلزده در شهرستان بافت اختصاص دادند و خبرنگار ایرنا نیز آنان را همراهی کرد.

در جریان این بازدید بود که درددل مردم و برخی مسئولان بازتر شد و گلایه ها داشتند؛ گلایه هایی که حق است و در نتیجه کم کاری برخی متولیان که دست روی دست گذاشته اند و به وظایفشان عمل نکرده اند.

آنطور که صمدالله محمدی نماینده مردم بافت، رابر و اُرزوییه در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازدیدها گفت: بالادست شهر بافت نیز سیل‌بند مناسبی وجود ندارد و احتمال داشت که خسارت در شهر بافت هم رخ می داد.

به گفته وی اقدامات مربوط به آبخیزداری به طور مناسب انجام نشده است و اگر ساماندهی رودخانه های بالادست و ملاحظات فنی در ا بنیه ارتباطی به خوبی اتفاق می افتاد، خسارت های سیل اخیر اینقدر بالا نبود.

نکته مهم دیگر نخاله های معدن کوهشا در بافت اعلام شده که مسیر جریان سیلاب را به سمت روستاهای اطراف هدایت کرده و در این مدت هیچکس نه کاری کرده و نه برخوردی داشته است.

چوپانی که خبر داد

نکته دیگری که اهالی روستاهای سیل زده شهرستان بافت در جمع مدیران اعلام می داشتند، ضمن گلایه از وضعیت ارتباط تلفنی و اینترنتی این منطقه این بود که جوان چوپانی بالای ارتفاعات زودتر از بقیه از جاری رشدن سیلاب مطلع می شود و تلاش می کند که به اهالی اطلاع دهد اما آنتن تلفن همراهی نمی کرده است؛ با سرعت خود را به جایی می رساند که بتواند اندکی آنتن بیابد و در تماس تلفنی خبر از جاری شدن سیلابی شدید می دهد.

اهالی می گویند اگر اطلاع رسانی این جوان نبود، تعداد تلفات بسیار بیشتر از آن پنج نفر فوتی می شد که در جریان سیل جان خود را از دست دادند و پیکر چند نفر آنان چندروز بعد پیدا شد.

قنات ها را دریابید

اهالی روستای کیسکان بافت که مشکلاتشان را با مسئولان در میان می گذاشتند، با تاکید فراوان درباره ضرورت لایروبی قنات ها صحبت می کردند زیرا می گفتند که اگر این مهم انجام نشود، زندگی و امرار معاششان دچار مشکل خواهد شد.

پیرمرد مستاصل

سمنبر سلطانی نژاد یکی از اهالی کیسکان بافت است که سیل با ارتفاع بیش از یک متر خانه اش را زیر آب برده و تخریب کرده است؛وی خطاب به مدیران استان خواستار حمایت بیشتر دولت و دستگاه های امدادی پس از سیلاب شد و گفت: خانه ام، وسایلم و حتی درختانم در این سیل از بین رفت و راهی برای امرار معاش ندارم.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب منزل مسکونی خود و خسارت های وارده به آن در حالی که می گریست افزود: حتی جایی برای ماندن و پولی برای امرار معاش ندارم و شب ها در مسجد روستا می‌خوابم.

البته استاندار کرمان تاکید کرد که با فوریت چادر مناسب در محل منزل این فرد و دیگر اهالی با وضعیت مشابه دایر و کمک رسانی اولیه نیز به آنان انجام شود.

موقعیت بافت 

پنج کشته و دستکم ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت مالی سیل که بنا به گفته مسئولان محلی میزان خسارت ها بسیار بیشتر است، در میان ضعف‌های زیرساختی و محرومیت تنها گوشه‌ای از بی‌مهری های زمانه و کم کاری مسئولان متولی در شهرستان بافت محسوب می‌شود.

شهرستان بافت با نزدیک به سه هزار متر ارتفاع یکی از بلندترین مناطق کشور محسوب می شود، وجود رشته کوه لاله زار در این شهرستان با قله مرتفع کوهشا از شهرستان های بافت و رابر در منطقه ای کوهستانی و طبیعتی ییلاقی با انواع عمده محصولات کشاورزی سردسیری در استان کرمان زبانزد است.

بارش های تابستانی به علل مختلف از جمله باطله برداری معدن سنگ آهن کوهشا و ریختن نخاله های معدنی، دست اندازی بشر را به طبیعت این منطقه نشان می دهد.بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی بافت یکی از شهرهای پاک دنیا محسوب می شود و این درحالی است که اگرچه فعالان زیست محیطی مانع ادامه فعالیت این معدن شده اند اما فعالیت گذشته آن مسیری جدید در سیلاب ها ایجاد کرده که در صورت شدت بارندگی روان آب ها را به سمت روستاها و زندگی مردم این منطقه هدایت می‌کند.

ضمن اینکه ساخت و سازهای سال های اخیر در نزدیکی بستر رودخانه ها و وجود باغ ها در دامنه کوه ها زمینه افزایش خسارت های سیل را افزایش داده است.

تمامی این عوامل و همچنین ضعف زیرساختی به تنهایی کافی بود که ۴۰ میلیمتر بارش تابستانی، از برخی مناطق این شهرستان که بارندگی های شدیدتر را نیز تجربه کرده، خرابه ای بسازد. سیل اخیر طی سه روز متوالی بافت کرمان را درگیر کرد، براساس گزارش ها صدها خانه را ویران کرده و با خسارت به دام ها، کشاورزی و معیشت مردم، زندگی در این منطقه را به اختلال کشاند.

عمده زندگی مردم شهرستان بافت از توابع استان کرمان به درختان گردو و میوه های سردسیری با اندک دام هایشان وابسته است لذا وقوع سیلاب با نابودی همین موارد، زندگی مردم آن را با مشکل جدی روبه رو ساخته است.

اهالی مناطق سیل زده بافت در مواجهه با مدیران استان کرمان بحق از مسئولان گلایه مند بودند، زیرا مردم آن منطقه همچنان از ابتدایی ترین زیرساخت ها و نیازهای زندگی محروم هستند، به نحوی که نبود این زیرساخت ها به راحتی می توانست از بحران سیل اخیر، یک فاجعه بسازد.

همچنین از این دست مشکلات زیرساختی می توان به نداشتن مسکن مقاوم، نبود تجهیزات ارتباطی آنتن دهی و اینترنت همراه در روستاها و شهرهای بافت، نداشتن امکانات آبخیزداری و سیل بند، نداشتن راه ها و ابنیه ارتباطی مناسب اشاره کرد که هرکدام چالشی برای روند امدادرسانی پیش و پس از سیل در این منطقه بود.

خسارت ها از زبان فرماندار

فرماندار بافت با بیان اینکه سیل اخیر در ۴۰-۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده گفت: حجم حادثه سیل بسیار وسیع همزمان طی سه روز متوالی از روز ۲۴ تیرماه امسال بیش از ۴۰ روستا درگیر سیل شدند و از آن خسارت دیدند.

مجید زند اقطاعی افزود: دشتاب، «کشکوییه خبر(khabr)» در روز نخست و روز بعد کیسکان و سپس بُرکنان و تلخه شهرستان درگیر این سیل شدند.

وی یادآور شد: میزان دقیق خسارت های سیلاب شهرستان بافت بیش از برآورد فعلی است و نتایج تکمیلی پس از تحقیقات ارایه می‌شود؛تا این لحظه ۲۰۰ منزل مسکونی تخریب شده که از این میزان ۱۵۰ مورد نیاز به بازسازی و ۵۰ خانه به تعمیر نیاز دارند.

زند اقطاعی با بیان اینکه پنج خودرو در سیلاب دچار آسیب شد یا از بین رفت گفت: یکهزار کیلومتر از راه‌ها، ۱۹۹ باب ابنیه شهری، ۳۲ کیلومتر خط انتقال آب آشامیدنی و تصفیه خانه دچار آسیب شد که نزدیک به تبدیل شدن به بحران در شهرستان بود.

وی با بیان اینکه پنج دهانه چشمه، چهار رشته قنات به‌علت این سیل در دهستان کیسکان تخریب شد اظهارداشت: بیشترین آسیب سیل شهرستان بافت مربوط به حوزه کشاورزی بود.

زند اقطاعی ادامه داد: ۶۰ رشته از قنات های شهرستان بافت بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شد که ۱۵ درصد از این میزان ۱۰۰ درصد تخریب شدند که طول آنها ۱۵ کیلومتر بود و اگر فکری برای آنها نشود موجب ایجاد بجران در این شهرستان می‌شود.

فرماندار بافت افزود: همچنین سیل اخیر ۴۲ باب آب بند، ۴۲ استخر، ۳۰ چاه، ۱۰ چشمه، ۲ هزار مزرعه تولید آبزی، ۵۳۰ دام، ۵۸۰ هکتار باغ و بیش از ۵۰۰ هکتار کشاورزی شهرستان را تخریب کرد.

وی بیان داشت: حجم خسارت ها در شهرستان بافت ۲۵۰ میلیارد تومان براورد اولیه شده که بیشتر در حوزه کشاورزی، جاده و خطوط انتقال بوده است.

فرماندار بافت اضافه کرد: در مجموع ۶ جلسه ستاد مدیریت بحران را پس از سیل اخیر در بافت برگزار کردیم که مقرر شد جهاد کشاورزی لایروبی قنات ها را آغاز کند که باید تامین اعتبار شود و بنیاد مسکن با اولویت منازل آسیب دیده آنان را شناسایی و کمک معیشتی به مردم داشته باشد.

نقش امدادی هلال احمر و دیگر دستگاه ها

مسئولان استان کرمان در شرایطی از منطقه سیل زده بافت بازدید کردند که یکی از اعضای خانواده ای که در جریان سیل فوت شدند، در یک کلیپ گلایه از حضور دیرهنگام امدادگران داشت و مدعی بود که اگر زودتر به گرفتاران سیل دسترسی پیدا می شد شاید زنده یافت می شدند.

این درحالی است که مسئولان از جمله فرماندار و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان معتقدند در این زمینه کم کاری یا تعلل صورت نگرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان در جریان این بازدید در تشریح اقدامات این نهاد در این مناطق با بیان اینکه ۷۸ نیروی امدادی این جمعیت در شهرستان بافت محدوده ۲۰ کیلومتری منطقه کیسکان و سدبافت را سه مرحله پیمایش جست و جو برای گرفتاران سیل انجام دادند گفت: این درحالی بود که همزمان در ۱۳ شهرستان، شهر و بخش و ۶۱ روستا درگیر سیل بودیم.

رضا فلاح با اشاره به پنج فوتی این سیل افزود: پیدا شدن اولین جسد در ساعت 5:30 صبح در محل پل آهنی و جسد دیگر در ساعت 8 صبح در روستای ده زارچی بافت محقق شد و در روز سوم سیل دوم را متاسفانه در همین منطقه کیسکان داشتیم لذا جسد سوم را در روز چهارم در داخل سد بافت و پیکر بی جان نفر پنجم را در روز پنجم پیدا کردیم.

وی ادامه داد: به مدت پنج روز با تعامل و وفاق مدیریت بحران و اهالی شهرستان بافت توانستیم اجساد جانباختگان سیل بافت را در شرایط نامساعد و بین اجسامی که سیل با خود تلنبار کرده بود پیدا کنیم و در این خصوص حمایت خوبی از سوی دفتر امام جمعه، استانداری کرمان و دستگاه‌های مربوطه انجام شد.

فلاح یادآور شد: در کنار آن اسکان اضطراری و توزیع اقلام زیستی را داشتیم که همچنان ادامه دارد و دستورات استاندار کرمان نیز با قید فوریت در رسیدگی به سیل زدگان انجام می‌شود.

علی زینی وند استاندار کرمان نیز از ۲۰ امدادگر این منطقه به علت تلاش شبانه روزی در حوادث اخیر سیل بافت قدردانی و بیان کرد: البته پنج فوتی سیل اخیر در کیسکان شهرستان بافت به‌ دلیل بی احتیاطی و توجه نکردن به هشدارها رخ داده است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر، بنیاد مسکن، ستاد بحران، فرماندار بافت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان پای کار بوده‌اند اظهار داشت: تلاش دستگاه‌های اجرایی در سیل اخیر جزو افتخارات است در حالی که این سیل در کشورهای اروپایی هم رخ داده و همچنان با آن درگیرند اما نزدیک به ۲۰ کیلومتر لایروبی و جست‌وجو در انجام عملیات نجات برای پیدا کردن پنج گمشده این سیل به سرعت انجام شد.

مشکلات کیسکان بافت در اوج خرابی‌های سیل

استاندار کرمان و نماینده ولی فقیه در استان پس از بازدید از پست امدادی، از مناطق سیل زده دهستان کیسکان شهرستان بافت بازدید کردند، جایی که اولین حوادث غم انگیز ازجمله کشته شدن پنج تن از هموطنان، تخریب یا آسیب به ۱۵۰ منزل مسکونی با ورود سیلاب، تخریب حجمی گسترده از باغات، دام ها، قنات ها و کشاورزی را داشتیم؛ در این منطقه برخی از مردم همه دار و ندار خود را طی ۲ مرحله سیلاب از دست دادند.

فرماندار بافت در این خصوص گفت: آب ۱۵۰ منزل مسکونی در این روستا را فراگرفت.

زنداقطاعی افزود: خسارت در حوزه کشاورزی دهستان کیسکان ۱۱۰ میلیارد تومان ارزیابی می شود، درختان و مزارع مردم آسیب دیدند اما ظرفیت سد بافت که ۴۰ میلیون مترمکعب است، با این بارندگی هنوز پر نشده است.

وی بیان داشت: چهار رشته قنات منطقه کیسکان پس از سیل تخریب و خشک شده که این قنوات آبیاری یکصد هکتار از اراضی باغی و گردو در این خطه را پوشش می‌داد و این درختان اکنون در حال خشک شدن هستند لذا بایستی بودجه در اختیارمان قرار گیرد که قنات های ما از بین نرود.

سخنان استاندار

استاندار کرمان در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده کیسکان با بیان اینکه تمام امکانات را برای رفع مشکلات ساکنان مناطق سیل زده بافت بسیج می کنیم گفت: پس از ساماندهی و رفع مشکلات منازل مسکونی باید آب قنوات به سرعت بازیابی شود تا درختان و کشاورزی این شهرستان آسیب نبیند.

علی زینی وند افزود: باید به‌صورت فوری وضعیت زندگی مردم و منازل مسکونی آسیب‌دیده از سیل را بهبود بدهیم و در این زمینه خانه ها و اسکان مردم در محلی ایمن با اولویت منازل مسکونی خودشان در اولویت ما است.

وی ادامه داد: مردم سیل زده در چادر در خانه های خود اسکان داده شوند و همچنین به عملیات ساخت منازل آنان سرعت داده شود که شب ها در مسجد نخوابند.

تصرفات غیرقانونی حریم رودخانه

زینی وند گفت: مساله دیگر واقعیتی است که در کشور و استان کرمان وجود دارد این است که مردم بدون توجه به مسیل رودخانه‌ها اقدام به تصرف غیرقانونی حریم رودخانه کرده‌اند لذا به بهانه سیل اخیر مطالعاتی دقیق در این زمینه انجام می شود.

وی تصریح کرد: در گذشته بارندگی در این حجم داشتیم اما سیل اینگونه مخرب نبوده که به علت دستکاری انسان در حریم رودخانه‌ها و طبیعت این خسارات رخ می دهد اما باز هم این امر رفع مسئولیت از دولت نمی کند و جاهایی که مردم به هشدارها توجه نمی‌کنند باید اعمال قانون شود.

استاندار کرمان ادامه داد: در این راستا پل های غیرقانونی مسیر رودخانه لاله زار را تحریب کردیم و با هماهنگی دستگاه قضایی مسیل‌ها را باز می کنیم و از مردم می خواهیم که به ما کمک کنند لذا با کوتاهی ها برخورد می‌شود زیرا اصل مردم اند.

زینی‌وند یادآور شد: شهرستان بافت به عنوان پایلوت (نمونه) مطالعات دقیق در این زمینه انتخاب می‌شود و به گونه ای پیش بینی و فعالیت کنیم که خسارت ها در آینده کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در مرحله برآورد خسارت‌های سیل قرار داریم بیان کرد: سیل اخیر علاوه بر بافت در شهرستان کرمان، جنوب استان، بردسیر و جاهای مختلف رخ داده که دولت پس از بررسی دقیق از محل‌ اعتبارات بحران به آسیب دیدگان از سیل کمک می کند و بنیاد مسکن نیز تعمیر و تاسیس منازل آسیب دیده را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: همچنین توسط بیمه خسارت آسیب دیدگان سیل پرداخت می‌شود.

استاندار کرمان افزود: نماینده ولی فقیه در استان از روز اول وقوع سیل داوطلب حضور در منطقه بود و امروز در بالاترین سطح به این منطقه سفر کردیم تا از تمامی ظرفیت استان کمک بگیریم که حداکثر اعتبارات برای جبران خسارت مردم سیل زده را دریافت کنیم.

زینی وند افزود: تیمی از طرف استانداری کرمان برای بازدید از منازل مسکونی کیسکان به منطقه اعزام و به زودی این خسارت ها مجددا براورد و کارشناسی می‌شود.

استاندار کرمان در ادامه از محل وقوع حادثه مفقودی پنج نفر و منازل ۲ خواهر بی سرپرست در کیسکان نیز بازدید کرد که گاو آنان که تنها راه امرار معاششان بود را سیل با خود برده بود.

زینی وند در این منطقه خواستار رسیدگی به مشکلات این افراد، از مدیران استان شد و گفت: مردم جایی برای سکونت ندارند شب ها در مسجد میخوابند لذا با برآورد فرماندار بافت باید تا فردا چادر مناسب به این سیل زدگان داده شود.

ضعف ارتباطات بافت

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ابتدای جاری شدن سیلاب در روستای تلخه چار و باغ فخروییه چوپانی از بالا دست به علت آنتن نداشتن تلفن همراه نتوانست مردم را در ابتدا از خطر سیل آگاه کند اما به سختی این کار را انجام داد که اگر انجام نمی شد، اکنون تلفات بیشتری داشتیم.

صمدالله محمدی ادامه داد: شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه ضعیف ترین آنتن دهی در حوزه تلفن همراه استان کرمان را دارند.

گفته شده هنگام جاری شدن سیلاب از بالادست روستای تلخه چار یکی از اهالی که به بالای کوه رفته بود صدای مهیب سیلاب و برخورد سنگ ها با یکدیگر را می شنود اما به علت نداشتن آنتن دهی تلفن همراه خود هرچه سعی به تماس با مردم این روستا دارد، موفق نمی شود، سرانجام به بالاترین نقطه می رود و موفق می شود که پیش از رسیدن سیل به محل زندگی اهالی، مردم را آگاه کند.

مردم روستای تلخه چار آن لحظه از مسیر سیلاب دور می شوند و همین امر زندگی آنان را نجات می دهد، برخی از منازل مسکونی قدیمی در این مسیر ۱۰۰ درصد تخریب شده بود، صاحبان یکی از این منازل به استاندار کرمان نزدیک شد و گفت که پنج روز به همراه خانواده اش در مسجد محل سکونت دارد و استاندار کرمان نیز به مشکلات او رسیدگی و دستورات لازم را صادر کرد.

یکی از اهالی روستای تلخه چار در این خصوص گفت: خدا را شاکریم که تلفات جانی نداشتیم زیرا هنگام سیل مردم این روستا به بالای بلندی رفتند. 

شهر بافت سیل بند ندارد

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اکنون بالادست شهر بافت هم سیل بند مناسبی نداریم لذا احتمال داشت این خسارت در شهر رخ دهد.

محمدی تاکید کرد: آبخیزداری از ضروریات حفاظت از جان و مال مردم است و تامین منابع مالی آن دینی است که آیندگان از ما دارند که در این خصوص باید توجهی ویژه به نقاط در معرض خطر سیل شود و جنگل کاری می تواند در این مواقع نجات دهنده باشد.

وی بیان داشت: معین های اقتصادی در خرید ماشین آلات همکاری کنند که کمبود امکانات این شهرستان جبران شود؛ ضمن اینکه هلال احمر نیز نیاز به تجهیزات دارد.

شهرستانی با ضعف در همه زیرساخت‌ها

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از ضروریات امدادرسانی، جاده است و شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه در همه مباحث زیرساختی دچار ضعف هستند؛ امسال عملیات اجرایی باند دوم محور کرمان - بافت از محل اعتبارات ماده ۵۶ باید به اتمام برسد که در صورت حادثه حداقل بتوانیم از این محل به مردم امدادرسانی کنیم.

این نماینده مجلس افزود: رودخانه های شهرستان های بافت، رابر و ارزوییه باید مطالعه شود اما متاسفانه تاکنون کار لازم در این زمینه انجام نشده و سبب افزایش خسارت‌های سیلاب اخیر شده است.

محمدی گفت: مظلومیت در تمامی موضوعات مردم شهرستان بافت می‌بارد و رودخانه های محدوده این شهرستان اگر ساماندهی شده بود آسیب ها و خسارت‌های سیلاب کاهش می یافت.

وی اظهار داشت: اگر قنات ها در اسرع وقت بازسازی و تعمیر نشود زندگی مردم را دچار مشکل می کند؛ این شهرستان صنعت قابل توجهی ندارد و عمده اشتغال مردم در حوزه کشاورزی است.

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم این شهرستان‌ها هم اکنون نیاز به توجه ویژه مسئولان دارند، دام های خانوار روستایی تلف شده و اماکن و علوفه آنان از بین رفته که باید این مشکلات مردم رفع شود.

وقتی حادثه گسترش می یابد

محمدی با بیان اینکه باطله برداری از معدن کوهشا و ریختن نخاله ها و انفجارها مسیری درست کرده که آب را به سمت روستا هدایت می کند گفت: همین امر سبب گسترش ابعاد تخریب در منطقه شده و آبروها ۶ متر زیر گل و لای رفته است.

استاندار کرمان نیز با باین اینکه اسکان مردم و رسیدگی به درختان و باغ ها با لایروبی قنات ها واجب است گفت: خسارت‌ها در حال برآورد است، در بازسازی این روستا خود مردم هم همکاری کمک کنند و ما هم درحال انجام کارها هستیم.

روستای بُرکنان

روستای بُرکنان مقصد بعدی سفر استاندار کرمان و نماینده ولی فقیه در استان بود که اهالی در این منطقه، تخریب راه های ارتباطی با مرکزیت ۶ روستا و نداشتن امکانات ارتباطی و اینترنت را از مشکلات اصلی خود اعلام کردند که مشکلات آنان احصا و بررسی شد.

اقدامات بنیاد مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان در این زمینه بیان داشت: درصدد اخذ مصوبه برای احداث مشابه یک واحد مسکونی برای سیل زدگان تمام استان کرمان هستیم.

علی اکبر سلطانی نژاد از اعطای کمک های بلاعوض دولتی و تسهیلات قرض الحسنه ارزان قیمت به سیل زدگان استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: همچنین حمایت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه تامین زیرساخت‌ها، خدمات آواربرداری، نظارت و تامین مصالح برای سیل زدگان است. 

وی ادامه داد: سیل اخیر به چند نقطه در استان کرمان آسیب وارد کرد که جدی ترین آسیب ها در دهستان کیسکان، بخش مرکزی و نقاط متعدد شهرستان بافت، بخش راین، و منطقه هراران بردسیر رخ داده و بخشی از این خسارات جبران می‌شود.

دلجویی استاندار از خانواده پنج قربانی سیل

استاندار کرمان همچنین در شهر بزنجان بافت به منزل خانواده داغدار پنج قربانی سیل اخیر شهرستان بافت رفت و از آنان دلجویی کرد.

یکی از اعضای خانواده این قربانیان با اشاره به کمبود امکانات گفت: کلیپی از صحبت های ما در برخی از رسانه های خارجی منتشر شد، میخواستم نقدی کنم، هیچ منظوری نداشتم اما فعالیت مضاعف برخی دستگاه ها، شاید موجب زنده ماندن یکی از عزیزان ما می‌شد.

استاندار کرمان نیز در این خصوص گفت: هنگام سیل پلیس در منطقه مستقر بود و تذکراتی داده که قربانیان به آن توجهی نداشتند.

زینی وند با تسلیت به علت حادثه غم انگیز فوت پنج تن از جانباختگان سیل اخیر در شهرستان بافت افزود: شما عزیزانتان را از دست دادید و همه ما اندوهگین هستیم اما ۱۹ کیلومتر لایروبی در سیل اخیر از افتخارات بود و در کوتاهترین زمان ممکن پیکر گمشدگان پیدا شد، در امدادرسانی پس از سیل هیچ دستگاهی کم نگذاشت.

نشست ستاد بحران و جمعبندی خسارت ها

استاندار کرمان همچنین در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان بافت برای رسیدگی به مشکلات سیل زدگان حاضر شد و در این نشست مدیران هرکدام گزارشی از عملکرد خود در سیل اخیر ارائه کردند.

استاندار کرمان در جمع بندی و مصوبات این سفر عنوان کرد: خسارت های سیل اخیر به کل هستی مردم بافت، زندگی روستایی، کشاورزی و زندگی مردم این منطقه وارد شد که بسیار متاسف شدیم.

وی افزود: سیل اخیر احشام،درختان و همه هستی برخی از مردم شهرستان بافت را با خود برد، ابعاد این حادثه بزرگ نبود اما زندگی آنان را از ریشه کند.

زینی وند ادامه داد: شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه محروم هستند و در صورتی که پیشگیری را در بحران‌ها برجسته کنیم، بسیاری از این بحران ها را نخواهیم داشت.

زینی‌وند افزود: مصوبات ستاد بحران در شهرستان بافت باید با جدیت پیگیری شود و کارها را با اولویت پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه مصوبات یا باید اجرا شود یا در مسیر اجرایی شدن باشند و نباید کارها معطل بماند، یادآور شد: اولویت دولت ابتدا زندگی مردم شهرستان بافت است زیرا این مردم نجابتی دارند که کم جلو می‌آیند.

استاندار کرمان تصریح کرد: امروز مشاهده کردیم سیل خانه یک پیرمرد را به صورت کامل برده بود و پنج روز در مسجد سکونت داشت لذا باید این افراد شناسایی شوند.

وی گفت: با احداث اردوگاه موافق نیستم زیرا حجم حادثه در این حد نیست.

زینی وند ادامه داد: یک دسته‌ منازل مسکونی بافت ‌کاملا تخریب شدند که باید ساکنان این منازل را برای اسکان اضطراری‌ با چادر در محلی ایمن و در محل سکونتشان اقامت داده شوند.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: تیمی متشکل از نیروی انتظامی با همراهی نمایندگان مجلس، هلال احمر، سپاه و بسیج اطلاعات خسارت ها را دسته بندی و مشخص کنند و ظرف چندروز امکانات اولیه و چادر به مردم ارائه شود.

وی گفت: کمکی فراگیر با مصوبه استانی به شهرستان بافت ارائه می شود اما اولویت ما منازل مسکونی آسیب دیده از سیل است.

زینی وند اضافه کرد: اولویت سریع دیگر ما لایروبی و مرمت قنات هاست لذا تجهیزات و امکانات لایروبی آن بررسی و به هر طریقی تامین شود که حداکثر تا ۱۰ روز آینده آب به دست مردم برسد.

وی بیان داشت: مساله بعدی رودخانه ها است که با خطری جدی در این بخش مواجه هستیم، این بارندگی ۴۰ میلیمتر بود و در صورت تکرار می‌تواند اثرات مخرب بیشتری به همراه داشته باشد.

استاندار کرمان افزود: در این خصوص اعتباری به استان بیاوریم که در نقاط ضروری همچون دهستان کیسکان که مسیل ها پرشدند، ادوات در اختیار آب منطقه ای استان قرار گیرد و سریعتر اقدام به لایروبی شود.

وی با تاکید بر اینکه اولویت دیگر ما بازگشایی سریع رودخانه ها است افزود: در صورت بارندگی مجدد نباید مردم گرفتار خطرات سیل شوند.

استاندار کرمان با اشاره به پایلوت شدن بافت برای مطالعات حوزه سیلاب عنوان کرد: مداخله ناجوانمردانه در طبیعت انجام شده لذا مطالعاتی در این منطقه باید انجام شود که ما این شهرستان را پایلوت اجرای این طرح قرار دهیم که اعتبارات آن نیز تامین می‌شود.

معدن کوهشا مجوز برداشت ندارد

وی با اشاره به تاثیر خاکبرداری از معدن کوهشا در سیل اخیر گفت: این معدن در صورتی که طلای خالص هم باشد مجوزی برای برداشت ندارد زیرا در موقعیت خاص زیست محیطی و منابع طبیعی قرار دارد.

زینی‌وند تصریح کرد: آنتن دهی تلفن همراه مصوب و به ارتباطات ابلاغ شود تا این مشکل در شهرستان های بافت، رابر و ارزوییه نیز رفع شود.

وی ادامه داد: بیمه درختان نیز قابل پیگیری است که بایستی از ظرفیت مجلس شورای اسلامی در این حوزه استفاده کنیم.

استاندار کرمان درباره چگونگی پیدا شدن پیکر جانباختگان سیل نیز بیان داشت: پرخاش خانواده جانباختگان طبیعی است اما نباید در چنین مواردی خدمات نظام زیر سوال برود.

استاندار کرمان ادامه داد: بستر رودخانه ها پاکسازی می شود، حتی اگر منزل و زندگی کسی در این بستر باشد، تخریب می شود زیرا گرفتاری امروز ما به علت تصرف اراضی در بستر رودخانه ها است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی اینترنت کرمان وزارت راه و شهرسازی بافت علی زینی وند بنیاد مسکن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سیل استانداری کرمان هلال احمر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اینترنت کرمان مجلس شورای اسلامی اینترنت کرمان وزارت راه و شهرسازی بافت علی زینی وند بنیاد مسکن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سیل استانداری کرمان هلال احمر نماینده ولی فقیه در استان مجلس شورای اسلامی استاندار کرمان نیز استاندار کرمان مردم شهرستان بافت رابر و ارزوییه شهرستان های بافت شهرستان بافت فرماندار بافت مناطق سیل زده خسارت های سیل حریم رودخانه حوزه کشاورزی نماینده مردم منازل مسکونی منزل مسکونی استان کرمان سیل اخیر سیل اخیر زیرساخت ها بنیاد مسکن رودخانه ها زندگی مردم شهرستان ها تلفن همراه شدن سیلاب سیل زدگان دستگاه ها آسیب دیده یادآور شد هلال احمر پس از سیل تخریب شد زینی وند آنتن دهی خسارت ها شهر بافت خانه ها رخ داده قنات ها پیدا شد کم کاری جاری شد سیل بند راه ها دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۷۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام برای کرمان در هفته جاری

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری جوی نسبتا پایدار و آرام برای اکثر مناطق در استان مورد انتظار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، امین دریافر، امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز و فردا در مناطق مرکزی، برخی مناطق شمالی و جنوب شرقی به ویژه ارتفاعات و مناطق کوهپایه‌ای مناطق مذکور ضمن افزایش ابر، رگبار باران محتمل است.

وی افزود: طی همین مدت در مناطق جنوب‌شرقی، برخی مناطق مرکزی و نیمه‌غربی استان وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی می‌شود و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری جوی نسبتاً پایدار و آرام برای اکثر مناطق استان مورد انتظار است.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه بیشینه و کمینه دمای هوای شهر کرمان به‌ترتیب ۱۸.۴ و ۹.۴ درجه سانتی‌گراد است، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته لاله‌زار با دمای (۱-) سردترین و منوجان با دمای (۳۴) گرم‌ترین نقطه استان بوده است.

کد خبر 748359

دیگر خبرها

  • راور، بافت و زرند شوراهای اسلامی نمونه استان کرمان شدند
  • باران میهمان ارتفاعات جنوبی کرمان می‌شود
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • پیش‌بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام برای کرمان در هفته جاری
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • پیش‌بینی رگبار باران در شمال و باد شدید در شرق استان کرمان
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم
  • وضعیت عجیب پارکینگ خودروهای لوکس در سیل بم!