Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@02:30:28 GMT

انسجام در برابر کرونا

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۸۰۲۵

انسجام در برابر کرونا

روزنامه ایران سوم مرداد یادداشتی را به قلم محمد زینالی اُناری جامعه شناس منتشر کرد و نوشت: یک جامعه منسجم و مقتدر در برابر بحران‌های ناشی از تهدیدات بیرونی اعم از طبیعی و انسانی به سرعت بسیج شده و خود را سامان می‌دهد. اگر فرآیند این سامان‌یابی بخوبی انجام نشود، یا تهدیدات طبیعی و انسانی بزرگ‌تر است یا اینکه فرآیند مقابله با تهدیدات دچار اختلال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی بحران‌های جنبی که در کنار تهدیدهای ناشی از تهدیدات طبیعی و انسانی هستند، نیز نمی‌توانند جامعه‌ای که سامان دفاعی درستی دارد را درگیر کنند، مگر اینکه از این متغیرها غفلت کند.
در زمانی که ما گرفتار کرونا شدیم، هم زمان دچار تهدیدات انسانی از سوی کارفرمایان بزرگ نظام جهانی شده و به تعبیر سیاستمداران در جنگ اقتصادی بودیم. اگرچه پیش از آمدن کرونا بحران‌های دیگری نیز به جهت دامنه دار بودن تهدید اقتصادی فراهم شده و کشور را هرچه بیشتر درگیر نموده بود. بحران‌هایی که به جهت رازآلوده شدن امور، تنگنای اقتصادی و... در سطح جامعه بوده و در سال‌های ۹۶ و ۹۸ نظام سیاسی کشور را درگیر خود کرده بود. با این حال فرایند مواجهه با مشکلات اقتصادی نظام بین‌المللی و بحران کرونا تلاش‌های بسیاری در جهت ساماندهی بحران بین‌المللی و بحران کرونا داشت.
اما پیش از همه این‌ها، باید مشکل اصلی اثرگذاری تهدیدات بیرونی و حاد شدن بحران‌ها را در آن انسجام و اقتدار پیش از بحران و در دل نظامات اجتماعی جست. چرا که جامعه‌ای که در نظام فعلی جهانی ممکن است با کشورهای دیگر و بلایای طبیعی درگیر شود اگر از عدم انسجام رنج برد، مشکلاتش بزرگتر به نظر خواهد رسید.

بزرگ‌ترین مسأله امروز ما در سال‌های گذشته این بوده که در مردم هر کشوری خدمات اجتماعی و رفاه اقتصادی مملکت خود را با سایر کشورها می‌سنجند و هر آن ممکن است از کج کارکرد نظام ملی به خاطر هر چیزی که نمونه آن را می‌توان در مسائل بازنشستگی، بیمه، آلودگی شهرها و سایر مسائل دخیل بر رضایت مردم از خدمات اجتماعی راضی به نظر نرسند. لذا هر دولتی که در ایران کار می‌کند امروز باید کف رضایت عامه شهروندان از خدمات اجتماعی را مد نظر قرار داشته باشد تا از این منظر دچار بهم ریختگی اجتماعی نشود. آن چه که کرونا به ما گوشزد می‌کند، نگهداری از کشوری است که در شرایط امروزی، در یک شرایط آکواریومی و پر از اطلاعات در جهانی نوین است که تأمین رضایت اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی در آن، پیش از فرارسیدن هر تهدیدی خود یک نوع مسأله اساسی است و اگر چنین مسأله‌ای را در کشورداری ناچیز بپنداریم، به انحای مختلف به شکل‌گیری شکاف‌های دولت-ملت و سایر شکاف‌های محتمل که در ایران کم نیست، دامن خواهد زد.

کرونا یک آشکارساز، کاتالیزور و چراغ قوه است که اشکالات ما را به ما گوشزد می‌نماید و در کنار همه اینها یک درس بزرگ به زمامداران و حاکمان کشورها در مورد مسائل سرزمینی می‌دهد که اگر جامعه همسبتگی اش را به هر دلیلی ولو دلایل ناگهانی و پیش‌بینی نشده از دست بدهد، ساماندهی آن در برابر تهدیدات بیرونی به مراتب سخت‌تر خواهد شد. از این رو، وجود یک سخنگوی طبی و یک نظام بهداشتی برای حل این مسأله کافی نبوده و به سخنگویی فراتر از آن و به برنامه بحرانی که اساس خود را در تقویت پیوندهای اجتماعی می‌جوید نیاز دارد.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها ویروس کرونا واکسن مشارکت اجتماعی محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن مشارکت اجتماعی ویروس کرونا واکسن مشارکت اجتماعی محدودیت های کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی روز ماما را تبریک گفت و از تلاش‌های جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت قدردانی کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، متن پیام دکتر بهرام عین اللهی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

روز جهانی ماما، فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت جایگاه مامایی در نظام سلامت و پاسداشت حرفه‌ای مقدس و موثر در تحقق اهداف و برنامه‌های نظام بهداشتی و درمانی کشور است.


قشری سختکوش و صبور که خدمات آنان، ایران اسلامی را به پرچمدار ترویج فرهنگ خانواده محور در دنیا تبدیل کرده است.


اینجانب با تبریک این روز ارزشمند و با شعار
"هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت"؛ ضمن اهتمام مجدانه در راستای ارتقاءکرامت این عزیزان، جایگاه والای جامعه‌ی پرتلاش مامایی در اجرای موفق برنامه جوانی جمعیت به عنوان یکی از سیاست‌های کلان حکمرانی سلامت، که ضامن حیات و توسعه نهاد اصیل خانواده بوده است، را ارج می‌نهم.

دیگر خبرها

  • مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)
  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • نگاهی به فیلم هویت حاتمی‌کیا، به مناسبت بازپخش از شبکه نمایش
  • اساتید دانشگاه سرآمدان فرهنگی جامعه هستند
  • لزوم انسجام روحانیت و نیروهای انقلابی/ آینده روشنی پیش رو داریم
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت