Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@05:42:18 GMT

کارون؛ رودخانه رؤیا

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۸۲۹۰

کارون؛ رودخانه رؤیا

«مقاومتِ خمِشی»؛ آستانه تحملِ اجسام، پیش از شکستن است. این تنش، نخست در «عمق» اتفاق می‌افتد و سپس به شکل خمیدگی در «سطح» نمایان می‌شود. این پدیده را می‌توان به جسم وُ جانِ جامعه تعمیم داد و از آن به نفع شهروندان نتیجه‌گیری کرد.

 ادبیات، رصدگر مقاومت خمشی اجتماع است و پیشتر از هر اتفاقی این ادبیات است که در مقام یک پیشگو، اعلام وضعیت می‌کند، اعتراض می‌کند، بر حذر می‌دارد و احتمالات اجتماعی را مطرح می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیده‌بانی ادبیات متأثر از هم‌قدمی با شهروندان و مواجهه چهره به چهره با مردمی‌ است که تصویری بدون روتوش از مطالبات خود را در میزهای گفت‌و‌گوهای اجتماعی همچون صف‌های خرید، تاکسی، کافه‌ها، شب‌نشینی‌ها و پیاده‌روها ارائه می‌دهند. تصویری که در تریبون‌های رسمی یا دیده نمی‌شود و یا انکار می‌شود. از همین روست که بسیاری از مورخان با تکیه بر مستندات ادبی، زمینه‌های کمال و زوال اعصار تاریخی را کشف و اظهار کرده‌اند و دست بر قضا، انطباق تام و تمامی هم میان آن چه که واقعیت تاریخی نام دارد با آن چه که ثبت ادبی شده است وجود دارد. این مقاومت‌سنجی در روزگار ما نیز شواهدی همچون پیش‌بینی انقلاب 57، جنگ و محرومیت‌های اجتماعی دارد که در هر کدام ادبیات، دریافت‌ها و دیده‌بانی‌های خود را در قالب متون ادبی با مخاطبانِ خود در میان گذاشته است.
یکی از رویکردهای اجتماعی ادبیات، پاسبانی ادبی محیط زیست است. سرزمین و شاخصه‌های سرزمینی همچون کوه‌ها، دریاها، رودها، جنگل‌ها، دستکار‌های طبیعت و دست‌کندهای بشری از پربسامدترین پدیده‌هایی هستند که ادبیات به «بودن» و «چگونه‌بودن» آنها حساس است و حضور آنها در زایش‌های ادبی نه صرفاً به‌عنوان یک نشانه زیباشناختی بلکه به معنای استمرار زندگی در زادبوم‌ها و مراقبت‌های زیست‌محیطی تلقی می گردد. «کارون» یکی از همین کانون‌هاست که ادبیات به تیمارداری آن کوشیده است و احتضار آن را نه در این روزها که از روزگار سرازیرشدن فاضلاب‌های شهری و لاغرتر شدن‌هایش‌ پیش‌بینی کرده بودند. این توجه‌‌بخشی زیست‌محیطی دقیقاً مؤید تعمیمِ «مقاومت خمشی» در بحران‌های اجتماعی است. تبدیل مطالبه فردی به مطالبات جمعی خصیصه ادبیات است. در واقع این برجسته‌سازی، مقصدی جز درمان‌اندیشی و مصلحت‌‌جویی ندارد و هر چقدر زودتر به‌عنوان مؤلفه‌ای مؤثر در تصمیمات مدنظر قرار گیرد، کارسازتر به چشم خواهد آمد. برای اینکه بخواهم درستی دیده‌بانی ادبیات را در ماجرای کارون به اثبات برسانم ترجیح می‌دهم توجه شما را به انتشار دفتری از آثار شاعرانی جلب نمایم که با علنی کردن بیماری کارون، ترجمه ادبی مطالبه صریح مردمی شدند که بقای خویش را بسته‌ به بقای کارون می‌دانستند. مجموعه‌ شعر «رودخانه رؤیا» توسط نشر خوزان و به همت «بهمن ساکی» و «فردین کوراوند» گرد آمده است. روایتی مستقیم از کارون که فراتر از هر بیانیه‌ای هشدار می‌دهد. در مقدمه این دفتر می‌خوانیم: «در سالیان اخیر نگرانی از کم‎‌‎آبی و کابوس خشک شدن رود کارون، این میراث بی‌بدیل اقوام ایرانی، شاعران زیادی را به سرودن ترغیب کرده است. موضوع اصلی این گونه شعرها، علاوه بر تحبیب و تکریم کارون به مثابه‎‌‎ مادر مهربان و پدری بخشنده برای مجاوران و به‌عبارتی همه‎‌‎ ایران زمین، اظهار دل‎‌‎نگرانی و ابراز گلایه از تلاش برای به دیگر سو بردن کارون، این مایه حیات و معاش مردم این خطه است. مجموعه شعر پیش رو، با هدف ادای دین به این رود باستانی و به منظور پاسداشت جایگاه و نقش این رود تمدن ساز، در فرهنگ و هنر ایران زمین گردآوری شده است و شاعران این خطه و جای‌جای ایران زمین، که وارثان به‌حق و شایسته آب و خرد و روشنی‌اند، چونان چشمی بینا و زبانی گویا، بازتاب دهنده آرمان‌های مردم زمانه خود هستند.»

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ

رئیس حوضه‌آبریز کارون بزرگ بر لزوم استفاده از روش‌های جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای در تدقیق مؤلفه‌های بیلان این حوضه آبریز تأکید کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فراز ،رئیس حوضه‌آبریز کارون بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران در  هشتمین جلسه راهبری پروژه به‌هنگام‌سازی بیلان منابع آب حوضه آبریز کارون بزرگ که به منظور نهایی کردن نتایج بیلان منابع آب محدوده‌های مطالعاتی تشکیل شد،‌ با اشاره به لزوم توجه به نقش و جایگاه بیلان منابع آب در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری برای آینده این حوضه آبریز اظهار داشت: در ارائه نتایج محاسبات بیلان، علاوه بر دستورالعمل موجود، باید از روش‌های جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای نیز در تدقیق مؤلفه‌های بیلان بهره‌مند شد. 

وی افزود: دلیلی ندارد که حتماً خطای معادله بیلان محدوده‌های مطالعاتی با اعمال ضرایبی صفر شود؛ بلکه باید با تدقیق اجزاء و مؤلفه‌های بیلان، میزان خطا در هر محدوده مطالعاتی نمایان شود؛ در این صورت است که می‌توان برنامه‌ریزی و تصمیمات مناسب‌تری برای حوضه آبریز اتخاذ کرد. 

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ تصریح کرد:‌ برای تهیه گزارش بیلان فعلی باید سه سناریو تعریف شود و علاوه بر پوشش محاسبات بیلان با دستورالعمل‌های موجود، نسبت به تدقیق، تبخیر و تعرق واقعی محدوده‌های مطالعاتی بر اساس چند روش معتبر و شناخته شده و نیز تدقیق مصارف آب بر اساس نقشه‌های کاربری اراضی و الگوی کشت مؤسسه تحقیقات آب (استخراج شده از تصاویر ماهواره‌ای) اقدام لازم به‌عمل آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت اوسمار به جاده خوشبختی یا پایان یک رؤیا؟
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • العین؛ تعبیر تدریجی یک رؤیا