Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@14:41:01 GMT

بازگشت زندگی به رودخانه «چرداول»

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۵۱۶۶

بازگشت زندگی به رودخانه «چرداول»

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، چندی پیش طی گزارشی با عنوان « خطر مرگ هزاران ماهی در رودخانه خشکیده «چرداول» » خبر از خشکیده شدن رودخانه چرداول ایلام به دنبال پایین بودن میزان بارش‌ها و به خطر افتادن حیات آبزیان دادیم.

رودخانه‌ای که در شهرستان چرداول روزگاری محل تخم‌ریزی ماهی‌ها بود مدت‌ها کمتر ماهی به‌ خود می‌‌دید؛ مردم محلی و گروه‌های دوست دار محیط زیست در حال انتقال این ماهی‌ها به تنگه قیر بودند که با پیگیری‌های مستمر این رودخانه دوباره به حیات  برگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجاوز به حریم رودخانه‌ها یکی دیگر از تهدیدات این حوضه‌های آبی است که باید جدی گرفته شود زیرا مشکلات زیادی از جنبه‌های کمی و کیفی ایجاد می‌کنند که ادامه این روند قطعا مشکل ساز خواهد بود.

نفس ماهی‌های رودخانه‌های غرب کشور در ایلام به شماره افتاده بود و امکانات محیط زیست و مردم محلی در این منطقه و پیگیری‌های مستمر بر آن شد تا امروز این رودخانه روشن و مردمانش شادمان و خوشحال به استقبال این رودخانه بروند.

با رهاسازی آب، حیات به رودخانه چرداول برگشت و در یک اقدام خیرخواهانه و با همکاری کشاورزان روستاهای بالادست و همکاری شبانه روزی نیروهای جهاد کشاورزی بار دیگر رودخانه چرداول سیراب شد.

پشت سر گذاشتن بحران‌ها با همدلی و مشارکت 

محمد پسندیدن رئیس جهاد کشاورزی چرداول در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: اکنون برای بار دوم است که آب منطقه بخش شباب و نیز بخش اولیا زاگرس به روی مزارع خشک و کم آب زاگرس‌سفلا باز می‌شود.

وی افزود: با همدلی و مشارکت، بسیاری از بحران‌ها را می‌توان پشت سر گذاشت، این تنش کم آبی که امسال گریبانگیر کشاورزان و جانداران شده را با همراهی و کمک همدیگر هم می‌شود حل کرد.

رها سازی آب ذخیره شده در پشت بندهای کشاورزی

سعیدرضا کریمیان فرماندار چرداول نیز عنوان کرد: با رها سازی آبی که پشت بندهای کشاورزی ذخیره شده بود بار دیگر حیات به رودخانه چرداول برگشت.

وی افزود: رودخانه‌های ایران به عنوان منبع اصلی حفظ محیط زیست جانداران، نقش بسزایی در زندگی مردم ایفاد می‌کند که در سالیان اخیر به شدت شاهد نابودی رگه‌های اصلی حیات بشری هستیم و باید با همکاری همه جانبه حافظ محیط زیست و منابع آبی باشیم.

فرماندار چرداول تصریح کرد: پایین بودن میزان بارش‌ها و به دنبال آن بحران جدی کمبود آب، رودخانه چرداول ایلام را در آستانه خشکیده شدن قرار داده و حیات آبزیان و هزاران ماهی را نیز به خطر انداخته است.

حال صیانت از منابع آبی و توجه جدی‌تر به بحث سازگاری با کم آبی برای پیشگیری از بحران کم آبی و برنامه ریزی صحیح راهبردی می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوطه را حل کند.


انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳

منبع: فارس

کلیدواژه: فرماندار شهرستان چرداول رودخانه چرداول حیات دوباره رها سازی آب رودخانه چرداول محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۵۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست پردیس از پاک‌سازی حاشیه رودخانه جاجرود توسط دانش آموزان، حافظان محیط‌زیست و گروه‌های مردم نهاد خبر داد و گفت: حال رودخانه جاجرود خوب نیست و حاشیه رودخانه با ورود گردشگران و مسافران به‌شدت آلوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پردیس، به مناسبت روز زمین پاک با کمک محیط‌زیست، شهرداری، دانش آموزان، حافظان محیط‌زیست و گروه‌های مردم نهاد که در حوزه محیط‌زیست فعالیت داشتند، حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد.

محسن رضاییان ظهر امروز در حاشیه پاک‌سازی رودخانه جاجرود اظهار داشت: حال رودخانه جاجرود خوب نیست و وضعیت حاشیه رودخانه با ورود گردشگران و مسافران به‌شدت آلوده شده تا جایی که امروز در مدت 1 ساعت مقدار یک وانت زباله جمع‌آوری شد.

وی افزود: آموزش حفظ محیط‌زیست و خطرات زیست‌محیطی از اولویت‌های برنامه اجرایی است، در مدارس و در دیگر محیط‌ها به‌صورت مداوم جلسات و کارگاه‌های آموزشی برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس در ادامه گفت: رودخانه جاجرود برای احیا به کمک ما نیاز دارد و بایستی همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این نعمت الهی را برای نسل آینده پاک نگه‌داریم.

رضاییان یادآور شد: در تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه جاجرود سطل‌های زباله تعبیه شده و گردشگران با جمع‌آوری زباله‌ها و انداختن داخل سطل زباله به حال خوب طبیعت کمک کنند.

وی در ادامه گفت: پلاستیک در طبیعت حدود 400 سال طول می‌کشد که بازیافت شود لذا مسافران و گردشگران از رها کردن پلاستیک در طبیعت خودداری کنند.

لایروبی 42 کیلومتر از رودخانه‌های قزوین

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس در پایان خاطرنشان کرد: امروز زمین و هوای پاک نیازمند کمک ما انسان‌ها است، لذا گردشگران و مسافرانی که برای طبیعت‌گردی به دل طبیعت می‌روند به طبیعت آسیب نرسانند و همراه خودشان در طبیعت یک کیسه‌زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست