Web Analytics Made Easy - Statcounter

نصرت‌الله تاجیک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، احیای برجام و مذاکرات وین را کاری نفس‌گیری توصیف کرد و گفت: نظر مسوولان این بود که مذاکرات به سر و سامانی برسد اما به هر دلیلی این وضعیت به دولت بعد احاله شده است.  

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: مذاکرات هسته‌ای به جاهایی رسید که طرفین بیش از حد به آن پرداختند و روند آن را طولانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید خیلی پیش از این می‌توانستند مذاکرات را به نتیجه برسانند و باقی مشکلات را با حسن نیت حل کنند.  

تاجیک عنوان کرد: ضرورت بازگشت بایدن به برجام فقط این بود که آمریکا را از انزوای خودساخته ترامپ خارج کند و اکنون تقریباً این توفیق تا حدی حاصل شده است. طولانی شدن و تلاش برای اخذ امتیاز حداکثری -چه ما یا آمریکا- باعث شد نتوانیم مذاکرات را به جایی برسانیم.

وی تصریح کرد: اگر همین روند در دولت بعد هم ادامه یابد، طبیعی است با خستگی طرفین مذاکره روبرو می‌شویم و اولویت‌ها تغییر می‌کند و در نهایت این ما هستیم که باید با وضعیت تحریم دست و پنجه نرم کنیم. دادن امتیاز بیشتر و یا کاهش تعهدات و فروریختن سازه برجام شرایط چندان مطلوبی نخواهد بود.  

تاجیک درباره میزان توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه گفت: ما در منطقه توسعه‌نیافته‌ای زندگی می‌کنیم که رقبا، حل مشکلات بین‌المللی‌ ما را به ضرر خود می‌دانند. بنابراین در این پارادوکس سیاسی در منطقه قرار داریم.

وی افزود: از یکسو اگر بخواهیم مسائل و مشکلات بین‌المللی را حل کنیم با همسایگان به چالش می‌رسیم از سوی دیگر اگر بخواهیم همچنان با کشورهای تاثیرگذار و قدرت‌های بزرگ ‌سرشاخ شویم باید به کشورهای منطقه و حتی رقیب امتیاز بدهیم. بنابراین وضعیت سختی است اما در عین حال قابل مدیریت است.

تاجیک ادامه داد: متاسفانه در منطقه گفتمان غالب وجود ندارد و گفتمان کنونی در منطقه، امنیتی- نظامی است و باید آنرا به گفتمان غالب سیاسی و ترجیحا با گرایش اقتصادی تبدیل کنیم تا وضعیت کشورها در حالت برد- برد تعریف شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین رقیب ما در منطقه عربستان است که به عنوان برادر بزرگ سایر کشورها عمل می‌کند که خود یکی از معضلات است. استفاده عربستان از قدرت مالی خود برای تخریب و بسیاری از مسائل موجب شده که تاکنون نتوانسته‌ایم گفتمان مسلطی با آن کشور داشته باشیم.

سفیر پیشین ایران در اردن، وضعیت یمن را از مهمترین معضلات منطقه توصیف کرد و گفت: مردم یمن اکنون در شرایط مناسبی قرار ندارند و معتقدم باید از طریق کشورهای که علاقه‌مند به سروسامان وضعیت یمن هستند وضعیت جنگی در آن کشور خاتمه پیدا کند.

وی در ادامه به تفاوت دولت جو بایدن با دونالد ترامپ پرداخت و گفت: ترامپ در پی افزایش نقش کمپانی‌های تسلیحاتی در منطقه بود اما بایدن علاقه‌مند است که به مسائل آمریکا بپردازد و شاید اکنون شرایط برای سر و سامان دادن به این مساله و حل مشکلات منطقه‌ای مساعدتر باشد.

تاجیک، اولویت اصلی سیاست خارجی کشور را فعلاً برجام ارزیابی کرد و گفت: به عنوان کشوری که ۱۵ همسایه دارد ظرفیت‌های فراوانی داریم که نتوانستیم از آن بهره ببریم تا از این موقعیت استراتژیکی‌ استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به سرمایه‌گذاری مادی و معنوی جمهوری اسلامی در منطقه عنوان کرد: باید روش مطلوبی برای بهره‌برداری از این سرمایه‌ها پیدا کنیم و در عمل ببینیم که تا چه اندازه حاضریم سرمایه‌گذاری‌ خود را تبدیل به قدرت نرم و درازمدت کنیم و در جهت بهبود روش‌های خود در سیاست خارجی اقدام کنیم.

برچسب‌ها روسیه وین سید ابراهیم رییسی چین ایالات متحده آمریکا خاورمیانه دولت بایدن عراق عمان برجام مذاكرات هسته ای یمن سوریه توسعه اقتصادی کویت وضعیت معیشت ترامپ دولت سیزدهم پروندهٔ خبری لغو معافیت های تحریمی برجام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه وین سید ابراهیم رییسی روسیه وین سید ابراهیم رییسی چین ایالات متحده آمریکا خاورمیانه دولت بایدن عراق عمان برجام مذاكرات هسته ای یمن سوریه توسعه اقتصادی کویت وضعیت معیشت ترامپ دولت سیزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۶۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»