Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مطلب در مورد نگرش های متضاد فوتبال و فوتبال چهار فاز صحبت می کنیم...

به گزارش طرفداری، با پایان رقابت های یورو و تعطیلی رقابت های باشگاهی فوتبال اروپا، تب و تاب مسابقات جذاب فوتبالی در سراسر دنیا فروکش کرده و بسیاری از هواداران در بازی های دوستانه پیش فصل تیم های شان به دنبال سرنخ های تاکتیکی برای پیش بینی آنچه قرار است در فصل آینده برای تیم شان اتفاق بیافتد، هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا در تعطیلات فوتبال اروپا بد نیست قبل از آغاز مسابقات به نگرش های جدیدی در مورد مباحث تاکتیکی فوتبال بپردازیم.

تا به این جا در مورد بازی مالکانه و اصولی که برای اجرای این سبک از بازی نیاز است به نکات زیادی اشاره کرده ایم و هر دو نگرش کلی در مورد مالکیت توپ، یعنی یک بازی واکنش گرا به دور از مالکیت اضافی توپ و بازی مالکانه را بررسی کرده ایم.

به نوعی هواداران هر کدام از این نگرش ها، فهرستی از سرمربیان مورد علاقه خاص خود را دارند که مطابق نگرش آن ها تیم هایشان را هدایت می کنند. برای مثال ما این دو نگرش را به نوعی می توانیم در دوگانه خوزه مورینیو و پپ گواردیولا خلاصه کنیم. پپ گواردیولا نماد یک سرمربی نوآور و ایده آل گرا در امر بازی مالکانه است که نقش به سزایی در رواج و احیای این سبک در مقاطع زمانی مختلف داشته و مورینیو نیز به عنوان سمبل بازی واکنش گرا شناخته می شود که معتقد است درصد مالکیت توپ بالا رابطه مستقیمی با بالا بردن اشتباهات دارد و همین اشتباهات است که تفاوت برنده و بازنده را در زمین مشخص می کند.

طرفدار هر کدام از این نگرش ها که باشید به هیچ عنوان نمی توانید افتخارات و دستاوردهای طرف مقابل را کتمان کنید. اگر طرفدار رویکرد پپ هستید، شما نمی توانید فتح لیگ قهرمانان اینتر مورینیو را با همین نگرش در نظر نگیرید و این در حالی است که اگر طرفدار مورینیو هم باشید، به هیچ عنوان نمی توانید تحولی که پپ با سبکش در دنیای فوتبال ایجاد کرده را در نظر نگیرید.

در جرگه موافقین یا مخالفان هر کدام از این نگرش ها قرار بگیرید، اگر قرار است فوتبال را به چشم یک هواداری که فوتبال را از دریچه فنی می بیند، نگاه کنید، نباید با دیدگاه های رادیکال و متعصبانه سعی در تخریب نگرش مخالفتان داشته باشید چرا که در چنین مواقعی خود فوتبال جواب شما را می دهد. به قول رالف هازن هوتل در فوتبال هیچ گارانتی ای وجود ندارد و قرار نیست یک سبک و نگرش تا ابد روی فوتبال حاکمیت کند و تمام بازی ها را ببرد.

برای مثال روزگاری می گفتند هیچ تیمی نمی تواند بارسای پپ گواردیولا را شکست دهد اما دیدید که حتی آن بارسای قدرتمند هم نمی تواند تا ابد روی فوتبال حکمفرمایی کند. البته در این بین مربیان زیادی حضور دارند که می توانند زیرمجموعه هر کدام از این نگرش ها قرار بگیرند و ما تنها دو نمونه موفق رو به روی هم که همواره نگرشی متضاد داشتند را اشاره کردیم.

قبل از ورود به بحث امروزمان لازم بود مروری بر چند پاراگراف بالا داشته باشیم. این صحبت ها شاید ربطی به موضوع امروز نداشت اما به تلطیف مواضع ما در قبال سبکی که علاقه مندش نیستیم کمک می کند. شما هم قبل از ورود به دنیای فنی فوتبال باید به این نکات توجه کنید و دیدگاه  متعصبانه ای روی قضایا نداشته باشید. حالا سراغ بحث اصلی می رویم؛ فوتبال چهار فاز؛ در مجموع رفتار و رویکرد های هر تیم در این 4 فاز است که یک سبک فوتبال را تشکیل می دهد و شما هم اگر قصد دارد تیمی را آنالیز کنید باید بازی یک تیم را در این بخش ها تفکیک کنید.

فوتبال چهار فاز چیست؟

بارها از زبان آنالیزور های و کارشناس های مختلف تلویزیونی اصطلاح فوتبال چهار فاز را شنیده ایم که جاهای مناسب و غیر مناسب از آن استفاده کرده اند اما هیچ گاه توضیح درستی از آن به مخاطب خود نداده اند. بهتر است تعریف فوتبال چهار فاز را با این سوال شروع کنیم، چهار فاز فوتبال چه چیز هایی هستند و یا اصلا کدام فرایندها چهار فاز اصلی فوتبال را تشکیل می دهند؟

گراف فازهای فوتبال in possession

یکی از فرایند ها مربوط به زمانی است که تیم صاحب توپ است و به اصطلاح مالک توپ و میدان است. یکی از اصلی ترین بخش های همان تفاوت نگرشی که در ابتدا از آن صحبت کردیم در این بخش شکل می گیرد. این که شما چه رویکردی هنگام مالکیت توپ دارید و قرار است هنگامی که مالک توپ هستید چه هدفی را دنبال کنید، بستگی به این قضیه دارد که شما به دنبال اجرا کردن چه سبکی باشید. برای مثال در این بخش تیم های گواردیولا و سایر مربیان که پیرو مکتب بازی مالکانه هستند معتقدند باید با صبر و حوصله و تعداد پاس کافی توپ را حفظ کنند و به تدریج به دروازه تیم حریف نزدیک شوند اما مربیانی همچون مورینیو معتقدند نگه داشتن توپ برای مدت زمان زیاد و بالا بردن مالکیت تنها باعث اشتباه می شود و یا حتی مربیان مدرن تری همچون توماس توخل، مائوریتزیو ساری و یا حتی روبرتو مانچینی معتقدند تیم باید تنها به دنبال خلق موقعیت باشد و تمام فاکتورهایی همچون مالکیت توپ باید در خدمت هدف اصلی تیم که همان خلق موقعیت است، باشند تا تیم از مالکیت به موقعیت برسد. برای مثال در تورنومنت یورو 2020 دیدیم که تیم مانچینی در یک بازی مالکیت بالای 60 درصد و در یک بازی هم مالکیت زیر 30 درصد داشت و این انعطاف کمک بزرگی به آن ها کرد. آنها در هر دو حالت برنده بودند.

چرخه عملکرد در فاز حمله

از این فاز تحت عنوان attacking organization نیز یاد می شود. در تصویر بالا نیز از چنین عبارتی استفاده شده است.

out of possession

دیگر فاز فوتبال مربوط به زمانی است که مالکیت توپ را در اختیار ندارد و به نوعی در فاز دفاع قرار دارید و تحت عنوان Defending یاد می شود. (با فرایند انتقال توپ از دفاع به حمله و بالعکس اشتباه نشود در این قسمت چیدمان و شماتیک دفاعی تیم مد نظر ما است).

چرخه عملکرد در فاز دفاع

شکل دفاعی هر تیم در این فاز مهم است و در مجموع هم هدف این است که تیم گلی دریافت نکند. در مجموع هنگامی که بین مسائل پیچیده فوتبالی گیر افتادید و دچار سردرگمی شدید به این نکته توجه کنید که غالبا هدف اصلی در فوتبال این است که چگونه باید دفاع کنیم که تیم مان گل نخورد و چگونه حمله کنیم که تیم به گل برسد تمامی اعداد و ارقام، پارامتر ها، تاکتیک ها در خدمت این دو سوال است و برای جواب دادن به آن ها است. پس گاهی اوقات هم نیاز نیست همه چیز را برای خود پیچیده ترسیم کنید.

attacking transition

فاز بعدی متعلق به انتقال توپ است، انتقال توپ از دفاع به حمله...

از این فرایند در اصطلاحات فوتبالی تحت عنوان ترانزیشن مثبت یا انتقال مثبت هم یاد می شود و هدف از آن هم انتقال توپ از حمله به دفاع است در این فرایند هم مثل فرایند های قبلی رویکرد و رفتار هر تیم متفاوت است و هر مربی ای بر اساس تفکرات و اهدافش در هر کدام از این فاز ها رفتار تیمش را تعیین می کند.

defensive transition

آخرین فاز هم مربوط به انتقال از حمله به دفاع است و از این بخش نیز تحت عنوان انتقال یا ترانزیشن منفی یاد می شود و مربوط به زمانی است که تیم توپ را از دست می دهد. در این بخش تیم ها معمولا دو رویکرد کلی به خود می گیرند. برخی تیم ها در پی از دست دادن توپ regroup می کنند و به دنبال این هستند تا سریعا به فرم و چیدمان اولیه دفاعی خود برگردند و این شیوه معمولا متعلق به تیم هایی است که به دنبال بازی پر ریسک نیستند.

یوگن کلوپ از آن دست مربیانی است که تیم هایش به رویکرد خاص خود یعنی همان گیگن پرس در فاز ترانزیشن و انتقال منفی معروف هستند.

دومین رویکرد که روش مدرن تری در قیاس با روش سنتی محسوب می شود، تحت فشار قرار دادن حریف و یا همان کانتر پرس است و سرمربیانی همچون پپ گواردیولا، یورگن کلوپ، مارچلو بیلسا و .. به دنبال بازپس گیری سریع توپ هستند و زمان استاندارد مشخصی را برای بازپس گیری توپ تعیین می کنند.

فوتبال چهار فاز یکی از مباحث پایه ای فوتبال است و حالا می توانید به سوال فوتبال چهار فاز چیست پاسخ دهید؟ فوتبال چهار فاز دقیقا به معنی حضور فعال و هدفمند در هر چهار فاز (حمله یا همان مالکیت توپ، دفاع یا همان کنترل فضا در قبال مالکیت حریف، انتقال توپ از دفاع به حمله و انتقال موقعیت از حمله به دفاع) است. هر سبکی که قرار است در دنیای فوتبال پیاده شود ابتدا باید به صورت شفافی رویکردی مشخص در این 4 فاز داشته باشد...

ادامه دارد...

 

بیشتر بخوانید:

تکه برداری های مانچو برای ساخت یک ایتالیای تکامل یافته ایستگاه تاکتیک | انعطاف مقدس، تیکیتالیا! نگاهی به هازن هوتل و ساوتهمپتون؛ رابطه فوتبال و ماشین لباسشویی!  اونیون برلین؛ اجرای یک ایده ثابت در قالب سیستم های متنوع  Inverted full-back کیست و چه نقشی در بازی دارد؟  xA چیست؟ پارامتری برای ارزش گذاری پاس ها کاتناچیو چیست؟ چگونه می توان درهای فوتبال را بست و کلیدش را قورت داد؟ | ایستگاه تاکتیک  PPDA چیست؟  counter press چیست؟ منطقه بندی زمین بازی از اریگو ساکی و فن خال تا پپ گواردیولا رجیستا چیست؟  (xT) Expected Threat چیست؟ از تعریف Third-man تا اهمیت عرض در فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟ (قسمت پایانی) آنالیز فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟ (۲) | تعریف اصول superiority و Compactness آنالیز فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟؛ قسمت اول بررسی وضعیت این روزهای ساسولو؛ نرووردی در بحران | آنالیز فنی low block چیست؟ علاقه تیم های ایرانی به استفاده از رویکرد های دفاعی

اخبار داغ 

این زن با شورت بدن نما در المپیک جنجال کرد + عکس امیر قلعه نویی مقابل دوربین طرفداری: به دغدغه های مردم رسیدگی کنید، در حق نسل جوان جفا شده است فیروز کریمی: وقتی بیرون روی دارم، چرا باید در کنفرانس شرکت کنم؟! کیمیا علیزاده و در آغوش گرفتن ناهید کیانی پس از برد مقابل او / عکس استیون جرارد: رئال مادرید از من می خواست در لیورپول جنگ درست کنم و برای جدایی فشار بیاورم خواستگاری کردن مکس کروزه از معشوقه اش در جریان مصاحبه تلویزیونی در المپیک توکیو

منبع: طرفداری

کلیدواژه: انتقال توپ پپ گواردیولا بازی مالکانه مالکیت توپ یاد می شود تحت عنوان فوتبال چه برای مثال تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۷۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهکار مدافعان پرسپولیس در چهار گل خورده!

به گزارش ورزش سه پرسپولیس تا دقیقه 84 بازی با آلومنیویم اراک با دو گل از میزبانش جلو بود که با توجه به نتایج قبلی سرخ‌ها در اراک دستاورد بزرگی به نظر می‌رسید اما با وجود تغییرات اوسمار برای استحکام بخشیدن به خط دفاع خود شرایط تیم در این خط بدتر شد و رو ی هر چهار گل خورده تقریبا تمام مدافعان پرسپولیس مقصر بودند.

در شرایطی که به خاطر نداریم پرسپولیس در یک مسابقه داخلی یا حتی خارجی طی سال‌های  اخیر چهار گل دریافت کرده باشد و سازمان تدافعی و دروازه‌بان این تیم همواره به گونه‌ای کار کرده‌اند که عملکرد باثبات و درخشانی ارائه داده اند دریافت چهار گل در یک مسابقه حتی اگر مقابل گربه سیاه هم باشد پذیرفتنی نیست؛ نکته ای که اوسمرا ویرا نیز در نشست خبری بعد از حذف تیمش به عنوان مهمترین نگرانی بعد از این بازی از آن یاد کرد.

اما پرسپولیس حد فاصل دقایق 84 تا 122 چهار گل دریافت کرد که رد پای مدافعان این تیم و اشتباهات آنها را می توان در هر چهار گل پیدا کرد.

در صحنه منجر به گل اول ایرالکو این تیم از فضای پشت علی نعمتی استفاده کرد و توپ را روی دروازه پرسپولیس ریخت در حالی که نعمتی آمده بود تا قدرتمندتر از عبد الکرین حسن آن منطقه را ببندد و پوشش دهد.در این صحنه بعد از ارسال توپ روی دروازه کنعانی زادگان دفع توپ بدی داشت، گولسیانی فقط نظاره گر  شد و ریگی هم نتوانست در مواجهه با لیموچی کاری از پیش ببرد و دروازه تیمش باز شد.

در صحنه منجر به گل دوم میزبان توپ روی دروازه پرسپولیس ریخته شد و توسط کنعانی برگشت داده شد اما درست جایی که شروین بزرگ ایستاده بود. در صحنه منجر به این گل ریگی مقصر اصلی بود که اجازه داد بزرگ توپ بگیرد، بچرخد و ضربه نهایی را شلیک کند اما مدافعان هم در جای درستی حضور نداشتند و فضای مقابل شوت بزرگ را خالی کرده بودند.

در صحنه گل سوم حریف با ارسال کرنر از جناح چپ پرسپولیس غیر از گولسیانی که نتوانست توپ را بزند کنعانی و فرجی کوتاهی کردند و بزرگ از روی سر فرجی توپ را تبدیل به گل کرد.

در صحنه گل چهارم ایرالکو این تیم از فضای پشت فرشاد فرجی استفاده کرد و لیموچی بدون مزاحم پیش رفت و کنعانی هم نتوانست در مواجهه با او کاری از پیش ببرد که با پاس عرضی لیموچی توپ از گولسیانی و نعمتی هم عبور کرد و نقی زاده موفق به گلزنی شد. در واقع رد پای هر چهار مدافع پرسپولیس در گل تعیین کننده بازی در وقت های تلف شده  دیده می‌شود.

البته ناگفته نماند شاید اگر پرسپولیس در خط میانی و حمله قدرت حفظ توپ  را داشت و با نمایش بهتر و باکیفیت تر پنج نفر جلوی زمین اجازه نمی داد توپ از زمین حریف بیرون بیاید و خط دفاع تحت فشار قرار بگیرد، این تعداد اشتباه هم رخ نمی داد اما واقعیت اینکه مدافعان پرسپولیس نیز روز خوبی را در اراک پشت سر نگذاشتند.

دیگر خبرها

  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • گواردیولا: مقابل ناتینگهام فارست خوش‌شانس بودیم؛ فقط با مالکیت توپ دوام آوردیم
  • برنامه چهار هفته پایانی لیگ برتر فوتبال اعلام شد
  • لزوم حمایت فدراسیون فوتبال از پروژه ساخت فیلم «شهدای تیم فوتبال آزادی سمنان»
  • جانشین بیرانوند بالا و پایین فوتبال را دید/ ۴ بازی گل نخورد، یک بازی ۴ تا خورد!
  • احداث چهار مدرسه خیری در یزد
  • شاهکار مدافعان پرسپولیس در چهار گل خورده!
  • اوسمار مقصر حذف پرسپولیس را اعلام کرد
  • اوسمار: دریافت ۴ گل در فوتبال اصلا خوب نیست/ تمرکزم روی لیگ است نه تمدید قرارداد
  • رفیعی چهار بازی‌ کلین‌شیت، یک بازی چهار گل خورده!