Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد در یادداشتی به مناسبت سالروز حماسه پدافند هوایی سوباشی نوشت: تاریخ تجارب بشری آمیخته به مباحث تلخ و شیرینی است که بخشی از آن در جنگ میان ملت‌ها و قومیت‌ها بوده و جنگ‌ها همیشه تعیین سرنوشت می‌کرده است. تا زمانی که جنگ‌ها روی زمین و انسان‌محور بود، تعداد نیروهای جنگجو و قدرت فیزیکی آنان تعیین‌کننده پیروزی یا شکست بودند، اما سده آخر قرن بیستم با ورود هواپیما و پرنده‌های مختلف به عرصه نبرد و ساخت موشک و تجهیزاتی که از فاصله‌های دورتر صحنه جنگ را مدیریت کند، باعث شد یک عرصه دیگر به جنگ اضافه شود و دارای وزن و اندازه بیشتری در پیروزی و تغییر معادلات هر یک ازطرف‌های درگیر شود و آن عرصه آسمان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده پدافند هوایی ارتش بیان کرد: دفاع از آسمان به‌عنوان مؤلفه سومی در جنگ‌ها از سال ۱۹۴۰ به بعد مطرح شد که هر کسی بتواند دفاع بهتری از آسمان خود داشته باشد، می‌تواند در پیش‌برندگی سایر مؤلفه‌های جنگ، تعیین سرنوشت کند. سیستم‌های پدافندی و دفاع هوایی شکلی جدید به خود گرفتند و در این برهه تاریخی بود که استفاده از فضای آسمان شکل جدیدی به خود گرفت؛ به گونه‌ای که در سال‌های پایانی قرن بیستم هر کس در آسمان از قدرت بالاتری برخوردار بود به‌عنوان برنده جنگ می‌توانست برتری خود را به اثبات برساند.

صباحی‌فرد عنوان کرد: تاریخ نظامی ایران آمیخته به حماسه‌های بزرگی است که هر زمان تجهیزات، نیروی انسانی ماهر و کارآزموده در جنگ‌ها به‌کار گرفته شده، توانسته به پیروزی‌های اندکی دست یابد و فقط در دفاع مقدس هشت ساله بود که علاوه بر تجهیزات، خودباوری اعتقادی، ایمانی و قلبی توانست معجزه‌ای در قرن را رقم بزند.

وی افزود: ورود تجهیزات دفاع هوایی به ایران سال ۱۳۱۲ بود که اولین توپ‌های ضدطیاره در ارتش به خدمت گرفته شد و اولین هواپیمای مهاجم در جنگ جهانی دوم در جریان بمباران شهر تهران توسط این پدافند ساقط شد و علت اصلی سقوط ایران در این دو جنگ نیز در اختیار گرفتن فضا و آسمانش به دست متفقین، نبودِ یک سیستم پدافندی قوی و نبودِ خودباوری در نیروها بود که باعث بمباران شهرها و پادگان‌های ایران شد.

فرمانده پدافند هوایی ارتش بیان کرد: از این تاریخچه که بگذریم، ورود سامانه‌های مختلف پدافندی در زمان قبل از انقلاب باعث شد تا حدودی آسمان این سرزمین امن بماند، اما دفاع مقدس و تجارب آن باعث تحولات شگرفی در عرصه پدافند هوایی این سرزمین شد که به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

صباحی‌فرد در یادداشت تصریح کرد: در ابتدای جنگ، تجهیزات پدافندی موجود به گونه‌ای بود که بخشی از آن یا از کار افتاد یا در حمله روزهای اول جنگ غیرعملیاتی شد یا قابلیت نگهداری آن برای کارکنان ما مقدور نبود و مستشاران نظامی آموزش‌هایی بابت نگهداری تجهیزات و استفاده مطلوب نداده و رفته بودند، اما جوانان این مرز و بوم که غیر از خودباوری و ایمان قلبی به شهداء این سرزمین چیزی نداشتند، شروع کردند به تعمیر، بازسازی و احیاء آنتن‌ها و گیرنده‌های آسیب‌دیده و فعال کردن آن‌ها.

وی ادامه داد: در هفته‌های اول جنگ شاید باور سرنگونی هواپیمای دشمن برای ما سخت بود. هواپیماهای میگ و سوخو که بعثی‌ها از آنها استفاده می‌کردند، تکنولوژی‌های رادارگریزی و حمل موشک‌های ضدرادار باعث دردسرهایی برای ما می‌شد؛ در این بین ساقط شدن اولین هواپیماهای متخاصم در دزفول، همدان، پالایشگاه اصفهان، تبریز، ایلام و... باعث شد که اندک اندک این خودباوری که «ما می‌توانیم بر دشمن در آسمان خودمان غلبه کنیم» در ما شکل بگیرد.

فرمانده پدافند هوایی ارتش عنوان کرد: دشمن هرگز فکر نمی‌کرد سایتی که ۲ روز قبل با موشک زده شده در کمتر از ۴۸ ساعت قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد؛ به گونه‌ای که خلبانان عراقی به استخبارات ارتش بعث اعلام می‌کردند که سایت راداری را زده‌اند و خلبانان عراقی در روزهای بعد با خیالی آسوده در مسیر قرار می‌گرفتند که با ضربات پدافند هوایی ایران یا سرنگون یا مجبور به ترک مسیر می‌شدند و در برگشت به پایگاه‌شان کذب بودن اطلاعات را یادآور می‌شدند، اما توانمندی کارکنان پدافند هوایی سرزمین قهرمان ما را باور نداشتند.

صباحی‌فرد اظهار کرد: حال که در سالروز حماسه سایت سوباشی هستیم، یادی کنیم از قهرمانی‌های این سایت و خودباوری همکاران شهید و مدافعان زنده و پیشکسوت این سایت که در طول هشت سال بهترین و بالاترین کیفیت عملکرد در حوزه پدافند هوایی کشور را داشتند و توانستند با رهگیری بخش عمده‌ای از هواپیماهای متخاصم و اعلام به سایت‌های زیرمجموعه در سطح غرب و شمال غرب کشور نقش‌آفرینی بسزایی داشته باشند.

در این یادداشت آمده است: عملکرد پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال آخر جنگ تحمیلی، ضمن ثبت و ضبط بخش مهمی از تاریخ سازمانی تأثیرگذار بر سرنوشت کشور، منجر به اعمال مدیریت دانش و انتقال تجربه به نسل جوان‌تر شد؛ به گونه‌ای که بعد از ۹ سالی که از عمر پدافند می‌گذرد به‌عنوان سازنده تجهیزات پدافندی، راداری و رهگیری در سطح ملی و فراملی، مطرح شده‌ایم و این خودباوری ناشی از حماسه‌هایی بوده که در طول تاریخ دفاع مقدس با پیکره پدافند آمیخته شد و امروز به این خودباوری در نگهداری و ساخت تجهیزات دست یافته‌ایم.

فرمانده پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: امیدواریم که در گام دوم انقلاب که مسیری دشوارتر از ۴۰ ساله اول در پیش است، بتوانیم با اتکاء به دانش بومی و تخصص‌های خودباورانه در بین جوانان این مرز و بوم، به دانشی فراتر از فضا و عرصه‌های فعلی دست یابیم و آسمانی امن به دور از حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای تمدن بزرگ اسلامی فراهم کنیم.

برچسب‌ها ایلام جنگ تحمیلی دفاع مقدس تبریز همدان شهر تهران ارتش جمهوری اسلامی ایران دزفول جنگ جهانی دوم پالایشگاه اصفهان نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علیرضا صباحی فرد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام جنگ تحمیلی دفاع مقدس ایلام جنگ تحمیلی دفاع مقدس تبریز همدان شهر تهران ارتش جمهوری اسلامی ایران دزفول جنگ جهانی دوم پالایشگاه اصفهان نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علیرضا صباحی فرد فرمانده پدافند هوایی ارتش گونه ای صباحی فرد دفاع مقدس جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۰۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر چهارشنبه همزمان با سالروز شهادت شهید مطهری آئین گرامیداشت روز معلم در منطقه پدافند هوایی شمالغرب ارتش برگزار شد.

امیرسرتیپ دوم عظیمی، گفت: تعلیم و تربیت سازنده زمینه ساز جامعه بالنده و پویا است و تلاشگران عرصه علم و دانش باید از حداکثر بسترها و ظرفیت‌ها مطابق ارزش‌های اسلامی استفاده کنند.

وی افزود: در برنامه‌های تربیتی و آموزشی باید توجه ویژه ای به ارزش‌های اصیل اسلامی ایرانی شود تا شاهد ساخت ایرانی قوی و مقتدر در تمامی عرصه‌ها باشیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب با بیان اینکه تربیت و آموزش سرمایه‌ی انسانی یکی از ضرورت‌ها و لازمه‌ی رشد و توسعه در هر سازمانی است گفت: امروز کارکنان ارتش، جوانانی مؤمن و متعهد به مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند که توانسته اند در آمادگی دفاعی و افزایش بازدارندگی کشور نقش بسزایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: پدافند هوایی توانسته است با شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب و با بکارگیری روش‌های خلاقانه و مبتکرانه در ارتقای توان رزم نیروهای مسلح افتخارات بزرگی را رقم بزند.

کد خبر 6094182

دیگر خبرها

  • ارتش ایران در اوج آمادگی و اقتدار است
  • خودکفایی ارتش در ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز
  • ارتش به خودکفایی در ساخت تجهیزات و ادوات رسیده است
  • شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب
  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»
  • دیدار فرمانده گروه ۹۹ پدافند هوایی نیروی زمینی ارتش با خانواده جانباز متوفی اکبری خندابی
  • امیر الهامی: پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • بازدید امیر الهامی از سایت پدافند هوایی شهید علایی گناباد
  • هشدار جدی فرمانده ارشد ارتش به دشمنان: جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی را با قدرت می دهیم /پدافند هوایی در اوج آمادگی است