Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:17:18 GMT

آیین بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۱۴۷۸

آیین بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا، عبدالله بحرالعلومی روز دوشنبه در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ساعت ۱۸ امروز مراسمی به صورت محدود در محل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار خواهد شد.

وی گل‌افشانی گلزار شهدای جنگ چالدران واقع در شهیدگاه را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای گرامی‌داشت روز اردبیل عنوان کرد و افزود: با توجه به محدودیت فضا و احتمال خطرآفرین بودن هرگونه تجمع بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا، برنامه عمومی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اضافه کرد: نام شیخ صفی‌الدین اردبیلی برای اولین بار در تقویم رسمی کشور ثبت شده که رویداد مبارکی است و با وجود شرایط حاکم، شایسته بود برنامه‌ای در این زمینه هرچند به صورت محدود برگزار شود.

وی در ادامه به نقش و جایگاه شیخ صفی و سلسله صفویه اشاره کرد و گفت: شیخ ارشاد، حضرت صفی‌الدین اردبیلی و فرزندانش نه تنها در تاریخ ایران فرهنگی بزرگ بنا نهادند، بلکه زمینه جامعه آرمانی را فراهم کردند.

بحرالعلومی افزود: فعالیت شیخ صفی و فرزندانش، شاه اسماعیل و شاه عباس، موجب شد تا نام ایران در نقاطی که از نظر نظامی قابل دسترسی نبود، از نظر فرهنگی نفوذ کند و امروزه اثر آن از چین تا بالکان قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: اردبیلی‌ها از برکت آنها در حرکت‌های انفرادی و جمعی در دنیا مشهور شدند و درخشیدند و اثر افراد تربیت یافته در مکتب او امروز به صورت برجسته دیده می‌شود و از این رو ثبت چهارم مرداد به نام شیخ صفی‌الدین اردبیلی حادثه‌ای بزرگ است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ادامه داد: مکتب شیخ صفی و فرزندانش در سه سطح قابل بررسی است که نخست معرفی مذهب تشیع به دنیا، دوم ایجاد وحدت بین اقوام و مذاهب و سوم پایه‌گذاری حکومت و برقراری آشتی بین دین و سیاست برخلاف فرهنگ رایج در آن زمان مبنی بر صوفی‌گرایی، عزلت‌گزینی و دوری از اجتماع بود.

وی اضافه کرد: این سه محور موجب شد تا برآیند فعالیت‌های شیخ صفی و فرزندانش مانند پدیده فرهنگی جهانی شود، چنان که اکثر بناهای تاریخی اصفهان یا تاج محل در هندوستان به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان یادگارانی از آن دوران است.

بحرالعلومی تصریح کرد: اگر پیش‌تر اقدامی در راستای معرفی بیشتر شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مکتب او در سطح ملی و فراملی انجام نشده، تعللی صورت گرفته و اگر در چنین خاستگاه و بستر فرهنگی خلاء وجود دارد، مشکل از ما است.

شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۹۶ بر اساس استنادات تاریخی، روز چهارم مردادماه را که مقارن با سالروز استقرار سلسله صفویه و به قولی سالروز تولد شاه اسماعیل نخستین پادشاه صفوی در ایران است، به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی و روز اردبیل و هفته منتهی به این تاریخ را نیز به عنوان هفته اردبیل وارد تقویم رسمی کشور کرد.

بر اساس منابع معتبر تاریخی، چهارم مردادماه روز تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی نخستین پادشاه صفوی است که با ایجاد و تاسیس حکومت صفوی ضمن یکپارچه کردن ایران و رسمی کردن مذهب شیعه در کشور، خدمات ارزنده ای را برای سرزمین پهناور ایران داشته است.

بر این اساس، از چهارم تا دهم مردادماه سال جاری برنامه‌های جامع و متنوعی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان و نقش این خطه در یکپارچگی ایران اسلامی و تشکیل حکومت مقتدر مرکزی در ایران توسط خاندان صفوی تدوین شده است.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی‌کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال‌های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ صفی به سال ۷۳۵ هجری قمری از سوی فرزندش، صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

برچسب‌ها استان اردبیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان اردبیل آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی استان اردبیل آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی شیخ صفی الدین اردبیلی شیخ صفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۱۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود

رییس هیات مدیره خانه تئاتر درباره برگزاری برنامه‌های اردیبهشت تئاتر که هر سال به انگیزه بزرگداشت روز جهانی تئاتر و از سوی انجمن‌های مختلف خانه تئاتر برپا می‌شد، توضیحاتی ارایه کرد.

ایرج راد به ایسنا گفت: هر سال از دی و بهمن سال قبل برای برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر برنامه‌ریزی می‌کردیم و دبیر و رییس جشن را مشخص می‌کردیم و در پی آن، برنامه انجمن‌های گوناگون به مناسبت این هفته مشخص می‌شد اما زمستان سال گذشته این اتفاق رخ نداد.

وی اضافه کرد: بعد از همه‌گیری کرونا، دیگر برنامه‌ریزی برای هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر صورت نگرفت و امسال هم برنامه خاصی تدارک دیده نشده که دلایل گوناگونی دارد از جمله مشکلات مالی و مسائل دیگر.

او در عین حال اضافه کرد: با وجود این، برخی از انجمن‌ها به صورت خودجوش، برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند و خودشان پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند مانند برنامه کانون کارگردانان که برای بزرگداشت آقای زنجان‌پور برگزار می‌شود. در هر حال ما ممانعتی برای برگزاری برنامه‌های مستقل انجمن‌ها نداریم ولی در هیات مدیره مرکزی، برنامه‌ریزی کلی برای اردیبهشت تئاتر در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، تا پیش از همه‌گیری کرونا، هر سال برنامه بزرگداشت روز جهانی تئاتر به کوشش انجمن‌های زیر مجموعه خانه تئاتر برگزار می‌شد اما چند سالی است که این برنامه‌ها ‌به دلیل مشکلات اقتصادی و وضعیت اجتماعی، برگزار نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری | زن اردبیلی شوهر سابقش را کشت
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد