Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند سال پیش دانشمندی در استرالیا به طور اتفاقی مشاهده کرد که یک طوطی کاکلی در حال باز کردن سرپوش یک سطل زباله است.

هرچند این عمل برای ساکنان آن محل جذابیت خاصی نداشت، با این حال توجه ریچارد ماژور پرنده‌شناس اهل سیدنی را به خود جلب کرد.

باز کردن سرپوش سطل زباله برای یک پرنده به مهارت خاصی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع طوطی‌ها باید با منقار سرپوش را باز کنند و نگه دارند، سپس بدون آنکه تعادلشان را از دست بدهند در امتداد لبه سطل حرکت کنند به نحوی که سرپوش به عقب بیفتد و خوراکی داخل سطل قابل دسترس شود.

آقای ماژور بعد از مشاهده این اتفاق تحقیقی را با پژوهشگران موسسه جانورشناسی ماکس پلانک در آلمان آغاز کرد. در اوائل سال ۲۰۱۸ محققان با انجام یک نظرسنجی از ساکنان محله‌ها متوجه شدند که پرندگان در سه منطقه از حومه سیدنی به تکنیک جدید جستجوی غذا تسلط دارند. این تعداد در پایان سال ۲۰۱۹ به ۴۴ منطقه رسیده بود، امری که دانشمندان رفتارشناسی حیوانی می‌گویند بسیار سریع است.

پژوهشگران در جستجو بودند که متوجه شوند آیا این پرندگان این کار را به تنهایی انجام دادند یا از پرندگان با تجربه کپی کرده‌اند. نتایج مطالعه‌ای که در ژورنال علمی «Science» منتشر شده است نشان می‌دهد پرندگان عمدتا با تماشای همسانان خود نحوه دسترسی به غذای داخل سطل زباله را یاد می‌گیرند.

دانشمندان پیشتر نمونه‌های دیگری از یادگیری اجتماعی در پرندگان را ثبت کرده‌ بودند. در یک مورد کلاسیک در دهه ۱۹۲۰ در انگلستان، پرندگان سوراخ کردن فویل‌های آلومینیومی بطری‌های شیر را یاد گرفته بودند. هر چند این کار به مراتب راحت‌تر از باز کردن سطل‌های زباله است که نیروی جسمی فراوانی را می‌طلبد.

لوسی آپلین، زیست‌بوم‌شناس در انستیتو رفتارشناسی حیوانات ماکس پلانک در آلمان، که در تحقیق تازه مشارکت داشته است می‌گوید مشاهده «عادت‌های فرهنگی» جدیدی که در میان حیوانات در طبیعت و یا در حومه شهرها توسعه یافته‌، فرصتی ویژه برای محققان حوزه طوطی‌های کاکلی فراهم کرده است.

او می‌گوید: «این نشان می‌دهد اگر ارتباط اجتماعی بیشتری دارید، فرصت بیشتری برای مشاهده و یاد گرفتن رفتار جدید و همچنین توسعه آن دارید.»

در حالی که با گسترش شهرها بسیاری از حیوانات در استرالیا رو به کاهش گذاشته‌اند، این نکته درباره جمعیت طوطی‌های کاکلی صدق نکرده و شمار آن‌ها رو به افزایش گذاشته است. ایزابل لومر، محقق رفتارشناسی در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس آمریکا، در توضیح این مطلب می‌گوید: «در محیطی که به سرعت در حال تغییر است و منابع غذایی غیرقابل پیش‌بینی هستند، حیوانات فرصت‌طلب رشد می‌کنند.»

طوطی‌ها، شامل طوطی‌های کاکلی، جزو باهوش‌ترین پرندگان شناخته می‌شوند. طوطی های کاکلی یا «کاکاتوها» یکی از سه دسته اصلی طوطی‌ها هستند که ۲۱ گونه را شامل می‌شوند. زیستگاه این پرندگان عمدتا در نواحی استرالیا و جزایر شرق اندونزی است.

در حالی که طوطی‌های خاکستری آفریقایی به دلیل توانایی تقلید و گاهی درک گفتار انسان معروف هستند، طوطی‌های کاکلی در استفاده از ابزارهای جدید مانند جعبه‌های پازل شهرت پیدا کرده‌اند./یورونیوز

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: طوطی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۷۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

دختران و پسران آبادان و خرمشهر از صبح امروز همزمان با سراسر کشور در رشته علوم تجربی در حال رقابت با یکدیگر هستند.

 ۸۸۴نفر،۶۳۵خانم و ۲۴۹مرد در گرده آزمایشی تجربی در خرمشهر و ۶۶۷نفر،۳۶۸خانم و ۲۹۹مرد در گروه آزمایشی تجربی در آبادان در کنکور سراسری رشته علوم تجربی به رقابت می پردازند‌.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • خلاصه بازی النصر و الخلیج + فیلم
  • خلاصه بازی یوونتوس و آث میلان + فیلم
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال
  • پاکسازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجر نشده احتمالا ۱۴ سال طول بکشد
  • کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • ۱۳۸ صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند
  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد