Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@08:50:20 GMT

فرشچیان قلم‌زنی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۸۹۹۰

فرشچیان قلم‌زنی

به تازگی از انگشتر نفیس و جهانی «ذبح عظیم» رونمایی شد.

علی جنگی، خالق «ذبح عظیم» این انگشتر را با استفاده از دو تابلو «عصر عاشورا» و «پرچمدار حق» استاد محمود فرشچیان ساخته و تصویر روی رکاب انگشتر نقش بسته است.

ابعاد تابلو که بیش از یک متر طول دارد روی انگشتر به اندازه یک سانتیمتر و در ابعاد میلیمتری به صورت سه‌بعدی طراحی و ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی جنگی سبک قلم‌زنی سه‌بعدی در ابعاد میلیمتری را به عنوان پیشرفته‌ترین سبک قلم‌زنی جهان ارائه و آثار بی‌نظیری خلق کرده که تاکنون کسی نتوانسته نظیر آن را به وجود آورد. رونمایی از انگشتر نفیس «ذبح عظیم» سبب شد با این هنرمند درباره جزئیات هنر قلم‌زنی به گفت‌وگو بنشینیم که می‌خوانید.

چه طور شد به کار انگشترسازی و قلم‌زنی انگشتر روی آوردید؟

 پدرم هنرمند و مجسمه‌ساز بود، به همین علت از کودکی با هنر آشنا شدم، اما علاقه‌ام بیشتر به هنر قلم‌زنی بود و وقتی تحقیق کردم متوجه شدم بهترین استادان این هنر در اصفهان هستند، بنابراین تصمیم گرفتم این هنر را یاد بگیرم.

ذوق و استعدادم سبب می‌شد تمامی سبک‌های قلم‌زنی مانند برجسته‌کاری، قلم‌گیری و سیاه‌قلم را تجربه کنم، تا آنجا که به کلاس‌های طراحی، مجسمه‌سازی و خطاطی زیر نظر استاد محمود عطائی‌فر و سیدرضا وزیری رفتم و دریچه‌هایی از هنر قلم‌زنی به رویم باز شد، در حال حاضر نیز ۳۵ سال است که در این زمینه فعالیت دارم.

چه طور شد طرح‌های دو تابلو عصر عاشورا و پرچمدار حق استاد محمود فرشچیان را برای انگشتر «ذبح عظیم» انتخاب کردید؟ و در این اثر به چه اجزایی از تابلو بیشتر توجه شده است؟

 تأثیری که تابلو عصر عاشورای استاد فرشچیان روی جوامع اسلامی و حتی غیراسلامی گذاشته، انکارناپذیر است. به نظرم باید برای خلق چنین آثاری تابلوهایی انتخاب شود که در مخاطب رشد و تحول ایجاد کرده باشد، علاوه بر این می‌خواستیم با خلق این اثر، هنر عاشورایی را ترویج کنیم. هنر و فرهنگ عاشورایی، فرهنگ آزادی‌خواهی و رشد بشر به معنای کافی همراه با آسمانی شدن بشریت است.

ضمن اینکه مخاطب با تماشای تابلو پرچمدار حق به شخصیت و مقام والای حضرت ابوالفضل العباس(ع)، فداکاری، ایثار و جایگاه ایشان پی می‌برد. علت انتخاب این تابلو هم انتقال مفاهیم و پیام‌های آن به علاقه‌مندان هنر قلم‌زنی روی انگشتر بود.

ابعاد تابلو که بیش از یک متر طول دارد روی انگشتر به اندازه یک سانتیمتر و در ابعاد میلیمتری به صورت سه‌بعدی طراحی و ساخته شد.

وقتی می‌خواهید اثری را خلق کنید، علاوه بر مهارت و سبک هنر قلم‌زنی روی انگشتر، چه مواردی را در نظر می‌گیرید؟

 پیش از اینکه درباره ویژگی‌های این هنر توضیح دهم لازم است به این نکته اشاره کنم که پیامبران و اهل بیت(ع) تأکید ویژه‌ای بر استفاده از انواع سنگ‌ها توسط انسان‌ها داشتند، به عنوان مثال فواید استفاده از سنگ‌هایی همچون فیروزه، عقیق و... را برای رفع مشکلات و افزون شدن رزق و روزی توصیه کرده‌اند.

من هم که در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم به این موارد توجه ویژه‌ای داشتم و حتی تحقیقات بسیاری انجام داده‌ام که به زودی کتابی سه‌جلدی شامل همه این تحقیقات را منتشر می‌کنم.

نخستین ابزار من عشق و حال خوب است که با پشتکار و با تمام وجود قلم‌زنی می‌کنم، برخی از قلم‌های ما به اندازه‌ای ریز است که باید زیر ذره‌بین قرار داده و قلم‌زنی روی انگشتر را انجام دهیم.

من و برادرم صبح‌ها پس از نماز صبح به قلم‌زنی مشغول می‌شویم و در هنگام کار معمولاً روضه، مداحی یا تلاوت قرآن گوش می‌کنیم تا بتوانیم با انرژی و معنویتی که فضای کارمان دارد آثار را خلق کنیم تا علاقه‌مندان به این هنر وقتی با این آثار روبه‌رو می‌شوند، از این معنویت تأثیر بگیرند چون معتقدم تلفیق هنر و دین سبب تأثیرگذاری بیشتر روی مردم می‌شود.

 شما در خلق انگشترهایی با ویژگی‌های منحصربه فرد تبحر خاصی دارید. درباره ویژگی‌های این آثار بگویید.

یکی از آثارم ریزترین آیت‌الکرسی جهان به خط نستعلیق به صورت برجسته در ابعاد میلیمتری روی رکاب انگشتری است. همچنین انگشتر «یاحسین» یکی دیگر از آثار فاخرم است که در این اثر ۶ «یا حسین» را به یاد ۶ گوشه ضریح مطهر حضرت اباعبدالله(ع) در نظر گرفته و روی رکاب انگشتر قلم‌زنی کرده‌ام، علاوه بر این، انگشتر معروف به «ضامن آهو» یکی دیگر از این آثار فاخر است که در رکاب این انگشتر طرحی از تابلو «یا ضامن آهو» استاد فرشچیان وجود دارد و نگین آن فیروزه است.

جایگاه هنر قلم‌زنی و هنرمندان این عرصه در کشور چگونه است؟

  یکی از مسائلی که متأسفانه به آن ورود نشده جایگاه هنرمندان است. با اینکه هنرمندان از همان دوران کودکی به هنر رو می‌آورند اما نسبت به کسب سواد آکادمیک و آموزش علمی علاقه‌ای ندارند. از سوی دیگر می‌بینیم هنرمندان شاخصی مشغول فعالیت‌های هنری هستند اما مورد بی‌مهری مسئولان قرار می‌گیرند. لازم است مسئولان برای ارزیابی میزان سواد و هنر هنرمندان، آزمون برگزار کنند تا سطوح جایگاه هنرمندان مشخص شود اما این اتفاق رخ نداده

است.

نکته دیگر ارائه دکترای افتخاری به هنرمندان فاخر کشور است که به نظرم بهتر است به جای دکترای افتخاری، دکترای تخصصی به هنرمندان اهدا شود.

 علاوه بر این ما باید به نسل جوان هنرهای اصیل ایرانی را آموزش بدهیم، درست است که هنر قلم‌زنی روی انگشتر نیازمند وقت و یادگیری بسیار است، اما باید این هنرها را به نسل جوان به ویژه نوجوانان آموزش داد.

 خانواده در ورود شما به این مسیر چقدر مؤثر بودند؟

در حال حاضر ۱۰ سال است که برادرم روح‌الله جنگی در کنار من به یادگیری این هنر مشغول است. برای یادگیری این هنر لازم است دست‌کم هشت تا ۱۰ سال در کنار یک استاد، رموز و نکات مختلف آن را آموزش ببینیم.

اما رشد و تربیت من در یک خانواده مذهبی کمک بسیار خوبی بود برای آشنایی با هنر قرآنی و دینی و خلق آثار فاخر در هنر قلم‌زنی روی انگشتر البته همسرم حافظ قرآن است و این ویژگی او به من در خلق آثار کمک بسیار خوبی کرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علی جنگی قلم زنی ذبح عظیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۸۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین نمایشگاه آثار هنری کنگره با عنوان «نگاره‌های حرا» عصر یکشنبه در سالن کتابخانه شورای اسلامی شهر شیراز افتتاح شد.

این نمایشگاه که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز دور ششم و مسؤولان شهرستان شیراز امروز همزمان با یکصد و پنجاه و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز به صورت رسمی گشایش یافت دربردارنده منتخب آثار سه سال برگزاری جشن بزرگ میلاد پیامبر رحمت (ص) و گذر هنر نبوی آستان جانان است.

نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد (ص) تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه، همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۶ پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

کد خبر 6091492

دیگر خبرها

  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • یک شهید گمنام میهمان شهر یزد می‌شود
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • ماجرای دریافت انگشتر رهبر انقلاب توسط یک کارگر
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم