Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@17:37:38 GMT

ثبت ملی خانه تاریخی رحیمی در بجستان

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۰۰۶۶

ثبت ملی خانه تاریخی رحیمی در بجستان

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: خانه تاریخی رحیمی بجستان به شماره ۳۳۰۳۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمود طغرایی افزود: این اثر تاریخی در شهر بجستان، میدان شهرداری، خیابان کمیل و در مجاورت اداره بهزیستی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره تاریخچه و وجه تسمیه اثر اظهار کرد: ساختار معماری و دیگر شواهد ساختمانی از جمله نوع قوس‌ها و ارتباطات فضایی نشان می‌دهد این بنا در دوره پهلوی اول به عنوان خانه مسکونی به مالکیت خانواده آقای رحیمی در می آید.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی درباره مشخصات این اثر گفت: مساحت این خانه در حدود هزار و ۲۰۰ متر مربع است که به لحاظ فضایی از سه قسمت حیاط و محوطه ای به شکل ۶ ضلعی نامنتظم با درختان انار و انجیر، بخش مسکونی و  فضاهای خدماتی در یک طبقه با آجر شکل گرفته است.

طغرایی افزود: ورودی خانه از گذرگاه عمومی به نام«درونه یا کمیل» که مسجد جامع تیموری و آب انبارهای شهر بجستان نیز درآن قرار دارد به صورت پیش طاقی با نمای آجری است که درگاه ورودی در ضلع شرقی آن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بناهای موجود در اضلاع شمالی و جنوبی حیاط قرار داشته و کامل‌ترین نمای آن در ضلع شمالی به طول۷۰/۱۷ متر دیده می‌شود.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت:امتداد این اتاق‌ها از طریق درگاهی به اتاق‌های پشت آن منتهی می‌شود از جمله اجزاء و عناصر معماری این اتاق‌ها طاقچه‌هایی دارای پوشش گهواره‌ای است همچنین چهارفضای خدماتی با کاربری مطبخ، حمام و سرویس بهداشتی در گوشه ضلع شمال غربی این قسمت دیده می‌شود و به‌طور کلی این راهرو مسیر دسترسی به چهار اتاق و ۲ فضای دیگر را ایجادکرده است.

طغرایی افزود: در قسمت شرقی بنا فضایی به صورت ایوان به طول ۳۷۰ سانتی متر و عرض ۳۶۰سانتی‌متر با یک طاقچه و پوشش گهواره‌ای به چشم می‌خورد که در پشت این فضا اتاقی با ۲ ورودی به اتاق‌های جانبی وجود دارد.

وی درباره معماری بخش جنوبی خانه اظهار کرد: این بخش با نمای کلی ۱۷متر مشتمل بر ۲ اتاق نشیمن متصل به‌ هم و سرویس بهداشتی در گوشه جنوب شرقی و آب انبار در گوشه جنوب غربی است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: یک رشته پلکان هم در ضلع جنوب غربی حیاط، مسیر دسترسی به فضای برداشت آب از حوض انبار را ایجاد کرده است که درگذشته این حوض انبار از قنات «سرده» آبگیری می‌شد که در سال۱۳۸۶ شهرداری مسیر آن را تغییر داد.

طغرایی افزود: نمای طرفین حیاط جلو در اضلاع شرقی و غربی با طرح آجری به صورت زیگزاگ آراسته شده است.

وی اضافه کرد: بر خلاف معماری سنتی و قدیمی شهرستان بجستان در دوره قاجار و اواخر آن که به شکل حیاط دار مرکزی و دستکند بنا می شده، این خانه به صورت برونگرا (کوشک‌مانند) ساخته شده که در نوع خود موید دوره گذار و تحول معماری از قاجاربه پهلوی اول است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ثبت ملی دستی خراسان رضوی گردشگری و صنایع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۰۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، علیرضا سامری گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی‌تاریخی، طبیعی و حرایم آثار تاریخی کشور که اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شیراز برگزار شد، به عنوان اولین آثار طبیعی در شهرستان سپیدان ثبت و در فهرست آثار طبیعی کشور قرار گرفت.

فرماندار سپیدان افزود: درختان چنار کهنسال امامزاده سید نورالدین علوی (ع)، درخت چنار کهنسال محله ملا شهر اردکان، غار طبیعی انگره مینو واقع در روستای انگره بخش مرکزی سپیدان پنج اثر طبیعی هستند که به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت و نگهداری از آثار طبیعی گفت: برای حفاظت از آثار ثبت شده که گنجینه‌های طبیعی شهرستان به شمار می‌آیند می بایستی برنامه‌های حفاظتی را زیر نظر کارشناس ثبت آثار طبیعی استان اجرایی کرد تا بتوان این آثار را به عنوان جاذبه‌های گردشگری شهرستان با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به بهره برداری رسانید.

علی حبیبی رئیس اداره گردشگری و صنایع دستی و گردشگری سپیدان گفت: از معیار‌های انتخاب درختان قدمت آنها است.

قدمت درختان ثبت شده شهرستان بیش از ۵۰۰ سال بوده و شناسایی و ثبت سایر درختان کهنسال و جاذبه‌های طبیعی دیگر شهرستان نیز در دست اقدام است.

حبیبی نگهداری و حفظ آثار طبیعی و تاریخی را یکی از ضروریات هر جامعه دانست و افزود: با توجه به قوانین جاری کشور هرگونه تخریب و آسیب رسانیدن به این آثار جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

دیگر خبرها

  • معلمان منشا هر تحولی در جامعه هستند
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • رنگ نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند
  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • (ویدئو) حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر