Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@03:00:25 GMT

۱۲ شاخص برای انتخاب وزیر آینده ارتباطات

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۰۹۴۴

۱۲ شاخص برای انتخاب وزیر آینده ارتباطات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان و فعالان جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) پس از چندین جلسه هم اندیشی تحت عنوان «پویش وزیر ارتباطات دولت سیزدهم»، ۱۲ شاخص را به عنوان شاخص‌های پیشنهادی برای انتخاب وزیر ارتباطات در دولت ابراهیم رئیسی اعلام کردند.

این شاخص‌ها به قرار زیر است:

شاخص اول / ‏‬ تدین، تعهد و انقلابی بودن

این شاخص شامل مواردی مانند مهذب به اخلاق، قابل اعتماد، انصاف، ارزشی، ارتباط با جبهه و دفاع، اطاعت‌پذیری از رهبری، ولایت‌پذیری مطلقه در عمل، مشورت و احترام به نظرات رهبری، مدیریت جهادی، مردمی بودن، سلامت مالی، عدالتخواه و عدالتگرا و عدالت منش، دارای روحیه مبارزه با فساد و فقر و تبعیض، عدم دنیازدگی، تعهد به سلامت خانواده و نزدیکان از نظر اخلاقی و فکری، عدم روحیه اشرافی‌گری، حساسیت در استفاده از بیت المال، مبارزه با رانت‌خواری، روحیه استکبارستیزی، نداشتن سابقه تعلق به فرقه‌های انحرافی و تشکل‌های غیر ولایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص دوم / ‏‬ توانمندی مدیریتی و توان برنامه‌ریزی

این شاخص شامل مواردی از جمله توانایی کار اجرایی و اداره وزارت، نگرش و دیدگاه نظام‌سازی و سیستم سازی، اشراف بر مجموعه دستگاه‌های اجرایی، سابقه مدیریتی مثبت، توان بالای راهبری بخش با اعتماد و اتکا به نظرات کارشناسی متعهدانه، پرهیز از بخشی نگری، استفاده از همه ظرفیت‌های نظام در امر پیشرفت، داشتن برنامه کاری قابل دفاع، اعتقاد به بومی‌سازی و نگاه به درون، اعتقاد و توان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توجه به بخش خصوصی، آینده نگر و دارای تفکر استراتژیک و تفکر سیستمی می‌شود.

شاخص سوم / ‏‬ پاسخگویی، پرهیز از خودرأیی و خودکامگی

این شاخص شامل خردگرایی در تصمیمات و اقدامات و مواضع، روحیه مشاوره و اعتقاد به خرد جمعی، خوش‌فهمی و روش اعتدالی، پرهیز از هرگونه خودکامگی، مشورت‌پذیری از صاحبان نظر و تجربه، روحیه کار جمعی، نقدپذیری و تحمل نظر مخالف، دوری از فرم‌گرایی و ظاهربینی بدون توجه به محتوا، ندادن وعده بی مبنا و پاسخگویی می‌شود.

شاخص چهارم / ‏‬ سخنوری و توان تعامل اجتماعی

این شاخص به قدرت بیان و اقناع جامعه در مورد تصمیمات در حیطه وزارت ارتباطات اختصاص دارد.

شاخص پنجم / ‏‬ جامع‌نگری، تحول خواهی و ابتکار

این شاخص شامل باور و توجه به ابعاد فرا فنی وزارت (ابعاد مرتبط با علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم دینی، محتوا، خانواده)، توجه به راهکارهای جدید و محدود نشدن در بن بست‌ها می‌شود.

شاخص ششم / دارای شأن وزارت و سابقه کاری مرتبط

این شاخص مربوط به عدم حاشیه پردازی، فراجناحی عمل کردن و پرهیز از سیاسی کاری، تعامل سازنده با رئیس جمهوری، هماهنگ با بقیه اعضا کابینه و سابقه و جایگاه لازم برای تصدی وزارت ارتباطات است.

شاخص هفتم / ‏‬ قابلیت تعامل با نهادهای مرتبط و ذی‌نفعان

این شاخص به آشنایی با شرح وظایف شورایعالی فضای مجازی و اعتقاد و التزام به شورا، توجه و همکاری با دیگر نهادهای حکومتی و اهمیت دادن به جایگاه بخش خصوصی بازمی گردد.

شاخص هشتم / ‏‬ مقبولیت

شاخص مقبولیت شامل مقبولیت نخبگانی، مقبولیت و رأی آوری در مجلس، چهره‌ای آشنا و مقبول برای جامعه فضای مجازی می‌شود.

شاخص نهم / ‏‬ شجاعت و جسارت

این شاخص شامل جسارت در تصمیم گیری، اعتماد به نفس مثبت، ثبات دیدگاه، شجاعت لازم برای تصمیم‌های بزرگ می‌شود.

شاخص دهم / ‏‬ توانایی تیم‌سازی و جوانگرایی

این شاخص به توان فراهم‌آوردن گروه مدیریتی هماهنگ و کارآمد، اعتقاد به شایسته گزینی و پرهیز از مدیران تحمیلی، داشتن برنامه و اعتقاد به پرورش مدیران جوان متعهد، توان تیم‌سازی از مدیران و کارشناسان جوان و جانشین پروری، روحیه جوانگرایی و نخبه‌گرایی تاکید دارد.

شاخص یازدهم / ‏‬ متخصص و آشنای مشکلات بخشی

این شاخص شامل تخصص مرتبط، شناخت خلاءهای فضای مجازی، نگاه راهبردی و آینده نگری، آشنایی با هر دو بخش CT و IT است.

شاخص دوازدهم / ‏نگاه بین‌المللی

فعالان فضای مجازی پاک در این شاخص بر توجه وزیر ارتباطات دولت جدید به ظرفیت‌های بین‌المللی و جبهه مقاومت، میدان و دیپلماسی برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه فضای مجازی تاکید کردند.

کد خبر 5266744 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت آینده فضای مجازی حاکمیت سایبری فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موبایل نوآوری همراه اول ناسا آمازون تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان ویروس کرونا جف بزوس طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نابینایان فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۰۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است

به گزارش مبلغ دینِ انسانیت عبارتی است که به گوش بسیاری از ما آشناست و افراد زیادی پیدا می شوند که با این اعتقاد که اصل در زندگی انسانیت است، کم کم به این باور رسیده اند که می توانند همین اعتقاد خود را به عنوان دین برگزینند. نشست «چالش‌های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» از سلسله نشست‌های دین و چالش‌های روز با ارائه حجت الاسلام المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۹ فروردین سال جاری به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد و به موضوع مهم نسبت اخلاق و دین پرداخته است:

حسینعلی رحمتی در ابتدای این نشست به پاسخ این سوال پرداخت که با توجه به گستردگی و فراگیر شدن فضای مجازی و هوش مصنوعی کدام یک از آموزه‌های اخلاقی و دینی ما به چالش کشیده شده است؟

دکتر رحمتی در تعریف چالش گفت: هر سوال و دغدغه جدی نظری یا موقعیت دشوار علمی چالش محسوب می‌شود و فضای مجازی امروزه زمینه ساز چالش شده‌ است. ایشان در این جلسه چند نمونه از چالش‌های نظری و عملی مربوط به اخلاق را عنوان کردند. بخشی از این چالش‌ها از جمله جهت دهی فضای مجازی به معرفت اخلاقی، سبقه تئوریک و نظری دارند؛ با ورود هوش مصنوعی این چالش جدی شده است. از دیدگاه دینی بین عمل و نظر ارتباط است و این نشان می‌دهد سامانه معرفتی شما می‌تواند روی باورها، جهت‌گیری‌ها و رفتار اخلاقی شما اثر بگذارد. امروزه بوسیله هوش مصنوعی یکی از کارهایی که ممکن است رخ دهد، اینست که وقتی اطلاعاتی به شما می‌دهد اطلاعاتی با سمت و سوی مشخص می‌دهد و اگر سنخ این اطلاعات متناسب با خداناباوری باشد و کم کم سامانه معرفتی شما را تغییر دهد، مثلاً عمداً یا سهوا به شما دروغ بگوید یا حریم خصوصی دیگران را نقض کند و به شما این ایده را دهد که اشکالی ندارد، با توجه به رابطه‌ای که بین نظر و عمل هست نظر شما را تغییر می دهد و روی عمل شما تاثیر می گذارد.

چالش دوم در این حوزه، تضعیف نظریه نیاز اخلاق به دین است، ما معتقدیم بین دین و اخلاق رابطه است و مکمل یکدیگرند. فضای مجازی و داده‌هایی که در آن است به مرور زمان مخاطب خداباور را به این می‌رساند که برای اخلاقی بودن نیاز به دین نیست، دین انسانیت را مطرح می‌کند و دوگانگی‌های بین دین و اخلاق ایجاد می‌کند و کم کم مخاطب را به این می‌رساند که می‌شود انسان اخلاقی باشد بدون اینکه دین‌دار باشد.

چالش بعدی، بی‌نیازی از تدوین متون دینی یا آموزه‌های اخلاقی از دین است؛ یعنی به کمک هوش مصنوعی اصول اخلاقی زندگی را مشخص کنیم، دستورات اخلاقی را از آن بگیریم و نیاز به کتاب دینی نداشته باشیم.

چالش دیگر تضعیف عواطف اخلاقی است، وقتی عاطفه داشته باشیم، نسبت به هم نوع خود و موجودات دیگر شفقت و دلسوزی داریم و نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت می‌کنیم. فضای مجازی می‌تواند عاطفه را ضعیف و رابطه ماشینی را تعریف کند. در آموزه‌های دینی گفته شده که دیدن چهره پدر و مادر عبادت است و صله رحم و حضور در محضر علما سفارش شده است. فضای مجازی این آموزه‌های اخلاقی را تضعیف می‌کند و به مرور زمان بی‌عاطفه بودن را به انسان می‌دهد.

و چالش دیگر نسبی گرایی است. آموزه‌های دینی قائل به مطلق بودن اصول اخلاقی است، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ما را به نسبی‌گرایی معرفتی و فرا اخلاقی می‌رسانند. در این فضا ترویج انواع دیدگاه‌های اخلاقی دیده می‌شود و کم کم مخاطب به این نتیجه می‌رسد که چرا فقط نگاه اخلاقی ما درست باشد و این نسبی‌گرایی در هر عرصه‌ای که باشد، تبعیت‌ها و پیامدهایی دارد که ممکن است با آموزه‌های دینی ما سازگار نباشد.

چالش بعدی بحث فاعل اخلاقی است، دستورات اخلاقی ناظر به انسان بوده است. با آمدن ماشین‌های هوشمند، ماشین‌ها انسان گونه و انسان نما می‌شوند و این سوال مطرح می‌شود؛ آیا آموزه‌های اخلاق دینی ما برای ماشین‌های هوشمند هم کاربرد دارد یا خیر؟ اگر این ماشین‌ها را صرفاً ابزار بدانیم مانند کامپیوتر هیچ‌گاه نمی‌گوییم که فاعل اخلاقی است، اما هوش مصنوعی یک وسیله نیست و از شی بودن تبدیل به موجود شده‌است و صرفاً یک ابزار محسوب نمی‌شوند، زیرا قدرت پردازش دارد، آگاهی دارد و ممکن است قدرت اختیار برای آنها به وجود آید و بتوانند مستقل عمل کنند؛ به همین دلیل است که در برخی کشورها ربات‌ها را به عنوان شهروندهای آینده می‌پذیرند. پس این چالش مطرح می‌شود که آیا این ماشین‌ها صرفاً ابزار هستند یا فاعل اخلاقی هستند.

چالش دیگر جاودانگی انسان است. در نگاه دینی ما هرچه مربوط به خدا است جاودان است و مابقی فانی‌اند. با فراگیر شدن فناوری‌های جدید، مانند هوش مصنوعی این بحث ذکر شده است که جلوی فرایند پیر شدن انسان‌ها و مرگ آنها را بگیریم و این ایده به جایی برسد که انسان‌ فناناپذیر است، این در مقابل دیدگاه دینی ما چالش‌های بسیار جدی ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از چالش‌هایی که فضای مجازی به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است اخلاق و جنسیت و خانواده است. فضای مجازی و محتوایی که در آن وجود دارد در دیدگاه‌ها و باورهای ما در مورد اخلاق مربوط به خانواده تاثیر بسیار گذاشته است. فضای مجازی و فناوری جدید اصل ازدواج، فرزندآوری، وظایف زن و مرد را دچار تهدید کرده است و بحث‌هایی مانند ازدواج سفید و روابط غیر متعارف که چالش در این زمینه بسیار است.

وی در ادامه به بحث چالش‌های عملی نسبت به فضای مجازی پرداخت. تضعیف الگوهای اخلاقی سنتی؛ در اخلاق سنتی و دینی ما الگوها و اسوه‌های اخلاقی جایگاه مشخص دارند. پیامبر اکرم، ائمه، عالمان اخلاق، انسان‌های با فضیلت و... الگوهای اخلاقی اند. وجوه اشتراک این‌ها این است که شناخته شده‌اند . فضای مجازی و گسترش شبکه‌های اجتماعی میدانی را فراهم کرد که الگوهای اخلاقی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند. این الگوها سابقه سلوک اخلاقی ندارند و نزد اساتیدی آموزش ندیده‌اند و چه بسا غیر اخلاقی هم باشند و آنچه که به اسم اخلاق ترویج می‌کنند با هیچ اخلاق دینی و غیر دینی سازگاری ندارد و این ناشی از فضایی است که ایجاد شده است.

چالش بعدی در حوزه عملی مربوط به توسعه هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی را تا چه اندازه می‌توان توسعه داد. در اخلاق دینی ما هر کاری حدومرز دارد. توسعه فناوری این را زیر سوال می‌برد و بحث منفعت و سودآوری را تا هر کجا که بتواند پیش می‌برد و این پیامد خطرناکی دارد و خلاف آموزه‌هایی است که در اخلاق دینی ما است. حتی کسانی که نگاه دینی ندارند نسبت به این موضوع دغدغه دارند؛ زیرا هوش مصنوعی ایجاد چالش‌هایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد می کند.

بحث بعدی تصمیم گیری اخلاقی و تزاحم‌ها به طور خاص است. یک کاربر ساده هر لحظه در معرض این دوگانگی‌های تصمیم گیری قرار می‌گیرد، پدر و مادرها بر سر دوراهی تصمیم‌گیری نسبت به اجازه فرزندش برای حضور در این فضا قرار می‌گیرند.

بحث بعدی قباحت زدایی از رذائل است، در این فضا قباحت می‌ریزد و زشتی‌ها کمرنگ شده است و کم کم از این فضا به زندگی واقعی و فیزیکی می‌رسد.

چالش بعدی احترام است در آموزه‌های دینی انسان سفارش به احترام شده است حال در این فضا ویدیوهایی می‌بینید که بسیار در آن به پدر و مادر استاد و شاگرد و... بی‌احترامی شده است.

دکتر رحمتی در پایان سخنان خود با بیان اینکه برای مواجهه با این چالش‌ها باید همدلی و همفکری زیادی بین سیاستگذاران و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور صورت گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898685

دیگر خبرها

  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است