Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه سازمان حفظ نباتات کشور، « مسعود لطیفیان» افزود: تغییر اقلیم در ایران از جمله افزایش دما، کاهش بارش و افزایش رفتارهای حدی جوی و اقلیمی، موجب خشکسالی‌های فراگیر، گرد و غبار، سیل های مهیب، افزایش نیاز آبی محصولات کشاورزی وکاهش منابع آب در کشور شده که چنین شرایطی پیامدهای ناگوار اقتصادی اجتماعی را به دنبال داشته و منجر به کاهش شدید رشد اقتصادی کشور می شود که این فرایند نیازمند اتخاذ روش های سازگاری با آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: تغییرات اقلیمی و حوادث زیست محیطی که به صورت ناگهانی در شرایط زمانی و مکانی بوجود می‌آیند، به طور قابل توجهی باعث تغییرات در شرایط زیستگاه‌­ها و توزیع منابع مورد نیاز آفات و امراض گیاهی می‌ شود به طوری که تغییرات شدید ناشی نظیر سیل و خشکسالی از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر افزایش جمعیت عوامل خسارت‌زای مستعد و مهاجم برای سیستم های کشاورزی است.

به گفته وی، جمعیت علف‌های هرز، آفات و بیماری‌های گیاهی به طور مستقیم و غیرمستقیم بعد از حوادث طبیعی نظیر سیل و خشکی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، برخی گونه ها،  استراتژی زندگی خود را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که به سازگاری بیشتر آن‌ها در مقابل حوادث زیست محیطی منجر می­ شود.

لطیفیان تصریح کرد: پاسخ این گونه از عوامل در مقابل تغییرات محیطی به صورتی است که ارتباط خود با دیگر گونه‌های فعال در زیستگاه را برای بهره‌برداری مناسب از انرژی و مواد غذایی تغییر می‌دهند، علاوه بر حوادث محیطی، اختلالات زیست محیطی ناشی از فعالیت صنعتی و انسانی که اغلب تغییرات جدی در اکوسیستم ایجاد می‌کنند، بر تغییرات جمعیت عوامل خسارتزای گیاهی مؤثر هستند.

وی اضافه کرد: به طور خاص، طغیان برخی آفات گیاه­خوار و ناقل بیماری‌های گیاهی اغلب تحت تأثیر شیوه‌های مدیریت زراعی به ویژه برداشت، جایگزینی گونه‌های گیاهی و غیره است که شرایط مطلوب برای آن­ها را ایجاد می­ کنند،  این شرایط باعث انقراض گونه‌های حساس نظیر دشمنان طبیعی و گرده افشان‌ها شده و محیط زیست را برای فعالیت آفات فراهم می‌کند.

 معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اثرات آلاینده‌های انسانی و صنعتی در جمعیت علف‌های هرز، آفات و بیماری‌های گیاهی به توانایی آنها برای تحمل مواد سمی بستگی دارد، از سویی اثرات حوادث آب و هوایی به جمعیت عوامل خسارتزای به نوع، شدت، فرکانس و وسعت حادثه بستگی دارد.

 معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: اگر چه بارش باران باعث افزایش آب در دسترس می‌شود و یا در هنگام آتش سوزی درجه حرارت را تعدیل می‌کند،  اما بارش بیش از حد و بروز سیل دارای اثرات منفی بر جمعیت آفات است. طغیان ملخ در برخی مناطق جهان به حوادثی نظیر سیل و خشکسالی ارتباط داده شده است،  سابقه یک هزار ساله طغیان ملخ در چین نشان می‌دهد که تخریب زیستگاه ملخ در دشت‌های سیلابی منطقه و نبود پوشش گیاهی کافی و مناطق تخم گذاری در طول سال­‌های خشکسالی و سال‌های پس از بروز سیل‌های شدید، علل طغیان ملخ‌ها بوده است.

به گزارش ایرنا، طبق گزارش های سازمان حفظ نباتات کشور، استفاده از آفت‌کش‌های زیستی نسبت به انواع شیمیایی آن، از اضافه شدن پنج قلم آفت‌کش زیستی جدید به سبد آفت‌کش‌های کشور سود ۵۶ برابری دارد.

 یکی از سیاست‌های سازمان حفظ نباتات، استفاده از فن‌آوری‌های نوین و دانش‌بنیان است تا از ظرفیت این شرکت‌ها نهایت استفاده را در راستای اهداف سازمان داشته باشیم.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور کاظم خاوازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور کاظم خاوازی وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور کاظم خاوازی سازمان حفظ نباتات کشور زیست محیطی گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۳۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد غذا های المپیک پاریس «غیرگوشتی» است

مسؤولان بازی‌های المپیک پاریس اعلام کردند به منظور حفاظت از محیط زیست، در این دوره ۶۰ درصد غذاها غیرگوشتی خواهد بود.   به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه ۶۰ درصد از غذاهایی که در طول زمان بازیهای المپیک به هواداران کشورها ارائه می شود بدون گوشت و ۸۰ درصد از منابع محلی تهیه می شود، بازی های المپیک پاریس، استاندارد جدیدی را برای پایداری محیط زیست ایجاد می‌کند.   جگر چرب، استیک تارتار، گوشت گاو بورگینیون، بلانکت دوو، ران قورباغه و حلزون تنها بخشی از غذاهای گوشتی در فرانسه هستند.    بیایید واقعی باشیم، غذاهای گیاهی‌ فرانسه شهرت خاصی ندارد. در واقع، فرانسوی‌ها دو برابر میانگین جهانی گوشت مصرف می‌کنند و بالاترین مصرف گوشت گاو و گوساله را به ازای هر نفر در اروپا دارند.   اما برگزارکنندگان المپیک پاریس به دنبال تغییر هستند. آنها قصد دارند غذاهای گیاهی زیادی در المپیک ارائه کنند.  هدف این است که نشان داده شود فرانسه اکنون بیشتر به «گیاه» می پردازد تا «گوشت».   ۶۰ درصد غذاهای المپیک پاریس "غیر گوشتی" است   اعلام شده است که ۶۰ درصد از غذاهایی که در طول این رویداد برای عموم مردم سرو می شود، بدون گوشت و ۸۰ درصد از تمام غذاها از محصولات محلی فرانسه تهیه می شود.   تونی استنگوئه، رئیس پاریس ۲۰۲۴ در بیانیه‌ای گفت: این وظیفه ماست افرادی را که در  المپیک شرکت خواهند کرد، آموزش دهیم. این یک وظیفه جمعی است که عادات خود را تغییر دهیم و بیشتر به محیط زیست فکر کنیم. بنابراین باید غذاهای گیاهی را نیز امتحان کنید چون از نظر طعم، بسیار خوب هستند.   رستوران دهکده المپیک ورزشکاران که ۴۰ هزار وعده غذایی در روز تهدیه خواهد کرد، در طول المپیک ۲۴ ساعته باز است و ظرفیت ۳۵۰۰ صندلی دارد. ۳۳ درصد از غذاها گیاهی خواهد بود و برای اولین بار، حدود ۱۵۰۰۰ ورزشکار به جای بشقاب های یکبار مصرف، از بشقاب های قابل شستشو استفاده خواهند کرد.   همچنین هیچ نوشیدنی الکلی در دهکده سرو نخواهد شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • ۶۰ درصد غذا های المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند