Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی کریم کریمی از هنرمندان پیشکسوت فولکلور خراسان است، در اسفند سال ۹۹ نیز نشان درجه یک رشته آواز مقامی خراسان به وی اعطا شد؛ کریمی می‌گوید: «امیدوارم تا زنده‌ام بتوانم برای مردمی که دل در گرو عرفان دارند، آواز بخوانم»

زادگاهش منصوریه یکی از روستاهای شهرستان تربت‌جام است. داستان علاقه‌مندی‌اش به آواز، به کودکی برمی‌گردد؛ استادش سالار نعمت در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کرده است و او با صدای حزین سالار نعمت که شب‌ها قبل از خواب سر می‌داده، عجین شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم کریمی درباره تاثیرگذاری صدای نعمت بر خودش می‌گوید: «این صدای خوش و حزین مرا سخت متاثر می‌کرد. من ناخواسته تقلید می‌کردم و در تحریر در همان عالم کودکی کم نمی‌آوردم. کم کم شرم من شکست و در محضر زنده یاد یاسین مریدار که انسان حاذقی بود شروع به خواندن کردم و ایشان مشوق من شد البته که سالار نعمت را نیز نباید از یاد برد.»

کریمی در جوانی بنّای قابلی شد و سر از تهران در آورد، او درباره تحصیلاتش عنوان می‌کند: «اگر چه بنّای قابلی بودم و در میان معماران سر درآوردم یک عنصر تعیین کننده در زندگی و آینده را کم داشتم و آن نعمت سواد بود که از من دریغ شده بود. در روستاهای تربت جام طاعون بی‌سوادی هنوز که هنوز است، بیداد می‌کند.»

مرحوم یاسین مریدار کریمی را با اشعار مرحوم قاضی جلال‌الدین سلجوقی که درس خوانده مکتب هرات بود، آشنا کرد. البته باید این را از نظر دور نگه نداشت که بسیاری از بخشی‌ها و پیشکسوتان هنر مقامی مصداق «نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت/ به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد» هستند. در این زمینه هم کریمی از استعداد و علاقه خودش این طور روایت می‌کند: «در عین بی‌سوادی خداوند این ضایعه را به طریق دیگری در من جبران کرد با شنیدن یک بار شعری آن را حفظ می‌کردم. اولین بار این اتفاق در حضور استادم مرحوم مریدار افتاد. که بعد از خواندن شعر توسط استادم که اولین بار آن را شنیده بودم برای ایشان از حفظ خواندم که آن بزرگوار صورت من را بوسید و دوباره با شعری دیگر امتحان کرد و باز هم آن شعر را از حفظ خواندم. به این طریق بیشتر خرمن شعر مرحوم قاضی جلال الدین را در سینه جا دادم.»

در تهران سخت کار می‌کرد و شب‌ها هم بعد از اتمام کارش و بی‌تردید از خستگی پناه می‌برد به دوتار و آواز مقامی. کم‌کم شنوندگانش بیشتر و بیشتر شدند و این شوق مخاطبان خستگی را از تن او به در می‌کرد.

از دایره مخاطبانش یک نفر او را به رادیو تهران معرفی کرد و صدای کریمی از رادیو نیز به گوش علاقه‌مندان رسید. جشن و پایکوبی‌های این خطه با ساز و آواز همراه است و کریمی نیز آن زمان با آوازش در مجالس، موسیقی مقامی را به سهم خود معرفی می‌کرد.

کریمی با اشعار کهن پارسی نیز پیوند عمیقی داشته و دارد و در آواز از اشعار بزرگانی همچون حافظ، سنایی و خواجه عبدالله انصاری استفاده می‌کند و در انتخاب اشعاری که می‌خواند حساسیت و وسواس به خرج می‌دهد.

اولین کاست او در سال ۱۳۴۷ به نام «از عشق تو لیلا» به بازار عرضه شد و مورد توجه شنوندگان قرار گرفت و حدود ۲۸ نوار کاست به بازار ارائه کرد. اشعار انتخابی آن از شاعران محلی گرفته تا سنایی، سهیلی و خواجه عبدالله انصاری است.

کریمی عنصر معرفت در موسیقی مقامی را شیخ جام می‌داند و می‌گوید: «امیدوارم تا زنده هستم بتوانم برای مردمی که دل در گرو عرفان دارند، آواز بخوانم»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها فولکلور خراسان تربت جام فولكلور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۷۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند

به گزارش خبرنگار مهر، گروه موسیقی آوا به خوانندگی برادران سعیدی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مناسبت هفته اصفهان در هنرسرای خورشید و در قالب کنسرت به روی صحنه می‌رود.

در این برنامه که به همت دفتر موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، امیرمهدی مقدم: عود، سیاوش عابدزاده: تار، امیر محمدرضایی: کمانچه، همایون سبزواری: گیتار بیس، معین طاهری: پیانو، پویان جمشیدی: دف و سازهای کوبه ای، ایمان بهلول: تنبک و سازهای کوبه ای، علیرضا فاتحی: ادوات کوبه ای، آواز برادران سعیدی را همراهی خواهند کرد.
تنظیم قطعات این کنسرت را نیز امیرمهدی مقدم برعهده دارد.

آخرین اثر منتشر شده برادران سعیدی قطعه «بوگو چیطو شد» بود که بر اساس لهجه اصفهانی بود. برادران سعیدی سابقه همکاری با علی رهبری، در پروژه بلبل‌های پارسی را در کارنامه خود دارند.

کد خبر 6090603

دیگر خبرها

  • هواداری که بازیکنان از او درخواست سلفی دارند!
  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی