Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فاطمه حلاج‌نیا مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مقابله با جوندگان کوچک به ویژه موش که بیشترین خسارت را به محصولات کشاورزی می‌زنند امسال در کشتزار‌های خراسان رضوی نسبت به سال گذشته گسترده‌تر شده است.

او افزود: سطح مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان رضوی از بهمن پارسال تاکنون به ۲۳ هزار و ۲۳۰ هکتار از کشتزار‌ها و باغ‌های خراسان رضوی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: سطح مقابله با جوندگان در مزارع و باغ‌های خراسان رضوی که در کل دوره پیش ۹۹ هزار و ۶۸۳ هکتار بود، در ۶ ماه دوره کنونی از مدت مشابه پارسال فراتر رفته است، لذا پیش‌بینی می‌شود امسال کل این سطح از جمع رقم پارسال بیشتر شود.

بیشتر بخوانید

مبارزه با جوندگان در اراضی کشاورزی چناران

حلاج نیا بیان کرد: کشاورزان و باغداران باید علاوه بر رعایت اصول بهداشت زراعی و حذف علف‌های هرز از مزرعه و باغ، از توصیه‌های مشورتی کارشناسان جهاد کشاورزی نیز به منظور مبارزه با جوندگانی همچون موش بطور جدی و مستمر استفاده کنند.

او تصریح کرد: باید توجه داشت که محصولات چندسال کشت مانند یونجه، زعفران و همچنین اراضی باغی در معرض خسارت جوندگان مضری مانند موش هستند که علاوه بر خسارت به مزارع، درختان و محصولات کشاورزی به تاسیسات آبیاری نیز آسیب می‌زنند.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مبارزه به‌هنگام با جوندگان در مزارع و باغ‌ها را اقدامی ضروری توصیف و تاکید کرد: کشاورزان باید مبارزه با این جوندگان را جدی گرفته و توجه داشته باشند که اقدام مناسب و موثر در فصل مبارزه، اهمیت زیادی در از بین بردن این نوع آفت دارد.

حلاج نیا اظهار کرد: پاک کردن سطح باغ و مزرعه از علف هرز و یا عملیات شخم عمیق در هنگام پاییز، برای کاهش و حذف خسارات ناشی از جولان موش‌ها در فضای تولید کشاورزی به خصوص در باغ‌های میوه و مزارع صیفی‌جات اهمیت و تاثیر زیادی دارد.

او افزود: اقدام به‌موقع کشاورزان و باغداران در عمل به این نکات و همکاری آن‌ها با کارشناسان جهاد کشاورزی در پاییز هر سال موجب کاهش تراکم جمعیتی موش‌های باغ و مزرعه در فصل بهار بعدی و کاهش شدید حجم خسارت‌ها می‌شود.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس ضرورت دارد کشاورزان و باغداران نسبت به پایش مزارع و باغ‌های خود هوشیار بوده و برای رفع آلودگی و فعالیت تخریبی موش در سطح آن، اقدام به‌هنگام داشته باشند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی جوندگان موذی خراسان رضوی باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۹۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به سطح زیر کشت زعفران در استان، گفت:سطح زیر کشت زعفران حدود ۸۰۰ هکتار است و سالانه بیش از ۳ تن و ۲۰۰ کیلو زعفران از مزارع استان برداشت می‌شود.

 محمد حسن کیانی فر افزود: بر اساس تقسیمات اقلیمی از ۱۳ اقلیم ۱۱ اقلیم در استان تفکیک شده است که لرستان به دلیل تنوع اقلیمی از لحاظ تنوع گونه‌های دارویی غنی است.

وی گفت:یکی از این گیاهان دارویی زعفران است وتوسعه گیاه دارویی زعفران درآمد زا است و به لحاظ اقتصادی برای کشاورز سودمند است.

کیانی فر افزود: زعفران به دلیل صادرات محور بودن برای کشور و استان ارز آور است،همین امر موجب شده است توسعه کشت زعفران در دستور سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرد‌.

وی متوسط عملکرد زعفران را چهار کیلو در هکتار عنوان کرد و افزود: زعفران لرستان طلای بی نظیری است که با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی آن از لحاظ کیفیت در بالاترین رتبه‌ها قرار می‌گیرد.

 

 

دیگر خبرها

  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • داورزن خراسان رضوی هزار و ۷۰۰ نفر شتر دارد