Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@07:49:10 GMT

سیمانی که برق آن را خشکاند!

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۹۰۴۰

سیمانی که برق آن را خشکاند!

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در پی بروز مشکل برای تامین برق در سراسر کشور، صنایع به ویژه صنایع بزرگ مانند سیمان در اولویت قطعی اجباری برق قرار گرفتند و در این میزان صنایع بزرگ ناگزیر به کاهش ۹۰ درصدی مصرف روزانه برق خود شدند.

حسن حشمتی سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران و با توجه به شرایط خاص در تامین برق کشور، صنایع سنگین از قبیل فولاد و سیمان در این استان نیز موظف به کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق روزانه خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: این مصوبه از نیمه تیرماه اجرایی شده که در پی آن کاهش مصرف برق در بخش صنعتی، کمک بسیاری به تامین برق بخش خانگی در شبکه سراسری کرده است.


وضعیت قرمز بازار سیمان

تاثیر تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن واحد‌های سیمانی خراسان رضوی بر قیمت تمام شده تولیدات آن‌ها در بازار اثرگذار بوده، تا آنجا که قیمت سیمان رشدی تا ۸۰ درصدی را در بازار مشهد داشته است.

غلامرضا سلطانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد در خصوص دلیل افزایش قیمت سیمان گفت: سیمان در بازار کم است و این موضوع افزایش قیمت نامتعارف آن را به دنبال داشته است.

او افزود: طی یکی دو ماه اخیر به دلیل مشکلات ناشی از تامین برق در سراسر کشور، برق صنایع بزرگی مانند سیمان قطع شد و خاموشی‌های اجباری بر میزان تولید کارخانجات سیمان خراسان رضوی تاثیر گذاشت.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد ادامه داد: در شرایط قطعی برق، صاحبان واحد‌های تولیدی سیمان در خراسان رضوی میزان تولید خود را کاهش دادند، اما نباید کمبود سیمان در بازار به این حد برسد چرا که واحد‌ها می‌توانستند با ذخیره کلینکر خود به تولید سیمان ادامه دهند.

سلطانی بیان کرد: از سوی دیگر در همین مدت زمان قطعی اجباری برق صنایع و کمبود تولید، برخی از شرکت‌ها سیمان خود را در بورس عرضه کردند، که در نخستین عرضه سیمان در بورس، چون میزان عرضه شده در حد معقولی بود، قیمت سیمان چندان افزایش نیافت، اما در دومین عرضه آن در بورس، قیمت آن تا ۷۵ درصد افزایش یافت و به حدی رسید که معاملات بورس آن روز را ابطال کردند.

او تصریح کرد: قرار است چهارشنبه هفته جاری دوباره سیمان در بورس عرضه شود، اما تفاوت آن با دوره‌های قبل این است که قیمت کف و سقف برای آن تعیین کرده اند تا از افزایش نامتعارف آن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت سیمان در بازار


رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد تاکید کرد: زمانی که واحد‌های تولیدی سیمان از عرضه کافی آن به فروشندگان خودداری می‌کنند، سیمان موجود در بازار ارزش پیدا کرده و خود به خود قیمت آن افزایش می‌یابد.

سلطانی اظهار کرد: هم اینک واحد‌های مصالح فروشی دارای پروانه کسب مجاز در مشهد سیمانی برای فروش در اختیار ندارند، و عمده سیمان دست کسبه غیرمجازی است که آنرا به هر قیمتی که بخواهند عرضه می‌کنند.

او افزود: فروش این کالا در بورس هم میزان نظارت را کاهش می‌دهد و هم نوسان قیمت را بیشتر می‌کند.

تشدید نظارت‌ها

گرانی بیش از حد سیمان در بازار، مسئولان نظارتی را به تشدید کنترل قیمت‌ها در این بخش واداشت تا آنجا که در مدت تقریبا یک ماه و چند روز، چندین پرونده تخلف در مورد گران فروشی یا امتناع از عرضه در استان خراسان رضوی تشکیل شده است. سیمان جزو اقلام مصرفی با قیمت مصوب است و کارخانجات نمی‌توانند این محصول را خارج از قیمت مصوب عرضه کنند، اما افزایش قیمت سیمان در بازار به عرضه و تقاضا و وجود واسطه‌ها و دلالان باز می‌گردد.

بخشعلی بیاتی کارشناس‌مسئول نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: قطع اجباری برق واحد‌های تولیدی سیمان و احتمال کاهش تولید در این بخش، نظارت در این حوزه را شدت بخشید و از ابتدای تیرماه تا چهارم مردادماه جاری ۳۶ پرونده تخلف در بازار سیمان استان تشکیل شده است.

او افزود: در مدت مزبور هزار و ۶۴۸ مورد بازرسی از واحد‌های تولید و عرضه سیمان استان صورت گرفت که تخلف اصلی ثبت شده این واحد‌ها گران‌فروشی یا امتناع از عرضه کالا بود.

کارشناس‌مسئول نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی پیش بینی کرد که با تمهیدات اندیشیده شده توسط مسئولان، بازار سیمان در روز‌های آینده وضعیت بهتری پیدا کند.

سهم خواهی از انرژی صنایع برای واحد‌های سیمانی

براساس برآورد‌های انجام گرفته، مجموع خسارات وارده ناشی از قطعی برق صنایع استان خراسان رضوی روزانه ۲۳۰ میلیارد تومان است که سهم واحد‌های سیمان در این بخش روزانه ۲۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صاحبان صنایع موظف هستند برای ماه‌هایی از سال که مصرف گاز در کشور افزایش می‌یابد، ذخیره سازی مناسبی از سوخت جایگزین داشته باشند، اما در شرایط کنونی قطعی برق، آنچنان تولیدشان کاهش یافته که حتی نتوانسته اند به نقدینگی لازم برای خرید سوخت جایگزین دست یابند و این زمینه ساز بحرانی دیگر برای آن‌ها در فصل زمستان خواهد بود.

زهرا سپهری رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این سازمان با توجه به مشکلات به وجود آمده ناشی از قطعی برق برای واحد‌های سیمانی، در مکاتبه با معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و ارسال رونوشت آن به استاندار خراسان رضوی، از مدیران خواسته که نیاز واحد‌های سیمانی استان به ۶۵ مگاوات برق را تامین کنند تا این واحد‌ها بتوانند با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت داشته باشند.

او افزود: این درخواست در راستای سهم خواهی خراسان رضوی از برق تخصیص یافته در نشستی که بین وزیر نیرو و وزیر صمت در شنبه گذشته برگزار و منجر به اختصاص سهمیه افزایش برق شده، صورت پذیرفته است.

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون خراسان رضوی در تولید و عرضه سیمان با مشکل جدی مواجه نیست، زیرا واحد‌های سیمان استان با ذخیره کلینکر خود تا یک ماه آینده قادر به تولید و عرضه سیمان هستند، اما از آنجا که از آبانماه امسال گاز واحد‌های سیمان قطع می‌شود، آن‌ها باید نقدینگی لازم را برای خرید مازوت داشته باشند که نیاز به تولید و فروش سیمان در تامین نقدینگی حائز اهمیت است که در صورت استمرار محدودیت برق مصرفی با ۱۰ درصد دیماند برق مصرفی، مشکلات عدیده‌ای برای واحد‌ها و مصرف کنندگان رقم خواهد خورد.

سپهری بیان کرد: هم اینک بیشترین مصرف برق در کشور مربوط به بخش خانگی است و بخش صنعت در گروه سوم به لحاظ مصرف برق قرار دارد، اما در مواقع بروز بحران گروه صنعت در اولویت قطعی برق قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: لازم است با توجه به اینکه صنایع فولاد و سیمان در زمستان با قطعی گاز مواجه می‌شوند، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از هم اکنون همکاری لازم را با این واحد‌ها برای تخصیص سوخت جایگزین در زمستان و تسهیل در اختصاص این سوخت به استان داشته باشد. در غیر این صورت با مشکل جدی در تولید و عرضه سیمان مواجه خواهیم شد


منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کمبود سیمان قطعی برق معدن و تجارت خراسان رضوی تولید و عرضه سیمان واحد های سیمانی واحد های سیمان واحد های تولید سیمان در بازار سازمان صنعت قیمت سیمان تامین برق قطعی برق مصرف برق واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران؛ فرشاد مقیمی مدیر عامل این سازمان در بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) در گفتگو با صنعتگران، کارآفرینان و نمایندگان واحد‌های صنعتی برای رفع برخی از موانع در زمینه صنایع کوچک و متوسط قول پیگیری داد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین در دیدار با هیئت‌های تجاری کشور‌های مختلف مهمترین محور‌های ارتقای همکاری با این کشور‌ها را پیگیری کرد. در روز نخست این رویداد؛ رئیس اتاق بازرگانی عراق، رئیس اتحادیه سرمایه‌گذاران بین المللی کشور گرجستان، هیئت تجاری کشور روسیه و رئیس اتاق بازرگانی کشور ترکمنستان با حضور در غرفه شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دیدار و گفتگو کردند. نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو۲۰۲۴) با هدف نمایش ظرفیت‌های صادراتی ایران و بستر‌های اصلی تجارت خارجی با سایر کشور‌ها تا ۱۲ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپاست.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • شرایط برای عرضه ظرفیت‌های خراسان جنوبی در اکسپو فراهم است
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!