Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:18:12 GMT

خراشِ سیمای طبیعت کرکس

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۹۱۸۷

خراشِ سیمای طبیعت کرکس

ایسنا/اصفهان فعالیت معادن سنگ متعدد در کوهستان کرکس نطنز موجب شده سیمای طبیعی این کوه در فلات مرکزی ایران تغییر کند.

بیش از دو دهه است که معادن سنگ در دل کوه کرکس نطنز مشغول استخراج انواع سنگ‌ها هستند و روزانه تراکتورها و دستگاه‌های سنگ‌تراش هزاران تُن سنگ از این کوهستان استخراج می‌کنند، به طوری که به اعتقاد بسیاری سیمای طبیعی این منطقه را دستخوش تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالان محیط‌زیست و دوستدار طبیعت معتقدند فعالیت معادن سنگ در کوهستان کرکس نطنز منجر به فاجعه زیست محیطی و از بین رفتن طبیعت کوه کرکس می‌شود.

این فعالان زیست محیطی تأکید کرده‌اند که خارج شدن روزانه چند صد تریلر سنگ از کوهستان کرکس به تدریج طبیعت بکر و دست نخورده این کوهستان و شهرستان نطنز را از بین می‌برد و هر چه زودتر باید جلوی کوه‌خواری به بهانه معدن‌کاوی گرفته شود.

برای بررسی بیشتر این موضوع و این مطلب که فعالیت این معادن تا چه حد قانونی است و می‌توان جلوی برخی از این فعالیت‌ها را گرفت یا خیر ایسنا با رحمت‌الله فیروزی- نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی و اکبر عسکریان زاده- رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نطنز به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

یک کمیسیون ویژه فعالیت معادن را تحت نظر دارد

رحمت‌الله فیروزی با بیان اینکه فعالیت معادن قانون خاص خودش را دارد، اظهار کرد: دغدغه‌های مردم و معضلات زیست‌محیطی این معادن را در شورای معادن استان اصفهان مطرح کردیم که این شورا کمیسیونی ویژه مرکب از سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و اداره صنعت و معدن تشکیل داد تا از فعالیت معادن سنگ در کوهستان کرکس بازدید کنند که پس از بازدید این کمیسیون مقرر شد به ریاست فرماندار نطنز این بازدیدها به طور مرتب انجام شود تا تخلفی صورت نگیرد و به طبیعت منطقه آسیبی وارد نشود.

وی افزود: بدون شک از این پس به طور جدی‌تر فعالیت معادن سنگ در منطقه حفاظت شده کرکس را زیر نظر می‌گیریم تا از هر گونه تخلف و تصرف غیرقانونی در محیط زیست جلوگیری کنیم. استاندار اصفهان نیز به شکل نامحسوس از منطقه بازدید کرد.

فعالیت معادن سنگ محدود می‌شود

نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس گفت: البته فعالیت معادن سنگ در کوهستان کرکس موضوع جدیدی نیست و بیش از ۲۵ سال است که این معادن مشغول استخراج سنگ هستند. به عنوان نماینده مردم در مجلس تمام تلاش خود را می‌کنیم که فعالیت معادن سنگ در این منطقه نظم و انضباط خاصی به خود بگیرید و قانونمندتر شود.

فیروزی تصریح کرد: استخراج سنگ در برخی از نقاط کوه کرکس نباید انجام می‌شد، چراکه معتقدیم این امر به طبیعت آسیب می‌رساند و چهره منطقه را تغییر می‌دهد. به همین دلیل دستگاه‌های نظارتی مانند اداره محیط‌زیست و منابع طبیعی باید کارکرد نظارتی خود را بیشتر فعال کنند.

وی افزود: متولی استخراج سنگ از این منطقه سازمان صنعت، معدن و تجارت است که طبق توافقاتی که با اداره منابع طبیعی و محیط زیست انجام داده‌اند مجوزهای لازم را صادر می‌کنند. به هر حال فعالیت معادن سنگ در کوهستان کرکس طبق قانون متوقف نمی‌شود، اما با قاطعیت اعلام می‌کنیم که از این پس فعالیت آنان محدودتر خواهد شد تا از تصرفات غیرقانونی که بر زیبایی طبیعی منطقه و محیط‌زیست تأثیرگذار است، جلوگیری شود.

فعالیت ۳۹ معدن سنگ در نطنز

همچنین اکبر عسکریان زاده- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز گفت: ۳۹ معدن سنگ در شهرستان نطنز فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۶ معدن سنگ در منطقه اوره (۱۲ معدن در منطقه حفاظت شده کرکس)، ۱۹ معدن در طرق رود (دو معدن در منطقه حفاظت شده کرکس) و ۴ معدن در کمجان (هر چهار معدن در منطقه حفاظت شده کرکس) هستند.

وی افزود: منطقه حفاظت شده کرکس ۱۱۴ هزار هکتار وسعت دارد و بر اساس ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، قائم مقام دولت در مناطق چهارگانه، سازمان حفاظت محیط زیست است. در داخل مناطق حفاظت شده نظارت و اختیارات اداره محیط زیست بیشتر از سایر مناطق است، اما مشکل اصلی قوانین ناقصی است که بین ادارات محیط زیست، صنعت و معدن و منابع طبیعی وجود دارد.

معادن سنگ مجوز زیست محیطی ندارند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز با بیان اینکه هیچ یک از معادن سنگی که در کوهستان کرکس فعالیت می‌کنند مجوز زیست محیطی ندارند، گفت: طبق قانون ماده ۲۴ معادن و تبصره‌های آن تنها برای اکتشاف در مناطق چهارگانه از اداره محیط زیست استعلام می‌شود که اداره شهرستان برای مناطق چهارگانه هیچ مجوزی صادر نکرده است.

عسکریان زاده تصریح کرد: معادن سنگ در منطقه کرکس مشغول بهره‌برداری و نه اکتشاف هستند و هیچ استعلامی از اداره محیط زیست بر طبق ماده ۲۴ قانون صنعت و معدن نکرده‌اند. البته مجوزهای معادن سنگ کوه کرکس برای دهه ۷۰ شمسی است که در آن زمان این منطقه حفاظت شده نبوده است و این معادن هیچ مجوز زیست محیطی ندارند. این مشکلات و نقایص را به اداره کل حفاظت محیط زیست انتقال داده‌ایم تا این ایرادات در شورای عالی معادن و محیط زیست مطرح و سپس در مجلس قانون، اصلاح شود چراکه تا قانون اصلاح نشود این مشکلات ادامه دارد و استعلامی در پروانه بهره‌برداری معادن از محیط‌زیست گرفته نمی‌شود.

نحوه صحیح برداشت از معادن را یاد نگرفته‌ایم

وی گفت: در قوانین و مقررات محیط‌زیست به صراحت اعلام شده اگر در مناطق چهارگانه فعالیتی از گذشته وجود دارد همچنان به قوت خود باقی است، اما مجوز جدیدی برای توسعه این فعالیت‌ها نباید صادر شود. طبق قانون اداره محیط زیست یک وظیفه نظارتی دارد تا از هر گونه فعالیت‌های مخرب زیست‌محیطی و تصرفات مازاد طبق اعلام اداره منابع طبیعی جلوگیری کند. در کل نظارت بر این امور تنها در مناطق چهارگانه بر عهده محیط زیست است و خارج از مناطق چهارگانه بر عهده منابع طبیعی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز، ادامه داد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که هنوز در کشور نحوه صحیح برداشت از معادن را بلد نیستیم و در کل ذات معادن این است که تا حدی به طبیعت آسیب وارد می‌کنند، اما فعالیت معادن در منطقه حفاظت شده کرکس کاملاً در داخل عرصه واگذاری بوده و تخلفی هنوز انجام نشده است.

عسکریان زاده گفت: طبق رأی شورای عالی معادن وظایفی برای اداراتی مانند صنعت و معدن، محیط زیست و منابع طبیعی تعیین شده است. برای اداره محیط زیست سه وظیفه را در نظر گرفته‌اند. یکی از این وظایف این است که معادن موظف شوند که جاده‌های دسترسی به خود را اصلاح کنند تا از بروز گرد و خاگ جلوگیری شود. نصب "سپتیک تانک" برای کارگرانی که در معادن کار می‌کنند یکی از مواردی است که اداره محیط زیست باید بر نصب آن در معادن نظارت کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد معادن تمام وظایفی را که اداره محیط زیست از آنان خواسته است انجام داده‌اند، افزود: همچنین معادن موظف به نصب غبارگیر هستند که کارشناسان پس از بازدید از این معادن موارد و ایراداتی را که دارند لیست می‌کنند و سپس اداره محیط زیست برای این معادن اخطار کتبی صادر می‌کند و برای رفع این ایرادات مهلت دو یا سه هفته‌ای می‌دهد.

هم سو نبودن قوانین با یکدیگر مانع از اقدام مؤثر می‌شود

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نطنز، ادامه داد: در پروانه بهره‌برداری معادن دقیقا قید می‌شود که این معدن برای چند سال اجازه بهره‌برداری از منطقه را دارد. وقتی زمان پروانه صادر شده به پایان برسد اگر ضوابط قانونی اصلاح شود و مجوز بهره‌برداری در اختیار اداره محیط زیست قرار بگیرد قطعاً پروانه معادن سنگ در مناطق چهارگانه تمدید نمی‌شود.

عسکریان‌زاده خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز محدودیت‌هایی برای معادن سنگ در منطقه کوهستانی کرکس تعیین شده است که برای مثال این معادن حق فعالیت در روزهای پنجشنبه و جمعه را ندارند. متأسفانه قانونِ همگام و هم سویی نداریم که اگر یکجا نقض قانون رخ داد برای همه متخلفان یک اتفاق رخ دهد. هر اداره قوانین و مقررات خاص خودش را دارد که این مشکلات و هم سو نبودن قوانین با یکدیگر مانع از انجام اقدام مؤثر می‌شود.

وی افزود: محیط زیست را همیشه به یک بوم رنگ تشبیه کرده‌ام چرا که اگر هر دستبردی به طبیعت بزنیم اثرات مخرب آن به زندگی خود ما بر می‌گردد. معادن سنگ هم از این موضوع مستثنی نیستند و اگر قوانین اصلاح می‌شد محدودیت‌های بیشتری را برای معادن در نظر می‌گرفتیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها کوه کرکس معدن سنگ نطنز تخریب طبیعت محيط زيست منابع طبيعي منطقه حفاظت شده کرکس مناطق چهارگانه اداره محیط زیست سنگ در منطقه منابع طبیعی بهره برداری صنعت و معدن زیست محیطی کوه کرکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد

مجید درگی در گفت وگو با خبرنگار مهر در رابطه با پیگیری فاضلاب شهرک صنعتی اشتهارد و اینکه آیا پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده یا خیر گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به البرز، رئیس سازمان محیط زیست به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به اشتهارد سفر و از شهرک صنعتی اشتهارد، تصفیه خانه مرکزی و خروجی پساب آن به زهکش کشاورزی بازدید کرد.

وی ادامه داد: همچنین یک بازدید سرزده و از پیش تعیین نشده نیز از شهرک چرم سازی بوئین زهرا انجام و ماحصل این بازدیدها منجر به صدور دستورات ویژه و تعیین مهلتی شد که تا پایان سال باید حتماً و الزاماً پساب صنعتی به حد استاندارد برسد، در غیر این صورت از ورود آن به زهکش کشاورزی جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد: در طول مهلت سه ماهه اقدامات بسیار خوبی انجام و با ورود دادستان مرکز استان جلسه ویژه ای در شهرک صنعتی اشتهارد با حضور مسوولان استانی و شهرستانی، رئیس دادگستری و دادستان شهرستان اشتهارد تشکیل و این دستورات به صورت ویژه پیگیری و تاکید شد که این موارد توسط شهرستان اجرایی شود، در غیر این صورت برخوردهای لازم صورت می گیرد.

درگی اظهار کرد: طی دو سال گذشته اداره کل محیط زیست استان، مسئله اشتهارد را به عنوان یک مورد اساسی در دستور کار خود داشت تا این معضل ۳۰ ساله مردم اشتهارد حل شود. خروج روزی چهار هزار مترمکعب پساب صنعتی از تصفیه خانه به داخل زهکش و ورود آن به رودخانه شور مشکلات عدیده ای هم برای شهروندان و هم برای استان های تهران و قم ایجاد کرده تا جایی که این رودخانه تبدیل به آلوده ترین رودخانه کشور شده بود.

شناسایی واحدهای آلاینده اشتهارد با پایش های شبانه

وی افزود: وجود آلاینده هایی که هوای شهرستان اشتهارد را آلوده کرده موجب نارضایتی مردم و ایجاد مشکلات تنفسی و حتی در بعضی از موارد بروز ناراحتی های پوستی و این موضوع موجب شد که مساله اشتهارد اولویت اصلی مدیریت استان قرار گیرد. با پایش های شبانه در یک فرآیند سه الی چهار ماهه واحدهای آلاینده این شهرستان شناسایی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خاطرنشان کرد: حدود ۱۵۰ واحد صنعتی در اشتهارد وجود دارد که ملزم هستند پساب خروجی خود را قبل از ورود به شبکه فاضلاب شهرک تصفیه کنند. در این راستا ابتدا باید پیش تصفیه انجام شود و بعد فاضلاب را به سمت تصفیه خانه شهرک هدایت کنند که اینکار انجام نمی شد.

درگی متذکر شد: اکثر این واحدها یا پیش تصفیه نداشتند یا غیر فعال بودند. با اخطارهای لازم و همکاری فرماندار شهرستان، تشکیل شورای تامین و حمایت دستگاه قضایی این واحدها ملزم شدند که پیش تصفیه های خود را دایر کنند. در طول دو سال گذشته تعداد قابل توجهی از این پیش تصفیه ها ساخته شده یا اگر ساخته شده بودند، فعال شدند و در مدار قرار گرفتند؛ تعدادی هم در حال رفع مشکل هستند.

وی بیان کرد: مشکل اساسی دیگر مسئله فیلترها و فیلتراسیون هوا و خروجی هوا بود. تعداد قابل توجهی از واحدها مسائل زیست محیطی را رعایت نمی کردند که اخطاریه های لازم برای آنها صادر شد. در مجموع ۲۰۱ پرونده قضایی در شهرستان اشتهارد تشکیل دادیم و فعالیت ۲۸ واحد با دستور قضایی متوقف شد زیرا هیچ گونه اقدامی برای بهبود شرایط انجام ندادند.

کاهش میزان COD پساب خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اذعان کرد: طبق آخرین نمونه برداری که از پساب خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی انجام داده ایم شرایط بسیار بهتر شده و میزان COD که در گذشته بالای ۲۰ هزار و تقریباً ۲۰۰ برابر حد مجاز بود، در آخرین نمونه برداری به زیر ۸۰۰ رسیده که اتفاق بسیار شگفت انگیزی به شمار می رود.

وی افزود: ادامه این روند در هفته های آینده می تواند خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی را به حد استاندارد و میزان COD را به ۲۰۰ برساند و با ادامه این مسیر، معضل ۳۰ ساله حل شود. در بحث هوا هم اقدامات موثری انجام شده است. بعضاً کارخانه هایی برای اصلاح سیستم خروجی هوا ده ها میلیارد تومان هزینه کردند که قطعاً با راه اندازی این سیستم ها در تابستان پیش رو مردم اشتهارد شرایط هوایی بهتری را تجربه می کنند.

درگی در پاسخ به سوالی در خصوص تخریب محیط زیست در اجرای پروژه بزرگراه شمالی و پیگیری تخلفات این پروژه گفت: مساله آزادراه یک پروژه ملی است که با مصوبه هیات دولت در دهه ۷۰ آغاز شده و اجرای آن بیش از ۳۰ سال طول کشیده و به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی تخریب بسیاری در مسیر خود ایجاد کرده است.

تعامل اداره کل محیط زیست با شرکت آزادراه شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: خصوصاً اینکه از دل منطقه حفاظت شده و منطقه امن زیستگاه حیات وحش ما عبور و آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده است. ما رویکرد خود را در این دو سال اخیر تغییر داده و در یک رویکرد تعاملی با شرکت آزادراه به سمتی رفتیم تا بتوانیم مانع آسیب های بعدی شویم و بخشی از تخریب های ایجاد شده را جبران کنیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار این پروژه در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مطرح شد. با توجه به اینکه مردمی که از این آزادراه استفاده می کنند نیازمند بهره مندی از مراکز خدماتی هستند، مجوز مربوطه توسط این سازمان صادر و شرایطی برای این مجوز در نظر گرفته و به شرکت آزادراه اعلام شد و این مجموعه نیز به دنبال اجرای این ملاحظات زیست محیطی و شرایطی که سازمان محیط زیست به آنها اعلام کرده هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید کرد: من مطمئن هستم با این روند و تعامل جدیدی که بین سازمان و شرکت آزادراه صورت گرفته قطعاً و یقیناً اتفاقات خوبی خواهد افتاد که می تواند این آسیب ها را اگر از بین نبرد به حداقل ممکن برساند.

کد خبر 6093755

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند