Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-01@04:14:02 GMT

لازمه اجرای سیاست اقتصادی موفق چیست؟ +فیلم

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۳۰۴۱

‍‍‍‍‍‍

مدیرمسئول بازارنیوز در خصوص علل عدم موفقیت سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم وارائه راهکار‌های این موضوع صحبت کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: رضا غلامی، مدیرمسئول بازارنیوز در خصوص تجربه دولت دوازدهم در سیاست گذاری اقتصادی بر مبنای اطلاعات نادقیق و در فضای نادرست، گفت:برخی از سیاست‌های اقتصادی لازمه آن این است که قبل از آن فضایی را فراهم کنیم و اطلاعات، تحلیل و ساختاری را تمهید کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تحلیل اولیه‌ای را  ارائه کنیم و سپس آن سیاست را اجرا کنیم.

وی افزود: در دولت دوازدهم تقریبا ما چنین چیزی را شاهد نبودیم و تقریبا همه سیاست‌های اقتصادی که انجام شد، به سرعت در زمان کوتاه و بدون تهیه لوازم و مقدمات آن بوده است. هم در نرخ سود بانکی وهم در ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین در سیاست‌های دیگر. به طور خاص در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی، بازار ارز با یک تلاطم مواجه شده بود و یک دفعه یک روزی دولت اعلام کرد که نرخ ارز ۴۲۰۰ است. قیمت را از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان بردند.

غلامی ادامه داد: وقتی شما می‌خواهی نرخ ارز را در یک نرخی تثبیت کنید و مدیریت کنید و دامنه نوسان را کنترل کنید، قبل از آن باید بدانید که چه میزان تقاضا دارید و چه میزان عرضه دارید. چطور می‌توانید مطمئن باشید که این عرضه تامین خواهد شد و مطمئن باشید که آن تقاضا اجابت خواهد شد. باید بدانید که اگر این بخش از عرضه نیامد آن بخش از تقاضا را بی پاسخ بگذارید. اما هیچ یک از این اتفاقات نیفتاد. درستش این بود که دولت شش ماه به طور محرمانه همه اقلام صادراتی و وارداتی و همه منابع ارزی و مصارف ارزی را چک می‌کردند و بعد متناظر هم می‌چیدند و می‌گفتند اگر این پول آمد و این واردات و متناسب با آن سیاست گذاری می‌کردند، برای نرخ و ذخائر ارزی هم لحاظ می‌کردند و همه متغیر‌ها را می‌دیدند تحولات بعد از اعلام نرخ ارز و تغییرات مداومی که در این سیاست ایجاد شد نشان داد که نه تنها در دولت همبستگی در این سیاست وجود نداشته، بلکه اطلاعات و ارقام کافی هم از این مجموعه وجود نداشت.

غلامی افزود: یک تاجری روزی به من گفت که ما از محل ارز در اختیار چوب وارد می‌کردیم از روسیه. یعنی وارداتی که ارز آن را از بیرون تعیین می‌کنند و منشا آن در داخل کشور نیست. این مجوز واردات قبل از اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و معمولا ارز آن گران‌تر بود. اما وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام شد گفتند همه می‌توانند ثبت سفارش کنند ما هم ثبت سفارش کردیم و یک گروه عظیمی از این بخش که دیده نشده بود وارد ثبت سفارش شدند و به تقاضای ارز دامن زدند و باعث شد که حجم زیادی از تقاضای ارز در قالب ثبت سفارش در سامانه ثبت شود و این خودش بازار را تحریک کرد.

اگر از قبل تدبیر می‌شد و می‌گفتند که این گروه جدا شوند، با این گروه باید اینگونه رفتار کرد، می‌توانستند اینگونه موفق شوند. دولت نشان داد که متاسفانه در هیچ یک از سیاست‌های اقتصادی که اجرا کرد نه در تغییر قیمت بنزین نه در تغییر سود بانکی نه در سیسات‌های ارزی و نه در سیاست‌های پولی و نقدینگی و بودجه هیچ گاه به اندازه کافی کار کارشناسی قوی با آمار و مستندات انجام نداد و زمینه سازی لازم برای موفقیت یک سیاست را فراهم نکرد. درحالی که اقتصاد یکی از شاخه‌های علوم اجتماعی است وقتی یک نتغیر تغییر می‌کند ممکن است ده‌ها متغیر کم  ربط دیگر نیز تغییر کند و ممکن است متغیر‌های دیگر بعضا بی ربط باشند، اما شما نسبت به بی ربط یا با ربط بودن ان آگاه باشید. باید به اندازه متغیر آگاه باشید و باید وزن و جهت حرکت متغیر را بدانید تا از اجرای سیاست غافلگیر نشوید و برای همه آن بخش‌ها باید برنامه داشته باشید لازمه اجرای سیاست اقتصادی موفق تمهید مقدمات، تمهید امار و اطلاعات صحیح و فرماندهی واحد برای اجراست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: اقتصاد ، دولت ، روحانی ، بازارنیوز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Om8

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اقتصاد دولت روحانی بازارنیوز سیاست های اقتصادی ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۳۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط با خلیج فارس نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری، سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور صبح امروز دهم اردیبهشت ماه، در آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی خلیج فارس اظهار داشت: از دولت دهم تاکنون به این جشنواره تعلق خاطر دارم و دوست دارم در این محفل گرم و صمیمی حضور داشته باشم.

وی افزود: درباره بحث خلیج فارس نظریه پردازان از ایام قدیم به علت منابع انرژی به این منطقه هارت لند می‌گفتند و باور داشتند تسلط بر این منطقه یعنی فرمانروایی بر جهان و بر همین مبنا همواره به دنبال حضور در منطقه هستند و امروز تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط به مسئله خلیج فارس نیست.

وی با اشاره به چند سند تاریخی در ارتباط با نام خلیج فارس و تعلق آن به ایرانیان اظهار داشت: یک محقق غربی به نام ژان ژاک پرینی در کتاب خود اعتراف کرده که ملل و طوایف مختلفی بر خلیج فارس استیلا یافتند و فرمانروایی کردند و روزگارشان سپری شد و منقرض شدند اما تنها ایرانی‌ها هستند که با هوش و درایت خود از این میراث‌شان نگهداری کرده و می‌کنند.

حسینی با اشاره به فرهنگ ۸ هزار ساله خلیج فارس نیز گفت: پرتغالی‌ها ۱۱۷ سال بر این منطقه تسلط داشتند اما امام قلی خان با یارانش توانستند این استعمارگران را از منطقه اخراج کنند بر همین مبنا روز ۱۰ اردیبهشت در شورای عالی فرهنگی به نام روز خلیج فارس نامگذاری شد.

وی با اشاره به لزوم شناخت و صیانت از تاریخ و هویت ملی تاکید کرد: استکبار در هر کجا ورود کرد به دنبال تغییر زبان و فرهنگ آن منطقه بود اما ملت ایران در تمام دوره‌ها از هویت ایرانی خود دفاع کردند و استکبار ستیزی خود را نشان دادند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به پیشینه راه‌اندازی جشنواره خلیج فارس گفت: در دولت دهم این جشنواره با محوریت بندرعباس با نگاهی بین المللی ایجاد شد و امید داریم پس از فراز و نشیب‌های برگزاری این جشنواره ابعاد جهانی پیدا کند و ایرانی‌ها در سراسر جهان با آن ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: برای اجرایی شدن این سیاست‌ها، دولت و سایر قوا باید در کنار هم باشند و اقدامات عملی برای بهره وری کامل از ظرفیت ساحل و دریا انجام دهند و توسعه کشور را در سواحل خلیج فارس رقم بزنند.

وی افزود: استان هرمزگان هم برنامه‌های خود را در مورد اجرای این سیاست‌ها به تهران ارسال کند تا با جمع بندی و بررسی و کار کارشناسی در نهایت بتوان از این مزیت خدادادی بهره لازم را برد.

کد خبر 6092080

دیگر خبرها

  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • حربه زنگ زده یهودستیزی
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط با خلیج فارس نیست
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است