Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نرجس سلیمانی عضو منتخب شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: تأثیر و تأثر متقابل مدیریت پسماند بر کاهش سرعت رشد همه‌گیری و تجدید چرخه بیماری‌های ناشی از کووید ۱۹ در اشکال و گونه‌های مختلف آن گسترش ویروس کرونا تغییر شکل یافته و محدودیت‌های ناشی از آن بر فعالیت‌های تجاری، جابه‌جایی‌ها به شکل عام، فعالیت کارخانجات و بخش‌های تولیدی، خدماتی و همچنین تغییرات ایجاد شده ناگهانی در الگوی مصرف محصولات و فرآورده‌ها چه از باب محتوا و چه در شکل و نوع بسته‌بندی تأثیر چشمگیری بر زباله‌های خانگی، صنعتی، بهداشتی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به طور عام و خاص گذاشته است.

مدیریت آلودگی بر هم‌افزایی بخش‌های مختلف جوامع انسانی به شدت تأثیرگذار است. تقابل و مواجهه با پسماند و پساب جایگاهی است که فاصله علمی و فرهنگی و حتی گاهی اقتصادی جوامع مختلف با یکدیگر را به رخ می‌نمایند. مدیریت آگاه و پیشرو در یک جریان هم‌افزایی پیوسته از واحد خانواده به عنوان نخستین حلقه زنجیره‌های همزمان و در هم تنیده تولید، مدیریت و کاهش و بازیافت پسماند و پساب آغاز می‌شود. آخرین حلقه این مجموعه در هم تنیده در جایگاه‌های ذفن زباله‌ها، زباله‌های غیر بازیافت و ناتوان از اجتناب از تولید قرار دارد در میانه این دو ایستگاه آغازین و پایانی حداقل در مورد پساب و پسماند خانگی با شبکه گسترده از نهادها، سازمان‌ها و ساختار‌های خصوصی، نیمه خصوصی، شبه‌خصوصی و دولتی مواجه هستیم ضعف برنامه‌ریزی و نقایص مدیریتی در هر لحظه از شبانه‌روز، در هر تک حلقه از هر کدام از مجموعه‌های پیش‌گفته در مرحله اول موجب ایجاد فشار مضاعف بر دیگر رشته‌ها و نوار‌های این مجموعه مناسبات و در مرحله دوم در صورت عدم وجود نظارت هوشمند و برخط موجب ایجاد انفسال و پارگی در تمام ساختار نظام‌مند مدیریت پسماند و پساب می‌شود.

به عنوان مثال یک بخش بلاتکلیف در پسماند شهری در تهران اعم از خانگی، بیمارستانی، کارگاهی و تجاری و اداری موضوع بسیار خطرناک شیرآبه است عدم قطعیت در تنظیم روابط و تشخیص دقیق نحوه متناسب برخورد در مقیاس‌های مختلف از سطح خانگی گرفته تا مخازن روباز و همچنین نحوه جمع‌آوری بدون توجه و مراقبت راجع به این عوامل عفونی حتی تا سطح ایستگاه‌های میانی جمع‌آوری کننده و حتی در بسیاری موارد تا سطح انتقال نهایی و حتی در زمان تحویل به نقاط انتهایی مشهود است. هر قطره از شیرآبه در ساده‌ترین شکل خود که پسماند خانگی است و در پیچیده‌ترین اشکال خود که اندرکُنش مجموعه عوامل بیماری را که در پسماند‌های بیمارستانی و کارگاهی موجود است ده‌ها و در بسیاری موارد صد‌ها عامل خطرسازی بالقوه در خود حمل می‌کند.

کاهش هر یک قطره تولید شیرآبه و فاضلاب در هر روز در برنامه هر شهروند تهرانی با فرض مصرف آب و مواد غذایی توسط یک جامعه ۱۰ میلیون نفری در شهر تهران اعم از شهروند دائم و موقت می‌تواند از روز اول رعایت این مسئله بسیار ساده موجب صرفه‌جویی در منابع از یک سو و قدرتمندسازی و تسهیل مدیریت مواجه با معضل جدی شود به طوری که همین یک قطره کاهش در روز در صورتی که به عنوان یک الگوی پایدار مورد توجه قرار گیرد در پایان سال اول موجب کاهش معنی‌دار در حجم آلودگی‌های ناشی از شیرآبه در بازه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تُن شیرآبه خواهد داشت.

در شرایط همه‌گیری کنونی و با تجدید چرخه‌های بازگشت سویه‌های جهش یافته ویروس کرونا مدیریت آلودگی‌ها می‌تواند کمک بسیار ارزشمندی در جهات مختلف باشد از آن جمله مدیریت آلودگی‌ها به روش پایدار و هوشمند می‌تواند موجب کنترل بهتر منابع توسعه دهنده آلودگی باشد. از سویی دیگر رفتار هوشمند و نظارت ساختارگرا می‌تواند به طور کلی مانع از پدید آمدن مجموعه‌های بیماری‌زا شود و در صورت ایجاد کلونی‌های بیماری نسبت به محدود کردن انتقال به دیگران و مکان‌ها موثر باشد.

در مطالعاتی که نتایج آن در همین هفته منتشر شده است تأثیر مدیریت پسماند بر فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه‌های سراسری در سطح شهر در چند کلانشهر با مشکلاتی شبیه تهران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است در این بررسی‌ها که به طور عامل تاثیر همه‌گیر ویروس کووید ۱۹ بر مدیریت پسماند تحلیل شده است افزایش معنی‌دار در پسماند در اشکال مختلف و کاهش انواع دیگری از پسماند مشاهده شده است. عمده افزایش در بخش محصولات یکبار مصرف و کاهش در بخش‌های دیگر اتفاق افتاده است. در عمل مصرف اقلام مرتبط با بهداشت عمومی و شخصی به شدت بالا رفته بدون آنکه مقررات مورد نیاز برای اطمینان از جمع‌آوری، دفن و بازیافت آن‌ها آموزش داده شود.

هرچند همه‌گیری و در پس آن استفاده از ابزار قرنطینه در سطح شهر‌های بزرگ و خوشه‌ای توانسته است در مقطعی آثار مثبتی در کاهش میانگین آلودگی‌های هوا و حتی آلودگی‌های صوتی داشته باشد، اما حجم عظیمی از ماسکها، دستکش‌ها و پوشش‌های یکبارمصرف مورد استفاده از مرز هشدار گذشته است؛ مدیریت فوری راجع به این بخش از یکبارمصرف به انضمام ایجاد تعادل در مصرف بسته‌بندی‌های یکبار مصرف بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

در مناطق فاقد نظام اجرایی دقیق در مواجهه با پسماند منجمله کلانشهر تهران عواقب جدی در ارتباط با عدم بهره‌گیری از ابزار و تکنولوژی در کنار مدیریت متناسب و فوری برخواسته از مقررات موجب ایجاد نقص و بروز خطرات اساسی در پیشگیری بهینه از تجدید چرخه‌های بیماری شده است توجه آنی و مؤثر نسبت به مدیریت وضع موجود حتی در فاصله قریب به یک ماه استقرار شورای ششم باید مورد توجه حقیقی تمام دست‌اندرکاران و زحمتکش بدنه مرتبط با موضوع سرلوحه آخرین اقدامات مدیران صدیق و امانتدار باشد.

شهر تهران بیش و پیش از هر افتتاح و گشایشی می‌بایست آمادگی فعال و پویایی خود را برای جلوگیری از ورود به چرخه ششم همه‌گیری حفظ کند. فصل پاییز و آغاز گشایش مدارس و دانشگاه‌ها بدون توجه اساسی به موارد پیش گفته ممکن است صدمات جبران ناپذیری بر سلامت شهروندان و در پس آن به اقتصاد شهر وارد کند. پیوست ذهنی هر نفر هر روز کاهش تولید یک قطره پسماند و پساب بیش از آنکه ناظر به کاهش یک قطره‌ای باشد سطر آغازین مقدمه‌ای است برای ایجاد توجه همگانی به اثر پروانه‌ای در تغییرات اساسی، هر شهر بزرگ با اولین قدم به هر بنای رفیع با نخستین آجر واجد معنا می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نرجس سلیمانی پسماند مدیریت پسماند پسماند و پساب شهر تهران آلودگی ها همه گیری یک قطره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۳۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود

در حالی که ستاد مدیریت بحران در استان خوزستان وجود دارد، اما هربار که اتفاق بحرانی رخ می‌دهد با تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام، یک بحران جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، مدارس استان خوزستان در شهرهای اهواز، حمیدیه، باوی و کارون امروز _ دوشنبه دهم اردیبهشت_ به علت آلودگی شدید هوا تعطیل شد و ادارات نیز با دو ساعت تأخیر فعالیت خود را آغاز کردند، اما این تعطیلی به قدری دیر اعلام شد که کارمندان به محل کار مراجعه کرده بودند و دانش‌آموزان نیز در مسیر مدارس بودند و همین این امر باعث ایجاد نگرانی برای والدین و ایجاد بحران در خلال بحران دیگر شد.

امروزه شرایط به نحوی است که بسیاری از مشکلات همچون سیل، طوفان و گردو خاک از قبل پیش‌بینی می‌شود و شدت آن نیز تعیین می‌شود، در خوزستان اما انگار اینگونه نیست چراکه تا زمانی که شرایط به بدترین حالت ممکن نرسد هیچ‌گونه تصمیم‌گیری صورت نمی‌گیرد و همین امر موجب گلایه شهروندان شده است.

طی چند ماه اخیر اتفاقات بحرانی در خوزستان از جمله آب‌گرفتگی شدید معابر اهواز و بندر امام خمینی (ره) و آلودگی هوا چندین مرتبه موجب تعطیلی مدارس شد، اما آنچه که در این خصوص به شدت مورد انتقاد است تصمیمات لحظه آخری مدیران مربوطه است، به نحوی که دانش آموزان در کوچه‌ها سرگردان می‌شوند و والدین استرس و نگرانی بازگشت آن‌ها به خانه را دارند.

در بارندگی سال گذشته در حالی که خیابان‌های اهواز مملو از آب بود و تردد به سختی انجام می‌شد، مدارس زمانی تعطیل شد که سرویس‌های مدارس و دانش‌آموزان در حال حرکت به سمت مدارس بودند، در تعطیلی‌ها به علت آلودگی هوا نیز همین رویه تکرار شد و به این ترتیب و با وجود پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع گرد و خاک و قرار گرفتن وضعیت هوای اهواز از شب گذشته در حالت خطرناک، بازهم تصمیم گیری صورت نگرفت تا زمانی که هم کارمندان و هم دانش‌آموزان به سمت محل کار و مدرسه در حرکت بودند.

مهدیه خسروی یکی از اولیایی که شاغل نیز هست به خبرنگار ایمنا می‌گوید: من و همسرم هر دو شاغل هستیم، وقتی هوا آلوده یا شرایط بحرانی است لحظه به لحظه اخبار را چک می‌کنم تا بتوانم برای فرزند کلاس اولی خود برنامه‌ریزی کنم، اما هر بار باید با استرس و اضطراب صبح زود به خانه‌ی اقوام بروم تا از فرزندم تا زمان بازگشتن از محل کار نگهداری کنند، من به عنوان یک شخص عادی از شب گذشته متوجه آلودگی شدید هوا شدم، این سوال را دارم که مسئولان با چه دلیلی دیر تصمیم می‌گیرند.

نازنین مرادی یکی دیگر شهروندان اهواز اظهار می‌کند: من مشکل تنفسی دارم در و این وضعیت آلودگی هوا به شدت برای من خطرناک است، اما باید به محل کار خود می‌رفتم در حالی که شروع ساعت اداری ۷ صبح است، خبر تأخیر در بازگشایی ادارات ۷:۱۶ می‌رسد، وقتی ما از هفت صبح در محل کار حضور داریم؛ مگر می‌شود که به خانه برگردیم، وقتی مسئولان خوزستان به فکر مردم نیستند چگونه از دیگران انتظار می‌رود.

وی می‌گوید: یکی از همکاران ما در حالی که در مسیر اداره بود که متوجه تعطیلی مدارس شد و میانه راه برای اینکه دختر خود را به مدرسه فرستاده بود از سرویس پیاده می‌شود و با استرس باز می‌گردد، این وضعیت برای ما نگران کننده است.

آلودگی هوای امروز اهواز به نحوی بود که از شب قبل امکان تصمیم‌گیری وجود داشت، اما با سوءمدیریت، آرامش از خانواده‌ها برای ساعاتی گرفته شد، چراکه والدین در مسیر محل کار بودند که خبر تعطیلی مدارس و بعد از آن خبر تأخیر در بازگشایی مدارس اعلام شد؛ داستان به همین‌جا ختم نشد خبر تعطیلی چندین بار اصلاح و تکمیل شد به نحوی که ابتدا مدارس شهرهای اهواز باوی و کارون در دو شیفت صبح و بعد از ظهر تعطیل شد و پس از آن بازگشایی ادارات با تأخیر دوساعته اعلام و دقایقی بعد مدارس و ادارات حمیدیه اضافه شد.

در نهایت و با اصلاح خبر، تنها مدارس صبح تعطیل و تصمیم‌گیری در خصوص مدارس شیفت بعدازظهر به بعد موکول شد. این چنین اطلاع‌رسانی را به هیچ وجه نمی‌توان در کنترل شرایط بحرانی مؤثر دانست، برعکس این نحوه تصمیم‌گیری ایجاد بحران در بحران است؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان استان خوزستان با کمی دقت و مدیریت بیشتر در راستای ایجاد آرامش برای شهر و شهروندان خود تلاش کنند.

کد خبر 748994

دیگر خبرها

  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مدیریت شهری مرکزی هزینه شده است
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است
  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود