Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@02:33:47 GMT

شکست دلتا با سرعت عمل

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۵۲۷۳

شکست دلتا با سرعت عمل

  برای این‌که بتوان تحلیل درستی از شرایط کنونی فراگیری کرونا در کشور ارائه کرد، لازم است ماهیت ویروس را به خوبی بشناسیم و بدانیم عواملی که می‌تواند باعث گردش بیشتر ویروس در کشور شود، چیست. درواقع با اطلاع از این مسائل است که می‌توان برای کنترل کرونای دلتا نسخه پیچید.   آنچه این روز‌ها برای متخصصان بدیهی به نظر می‌رسد این است که واریانت دلتا قدرت سرایت‌پذیری و گردش بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این معنا که احتمال ابتلای شهروندان حتی با حضور در تجمعات کوچک‌تر نیز افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر می‌توان گفت اگر احتمال ابتلای افراد در واریانت‌های گذشته ۱۰ درصد بوده، در واریانت دلتا این احتمال به ۳۰ درصد می‌رسد.   نباید فراموش کرد ماهیت ویروس به گونه‌ای است که برای بقای خودش همواره تلاش می‌کند و ما هم حالا می‌دانیم ویروس، هوشمندی لازم را برای بقای خودش دارد. خوشبختانه تمامی تمهیدات و اقداماتی که برای پیشگیری باید مورد توجه قرار گیرد همه از همان اصولی تبعیت می‌کنند که برای بیماری‌های عفونی و تنفسی انجام می‌شود؛ بنابراین با شیوع هر واریانت جدیدی، تمهیدات گذشته همچنان موثر است. در این میان، اما لازم است ما سرعت عمل‌مان را در مقابل این سویه بیشتر کنیم.   درباره وضعیت هشدارآمیز تهران در پیک پنجم هم باید به نکاتی توجه کرد. این‌که یک ویروس بتواند در بین جمعیت گردش بیشتری داشته‌باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل میزان تعداد افراد حساس در آن جامعه است. این افراد ممکن است گروه‌هایی باشند که هنوز واکسینه نشده‌اند چرا که پوشش واکسیناسیون مناسب نیست. نکته دیگر مربوط به تراکم جمعیت، تردد‌ها و میزان تجمعات است. بدیهی است هر قدر میزان مواجهه را بیشتر کنیم، شانس ابتلا هم بالاتر می‌رود.   متاسفانه باوجود اعلام تعطیلی چندروزه در پایتخت قوانین مربوط به این تعطیلی اجرایی نشد. به این مفهوم که کسی احساس نمی‌کرد در تهران محدودیت‌هایی اعمال شده است، سفر‌های برون‌شهری و درون‌شهری ادامه داشت، ترافیک مثل روز‌های عادی برقرار بود و تجمعات برگزار شد. بدیهی است قوانین مناسب برای پیشگیری از کرونا فقط زمانی کارساز هستند که اجرا شوند. علاوه بر این باید بدانیم مدیریت اپیدمی در شرایط طغیان که این روز‌ها با آن روبه‌رو هستیم، با شرایط معمول اپیدمی متفاوت است. یادآوری می‌شود جنگ میان ویروس و انسان در طول تاریخ همیشه با پیروزی انسان همراه بوده، اما هنر در این است چگونه این جنگ را به پایان برسانیم که حداقل هزینه و قربانیان را بدهیم. همین نکته است که به مدیریت اپیدمی معنا می‌بخشد. سویه تازه شناسایی‌شده «لامبدا» هم اگرچه واریانت غالب در ایران نیست، اما بدون شک خطری بالقوه است که جامعه را تهدید می‌کند. مساله‌ای که در مواجهه با واریانت‌های متفاوت ثابت است تمهیدات پیشگیرانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.   آنچه در این میان تفاوت دارد سرعت عمل ما در برابر واریانت‌های مختلف است.   حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی‌کووید - ۱۹ / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: روزنامه جام جم حمید سوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۵۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران از اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

سید کمال سادات با اشاره به اینکه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی و با حضور مقامات مختلف از ۴۰ کشور دنیا آغاز می‌شود و تا ۲۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت، گفت: میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کشور هند است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران گفت: ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ تا ۲۰ است و در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود.

سید کمال سادات افزود: تاریخ این رویداد فرهنگی با دهه کرامت و برگزاری دور دوم انتخابات همزمان و بر این اساس تمهیدات لازم درخصوص برنامه‌های جشن کتاب و آئین‌های مذهبی و فرهنگی تدارک دیده شده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران با تاکید بر ضرورت اتخاذ تمهیدات ترافیکی، انتظامی و استقرار خودرو‌ها همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: مقرر شده طرح ترافیکی اطراف محل برگزاری نمایشگاه را مجموعه «فاتب» اجرا کند.

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا