Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@00:16:54 GMT

کرونا دلتا خطری که جدی گرفته نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۲۰۳۸

کرونا دلتا خطری که جدی گرفته نمی‌شود

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها، ملیحه زرین‌پور: بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کووید ۱۹ این روزها آنچنان با سرعت در میان عموم مردم در حال افزایش است که برخی آمارها از رعایت زیر ۴۸ درصدی این پروتکل‌ها در میان مردم حکایت دارد، آماری نگران‌کننده که از ابتدای همه‌گیری کرونا، کمترین میزان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آمار نگران‌کننده از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان مردم در حالی روایت می‌شود که به گفته متخصصان و مسئولان بهداشتی کشور، شدت گسترش کرونای جدید دلتا چندین برابر شده آنچنان که مینو محرز گفته است «میزان سرایت ویروس دلتای هندی، ۹۷ درصد است، قدرت بیماری‌زایی آن بسیار بالاست و به سرعت می‌تواند همه خانواده را گرفتار کند».

این نگرانی وقتی به مراتب بیشتر می‌شود که آمار کودکان ۷ تا ۱۲ ساله مبتلا شده به کرونا که پیش از این گفته می‌شد نسبت به ابتلای به کرونا مصونیت بالایی دارند، گاهی بیش از سایر سنین است، این امر در کنار بی‌توجهی‌های عمومی حتی در مورد ساده‌ترین پروتکل مصونیت‌زا در برابر گسترش عمومی کرونا یعنی استفاده از «ماسک» در اماکن عمومی، سبب شیوع زیر پوستی کرونا دلتا شده است.

شاید اگر امروز به طور گذری، سری به اماکن خرید و حتی سوپرمارکت محله بزنید، شاهد بی‌مبالاتی‌های بسیاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشید؛ اماکنی که اغلب جلوی ورودیشان برچسبی با عنوان «ورود بدون ماسک ممنوع است» دیده می‌شود ولی بیش از نیمی از افرادی که در حال خرید هستند و حتی خود فروشندگان، ماسک ندارند!

همانطور که به کودکان، به‌عنوان دغدغه‌ای مورد توجه از موارد در معرض آسیب اشاره شد، باید گفت تنها افراد بزرگسال در برخی خانواده‌ها از ماسک استفاده می‌کنند و خبری از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کودکان نیست!

شاید این امر به نوعی به «کرونازدگی» عمومی تعبیر شود، یعنی مردم از کرونا، استفاده از ماسک و شنیدن هر روزه خبر مرگ و میر مبتلایان به آن، عوارض دارو و واکسن‌های تولیدی و حتی خستگی کادر درمان و کم‌توانی در برابر موج جدیدی از همه‌گیری کرونا، خسته شده‌اند اما نباید از خاطر بُرد که دلتای امروز خطرناک‌تر از کرونایی است که نوروز باستانی، مجالس، دورهمی‌های خانوادگی، سفرها و حتی عروسی‌ها و شرکت در تعزیه عزیزان را هم تعطیل کرد.

محققان و مسئولان بهداشتی کشور نسبت به گسترش شدیدتر نوع دلتای کرونا یا همان کرونای هندی هشدار می‌دهند اما تا وقتی مردم بی‌توجه باشند و اصناف نیز نسبت به انجام پروتکل‌ها اهتمام نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت شهرمان، کشورمان، فرزندانمان، دوستان و عزیزانمان از ابتلای به این بیماری خانمان برانداز مصون بمانند.

کرونای هندی همان خطری است که امروز جدی گرفته نمی‌شود و آمار مبتلایان را در همه شهرهای کشور به شکلی خطرناک افزایش داده است چنانچه بر اساس آخرین آمارها، در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار کرونا مثبت در کشور وجود دارند ولی هنوز شاهد بی‌توجهی‌های عمومی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سفرهای غیر ضروری، مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی هستیم، امری که به گسترش بیش از پیش کرونا در شهر و کشورمان دامن می‌زند.

*روزنامه نگار

کد خبر 5266908

منبع: مهر

کلیدواژه: شیوع کرونا پروتکل های بهداشتی دلتای هندی یادداشت ماسک ویروس کرونا عید غدیر خم واکسن کرونا بوشهر آمار کرونا کرمانشاه گرگان اردبیل خطبه های نماز جمعه ایلام واکسیناسیون شیوع کرونا عکس استانها خشکسالی رعایت پروتکل های بهداشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۲۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد

نادیا زکالوند: این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

منبع:

odditycentral

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899244

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • پشت پرده برخورد‌های تند با پدیده بدحجابی