Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@00:27:38 GMT

چرا امام علی(ع) حجت خدا بر خلق است؟

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۶۶۲۲

چرا امام علی(ع) حجت خدا بر خلق است؟

گروه استان‌ها_آیت‌الله حاج سیدعلی میلانی گفت: به همان مقداری که اهل‌بیت(ع) به واقعه غدیر خم و حدیث غدیر اهمیت داده و برای حفظ آن کوشیدند، مخالفین نیز تلاش کردند که این روز فراموش شده و آن‌را تحریف کنند‌. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اصفهان ،آیت‌الله حاج سیدعلی میلانی در همایش منتظران غدیر در مدرسه علمیه جوادیه اصفهان بااشاره به حدیثی درارتباط با لزوم معرفت نسبت به امام به‌حق اظهارداشت: این حدیث که اگر کسی از دنیا برود و معرفت به امام برحق نداشته باشد، موت او موت جاهلیت است برای ما ایجاد تکلیف می‌کند و باید فکر کرده و به دنبال فکر اعتقاد پیدا کنیم که این اعتقاد خلق معرفت است، امامی که مورد بحث قرار می‌گیرد و در این حدیث شریف اشاره شده است یعنی جانشین پیغمبر اکرم(ص) که دارای جمیع صفات و ملکات ایشان به استثنای نبوت است چراکه پیامبر اکرم(ص) خاتم‌النبیین هستند، این شخص امیرالمومنین(ع) بوده و به‌جز ایشان کس دیگری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امیرالمومنین(ع) در زمان رحلت پیغمبر اکرم(ص)، نبود ایشان را در امت پر کرده و خلیفه، جانشین رسول‌الله و مسئول همه مسئولیت‌های ایشان می‌شود و همه آنچه که وظیفه رسول‌الله در رسالتشان بوده برعهده چنین خلیفه و جانشینی قرار می‌گیرد که دارای همه ملکات و کمالات است و شناخت چنین شخصیتی برای همه مسلمین واجب بوده و یک تکلیف به‌شمار می‌رود.

آیت‌الله میلانی درارتباط با مراحل معرفت عنوان کرد: مرحله اول این است که ما تاریخ تولد، شهادت، پدر و مادر حضرت علی(ع) را بدانیم که معرفت تاریخی بوده و امری پرواضح است، مرحله دوم از معرفت، معرفت دلایل امامت و جانشینی پیغمبر اکرم(ص) است که به چه دلیل می‌گوییم امیرالمومنین(ع) جانشین ایشان بوده و دیگری جانشین نیست و مرحله سوم، معرفت ملکات و کمالاتی است که اشاره شد و آنچه که باید درراستای حدیث ذکر شده مورد بحث قرار بگیرد دو مرحله دوم است همان مراحلی که به چه دلیل ما به امامت ایشان قائل هستیم و دیگران را قبول نداریم به چه علت است.

وی ادامه داد: این وظیفه هر مسلمان است که بتواند به این سوال پاسخ بدهد و هرکسی به قدر وسع، توان و استعداد خود باید در این جهت فکر و کار کرده و اعتقاد پیدا کند تا مبادا موت او موت جاهلی شود و مرحله سخت‌تر از این مرحله شناختن کمالات و خصوصیات و حالات معنویه امیرالمومنین(ع) است.

این عالم وارسته بااشاره به محورهای کمالات ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: عمدتا در سه محور علم، ولایت و قدرت از کمالات امیرالمومنین(ع)، پیامبر اکرم(ص) و سایر ائمه(علیهم‌السلام) بحث می‌شود و لازم است کسانی‌که اهلیت، استعداد، آمادگی و قدرت درک این مفاهیم را دارند بدانند اما کسانی‌که قدرت درک این امور را ندارند نباید به این مباحث تخصصی وارد شوند چراکه ممکن است دچار غلو یا تقصیر شوند.

جشن باشکوه علوی در 110 روستا و محله محروم اصفهان برگزار می‌شودامام جمعه اصفهان: پلیس از ظرفیت نظارت مردم بیش از گذشته استفاده کند31 تانکر آب‌رسان 191 هزار لیتر آب را به دست شهروندان اصفهانی رساندند

وی افزود: در مجالس اهل‌بیت(ع) نیز نباید سلایق و ایده‌های اشتباه در مطرح کردن فضایل ائمه اطهار(ع) نمایان شود و بهتر است به همان سبک سنتی برگزار شده و کرامات اهل‌بیت(ع) بیان شوند به‌گونه‌ای که فهم عموم دچار مشکل نشده و همچنین مباحث تخصصی و سنگین یا از اسراری که به گفته ائمه اطهار(ع) فقط متعلق به آل محمد(ص) است، نباشند چراکه بیان چنین مطالبی منجر به ایجاد سوءتفاهم، اختلافات و چنددستگی‌هایی بین شیعیان می‌شود که این موجب رضایت اهل‌بیت نخواهد بود.

آیت‌الله میلانی خاطرنشان کرد: ازطرفی باید توجه داشته‌باشیم که انجام حرکات جدید و مخالف روش‌های سنتی در مراسمات باعث این نشود که شیعیان یکدیگر را تحقیر و خراب کرده و نسبت به‌هم توهین کنند چراکه این خلاف رضای ائمه بوده و باید به همان ترتیب سنتی برگزار شود.

وی ادامه داد: معرفت امیرالمومنین(ع) یعنی معرفت دلایل امامت ایشان که امام برحق و جانشین رسول‌الله هستند و بر همه واجب است که بر ادله امامت ایشان تامل و تفکری بکنند و هرکس به وسع خود باید این جهت را بداند و معرفت داشته باشد، مخصوصا در این زمان که مخالفین، همه فرقه‌های زاله و مذاهب باطله مشغول فعالیت و به‌دنبال این هستند که شیعیان را از اهل‌بیت(ع) جدا کرده و ایجاد شک و شبهه در ذهن شیعیان مخصوصا جوانان بکنند.

این عالم وارسته بااشاره به خصوصیات امام علی(ع) گفت: امام علی(ع) حجت خدا بر خلق، امیرالمومنین و قائم مقام و جانشین پیغمبر اکرم(ص)، هادی امت و واسطه بین خالق و خلق هستند که یکی از دلایل مهم امامت و جانشینی ایشان حدیث غدیر است که ما باید واقعه غدیر خم و معنای "من کنت مولی فهذا علی مولی" را کاملا بدانیم که این تکلیف در درجه اول وظیفه حوزویون است که تخصص پیدا کرده و بتوانند این حقیقت را برای مردم تبیین کنند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) وقتی برای اولین بار مامور شدند که ابتدا آشنایان را دعوت کنند که این موضوع برای ما درس است و اگر بخواهیم مطلب برحقی را بیان کرده و ارشاد و موعظه کنیم و آموزش بدهیم ابتدا باید از اطرافیان و بستگان شروع شود ازاین‌رو پیغمبر اکرم(ص) بزرگان بنی هاشم را دعوت کرده در ان جلسه 3مطلب وحدانیت خداوند، رسال پیغمبر اکرم(ص) و ولایت امیرالمونین(ع) را ابلاغ کردند.

آیت‌الله میلانی تصریح کرد: به‌مدت ده سال پیامبر(ص) به هر مناسبتی امامت و ولایت و خلافت علی (ع) را پس از خودشان ابلاغ کردند تا سال دهم که ماموریت پیدا کردند به همه مسلمین در هرکجا که هستند اعلام شود که عازم حج هستند و این آخرین حج ایشان بود که ده‌ها هزار جمعیت با ایشان حرکت کرده و اعمال حج به‌جا آوردند و در مسیر برگشت به مدینه که حدود 120هزار نفر همراهشان بودند، جبرئیل فرمود که جانشینی علی(ع) را ابلاغ کن و از همه اقرار و بیعت بگیر و پیامبر(ص) در این روز برای "من کنت مولا فهذا علی مولا" دلیل اقامه کردند یعنی شرح دادند که عجل من نزدیک است.

وی ادامه داد: سپس با "الست اولی بکم من انفسکم" که فقط در روز غدیر بیان کرده بودند از این ده‌هاهزار جمعیت اقرار گرفتند که پیغمبر اکرم(ص) اولی بر جان، مال و هستی و تمام امور مسلمین هستند و از همه بیعت گرفته شد ازاین‌رو حضرت علی(ع) در ایام حیات پیامبر(ص) جانشین ایشان شدند که این واقعیت غدیر خم است و ما باید درصورتی‌که از ما سوالی در این مورد پرسیده شد، اینگونه پاسخ دهیم.

این عالم وارسته درارتباط با نقل واقعه غدیر توسط ائمه معصوم(ع) اظهارداشت: این واقعه از امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(س) تا امام رضا(ع) مهم شمرده شد تا به ما برسد و امام هادی(ع) با مشرف شدن خدمت امیرالمومنین(ع) و زیارت‌نامه ای که سراسر فضایل ایشان و براعت و ولایت است، به روز غدیر خم رسمیت دادند و در قرون بعدی این روز به یکی از اعیاد مسلمین تبدیل شد و بر همه ما واجب است که بدانیم معنای حقیقی غدیر خم و "من کنت مولا فهذا علی مولا" چیست و مراسم احیاء امر روز عید غدیر را به نحو احسن اقامه کنیم چراکه این امور جزو شعائر ماست.

وی افزود: به همان مقداری که اهل‌بیت(ع) به واقعه غدیر خم و حدیث غدیر اهمیت داده و برای حفظ آن کوشیدند، مخالفین نیز روزبه‌روز تلاش کردند که این روز فراموش شده و آن‌را تحریف کنند پس ما باید شبهات مطرح شده و پاسخ به آن‌ها را بدانیم و این وظیفه طلاب است.

آیت‌الله میلانی خاطرنشان کرد: طلاب به حوزه علمیه‌ آمدند تا مبانی اعتقادی را یاد گرفته و احکام شرعیه را بدانند تا به سایرین یاد بدهند و مردم و حتی قرآن از طلاب انتظار دارند و هر طلبه باید بداند که حدیث غدیر به چه معناست و بدانند که مخالفین تا امروز کوشش‌های فراوانی داشتند تا این حدیث که از بهترین دلایل امیر‌المومنین(ع) است را از ما بگیرند.
انتهای پیام/174/ش

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آیت الله میلانی امیرالمومنین ع پیامبر اکرم ص پیغمبر اکرم ص واقعه غدیر حدیث غدیر اهل بیت ع غدیر خم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۶۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند

آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار با حاجی عباسی دبیرکل حزب جامعه زینب، نخستین حزب بانوان در کشور که در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد با تسلیت شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: مناسبت‌های مذهبی هر سال با اتفاقاتی همراه می‌شود که باید سیره اهل‌بیت(ع) نسبت به آن اتفاقات را دریابیم و از آن در عمل استفاده کنیم.

وی با اشاره به مبارزات مردم فلسطین و مقاومت آنان در مسیر احیاء عزت و سربلندی که از دست داده‌اند، گفت: مناسب است که در این ایام سیره امام صادق (ع) نسبت به مبارزه برای حفظ عزت و سربلندی مسلمانان را مدنظر قرار دهیم و روایات که در این زمینه فرموده‌اند را نصب العین خود قرار دهیم.

امام‌جمعه قم ادامه داد: ما ایام میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) را در پیش داریم که باید این ایام که دهه کرامت نام گرفته فرصت و ظرفیتی باشد برای معرفت بیشتر زیرا در دستگاه اهل‌بیت (ع) هرکسی که معرفت بیشتری داشته باشد بهتر جواب می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فرزندان موسی بن جعفر (ع) و سایر ائمه در جای‌جای ایران مثل ستاره می‌درخشند، افزود: حضور این امام‌زادگان در نقاط مختلف از روی حکمت بوده و در مورد حضرت معصومه (س) نقل شده است که امام صادق (ع) در زمانی که امام هفتم هنوز به دنیا نیامده بودند فرمودند به‌زودی دختری از نسل من در شهر قم دفن می‌شود و از حضور ایشان در قم خبر دادند.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه حضور امامزادگان در کشور ما و سایر نقاط یک حضور هدفمند بوده است، گفت: این که یک دختر از اهل‌بیت(ع) چنین بارگاه و حرمی در ایران دارد یک نشانه از نشانه‌های الهی است که نیازمند تأمل و تفکر است.

وی با بیان اینکه ما باید نسبت به حزب و الزامات آن توجه قرآنی و اهل بیتی داشته باشیم تا به نتیجه برسیم، گفت: اگر این توجه نباشد سرگرم امور دنیا خواهیم شد، ولی اگر این توجه وجود داشته باشد از حزب خداوند می‌شویم که به فرموده قرآن کریم از مفلحون و رستگاران خواهیم شد.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه باید ویژگی‌های حزب‌الله را از قرآن و روایات استخراج کنیم و خود را با آن تطبیق دهیم، افزود: باید مواردی که در قرآن و روایات کلمه «منّا» و «لیس منّا» آمده است را موردتوجه قرار دهیم تا ببینیم که چه افرادی از حزب خدا و اهل‌بیت به شمار آمده‌اند و چه افرادی خارج از این حزب محسوب شدند.

وی توجه به توان و ظرفیت‌های شخصی و شخصیتی خود را مهم دانست و ادامه داد: نشان‌دادن استعدادها و ظرفیت‌های افراد از کارهای بزرگ است و رسالت پیامبران همین بوده و آمدند بگویند که شما انسان‌ها چه ظرفیت‌هایی دارید.

دیگر خبرها

  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • امام خطر اسراییل و استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد
  • اکرم عفیف: رونالدینیو قطری می‌تواند به اروپا برود
  • کسب علم با معرفت همراه باشد
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • آخرین وضعیت ترافیکی معابر و بزرگراه‌های تهران
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت(ع)