Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر نخست وزیر عراق به آمریکا و گفت‎وگوی دو کشور درباره خروج نظامی آمریکا با واکنش‎هایی همراه شده است.

خبرگزاری میزان - «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق به تازگی به آمریکا سفر کرد؛ وی در طول دوران نخست وزیری سعی کرد تا آمریکایی‌ها را راضی نگه دارد، اما بیشتر جریان‌های سیاسی در عراق مخالف حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا تمایلی به خروج از عراق ندارد و این موضوع در رفتار و واکنش مقام‎های این کشور دیده می‌شود، چرایی آن هم روشن است اگر آمریکا از افغانستان خارج شد، یک دلیل مهم آن، این است که افغانستان اهمیت خود را از دست داده است.

اگر تاکنون افغانستان برای آمریکا از نظر جغرافیای سیاسی اهمیت داشت، اما اکنون این اهمیت از بین رفته است و مهم برای واشنگتن وجود منابع انرژی در کشور‌هایی است که آمریکا در آن‌ها حضور دارد.

عراق، سوریه و یمن کشور‌هایی هستند که از منابع نفتی زیادی برخوردارند، اما آیا افغانستان دارای چنین منابعی است؟

ضمن آنکه در دستور کار آمریکا قدرت دادن به گروه‎های مسلح وجود دارد؛ گروه‎های مسلح را باید نیرو‌های نیابتی آمریکا در افغانستان محسوب کرد.

اما آیا در عراق و سوریه نیرو‌های نیابتی آمریکا توانستند موفق شوند؟

داعش در عراق و سوریه هر چند هنوز حضور دارند، اما ضعیف‌تر از سال‌های نخست آغاز فعالیت خود در منطقه است.

پارلمان عراق خروج نیرو‌های آمریکایی را تصوب کرده است از این مصوبه سال‌هاست که می‌گذرد.

تنش‎ها میان نیرو‌های مقاومت عراق و نیرو‌های آمریکایی همچنان ادامه دارد، واشنگتن اصرار بر تضعیف حشد الشعبی دارد در حالی که این نیروی مردمی اکنون به صورت قانونی فعالیت می‌کند و یکی از مهمترین نیرو‌های موجود در عراق برای دفاع از این کشور است.

بیشتر بخوانید: قطار حضور نظامی آمریکا در عراق در ایستگاه پایانی عراق نیازی به حضور نیرو‌های آمریکایی برای مبارزه با داعش ندارد

پس از اشغال عراق از سوی آمریکا، ارتش عراق بسیار تضعیف شد و تاکنون نیز در این کشور یک ارتش منجسم، قوی و مستقل تشکیل نشده است.

آمریکا ادعا می‌کند که از ۵ هزار نیرویی که در عراق دارد ۲۵۰ نفر از آن‌ها را خارج کرده و وعده داده بقیه را نیز در یک برنامه زمانی خارج خواهد کرد، اما اصرار دارد بخشی از نیرو‌های آمریکایی با نام مستشار نظامی در عراق باقی بمانند و برنامه آموزش ارتش عراق را در دست بگیرند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بر اساس توافقی که میان آمریکا و عراق صورت گرفته بود ارتش آمریکا تعهد داده بود ارتش این کشور را احیا کند و تجهیزات نظامی به عراق بفروشد، اما حتی سلاح‌هایی فروخته شده به عراق تحویل داده نشده است.

آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که مردم عراق خواهان خروج آن‌ها از کشوشان هستند و مخالفت‌ها و تنش‌های موجود فشر زیادی را به آمریکا وارد کرده است، اما سعی دارند تا با نشان دادن رویکرد تازه خود که با هدف کاهش تنش‌های موجود آغاز شده، مردم و دولت عراق را راضی به پذیرفتن بخشی از نیرو‌های خود کند.

هدف آمریکا در این مرحله فشار به عراق برای پذیرش ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق، آموزش و تجهیز ارتش این کشور، وابسته کردن نیرو‌های مسلح عراق به خود و انحلال حشد الشعبی است.

آمریکا می‌خواهد یک ارتش وابسته در عراق شکل بگیرد و فرماندهی آن را نیز داشته باشد.

هر چند جو بایدن در دیدار با مصطفی الکاظمی وعده داده که حضور نظامی آمریکا در عراق در پایان ۲۰۲۱ پایان می‌یابد، اما باید گفت این سخن را نباید باور کرد.

آمریکا تا زمان تحقق وعده خروج از عراق، با تقویت گروه‌های تروریستی همچون داعش یک تنش ماندگار را در عراق رقم خواهد زد.

مردم عراق باید آماده مقطعی از تحولات در کشور خود باشند که نیازمند هوشیاری و آگاهی بسیاری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق الکاظمی آمریکا جو بایدن

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عراق عراق الکاظمی آمریکا جو بایدن نیرو های آمریکایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۸۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه

سیاست های ابهام برانگیز و دوپهلوی آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، «صالحه علام»، نویسنده و پژوهشگر مسائل ترکیه در یادداشتی از سنگ اندازی آمریکا در توافق راهبردی عراق و ترکیه پرده برداشت.

روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از آمریکا، میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. در این سفر، 26 توافقنامه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و توریستی به امضا رسید. پنج توافقنامه از 26 توافقنامه امضا شده، روابط راهبردی، همکاری بر سر مسائل نظامی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و ساخت ابزارآلات جنگی را در بر می‌گیرد.

مذاکرات ترکیه و آمریکا

آمریکا در مذاکرات اخیر با مقامات امنیتی و دیپلماتیک ترکیه پیشنهاد مقابله مستقیم و غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی مشترک (داعش و پ ک ک) را مطرح کرد. این پیشنهاد با مخالفت قاطع ترکیه روبرو شد.

آنکارا اعلام کرده همکاری با یک سازمان تروریستی برای مبارزه با یک سازمان تروریستی دیگر و یا همکاری موردی کشورهای هم‌پیمان با سازمان‌های تروریستی را نمی‌پذیرد. تضاد شدید میان آنکارا و پ.ک.ک که سال‌هاست جنگ شدیدی علیه ترکیه را از درون اردوگاه‌هایش در سوریه و عراق اداره می‌کند، باعث شده آنکارا استدلال‌های آمریکا را نپذیرد.

توافقات امنیتی و نظامی عراق و ترکیه نگرانی گروه‌های مختلف کردی از جمله گروه تروریستی پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را برانگیخته و باعث شده آمریکا نیز برای جلوگیری از مقابله جدی با این گروه ها به میدان بیاید. با این وجود آمریکا نگران پیامدهای احتمالی همکاری نظامی و امنیتی میان بغداد و آنکارا است که می‌تواند به حضور ی.پ.گ و پ.ک.ک در مرزهای عراق، سوریه و ترکیه پایان دهد.

در بهمن ماه سال گذشته «یاشار گولر»، وزیر دفاع و «متین گوراک»، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در سفر به بغداد، موفق به کسب رضایت مسئولان عراقی در رابطه با اعلام منع فعالیت پ.ک.ک در مرزهای عراق شدند. به همین دلیل روابط عراق و ترکیه از منظر امنیتی و نظامی بهبود یافت.

بنا بر ادعای رسانه های ترکیه، مطابق توافق دو کشور، به زودی عملیات نظامی به رهبری نیروهای نظامی ترکیه در عمق 30 الی 40 کیلومتری خاک عراق علیه نیروهای تروریستی مخالف دولت ترکیه آغاز خواهد شد؛ این موضوع مخالفت شدید آمریکایی ها را به همراه داشته است.

نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

دلایلی که بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند

 

در همین راستا آنکارا اخیراً ابتکار جدیدی را آغاز کرده که عبارت از حل و فصل کردن پرونده تروریسم بدون مداخله واشنگتن است. سیاست دو پهلو و ابهام برانگیز آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. به نظر می‌رسد این تحولات سرآغاز تغییراتی مهم در سیاست های کشورهای عراق، سوریه و ترکیه در قبال گروه‌های کُردی فعال در این سه کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه