Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، قرار طلاب مدرسه حضرت مهدی(عج) ساعت ۷ صبح در مدرسه آن‌ها است؛ اندک اندک شاگردان حجت الاسلام محمدجواد نظافت در اتاق اصلی مدرسه گرد هم جمع می‌شوند؛ چند نفر گوشه اتاق نشسته‌اند و در مورد نمره یکی از درس‌ها سر به سر شاگرد اول کلاس می‌گذارند؛ طلبه‌ای خوش صدا به ناگاه با چند بیت شعر امروز را به رفقایش یادآوری می‌کند:

مسیر قافله سوی غدیر می‌گردد
غدیر واقعه‌ای بی نظیر می‌گردد
رسید روح الأمین، گفت: یا رسول الله
بگو پیام خدا را که دیر می‌گردد
بگو که پشت تو بر ذات کبریا گرم است
به بند دام تو شیطان اسیر می‌گردد

پس از صرف صبحانه شروع به تمرین برای مراسمی که عصر بناست در روستاهای محروم اطراف مشهد انجام دهند، می‌کنند؛ در میان بحث و تمرین تئاترشان، سیدی با شال سبز و پاکتی در دست به اتاق وارد می‌شود، با لحن شیرین می‌گوید: به هرکس که دوستش دارم می‌خواهم عیدی دهم و از یک کنار با شوخی و خنده به همه یک اسکناس نو داد؛ با تکان دادن اسکناس‌های عیدی، صدای غدیر را می‌شنوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میان هماهنگی‌ها خبر می‌دهند که درس اخلاق حجت الاسلام نظافت شروع شده است و مشتاقان کلام رییس مدرسه حضرت مهدی(عج) به اتاق اصلی می‌شتابند.

اختلاف انداختن میان شیعه و سنی انسجام امت را از بین می‌برد

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت می‌گوید: شیعه و آشنا بودن با امیرالمومنین(ع) مسئولیت سنگینی است، روز قیامت از نعمت ولایت سوال می‌شود و اگر کسی پاسخگوی ولایت بود به عبارتی پاسخ تمام نعمات خداوند را داده است؛ ما حضرت علی(ع) را باید در متن زندگی و جامعه خود بیاوریم.

رییس مدرسه حضرت مهدی(عج) تشریح می‌کند: امام زمان که اکنون که از دیده غائب شدند آیا مردم را به حال خود رها کرده است؟ قطعا خیر و این‌گونه است که در میان فقها یک نفر سکان را به دست می‌گیرد و ولایت فقیه بوجود می‌آید؛ کسانی که ولایت فقیه را نمی‌توانند تحمل کنند قطعا ولایت سنگین حضرت صاحب الزمان(عج) را هم  نمی‌توانند تحمل کند.

وی پس از بیان اینکه امامت بدون امت نمی‌شود و امت یعنی انسجام؛ تکمیل می‌کند: کسانی که به اشتباه به عشق علی(ع) میان سنی و شیعه اختلاف می‌اندازند این انسجام را از بین می‌برد؛ آبروی شیعه و اسلام را در دنیا با حرف هایی مانند کرونا نگرفتن در مجالس مذهبی نبرید؛ این حرف عقلانی نیست.

پس از اتمام درس اخلاق، اقامه نماز و صرف ناهار؛ راهی عرصه میدان جهادی می‌شویم؛ روستاهایی محروم با حداقل امکاناتی که حتی تصورش برای برخی مشکل است؛ روستاهایی از جنس خاک و صحرا در رضویه!

بعد از طی کردن مسافت طولانی از جاده سرخس به روستای کلاته منار می‌رسیم و طلاب مستقر می‌شوند تا آخرین برنامه ریزی‌ها را انجام دهند؛ حالا همه به تیم‌های سه نفره تقسیم شده و به روستاهای اطراف می‌روند.

نه اینترنت، نه گاز، نه اطلاعی از غدیر!

یک کیف پر از عروسک، منچ و تیروکمان به عنوان جایزه برای بچه‌های روستاها برمی‌داریم و به سمت روستای بوته گز راهی می‌شویم؛ اینجا همه چیز از جنس خاک است، از زمین جاده تا خانه‌ها، از اخلاق مردان بزرگ تا لباس بچه‌های کوچک؛ گویا در این روستا برخی به شهر رفته‌اند و در مسجد روستا همه بچه‌ها را جمع می‌کنیم؛ افسوس که برخی از این فرشته‌های زیبا علاوه بر آنتن و اینترنت، هیچ اطلاعاتی از واقعه غدیر هم ندارند؛ روحانی گروه ما اما هر چه در توان دارد در مورد غدیر برای آن‌ها توضیح می‌دهد.

پس از اینکه جایزه‌ها را بین بچه‌ها برای خواندن شعر، قرآن یا پاسخ به سوالات شرعی روحانی گروه پخش کردیم با اهالی روستا در مسجد نماز می‌خوانیم و یک نفر را به روستای بالا می‌فرستیم تا برای آن روستا نماز بخواند و مردم را آماده حضور ما کند.

شام را برای روستای بوته گز سفارش دادیم و به سمت روستای بوته مرده می‌رویم که اکنون به نام شهید دفاع مقدس محمدحسن نظرنژاد(بابانظر) نام‌گذاری شده است.

به مسجد که می‌رسیم همه متفرق شده‌اند و تنها کودکان و نوجوانان را در مسجد به امید برنامه فرهنگی گروه ما صبر کردند؛ وقتی وارد می‌شویم با جمعیتی به مراتب بیشتر از روستای اول رو به رو هستیم؛ اینجا برنامه‌ها را با فراق بال بیشتری می‌توان اجرا کرد، داخل مسجد می‌‌رویم و چندین جفت چشم ما را می‌نگرند.

 

روستای شهید بابانظر به برکت نام این شهید والا مقام بسیار سطح اعتقادی بالایی حتی در کودکان و نوجوانان دارد؛ به ذوق جایزه همه‌ حواسشان را جمع می‌کنند و گروه شروع به اجرای تئاتر در مورد نحوه صحیح نماز خواندن برای نوجوانان و کودکان می‌کند.

بعد از تئاتری که خنده‌های شیرین و بلند بچه‌ها را به دنبال داشت نوبت به مسابقه و جایزه دادن می‌رسد؛ بچه‌ها گاه روی دو زانو و گاه نیم‌خیز آمادگی خود را برای پاسخگویی با انگشتانشان نشان می‌دهند؛ سوالات در مورد نماز، جایگاه نبوت و امامت، محرم و نامحرم و اصول اولیه دین است و همه بچه‌های روستا، مانند روستای قبل با دست پر به خانه می‌روند.

هنگام بازگشت به کلاته منار در کنار مسجد جمعیت زیادی می‌بینیم که گویا برای گرفتن غذای دست پخت دانشجویان دانشگاه امام رضا(ع) مشهد که پیش از این با مدرسه حضرت مهدی(عج) برای غذا هماهنگ کرده بودند، آمده‌اند؛ پس از اینکه غذاهای پشت نیسان و غذاخوردن طلاب و دانشجویان با یکدیگر تمام می‌شود؛ زمزمه‌ها برای برنامه‌ریزی فردا گوش کسانی که خوابیده‌اند را تیز می‌کند؛ گویا طلاب برای فردا باز هم مانند امروز برنامه تبلیغ در روستاها را دارند.

غذا را حضرت امیر(ع) هماهنگ کردند!

طلبه‌ای که مسئول هماهنگی این برنامه است از وضعیت این برنامه می‌گوید: برای یک منطقه محروم در یک منطقه حساس که برای عید غدیر هیچ برنامه‌ای و حتی برخی از کودکان اطلاعی از آن ندارند، کار فرهنگی و تبلیغ انجام دهیم.

احسان شاهرخیان با بیان اینکه برنامه خیلی تغییر کرد و ناگهان یک روز مانده به برنامه تمام غذاها کنسل شد، ادامه می‌دهد: بنا بود ۳ هزار غذا بیاوریم که ناگهان یک غذا نداشتیم، باید از امیر المومنین(ع) پرسید که چگونه  تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ غذا از عصر تا شب هماهنگ شد!

وی تشریح می‌کند: اینجا وضعیت خوب بود، چالشی که آنجا داشتیم این بود با اینکه خبر داشتند ما در راه آن روستا برای جشن هستیم، اما درب مسجد قفل و دهیار به دنبال چرای گوسفندان بود؛ رفتیم داخل مسجد و میکرفون نداشت؛ تجربه شد که حدود یک ساعت قبل از برنامه باید در روستا حاضر باشیم.

از او می‌پرسم اثرپذیری مردم را چگونه دیدی؟ با لبخندی از روی رضایت عنوان می‌کند: اثرگذاری روی مردم عالی بود، برخی بچه‌ها اصلا اطلاعاتی از غدیر نداشتند اما پس از اجرای ما آن‌ها از عید و واقعه آگاه شدند.

این طلبه‌ از جنس اخلاص در خصوص رفع مشکلات می‌گوید: اینجا ضعف در تبلیغات است که کودکان اطلاعی از غدیر ندارند اما جوانی کنار مسجد درحال قرآن خواندن، سوالی در مورد روزه مستحبی عید غدیر از بنده می‌کند؛ از مهم‌ترین کارهایی که در اینجا کاربرد دارد حضور روحانی عالم مجاهد مستقر  اهل همین مردم است.

طلبه دیگری وقتی می‌گوید «بچه‌های یک روستا هیچ اطلاعاتی از غدیر ندارند اما روستای پس خوری حتی گروه سرود و مراسم پرشوری داشتند» توجهم را به خود جلب می‌کند! او هم از مسئولان یاری‌رسان در این اردوی تبلیغی است.

علی رنگ آمیز طوسی، طلبه چهارشانه خوش ذوق در ادامه صحبت‌هایش از مردم نریمانی می‌گوید: نریمانی روستایی تلفیقی از شیعه و سنی است که مردمانی بسیار پرشور و پای منبرنشین دارد، نریمانی بیشترین جمعیت را در مجالس ما به خود اختصاص داد. 

در طول این سفر دو روزه کلاته منار، جرخشک سفلی و علیا، پس خوری، بوته گز، بوته مرده(بابانظر)، نریمانی و صالح خانی را رفتیم و بناست تا شب به دهنه چهل، قرنه، کوه سفید، بریلی، قلعه پختوک، درخت بید و برج موری برویم تبلیغ و اطعام کنیم، سپس کلاته منار را به مقصد مشهد ترک می‌کنیم.

====================

گزارش از: علی فرهادیان

=====================
انتهای پیام/ 70074

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد جشن غدیر روستاهای رضویه مدرسه حضرت مهدی عج کلاته منار بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۳۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمران وآبادانی روستاهای استان در قالب طرح هادی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان به گفته بهمنی ۷۱ هزار مترمربع آسفالت و بهسازی معابر و ۱۷ هزار متر مربع سنگفرش، دیوارچینی و پله گذاری در قالب طرح هادی با اعتباری بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال در روستا‌های بخش مرکزی سروآباد انجام شده است.

وی افزود: ۴۷۳ واحد مسکن مددجویی در سطح روستا‌های شهرستان سروآباد احداث شده است.

رئیس بنیاد مسکن سروآباد اظهار داشت: در سال جاری تسهیلات ساخت مسکن محرومین ۳۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۵ ساله پرداخت می‌شود.

دیگر خبرها

  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • دانشجویان مشهدی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی تجمع کردند
  • تجمع دانشگاهیان مشهدی در محکومیت جنایات آمریکا
  • بسته شدن مسیر رودخانه قره سو بر اثر سیلاب در روستای دوست بیگلو + فیلم
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • تشکیل ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی
  • ۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند
  • عمران وآبادانی روستاهای استان در قالب طرح هادی
  • هزینه خسارت سیل به روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام شد
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است