Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@12:29:44 GMT

آنچه باید درباره سوزش معده بدانید

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۴۱۶۲

آنچه باید درباره سوزش معده بدانید

به گزارش اقتصاد آنلاین، به‌طورکلی می‌توانید علائم دل‌درد را در خانه به‌راحتی درمان کنید. بااین‌حال، اگر سوزش معده، با غذا خوردن یا بلعیدن بدتر می‌شود، علائم شما ممکن است نشانه یک بیماری پزشکی جدی‌تر باشد.

چه عواملی باعث سوزش معده می‌شود؟

سوزش معده معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که محتوای معده به مری برگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مری لوله‌ای است که غذا و مایعات را از دهان به معده می‌برد.

مری در مقطعی، به شکم متصل می‌شود که به فم المعدی یا مری تحتانی معروف است. اگر فم المعدی به‌درستی کار کند، با خروج غذا از مری و ورود آن به معده بسته می‌شود.

در بعضی از افراد، فم المعدی به‌درستی کار نمی‌کند یا ضعیف می‌شود. این منجر به نشت محتویات معده به مری می‌شود. اسیدهای معده می‌توانند مری را تحریک کرده و علائم سوزش معده را ایجاد کنند. این وضعیت به ریفلاکس معروف است.

سوزش معده همچنین می‌تواند در نتیجه فتق هیاتال باشد. این اتفاق هنگامی می‌افتد که بخشی از معده از طریق دیافراگم به داخل قفسه سینه فشار می‌آورد.

سوزش سر دل نیز یک بیماری شایع در دوران بارداری است. هنگامی‌که یک زن باردار است، هورمون پروژسترون می‌تواند باعث شل شدن مری تحتانی شود. این امر اجازه می‌دهد تا محتوای معده به مری برود و باعث تحریک آن قسمت شود.

سایر شرایط سلامتی یا انتخاب شیوه زندگی می‌تواند دل‌درد شما را بدتر کند، از جمله:

سیگارکشیدن اضافه‌وزن یا چاقی مصرف کافئین، خوردن شکلات یا الکل، غذاهای تند درازکشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن مصرف برخی داروها مانند آسپرین یا ایبوپروفن

چه موقع باید در مورد سوزش معده به پزشک مراجعه کنم؟

بسیاری از افراد گهگاه دچار دل‌درد می‌شوند. بااین‌حال، اگر بیش از دو بار در هفته سوزش معده را تجربه کردید یا سوزش معده‌تان با درمان بهبود نمی‌یابد، باید با پزشک خود تماس بگیرید. این می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد.

سوزش معده اغلب در کنار سایر بیماری‌های گوارشی مانند زخم ایجاد می‌شود که زخم‌هایی در پوشش مری و معده یا بیماری ریفلاکس معده است. در صورت سوزش سر دل و ایجاد مشکل با پزشک خود تماس بگیرید:

مشکل در بلعیدن درد همراه با بلع مدفوع تیره، قیری یا خونین تنگی نفس دردی که از پشت به شانه شما وارد می‌شود سرگیجه سبکی سر عرق کردن درحالی‌که درد قفسه سینه دارید

سوزش معده با حمله قلبی ارتباط ندارد. بااین‌حال، بسیاری از افرادی که سوزش معده دارند معتقدند که دچار حمله قلبی شده‌اند زیرا علائم می‌توانند بسیار مشابه باشند. اگر این علائم را داشته باشید ممکن است حمله قلبی را تجربه کنید.

درد شدید یا خردکننده قفسه سینه تنفس دشوار درد فک درد بازو گزینه‌های درمانی برای سوزش سر دل چیست؟

اگر گاهی سوزش معده را تجربه می‌کنید، چندین روش درمانی خانگی و تغییر سبک زندگی وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم شما کمک کند. تغییر سبک زندگی، مانند حفظ وزن سالم، می‌تواند به کاهش علائم شما کمک کند. همچنین باید از موارد زیر جلوگیری کنید:

درازکشیدن بعد از غذا استفاده از محصولات دخانیات مصرف شکلات مصرف الکل مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار

برخی غذاها می‌توانند احتمال سوزش معده را افزایش دهند. این شامل:

نوشیدنی‌های گازدار میوه‌های خانواده مرکبات گوجه‌فرنگی‌ها نعناع تند غذاهای سرخ شده

اجتناب از این غذاها می‌تواند به کاهش دفعات سوزش معده شما کمک کند.

اگر این روش‌های درمانی علائم شما را بهبود نمی‌بخشد، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید. پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و در مورد علائم شما از شما سؤال می‌کند. پزشک شما همچنین ممکن است چندین آزمایش برای تعیین علت سوزش سر دل شما انجام دهد. آزمایش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس از معده یا شکم

آندوسکوپی برای بررسی زخم یا تحریک مری یا مخاط معده که شامل عبور یک لوله کوچک مجهز به دوربین به پایین گلو و داخل معده شما است.

آزمایش pH برای تعیین میزان اسید در مری

بسته به تشخیص شما، پزشک شما می‌تواند گزینه‌های درمانی برای کمک به شما در کاهش یا ازبین‌بردن علائم شما فراهم کند.

داروهایی برای درمان سوزش معده گاه‌به‌گاه، شامل آنتی‌اسیدها، آنتاگونیست‌های گیرنده H۲ برای کاهش تولید اسید معده مانند Pepcid و مهارکننده‌های پمپ پروتون هستند که تولید اسید را مسدود می‌کنند، مانند:

پریلوسک پریواسید پروتونیکس نکسیوم

اگرچه این داروها می‌توانند مفید باشند، اما عوارض جانبی دارند. آنتی‌اسیدها می‌توانند باعث یبوست یا اسهال شوند. در مورد هر دارویی که از قبل مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا در معرض خطر تداخل دارویی هستید یا خیر.

عوارض همراه با سوزش معده چیست؟

دل‌درد گاه‌به‌گاه به طور معمول جای نگرانی ندارد. بااین‌حال، اگر به طور مکرر به این علامت مبتلا می‌شوید، ممکن است یک مشکل جدی در سلامتی داشته باشید که نیاز به درمان دارد.

اگر سوزش معده جدی دارید و آن درمان نمی‌کنید، این کار می‌تواند باعث مشکلات دیگر برای سلامتی‌تان شود. مانند عفونت مری، عفونت مری باعث تغییراتی در پوشش مری می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

سوزش معده در طولانی‌مدت همچنین می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. اگر ادامه زندگی روزمره خود را دشوار می‌دانید یا به دلیل سوزش معده قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نیستید، برای تعیین دوره درمان به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می‌توانم از سوزش معده جلوگیری کنم؟

از غذاها یا فعالیت‌هایی که ممکن است علائم شما را تشدید کنند خودداری کنید.

همچنین می‌توانید قبل از غذا یک داروی بدون نسخه مانند قرص ضد اسید جویدنی مصرف کنید تا از دل‌درد قبل از شروع علائم جلوگیری کنید. میان وعده‌های زنجبیل یا چای زنجبیل نیز درمان‌های خانگی مفیدی هستند که می‌توانید در بسیاری از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

یک سبک زندگی سالم داشته باشید و از الکل و دخانیات خودداری کنید. سعی کنید از میان وعده در اواخر شب خودداری کنید. در عوض، دست‌کم چهار ساعت قبل از خواب غذا را کنار بگذارید. به‌جای دو یا سه وعده غذایی حجیم، وعده‌های غذایی کم‌حجم را به طور مرتب بخورید تا فشار بر سیستم هضم بدنتان کاهش یابد.

پربیننده ترین عجیب‌ ترین عوارض جانبی مصرف عسل همه خواص « روغن کرچک » چند نکته مهم درباره ویتامین D قسمت‌ هایی از مرغ که هرگز نباید خورده شوند آب‌ درمانی ژاپنی!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سوزش معده سوزش معده سوزش سر دل علائم شما بااین حال دل درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۴۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب

استرس، اضطراب، اعصاب نا آرام و .. واژه‌هایی نه چندان غریبه برای انسان‌های جوامع امروزی که فاکتور‌های استرس زای بسیاری را اطراف خود دارند ودرک می‌کنند نیست ولی مشکل غیرقابل رفعی هم نیست.
در میان روش‌های گوناگون تسکین اعصاب طب سنتی جایگاه خاصی دارد. نسخه‌های طبیعی برای رسیدن به آرامش اعصاب و روان شامل دمنوش‌ها و دارو‌های گیاهی هستند که در این بخش به معرفی چند دمنوش موثر و فوق العاده برای آرامش اعصاب و روان خواهیم پرداخت.

دمنوش آرامش چای میوه گل نسترن
با ۱۵ عدد میوه گل نسترن می‌توانید یک دمنوش آرامبخش اعصاب و روان تهیه کنید. این چای طبیعتی معتدل و تا اندازه‌ای خشک دارد وغنی از ویتامین ث می‌باشد برای همین در پیشگیری و درمان سرماخوردگی موثراست.

دمنوش آرامش چای به لیمو
این چای با طبیعت گرم برای آرامش اعصاب و روان بسیار مفید است. خواص فوق العاده این دمنوش گیاهی باعث شده است تا این نوشیدنی در لیست درمان‌های مشکلاتی همچون سرماخوردگی، تشنّج، نقرس، درد‌های سیاتیکی، غلظت خون، روماتیسم، بی خوابی‌های شبانه، میگرن، اضطراب، طپش قلب، سردرد، آسم، فشارخون و اسهال موثراست؛ همچنین این چای، تقویت کننده حافظه، شستشودهنده کلیه و مقوی قرار گیرد.
مصرف این چای به علّت دارا بودن زیرفون، برای خانم‌های باردار ممنوع است.

دمنوش آرامش اعصاب هل
هل، سیستم عصبی، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی را آرام می‌کند و همین خود دلیلی واضح و ساده است برای اینکه برای آرامش اعصاب و روان از دمنوش آن استفاده کنیم. هل علاوه بر این برای تقویت هوش و افزایش قدرت جنسی مفید است. در طب چینی از آن برای مقابله با مشکلات معده و روده‌ها استفاده می‌کنند.

دمنوش آرامش چای زعفران
زعفران، طبیعتی گرم و خشک دارد و یکی از گیاهانی است که شادی بخش و خنده آور است. تقویت قلب، تحریک قوای مغزی، ضدکرم خوردگی دندان، شستشودهنده کلیه، تقویت کننده معده، درمان و ضدسرفه و خلط آور است.
در هنگام زایمان برای تسهیل و تسریع روند زایمان می‌توان یک مثقال آن را دم کرده میل نمود، امّا در دوران بارداری بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کرد.

دمنوش آرامش نعناع فلفلی
نعناع تقویت کننده و نیروبخش است، به هضم غذا کمک و عملکرد معده، کبد، صفرا و روده‌ها را کنترل می‌کند. نعناع فلفلی یکی از گیاهانی است که موجب تسکین بدن و افزایش هوش می‌شود. این سبزی معطر به خوبی با چای (چای سبز و سفید) ترکیب شده و طعم خوبی به آن میبخشد.

دمنوش آرامش چای بابونه
طبیعت این گیاه دارویی معتدل و در بابونه‌های صحرایی به سمت گرم و خشک است، گیاهی دارویی با خاصیت ضد صفرا و آرام بخش اعصاب، به ویژه اعصاب معده و روده است. از خواص و فواید دیگر این گیاه که دمنوش آن بسیار طرفدار دارد می‌توان به ضد تب، ضد انگل، ضد یبوست و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد.
چای و دمنوش بابونه توسط متخصصان طب سنتی برای درمان‌هایی با هدف تقویت حافظه، تقویت اعصاب، آرامش بخش و خواب آور، ضد تشنج، درمان اضطراب و استرس، درمان سرگیجه همچنین خواص قلب و عروقی بابونه شامل گشاد کننده عروق قلبی، پایین آورنده فشار خون، بهتر کردن خون رسانی به مغز و کلیه، رقیق کردن خون و کمک کننده به کم خونی تجویز می‌کنند.

دمنوش آرامش چای زیره سیاه
دمنوش درمانی زیر سیاه با طبیعت بسیار گرمی که دارد می‌تواند ناآرامی اعصاب را که گاهی ناشی از سردی زیاد مزاج است به راحتی رفع کند؛ علاوه براین خواص دیگری همچون افزایش فشارخون پایین، تصفیه خون، تقویت قلب وعروق وشـسـتـشـوی کـلـیـه، ضد زردی پوست، افزایش دهنده شیرمادر، ضد نفخ وتقویت معده از آن مطرح شده است.

دمنوش آرامش بادرنجبویه
بادرنجبویه یا همان گیاه ملیسا یکی از نسخه‌های طب سنتی برای هضم و اعصاب است، گیاه پرخاصیتی که برای تنظیم عملکرد تیروئید مفید است و به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانی ضد اضطراب قوی است.

دمنوش آرامش چای گزنه
گیاه گزنه یک ضد صفرا و سنگ کیسه صفرای قوی است و غلظت خون و چربی خون را کاهش می‌دهد و بهدلیل طبیعت گرمی که دارد برای آرامش اعصاب و روان مفید می‌باشد.
در میان نسخه‌های قدیمی که از گزنه استفاده می‌شده است ، از آن به عنوان ماده‌ای موثر برای شستشوی کلیه، ضد سرطان و خونریزی، زیادکننده شیرمادر، برطرف کننده خستگی، ضد ریزش موی سر و درمان پروستات یاد شده است.

دمنوش آرامش دارچین
ازخواص و فواید درمانی دارچین سخن بسیار است که در چند خط نمیگنجد. این ادویه‌ی مفید برای تنظیم قند خون مفید است و خواص ضداسپاسمی دارد. دارچین ضد میکروب و ضد التهاب بوده و انرژی تان را افزایش می‌دهد و به سادگی می‌تواند یک داروی آرامش بخش اعصاب و روان باشد، ادویه‌ای که برای درمان بی اشتهایی و نفخ معده نیز تجویز می‌شود.

دمنوش آرامش چای سفید
چای سفید چای محبوب و مورد علاقه امپراتور‌های چینی مانند چای سبز بدون تخمیر تهیه می‌شود، این چای پرخاصیت و فایده از گذشتگان به عنوان نسخه‌ای برای آرامش بخش اعصاب، مقوی قلب و عروق، مقابله کننده با پوکی استخوان و مبازره کننده با آنفلوانزا مورد استفاده بوده است.

منبع: صداوسیما

دیگر خبرها

  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند