Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا هشتم مرداد به گفت وگو با حسن هانی زاده کارشناس مسایل منطقه پرداخت و آورد: خروج نیروهای آمریکایی از عراق که خواسته جریان‌های سیاسی حشدالشعبی و مردم این کشور است، پیامدهای بسیار مهمی در عرصه داخلی کشور و منطقه خواهد داشت. توافق نخست وزیر عراق و رئیس جمهور آمریکا قطعا پیامدهای مهمی در عرصه داخلی عراق و منطقه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مطالبات مردم عراق و جریانات سیاسی این کشور این است که نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کنند. پیش از این مصوب شده بود که نیروهای آمریکایی ظرف زمان مشخصی از عراق خارج شوند اما طی دو سال گذشته آمریکایی ها مقاومت می کردند و در حال حاضر رویکرد تیم بایدن این است که نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق متحمل هزینه شده‌اند و دستاوردی نداشتند.  

بنابراین سیاست بایدن این است که حداقل نیروهای خودش را حفظ کنند مخصوصا در عراق که تقابل میان جریان ها وجود دارد. حملات اخیری که آمریکا علیه مواضع حشدالشعبی داشته موجب به وجود آمدن تقابل ناخواسته شده است.

 از سوی دیگر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با توجه به اینکه در آستانه انتخابات پارلمانی هستند نیازمند مشارکت همه جریانهای سیاسی است و بدون خروج نیروهای آمریکایی امکان برگزاری انتخابات مطلوب وجود ندارد ضمن اینکه مراجع، حشدالشعبی و جریانات سیاسی نیز به دنبال خروج نیروهای آمریکایی بودند که این موضوع با موافقت جوبایدن در توافق به نخست وزیر عراق همراه شده و تا پایان سال ۲۰۲۱ نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک می کند و نیروهای امنیتی عراق جایگزین این نیروها خواهند شد.

وی با بیان اینکه وضعیت سوریه رو به ثبات است و تاثیر مثبت در عراق خواهد داشت گفت: این در حالی است که وضعیت عراق دشوار بوده و جریانات سیاسی به دلیل دخالت آمریکا در مسائل داخلی عراق ناراضی هستند و الکاظمی در جریان سفر به واشنگتن نارضایتی ها را اعلام کرده و این مذاکرات به توافق بر سر خروج نیروهای آمریکایی منجر شده که به مرور و حساب شده انجام‌می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا جو بایدن عراق مصطفی الکاظمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا جو بایدن عراق ایالات متحده آمریکا جو بایدن عراق مصطفی الکاظمی خروج نیروهای آمریکایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۶۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل

یک مقام امنیتی نیجر روز جمعه گفت نظامیان آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در پایگاهی که نیروهای ایالات متحده در آن قرار دارند، آمادگی رزمی خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی روز پنج‌شنبه گفت که نیروهای روسیه در نیجر در پایگاه نظامیان آمریکا مستقر شده‌اند؛ اما تقسیم نیروها به نحوی است که آن‌ها به سربازان آمریکا دسترسی ندارند.

این مقام آمریکایی گفت: «روس‌ها در مجموعه‌ای مجزا مستقر هستند و به نیروها و تجهیزات آمریکایی دسترسی ندارند. ما به نظارت بر این وضعیت ادامه داده و تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای تضمین امنیت نیروها، تجهیزات و تاسیسات آمریکایی به کار می‌گیریم.»

یک مقام نیجر در این رابطه گفت که نیروهای آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در این پایگاه آمادگی رزم خود را افزایش داده‌اند.

وی عنوان کرد که نیروهای آمریکایی با کلاه‌خود و جلیقه ضدگلوله در پایگاه حرکت می‌کنند و به شدت نگران هستند.

در دوازدهم آوریل اعلام شد متخصصین نظامی روسیه به نیجر رفتند تا در مبارزه با تروریسم به نیروهای نظامی این کشور تعلیم دهند.  

پس از کودتا در این کشور واقع در منطقه ساحل آفریقا، حاکمان جدید آن به‌سرعت گام‌هایی برای قطع روابط نظامی با کشورهای غربی، به‌ویژه فرانسه و آمریکا برداشته و به روسیه نزدیک‌تر شده‌اند.

شورای نظامی حاکم بر نیجر حضور آمریکا را «غیرقانونی» اعلام کرد و عملیات‌های پنتاگون در این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

فصل حضور نظامی آمریکا در نیجر به پایان رسیده است و نیروهای نظامی روسیه وارد نیجر شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی
  • ۴۱ درصد آمریکایی‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند