Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:53:41 GMT

رتبه سوم خراسان رضوی در نشر کتاب در کشور

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۸۸۵۰

رتبه سوم خراسان رضوی در نشر کتاب در کشور

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی رتبه سوم نشر کتاب را در کشور به خود اختصاص داده است.

یوسف امینی در افتتاحیه سومین شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی «بوکتاب» که شامگاه گذشته، ۷ مرداد ماه، در مجتمع پاژ مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حمایت‌هایی که در سال‌های اخیر از حوزه نشر کتاب صورت گرفته نسبت به سال‌های گذشته بسیار متمایز بوده است و بر این اساس استان خراسان رضوی توانسته است رتبه سوم نشر کتاب  را در کشور به خود اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر اساس آمار استان در ۱۷ دوره فروش فصلی کتاب موفق به کسب رتبه اول یا دوم شده است و بر این مبنا خراسان رضوی توانسته بیشترین جذب یارانه را در حوزه کتاب داشته باشد.

امینی با اشاره به اینکه دوره هجدهم طرح تابستانه کتاب از شنبه، ۹ مردادماه، آغاز می‌شود، تصریح کرد: در این طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر خریدار کتاب با ارائه کدملی ۲۰۰ هزار تومان یارانه کتاب پرداخت می کند. به بیان دیگر بخش عمده این یارانه تخفیفی است که به کتاب‌فروشی داده می‌شود. بر اساس این طرح از یکسو از خریداران کتاب و از سوی دیگر از ناشر و فروشنده حمایت می‌شود. خوشبختانه استقبال از این طرح‌ها در خراسان رضوی بسیار خوب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست کلی برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب ایجاد نمایشگاهی به وسعت ایران است؛ چراکه در گذشته نمایشگاه کتاب به مدت ۱۰ روز در یک مکان خاص برگزار می‌شد، اما این طرح‌ها با هدف دسترسی آسان‌تر مخاطبان به کتابفروشی‌ها و با حمایت از ترویج فرهنگ کتابخوانی در دستور کار قرار گرفته است که در هر فصل به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود. بر این اساس کتابفروشی‌ها به صورت داوطلبانه برای شرکت در این دوره در سامانه ثبت نام می‌کنند تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آنان یارانه‌ای در نظر بگیرد.

عرضه کتاب باید متناسب با ذائقه مخاطبان باشند

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه کتاب به عنوان کالای فرهنگی همواره مورد نیاز جامعه است، اما روش عرضه بایستی متناسب با سلیقه و ذائقه مخاطبان امروزی باشد، گفت: اگر در این عرصه فعالیت را متناسب با ذائقه مشتری از سر نگیریم از سبد فرهنگی خانوار خارج خواهیم شد.

وی عنوان کرد: کتابفروشی‌ها باید کارکردهای جدیدی برای خود تعریف کنند تا بتوانند نیازهای روز مخاطبان را پوشش دهند. امروزه فروشگاه‌های کتاب نباید تنها به عرضه کتاب اکتفاء کنند و باید جوانب دیگری از نیازهای مخاطب را پوشش دهد. به طوری که افتتاح مجموعه‌های این چنینی می‌تواند در پر کردن اوقات فراغت قشر جوان و نوجوان بسیار تاثیرگذار باشد. علاوه بر این قسمتی از آموزش رسمی که رسالت آموزش و پرورش است می‌تواند به این فروشگاه‌ها محول شود که قطعاً این مهم در پرورش قشر کودک و نوجوان تأثیرگذار باشد.

امینی با بیان اینکه هرچند فرهنگ کتابخوانی در خانواده آنگونه که باید نهادینه نشده است، اما افتتاح این مجموعه‌ها می‌تواند در ارتفاء سطح کتابخوانی کودکان موثر باشد، بیان کرد: کودکی و نوجوانی مهمترین مقطع نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی است، لذا نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهاد کتابخانه‌های عمومی در رونق کتاب کودک بسیار تاثیرگذار هستند. برای نمونه در حال حاضر جشنواره قصه‌گویی که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، می‌تواند به رونق ادبیات کودک کمک کند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: کتاب کودک حوزه خاصی است. از زمان آغاز بازبینی و نظارت بر نشر کتاب حوزه ادبیات کودک و نوجوان متمایز از سایر حوزه‌ها است و کارشناسان و متخصصان به صورت تخصصی بر این حوزه نظارت می‌کنند. همچنین شاهد حمایت‌ها و پشتیبانی ویژه‌ای در این زمینه هستیم و سهمیه خاص‌تری برای این حوزه در نظر گرفته می‌شود. به طوری که در طرح‌های فصلی فروش کتاب به صورت ویژه از کتاب‌های کودک حمایت می‌شود و ناشرینی که به این حوزه ورود پیدا می‌کنند، به صورت خاص‌تری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

صادرات یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کتاب از خراسان رضوی

افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه این مراسم، گفت: با توجه به جمعیت مجاور، زائر و مسافر استان و کشورهای همسایه دارای اشتراکات فرهنگی، بستر خوبی برای فروش کتاب در خراسان رضوی مهیا است، چنانکه استان تقریباً در سه ماه گذشته حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کتاب به کشورهای همسایه صادر کرده است. البته در بخش محصولات چاپی نیز اعداد و ارقام قابل قبول است. حال امید می‌رود با شکل‌گیری و ایجاد فضاهای فرهنگی بیشتر همچون فروشگاه «بوکتاب» بتوانیم فرصت‌هایی را مهیا کنیم که علاقه‌مندان به کتاب بتوانند بدون دغدغه از کتاب‌های با کیفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی پس از تهران در ۱۷ دوره گذشته فروش فصلی کتاب، رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. چنانکه براساس آخرین آمار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خرید کتاب از ۱۲۰ کتابفروشی استان در طرح بهارانه کتاب صورت گرفته است. در مجموع استان خراسان رضوی در ایجاد فروشگاه‌ها، فصل‌ها و رویدادهایی که برای خرید کتاب برگزار شده، همواره در بین استان‌های کشور پیشگام بوده است.

تحفه‌گر با بیان اینکه شنبه، ۹ مرداد ماه، نیز طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ آغاز به کار می‌کند، تصریح کرد: به هر میزان که بتوانیم فضاهای فرهنگی که متشکل از بخش‌های مختلف در حوزه کودک است را برای استفاده علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در شهر و استان ایجاد کنیم، گام مهمی را در راستای پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی برداشته‌ایم. علاوه بر این ایجاد چنین مجموعه‌هایی، فرصتی را در جهت ارتقاء فرهنگ کتابخوانی مهیا می‌کند؛ چراکه افزایش سرانه مطالعه را باید از همان دوران کودکی در جامعه نهادینه کنیم.

فعالیت ۵۰ ناشر کودک و نوجوان در استان

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از میان ۴۰۰ ناشر فعال در استان حدود ۵۰ ناشر به طور جدی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، یادآور شد: به نظر می‌رسد سرانه مطالعه در خراسان رضوی بالاتر از سایر استان‌ها باشد؛ چراکه علاقه‌مندان به این حوزه خرید کتاب بیشتری دارند.

تحفه‌گر در خصوص رویدادهای فرهنگی در حوزه تصویرگری کتاب کودک، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با همکاری دستگاه‌های فرهنگی این رویداد فرهنگی را به منظور آموزش تصویرگران کتاب کودک رقم زد به طوری که در حال حاضر از استعداد بسیاری از کسانی که این دوره‌های آموزشی را سپری کرده‌اند در تدوین کتاب‌های کودک استفاده می‌شود.

وی افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در همین راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره «جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان» را در کشور رقم زده است که هفت دوره آن برگزار شده است و مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. در این رویداد فرهنگی تخفیفاتی را به منظور خرید کتاب برای قشر کودک فراهم کرده‌ایم و علاوه بر این در خریدهای فصلی نیز تخفیفات ویژه‌ای را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی اختصاص داده‌ایم که این یارانه به صورت مستقیم به دست خریدار کتاب می‌رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب كتابفروشي مشهد خراسان رضوي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نشر کتاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی یوسف امینی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی فرهنگ کتابخوانی وزارت فرهنگ کودک و نوجوان فروشگاه ها فرهنگ کتاب خرید کتاب کتاب کودک نشر کتاب طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۸۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی

با دستور استاندار خراسان رضوی تیمارگاه حیات وحش استان و معین شرق کشور راه‌اندازی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری امروز و در جریان بازدید خود از اداره کل محیط زیست خراسان رضوی که به مناسبت هفته زمین پاک صورت گرفت، دستور احداث تیمارگاه حیات وحش استان را صادر کرد.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی در حوزه محیط زیست، گفت: با ارتباطی که از طریق این محورها برقرار می‌شود مدیریت این حوزه راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: محیط‌زیست یک زیرساخت لازم برای همه فعالیت‌هاست که هم برای حال و هم برای آینده ضرورت دارد. نظری بر روان‌سازی و تسریع در صدور مجوزها تاکید و بیان کرد: در محیط زیست نگاه ایجابی باید وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ در این تیمارگاه، حیات وحش از جمله پرندگان آسیب دیده تیمار شده و پس از بهبودی به محیط زیست برخواهد گشت.

 استاندار خراسان رضوی در برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف اداره کل محیط زیست استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این حوزه قرار گرفت.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی، رتبه دوم کشور در جذب نخبگان به دانشگاه فرهنگیان
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • تحقق ۱۲۹ مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی
  • قم در ارائه خدمات مکان محور رتبه نخست کشور را در اختیار دارد
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟