Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر حسین نوش‌آبادی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گسترش فزاینده‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه شبکه‌ جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و ضرورت سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند به منظور بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن برای پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم، لزومِ برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن را اقتضا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: بی شک، پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ اخیر، یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است، رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی و عرصه‌ ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: مواجهه‌ هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه، برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات آن از یک سو و مدیریت، نظارت و رصد کارآمد و روز آمد، از سوی دیگر، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی افزود:رصد وضعیت جاری فضای مجازی، پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات در این فضا در سطح ملی و بین‌المللی، هماهنگی میان نهادهای ذی‌ربط، ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه، مورد انتظار رهبری معظم انقلاب اسلامی است.

نوش‌آبادی سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه‌ فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان در این عرصه را دارای اهمیت ویژه دانست و بر جلوگیری از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه جانبه‌ فرهنگی و لزوم ترویج‌ هنجارها، ارزش ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب و کار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی و نیز رونق محتوا، تاکید کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاستگذاری آگاهانه، مسوولانه و مقتدرانه در خصوص فضای مجازی، با توجه به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده‌ عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی، ضرورت استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و خروج از حالت انفعال در عرصه‌ فضای مجازی را می‌رساند.

وی افزود: امروز تولید محتوای اسلامیِ متقن و جذاب، ‌ به صورت جدی احساس می شود و بی تردید، گستره‌ فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، لزومِ طراحیِ مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه را، صد چندان کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هر گونه ورود و تصمیم‌گیری در حوزه‌ فضای مجازی که ده ها میلیون نفر در داخل کشور از آن استفاده می کنند و هزاران کسب وکار در این بخش، جریان دارد، از حساسیت بالایی برخوردار است و به دلیل پیچیدگی ها و متغیرهای فراوانی که در این وجود دارد، هر گونه اظهار نظر و تصمیم گیری غیر کارشناسانه، عجولانه و شتابزده، آثار و پیامدهای جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا گفت:همانطور که ریاست مجلس شورای اسلامی بیان کرد، ابهامات و اشکالاتی متوجه طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، است که نیازمند بررسی و اصلاح است.

وی گفت: قانون گذاری و تصمیم گیری در حوزه فضای مجازی، که با زندگی روز مره و کسب و کار جامعه، سروکار دارد و جزئی از زندگی حقیقی مردم شده است و نمی توان آن را به دور از چشم‌ مردم و پشت درب های بسته یک کمیسیون، انجام داد.

وی گفت: خوشبختانه همین انتقاد و مواضع دلسوزانه عده ای از نمایندگان مجلس، موجب شد، بررسی این طرح، فقط محدود به کمیسیون فرهنگی نشود و نمایندگان منتخب از کمیسیون های دیگر مجلس و همچنین مسئولان و کارشناسان دولت نیز در جلسات بررسی این طرح حضور داشته باشند تا اشکالات و ابهامات موجود برطرف شود و گزارش آن به صورت علنی و شفاف، در اختیار مردم قرار گیرد.

نوش‌آبادی گفت: طراحان طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، تاکید کردند که به دنبال محدود و محروم کردن مردم از امکانات اینترنت و فضای مجازی نیستند و قصد آنان سامان دهی، قانون‌مند کردن، و بر طرف کردن موانع و صیانت از حقوق مردم در فضای رها شده‌ی فضای مجازی و پیشگیری از آسیب هایی موجود در این عرصه هستند تا ضمن مدیریت مطلوب،  هم منافع مردم تامین شود و هم حقوق عمومی و نظم و امنیت کشور، مورد صیانت و حفاظت قرار گیرد.

وی افزود: در نظر گرفتن صلاحیت، وظایف و اختیارات شورای عالی فضای مجازی که متشکل از سران سه قوه و مدیران ارشد نظام و متخصصان حوزه مجازی و منصوب مقام معظم رهبری هستند و طبق فرمان ایشان،  مسوولیت سیاست گذاری و تصمیم‌گیری در عرصه فضای مجازی را به عهده دارند، نباید نادیده گرفته شود.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی ورامین حسین نوش آبادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کمیسیون فرهنگی فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی ورامین حسین نوش آبادی مجلس شورای اسلامی ورامین حسین نوش آبادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کمیسیون فرهنگی فضای مجازی مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری فضای مجازی نوش آبادی همه جانبه آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۹۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری «هفته هنر انقلاب» مایه دلگرمی هنرمندان است/یک پیشنهاد مهم

احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری «هفته هنر انقلاب اسلامی» که طی روزهای گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفت، توضیح داد: «هفته هنر انقلاب»رویدادی است که به واسطه تلاش همکارانم در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شده و دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که فارغ از آنچه در یک هفته انجام می شود، می توان کارهای زیادی انجام داد. فعالیت هایی که خوشبختانه به واسطه طراحی هایی که در این زمینه صورت گرفته هر سال روند رو به پیشرفتی را طی کرده و پتانسیل بالای این مسیر را نشان می دهد.

وی افزود: به اعتقاد من یکی از مهم ترین امتیازاتی که در برگزاری «هفته هنر انقلاب» وجود دارد، مشخص شدن ابعاد مختلف و ارزشمند هنری است که به واسطه خلاقیت و توانایی هنرمندان پیشگام و جوان این عرصه توانسته دربرگیرنده آثار ارزشمندی باشد و نشان دهنده ظرفیت بالای هنر انقلاب اسلامی و جایگاه مهم آن در عرصه فرهنگ و هنر است. همین کلید واژه عنوان دلگرم کننده ای برای هنرمندان انقلاب است که می تواند موجب هم نشینی فرهنگی هنرمندان پیشکسوت این عرصه با جوان ترها شود. هنرمندانی که هرسال از آنها تجلیل می شود و این رویداد می تواند امیدواری های زیادی را به آنها منتقل کند.

سرپرست جدید مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: امروز شاهد حمله همه جانبه امپراتوری رسانه ای در جریان فعالیت های فرهنگی و هنری کشور هستیم که با برنامه ریزی تضعیف هنر انقلاب را نشانه رفته اند اما وقتی رویدادی به نام «هفته هنر انقلاب» در حوزه هنری و تعدادی دیگر از مجموعه های برگزار می شود، نشان دهنده قدرت و برنامه ریزی استراتژیکی است که مایه دلگرمی هنرمندان می شود. نقطه عطفی که نباید جایگاه آن را در پیشرفت هنر انقلاب فراموش کرد.

رمضی گفت: هرچه قدر کارکرد این رویداد بیشتر و مبتنی بر کارشناسی باشد قطعا موجب انگیزه های بیشتری میان هنرمندان انقلاب می شود. البته که بی تردید چنین نگاهی نباید در برگزاری «هفته هنر انقلاب» خلاصه شود. چرا که ما می توانیم با برگزاری رویدادهای پژوهشی و محافل صمیمی که به صورت ماهانه یا فصلی برگزار می شود، کلیدواژه «هنر انقلاب» را فقط معطوف به «هفته هنر انقلاب» نکنیم و تلاش کنیم تا به واسطه این دیدن ها و نشست ها و بودن ها خودمان را دایم به روز رسانی کنیم. شرایطی که خوشبختانه در حوزه هنری انقلاب اسلامی برنامه ریزی شده و همچنان نیز در حال گسترش است.

وی در پایان تاکید: طرح مباحث تئوریک در حوزه هنر انقلاب فارغ از کارهای اجرایی که در این زمینه انجام شده و می شود، امری ضروری و مهم است که می توان آنها را در خارج از «هفته هنر انقلاب» نیز انجام داد. این فعالیت ها در شرایطی که هنر انقلاب در تیررس بدخواهان و حملات رسانه ای متعددی قرار دارد دربرگیرنده اتفاقات خوبی است که غیر از تبیین هرچه بهتر و دقیق تر واژه هنر انقلاب، موجب ایجاد گفت‌وگو میان هنرمندان جوان و پیشکسوت این عرصه می شود. موضوعی که می تواند در به روز رسانی و تعریف اینکه «هنر انقلاب چیست؟» ما را به سرفصل ها و مباحث تحلیلی هدایت کند که قطعا اتفاق خوبی است.

کد خبر 6087197 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • عملیات وعده صادق تابوی شکست‌ناپذیری اسرائیل را درهم شکست
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • برگزاری «هفته هنر انقلاب» مایه دلگرمی هنرمندان است/یک پیشنهاد مهم