تبلور انسانمحوری از نگاه اسلامی و منظر اجتماعی در شیراز
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۰۶۵۱
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید عبدالرزاق موسوی در آیین افتتاح پروژههای منطقه ۵ شهرداری شیراز با بیان اینکه شاهد تبلور معنای انسانمحوری از نگاه اسلامی و منظر اجتماعی در کلانشهر شیراز هستیم، اظهار کرد: شورا و شهرداری شیراز در دوره پنجم برای همه فعالیتهای خود توجیه فرهنگی داشت و از همین رو باید از شهردار شیراز و دیگر دستاندرکاران این عرصه قدردانی کرد؛ زیرا فعالیت آنها ارزشمند بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با اشاره به حدیث معصوم (ع) از صحت و امنیت باعنوان دو نعمت ناشناخته یاد کرد که انسان از ارزش آنها غافل است.
موسوی بیان کرد: منظور از صحت، سلامتی و تندرستی جسم و اندیشه و روان و منظور از امنیت نیز امنیت فکر، مال، زندگی خصوصی و اجتماعی است؛ آنچه امروز بهشدت به ضرورت آن پی بردهایم و چنانچه همه تلاش کنیم به این دو دست یابیم، سایر نیازها نیز تامین خواهد شد.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز بهرهبرداری از مجموعهای فرهنگی و اجتماعی را در منطقهای کمتربرخوردار از شهر مصداق همین کلام دانست و ابراز داشت: ارائه این خدمات نشان میدهد شورای پنجم و شهرداری به عنوان بازوی اجرایی آن به شعار و رویکرد خود وفادار بود و انسانمحوری را هم در کلام و هم در مصداق نشان داد.
موسوی با یادکرد از مرحوم مهندس اعتمادی، شهردار اسبق و فقید شیراز از پیگیری ایشان برای حل مسائل مربوط به شهر تا آخرین روزهای زندگی سخن گفت و این مسوولیتپذیری اخلاقی را ستود و بیان کرد: مردم شریف شیراز بهویژه اهالی منطقه ۵ شایسته بهترین خدماتاند و هرچه به آنها خدمت کنیم کم است.
علی ناصری عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه تلاش این شورا معطوف به گسترش عدالت در تمامی نقاط شیراز بوده است، افزود: شاهد این موضوع آن است که در منطقه کمتربرخورداری مانند منطقه ۵ شاهد افتتاح پروژههایی هستیم که معادلش را در خیابان چمران و معالیآباد دیدهایم.
او ضمن قدردانی از شهردار شیراز، شهرداران مناطق یازدهگانه و یاوران شورا، از سردار شهید هاشم اعتمادی یاد کرد و افزود: آرامش امروز مدیون جانفشانیهای سردار هاشم اعتمادی و دیگر شهداست؛ همچنین باید زحمات زندهیاد مهندس مهران اعتمادی، شهردار اسبق شیراز را ستود که نام نیکش در یادهاست.
گفتنی است در این آیین بوستان مطالعه به مساحتی بالغ بر ۹هزار مترمربع که برای معلولین و جانبازان مناسبسازی شده است به بهرهبرداری رسید؛ این بوستان شامل سالن شطرنج، سالن مطالعه و کتابخانه، وسایل بازی کودکان، آمفی تئاتر روباز، ست بدنسازی و چهارهزار مترمربع فضای سبز است.
ورزشگاه زندهیاد مهران اعتمادی (شهردار اسبق شیراز) به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع شامل ۱۲۰۰ مترمربع زمین ورزشی توپی و ۲۰۰ مترمربع سالن ورزش غیرتوپی و رختکن، اتاق داوران و سکوی تماشاگران با گنجایش ۵۰۰ نفر از دیگر طرحهایی است که در این مراسم افتتاح شد.
این دو مجموعه در بولوار قائم به سمت شهرک مطهری - انتهای بولوار گفتار و در محدوده شهرداری منطقه پنج شیراز واقع شده است.
فرهنگسرای عرفان با زیربنای ۱۲۰۰ مترمربع شامل کلاسهای آموزشی، کتابخانه، سالن مطالعه، اتاق مشاور و ورزش در بولوار عرفان غربی، بوستان غربی قرار دارد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: شهرداری شیراز فعالیت های شورا انسان محوری نگاه اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۰۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
وحید محمود قره باغ؛ "شاید بتوان کشته شدن یک یا حتی ۱۰ انسان را در فهم گنجاند، اما کشته شدن هزاران و میلیونها انسان از حدود امکان هرگونه ادراک و پنداری خارج است. " این جملات گونتر آندرس، فیلسوف و شاعر بزرگ آلمانی است؛ زمانی که میخواست عمق فاجعه بمباران هستهای هیروشیما را به تصویر بکشد. کسی که توانسته بود از آلمان نازی فرار کند و این کلمات او به خوبی میتواند در قالب یک موضوع و یا به عبارتی فاجعه، تروما اجتماعی را تبیین کند.
تروما واژهای یونانی به معنای زخم است و اصطلاحا به هر ضربه و شوکی گفته میشود که از بیرون بر بدن و یا روان شخص وارد شود. در ابتدا تروما تنها مختص به پزشکی و جراحی بود و به زخم یا جراحتی اطلاق میشد که عامل خارجی داشت. به مرور این واژه وارد حوزه روانشناسی شد و از این رو یکی از انواع گونههای تروما، ترومای روانی (روان زخم) و همچنین ترومای اجتماعی است. فراموش نکنیم، غالب بیماریهایی که انسان را دچار میکند، ریشه روانی دارد.
ترومای روانی ضربهای است که بر روح و روان انسان وارد میشود که به دنبال خود اثرات سوء و ویرانگری را به دنبال دارد. از سویی ترومای اجتماعی حوزه بیشتر و وسیعتری را درگیر میکند؛ چرا که انسان موجودی اجتماعی است و نمیتواند مستقل از محیط و اطرافیان زندگی کند. در واقع اتفاقاتی ناگواری که برای جوامع رخ میدهد، نمونه بارزی از ترومای اجتماعی است. از جمله این موارد میتوان به تلاطم و تشنجهایی اشاره کرد که گاه به کشتار نیز منجر میشود.
همچنین جنگ، قحطی، خشونت، سرکوبی، بی عدالتی و بیماری از عوامل ترومای اجتماعی هستند. متاسفانه آثار و عواقب مربوط به تروما، ماندگار بوده و شخص و جامعه دیگر جامعه قبلی نخواهد بود. ضمن اینکه ترومای اجتماعی، تالمات خود را به نسلهای آتی نیز سرایت میدهد. ناگفته نماند افسردگی، اختلال خواب، هراس، پوچ انگاری، بی تفاوتی، بی اعتمادی به دیگران، عدم تمرکز و عدم اعتماد به نفس از نشانههای تروماست.
هر چند ترومای اجتماعی قابل درمان است، ولی شرایط و ملزومات خاص خود را میطلبد. امید بخشی به منظور افزایش روحیه یکی از مهمترین عوامل جهت برون رفت از ترومای اجتماعی است. همچنین نگرش گذرا نسبت به گذشته نیز میتواند در این مقوله کارساز باشد. هر چند این مهم نیاز به مهارت و حتی آموزشهای خاص است. از سویی هر چند برخی جوامع با مهارت و مقاومت میتوانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند، ولی غالب جوامع نیز قادر نیستند و به ناچار از آسیبهای عمیق، ماندگار و جدی آن در امان نخواهند بود.
شکل ۱. برخی مجموعهها با مهارت و مقاومت میتوانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند.
ترومای اجتماعی درد و رنجی همگانی است و همت و بینش جمعی میطلبد. در نهایت به همان گونه که در روان شناسی یک انسان بالغ گاهی حتی از یک کودک نیز آسیب پذیرتر است، جامعه نیز نسبت به ترمای روانی شخصی میتواند بسیار آسیب پذیرتر باشد، صدمههای که در نهایت فرد فرد جامعه را متاثر میکند. ترومای اجتماعی همچون فرهنگی غلط است به مانند هوای آلودهای میماند که جامعه تنفس میکند. وقتی شخصی دچار ترومای روانی میشود، نه تنها خود که جامعه را نیز درگیر میکند. حال تصور کنید که افراد کثیری به این بیماری دچار شوند و در واقع تاثیرات سو آن به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. این وضعیت بی شباهت به تکثیر ویروسها برای بیماری یک مجموعه نیست.
در ترومای اجتماعی، اشخاصی بیشترین تاثیر را دارند که نه تنها تعادل خود را حفظ میکنند بلکه جامعه را به سوی ثبات سوق میدهند. تاثیر این افراد به مانند نوشدارویی برای جوامع است. در ترومای اجتماعی افراد میبایست به جای بغرنج کردن شرایط به بهبود آن فکر کنند و به جای اینکه انگشت اتهام را به سوی اشخاص و یا برخی مجموعهها بگیرند، باید به فکر همگرایی باشند.
هر چند مهربانی، عطوفت، همدلی و همزبانی در همه مواقع کارساز نیست، ولی در برخی شرایط و موقعیتهای حاد راهگشاست. ترومای اجتماعی مستقل از اینکه در مدت کوتاه و یا زمان طولانی بر جامعه عارض شود، برای درمان نیاز به زمان دارد و به مانند بیماری میماند که هر چند آمدنش لحظهای است، ولی مدتهای مدیدی جوامع را درگیر میکند. امید که مجموعه ها، مهارتها و مقاومتهای لازم برای غلبه بر این چالش بزرگ را کسب کرده و بهره ببرند.