Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:12:33 GMT

چالش کمبود داروهای کرونایی در مشهد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۳۱۴۹

چالش کمبود داروهای کرونایی در مشهد

این در شرایطی است که آمار مبتلایان به کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی هم اکنون در موج پنجم کرونا به طور چشمگیری در حال افزایش است و شمار بیماران بستری در مراکز درمانی استان به حدود ۵۰۰ نفر در روز رسیده است.
در چنین وضعیتی که شمار زیادی از بیماران کرونایی استانهای دیگر نیز به استان سفر کرده و در مشهد بستری و تحت درمان هستند پزشکان و متولیان حوزه درمان نسبت به پر شدن ظرفیت تخت های بیمارستانی، کمبود کیت های تشخیص کرونا و کمیاب بودن برخی اقلام داروهای اختصاصی درمان این بیماری هشدار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود داروهای ویژه کرونا 
یک داروساز شاغل در یکی از داروخانه های مشهد گفت: داروهای درمان کووید ۱۹ پیش از این نیز با کمبودهایی روبرو بوده است اما اکنون این کمبود محسوس تر شده است.

دکتر محسن نجفی افزود: در حال حاضر در زمینه داروهایی مانند "رمدیسیویر، فاویپیراویر، سرم و داکسی سایکلین" که در درمان کرونا کاربرد دارند، دچار  کمبودهایی هستیم.  
 وی بیان کرد: اکنون عرضه ۲ داروی مهم درمان کووید ۱۹ شامل "رمدیسیویر و فاویپیراویر" تنها به داروخانه های دولتی مانند داروخانه امام رضا (ع)، ۲۲ بهمن، حضرت رسول (ص) و هلال‌احمر محدود شده است.
وی ادامه داد: اما در خصوص لوازم پیشگیری از کرونا مانند ماسک، محلول های ضد عفونی، گان و شیلد کمبودی  نداریم و قیمت این محصولات تقریباً به ثبات خوبی رسیده است.
این پزشک داروساز گفت: این در حالی است که قیمت داروها نیز ثبات نداشته و حتی با توجه به جایگزینی ارز نیمایی،  آرام‌ آرام در حال افزایش است.
دکتر نجفی با بیان اینکه وضعیت فراوانی داروی انسولین نسبت به قبل بهتر شده است، گفت: امیدواریم که بتدریج به سمت‌ و سویی برویم که توزیع دارو هدفمندتر شود و این امر به مقابله با قاچاق دارو و عدم خروج دارو از چرخه کمک خواهد کرد.

ماده اولیه ۲ داروی ویژه کرونا از هندوستان است

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی مشهد گفت: اکنون مشکل حادی در تامین داروهای مورد استفاده در درمان کرونا در بخش سرپایی مانند داروی "فاموتیدین" در مشهد وجود ندارد.
دکتر محسن زحمتکش افزود: طبق گزارش های واصله از بیمارستانها اکنون ۲ داروی ویژه کرونا شامل "رمدیسیویر و فاویپیراویر" با کمبودهایی مواجه است.
وی گفت: این در حالی است که  ماده اولیه این ۲ دارو از هندوستان تهیه می شده است و با توجه به لغو پروازها به دلیل شیوع ویروس کرونای دلتا در این کشور،  این مشکلات بیشتر شده است.

توزیع داروی رمدسیویر کنترل شده است

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: مشکل کمبود دارو در طول سالهای گذشته نیز همیشه وجود داشته است و در یک‌سال اخیر کمبود در برخی از اقلام دارویی مانند داروهای مغز اعصاب، قلبی و عروقی و دیابت خیلی شدید بوده است.
دکتر محمدرضا افخمی گفت: فقط داروی "رمدسیویر و رسپتومایسین"،  ویژه کرونایی ها در کنترل خود دانشگاه علوم پزشکی است زیرا رمدسیویر را نمی شود در همه داروخانه ها توزیع کرد بنابراین آنچه در خصوص کمبود آن گفته می شود نه به خاطر نبود آن بلکه به دلیل توزیع کنترل شده آن است.
 وی گفت: این داروها فقط در داروخانه های بیمارستان های دانشگاهی و دولتی توزیع می شود تا مصرف آن مدیریت شود.  
وی بیان کرد: در زمینه داروهایی مانند داروهای تنفسی و "وازوپرسین" که در درمان کرونا کاربرد دارد،  اکنون کمبودهایی وجود دارد.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز گفت: بسیاری از داروهای مورد استفاده در بیماران مبتلا به کرونا،  به ویژه رمدسیویر و فاویپیراویر، اکنون سهمیه بندی شده و گاه با کمبود رو به روست.
دکتر نازی ناظری افزود: در موج پنجم کرونا عرضه داروهای مهم درمان کووید ۱۹ مانند رمدیسیویر برای بیماران سرپایی که در منزل تحت مداوا هستند،  به داروخانه های بیمارستانهای دانشگاهی و دولتی واگذار شده است.
وی خاطرنشان کرد: محدود کردن توزیع این داروها به چند داروخانه، باعث ایجاد تجمع در این مراکز و انتقال ویروس کرونا خواهد شد.
به گفته وی، مدیریت داروهای کرونایی در قالب سامانه "تیتک" که در داروخانه ها نصب است، قابل انجام است و بدین طریق  ورود و خروج دارو به هر داروخانه قابل رصد و پیگیری  است.

داروی رمدسیویر در تمام داروخانه های دانشگاهی موجود است

مدیر اداره داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: داروی رمدسیویر در تمام بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه برای بیماران بستری موجود است.
دکتر علی روحبخش افزود: این دارو برای بیماران سرپایی نیازمند رمدسیویر، که در منزل تحت درمان هستند، نیز به طور مستمر در داروخانه های مرکزی امام، ۲۲بهمن و هلال احمر عرضه می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر این داروخانه ها در ساعاتی با کمبود و یا نبود دارو مواجه می شوند ناشی از شیوع خیلی بالای بیماری و متاسفانه مصرف بیش از ۲ هزار عدد "رمدسیویر" در روز است که توسط بیماران سرپایی مصرف می شود.
دکتر روحبخش تصریح کرد: همچنین چهار بیمارستان بنت الهدی، جواد الائمه(ع) قلب و عروق و ۲۲بهمن در مشهد با دریافت فرم ارجاع؛ و بستری موقت بیماران، می توانند دارو دریافت کنند.
وی بیان کرد: با این وجود به طور مستمر هماهنگی هایی در حال انجام است که سهمیه های این اقلام دارویی در حد ۲۰ هزار عدد و بالاتر در میان داروخانه ها و مراکز درمانی مشهد و شهرستان های زیر پوشش توزیع شود.

براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته با مرگ ۲۷۰ نفر دیگر بر اثر کرونا، مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۹۰ هزار و ۳۴۴ نفر رسید.

در این مدت، ۲۴ هزار و ۷۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۸۵۶ نفر آنان بستری شدند.

برچسب‌ها کرونا اقلام دارویی مشهد انجمن داروسازان ایران داروخانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمبود دارو پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا اقلام دارویی مشهد کرونا اقلام دارویی مشهد انجمن داروسازان ایران داروخانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمبود دارو داروخانه ها کمبود دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۳۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرضا مظهری افزود: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه ها است و فقط حمل دارو با ابلاغ این آئین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این آئین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز می‌شود.

مظهری افزود: توزیع دارو بر بستر اینترنت به زودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت آغاز می‌شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیک‌ترین داروخانه به محل سکونت می‌توانند داروی خود را سریع‌تر دریافت کنند.

کد خبر 6090389 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری