Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ حامیان طرح «صیانت از فضای مجازی» معتقدند نباید زیست‌بوم اینترنت را بدون مراقبت رها کرد. منتقدان اما می‌گویند طرحی که نمایندگان در دستور کار دارند، شتاب‌زده و کاملاً بدون توجه به جزئیات تهیه شده است. اگرچه هر دو گروه بر «اقناع افکار عمومی» پیش از انجام هرکاری تأکید دارند. این‌که اجرای چنین طرحی که مستقیماً با معیشت میلیون‌ها ایرانی سر و کار دارد، جز با اتفاق مردم امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» حالا روی میز نمایندگان مجلس است. آنچه روز چهارشنبه تصویب شد، تنها نحوه رسیدگی به طرح بود. انتظارات از نمایندگان برای چکش‌کاری مناسب طرح و اقناع حسابی افکار عمومی بالا است. «فارس من» نیز میزبان کمپین‌های مختلفی در این‌باره است. چه آنها که با تصمیم برخی اهالی بهارستان همراهند؛ چه دیگرانی که شدیداً منتقد اصل و اساس ماجرا هستند. این گزارش مرور انواع همین کمپین‌هاست.

 

مرور موافقین| همراهان طرح «صیانت» در فارس من چه می‌گویند؟

تصمیم نمایندگان بی‌پشتوانه نیست؛ گروه‌های زیادی از ایرانیان تصور می‌کنند فضای مجازی امروز رسماً «وِل» شده است. فضایی که حالا زیست‌بوم ثانویه‌ی خیلی‌ها است. نگران‌تر اما خانواده‌ها هستند؛ پدران و مادرانی که برای تربیت مناسب فرزندانشان در چنین فضایی کاملاً دلشوره دارند. مطالبه ایجاد فضای امن و در عین حال آزاد، کاملاً انتظار به‌جایی است. گفته می‌شود آنچه نمایندگان «طرح صیانت» نامیده‌اند، اساساً برای پاسخگویی به همین دست مطالبه‌هاست.

مثلاً این مطالبه که معتقد است صیانت از کاربران در فضای مجازی «حق هر ایرانی است.» امضاکنندگان این پویش معتقدند پلتفرم‌های خارجی مورداستفاده ایرانیان اساساً ارزشی برای کاربران خود قائل نیستند. نمونه؟ پاک کردن تصاویر سردار دل‌ها در اینستاگرام. یا حذف ویدئوهای مربوط با لشگر زینبیون مدافع حرم. برای همین باید به آنها اولتیماتوم داد. در موازات آن باید از نرم‌افزارهای ایرانی حمایت کرد؛ به آنها پهنای باند بیشتری اختصاص داد.


امضاکنندگان این پویش هم معقتدند: «فضای مجازی رهاشده، ناموس جریان غربگرا است! ناموسی که ۸ سال بخاطر ایجاد، گسترش و حفظ وضعیت آن، تمام‌قد جلوی اجرای آن ایستاده‌اند و با وجود آسیب‌های جبران‌ناپذیر بر خانواده‌ها، موفق شدند با کارشکنی‌های متعدد، مانع رشد ابزارهای بومی شوند. تا بصورت کامل مدیریت فضای مجازی کشور در دست بیگانگان باشد و هم‌صدا با دشمنان توپخانه‌های رسانه‌ای را علیه نظام در دست داشته باشند.»

در ادامه این پویش، تخته شدن کاسبی دلالان اینترنت بین‌الملل و فروشندگان فیلترشکن را از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای چنین طرحی دانسته، و می‌نویسد: «از زمان دست گذاشتن مجلس بر روی این جریان، توپخانه‌های رسانه‌ای دشمنان از خارج با زبان‌های مختلف و همچنین اعضای مافیا در بین مسئولین مشغول حمله به این طرح مجلس هستند. مردم، مسئولین و بخصوص مجلس انقلابی باید تسلیم این توپخانه این جریان نشوند.»

 

همزمان کمپین دیگری نیز در «فارس من» برای حمایت از نمایندگان مجلس تأسیس شده است. کمپینی که این انگاره که بنا است با تصویب طرح موسوم به «صیانت» همه جا فیلتر شود را زیر سؤال برده و ضمن حمایت از اقدام نمایندگان، مُصراً تصویب آن‌را مطالبه می‌کند. سردبیر سوژه می‌نویسد: «ما به مجلس می‌گوییم که این طرح را با قوت ادامه دهد و ما حامیان مجلس و این طرح هستیم.»

امضاکنندگان این کمپین هم از این‌که هنوز نرم‌افزاری مانند «تلگرام» علیرغم فیلترینگ، در دسترس مردم است، نگرانند: «متأسفانه تلگرام این روزها محل کانال‌ها و گروه‌های آموزش اعمال تروریستی و هدایت آشوب‌ها و هنجارشکنی‌ها و همچنین کانال‌های تحریف تاریخ معاصر و کانال‌های ضد دین و شست‌وشوی مغزی جوانان و افراد بی‌اطلاع توسط کمپ‌های سایبری سعودی و غربی شده است.» برای همین تصویب طرح «صیانت» را ضروری می‌داند.

 

مرور مخالفان| منتقدان طرح «صیانت» در فارس من چه می‌گویند؟

موضوع حسابی داغ است؛ این شایعه که بنا است با تصویب «صیانت» اپلیکیشن‌های پرکاربردی مانند اینستاگرام فیلتر شود، مردم را نگران کرده. بدتر این‌که پیش‌نویس منتشره از طرح در فضای مجازی مطلقاً حائز ادبیات روشنی نیست. برای همین نگرانی‌ها، همین ابهامات، کاربران نسبت به عواقب آنچه در دستور کار مجلس است، بیم‌ناکند. مطالبات و کمپین‌های فراوانی نیز برای انعکاس همین نگرانی‌ها در «فارس من» به ثبت رسید.

مثلاً این پویش که تصویب «صیانت» را مغایر با منافع مردم دانسته و از نمایندگان به‌خاطر وقت‌ناشناسی در طرح و بررسی آن انتقاد می‌کند: «با این اقدام مجلس در وانفسای مشکلات بی‌شمار طرحی مغایر با حقوق ملت را تایید کرد که وزارت ارتباطات رسما اعلام کرده که زیرساخت‌های اجرایی آن وجود ندارد و میلیون‌ها کسب‌وکار اینترنتی را با بحران رو‌به‌رو می‌کند. نباید فعالیت‌های ارتباطی مردم محدود و ایرانی‌ها در عرصه بین‌الملل منزوی شود.» 

 

پویش بعدی ضمن واکاوی انگیزه‌های پیشنهادکنندگان طرح صیانت، سؤالاتی را درباره عملیاتی بودن آن مطرح می‌کند. سؤالاتی از قبیل آنکه آیا ممکن است پلتفرم‌های پرکاربُرد خارجی تا چه اندازه ممکن است باوجود تحریم‌ها، حاضر باشند در ایران دفتر و دستک راه‌اندازی کنند. یا این‌که ریشه تصور آنکه خیال می‌کنند «اینستاگرام» درحال جاسوسی از کاربران ایرانی است، چیست؟ یا این‌که زیرساخت‌های فنی یا نرم‌افزاری اجرای این طرح در کشور فراهم است؟

نویسنده در ادامه بعنوان مثال برخی از کاربردی‌ترین سرویس‌های شرکت گوگل را مثال زده که مطلقاً مشابهی برای آن در داخل کشور نیست. از امکان جست‌وجو گرفته تا سرویس «گوگل‌لَب» که پانزده گیگابایت فضای ابری رایگان برای پژوهش در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. و پیشنهاد آخر: «در نهایت من ‌‌‌پیشنهاد می‌کنم با توجه به گسترش و نفوذ روزافزون فناوری اطلاعات، کمیسیونی با همین نام تشکیل شود تا بطور تخصصی‌تر نسبت به بررسی طرح‌ها بپردازد.»

 

امضاکنندگان این پویش نیز به تجربیات تلخ گذشته در فیلترینگ مثلاً تلگرام اشاره کرده، و خطاب به رئیس مجلس می‌نویسند: «تجربیات محدودکننده و سیاست‌های اشتباه قبلی از جمله فیلترینگ ناموفق تلگرام و کلاب‌هاوس، و شکست خوردن پروژه‌های قبلی با هزینه های گزاف نظیر پیام‌رسان‌های ملی، موتور جستجوی ملی، سیستم عامل ملی و...، بارها نشان داده پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های متخصصان دلسوز چقدر درست بوده است.»

این کمپین هم با طرح این پرسش که آیا زیرساخت‌های طرح صیانت در کشور اجرا شده، با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی اعلان مخالفت می‌کند. امضاکنندگان این پویش هم با آنچه «محدود کردن اینترنت» نامیده‌اند، همراه نیستند. این مطالبه هم با اشاره به اتصال محکم بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی به سرویس‌های بین‌المللی، خواستار بازنگری در تصویب قانون شده است. این پویش هم خواستار توقف روند بررسی طرح صیانت از جانب بهارستان است.

 

آخرین اخبار از طرح صیانت؛ ماجرای فیلترینگ گسترده حقیقت دارد؟

تقریباً اغلب نمایندگان همراه «صیانت» می‌گویند هدف غایی این طرح «فیلترینگ» نیست. بلکه با اجرایی شدن این قانون اساساً موضوعی به نام مسدودسازی عملاً بی‌معنا خواهد شد. مثلاً توضیحات احمد راستینه نماینده شهرکرد در این‌باره خواندنی است. یا توضیحاتی که تقی‌پور نماینده مردم تهران و عضو شورای‌عالی فضای مجازی در این‌باره ارائه کرده است. نماینده مردم رفسنجان هم در گفت‌وگویی بر این موضوع تأکید کرده است.

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس پاسخ‌های تفصیلی به پانزده شبهه پُرنوسان در این‌باره را منتشر کرد. پاسخ به پرسش‌هایی نظیر اینکه چرا بررسی این طرح در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی باید قرار گیرد؟ یا اینکه اجرای طرح چه تأثیری روی کسب‌وکارهای اینترنتی خواهد گذاشت؟ یا اینکه شایعه فیلترینگ واتس‌اپ، اینستاگرام و گوگل واقعیت دارد؟ یا تسلط نظامی‌ها بر اینترنت تا چه اندازه جدی است؟ برای دریافت پاسخ این سؤالات و بیشتر اینجا را بخوانید.

 

سیدنظام موسوی سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس هم درباره نحوه شکل‌گیری کمیسیون مشترک برای بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ به خبرنگار ما گفت: «در این کمیسیون اعضایی از کمیسیون‌های صنایع، فرهنگی، امنیت ملی، اقتصادی و قضایی در کمیسیون مشترک حضور داشته و با نظر هیات رئیسه مجلس ممکن است کمیسیون‌های دیگر که مرتبط با طرح مذکور هستند هم نمایندگانی را در کمیسیون مشترک داشته باشند.»

 

موسوی هم‌چنین بابیان این‌که در کمیسیون مشترک از تمام کارشناسان و منتقدان برای بررسی‌های بیشتر دعوت خواهد شد، تأکید می‌کند که تصویب هر موضوعی نیازمند آرای دو-سوم نمایندگان این کمیسیون است. آقای موسوی هم‌چنین توضیح داد هرچه مصوب این کمیسیون مشترک باشد، برای اجرای آزمایشی به صحن مجلس ابلاغ خواهد شد. مدت زمان اجرای آزمایشی توسط صحن تعیین، و بعد از تأیید شورای نگهبان به قانون بدل خواهد شد.

 

انتظارات از نمایندگان مردم بالا است. این‌که همزمان با توفان مشکلات متواتر اقتصادی، چنین طرحی را با میلیون‌ها ذی‌نفع بدون پیوست رسانه‌ای بدون اقناع افکار عمومی بررسی کرد، حتماً خطا است. «فارس من» در اختیار همه اقشار مردم است. چه آنها که با انگیزه‌های نمایندگان برای طرح چنین قانونی همراهند، چه منتقدان «صیانت». موضوعات مورد دغدغه هر دو گروه نیز پیگیری خواهند شد. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صیانت صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی خبرگزاری فارس محمد آزادی فارس من طرح صیانت اینترنت محدودسازی اینترنت فیلترشکن کمیسیون مشترک فضای مجازی طرح صیانت خواهد شد فارس من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۳۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که ایلنا روایت می‌کند، جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی، صبح امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور در محل استقرار تیم سیار اهدای خون در مجلس، خون اهدا کردند. اهدای خون براساس روال ثابت که به صورت دوره ای توسط سازمان انتقال خون صورت می گیرد انجام می شود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900698

دیگر خبرها

  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند