Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@13:10:01 GMT

پرورش اسب و سوارکاری در استان یزد توسعه می یابد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۳۳۳۱

پرورش اسب و سوارکاری در استان یزد توسعه می یابد

سعید ابوطالبی جمعه‌شب در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رسیدگی به وضعیت هیات‌ شهرستان‌ها، پیگیری مسایل و مشکلات، ایجاد زیرساخت‌های لازم با جلب  همکاری بخش‌خصوصی ،خیران و همراهی مسوولان جزو برنامه‌های محوری هیات سوارکاری استان است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بررسی وضعیت باشگاه‌های سوارکاری و تقویت و ارتقای آنها، ساماندهی فعالان صنعت اسب و اسبدوانی در بخش‌های مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقا برای عموم علاقه‌مندان و تمامی دست‌اندرکاران و جامعه بزرگ هدف و حضور مستمر در شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که به جد پیگیری می‌شود.

این مسوول اظهار کرد: برگزاری مسابقات متعدد استانی و کشوری بر اساس تقویم اجرایی، پیگیری مسابقات ملی در استان، توجه به امور فرهنگی و فعالیت‌های اجتماعی برای جامعه سوارکاری و فعالان این رشته و صنعت و ارتباط قوی با بخش‌های مختلف برای توسعه هرچه بهتر و تحقق اهداف جزو دیگر برنامه‌هاست .

ابوطالبی با بیان اینکه هم‌اکنون جایگاه هیات و رشته سوارکاری استان در کشور خوب است تصریح کرد: هنوز جای کار و فعالیت خیلی بیشتری وجود دارد که با همکاری مسوولان، پیشکسوتان، علاقه‌مندان و فعالان این عرصه می‌توان روز به روز جایگاه استان را در سطح ملی ارتقا داد.

ب‍رای نخستین بار تفاهم‌نامه همکاری بین هیات سوارکاری و اداره‌کل میراث فرهنگی استان با  هدف استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌های مشترک برای گسترش علمی و عملی این رشته و صنعت در یزد امضا شد.

از مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه، ایجاد هماهنگی‌ متقابل در خصوص اقدام‌های هیات سوارکاری و اداره‌کل میراث فراهنگی با توجه به قوانین حاکم بر هر ۲ مجموعه در راستای چگونگی ترویج ،آموزش و ایجاد زیرساخت‌ های مناسب مربوط به گردشگری با اسب و توسعه آن در مسیر موقعیت‌های دارای ارزش تاریخی و فرهنگی، مستندنگاری، ثبت، حفظ و  پژوهش در مورد موضوعات مشترک با نظارت مستقیم هیات سوارکاری استان یزد صورت گیرد.

همچنین، آموزش مقدماتی و نظارت بر اصول اولیه سوارکاری برای سواری آزاد و گردشگری با اسب از طرف مربیان سوارکاری و پیشکسوتان، تهیه و تدوین شیوه‌نامه مشخص برای آموزش و نظارت بر اجرای طرح‌های مشترک همکاری با باشگاه‌های سوارکاری و تدوین استانداردهای کمی و کیفی در طراحی و اجرای پروژه گردشگری با اسب ، تهیه و تدوین شیوه‌نامه مشخص در خصوص آموزش و همکاری با آژانس‌های گردشگری و آموزش راهنمایان گردشگری، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی از سوی راهنمایان گردشگری با اسب کشوری و استان و برگزاری همایش‌ها و دوره‌های تخصصی و تبادل اطلاعات در خصوص موضوعات مشترک پیش‌بینی شده است.

این تفاهم نامه در ۲ ماده و پنج بند به امضای سعید ابوطالبی رییس هیات سوارکاری استان و سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد رسید.

یکی از خاستگاه‌های پرورش و تولید اسب در ایران، استان یزد است و سابقه تاریخی آن بر اساس شواهد باستان‌شناسی موجود به ویژه سنگ‌نگاره های کوه « ارنان» مهریز به ۱۲ هزار سال قبل می‌رسد.

بدین ترتیب یزد باستان یکی از معدود نقاطی در ایران بود که دیرینه‌ای چند هزار ساله در اهلی سازی، استفاده از اسب و سوارکاری دارد.

از سوی دیگر با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به عنوان یکی از آثار خشتی جهان و لزوم توجه به حوزه‌های مختلف گردشگری  می‌تواند زمینه خوب و تازه‌ای برای جان گرفتن این صنعت درآمدزا و فراموش شده اسب‌سواری و پرورش آن باشد.

هم اکنون بیش از ۴۰۰ مرکز پرورش اسب با ۶ هزار و ۵۰۰ راس این حیوان و  سرمایه گذاری بیش از  ۲۰ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد و هر سال ۲ مسابقه اسب‌دوانی بهاره و پاییزه کشوری، جشنواره زیبایی و پرش با اسب در یزد برگزار می‌شود.

در استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰  هزار نفر جمعیت و ۴۷ هیات ورزشی و ۶۲ هزار ورزشکار سازمان یافته در تمامی شهرستان‌ هیات سوارکاری فعال است. 

برچسب‌ها امضای تفاهمنامه سوارکاری یزد وزارت ورزش و جوانان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امضای تفاهمنامه سوارکاری یزد امضای تفاهمنامه سوارکاری یزد وزارت ورزش و جوانان میراث فرهنگی سوارکاری استان گردشگری با اسب هیات سوارکاری میراث فرهنگی تفاهم نامه استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۳۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مجمع انتخابات هیات کشتی کهگیلویه و بویراحمد

 مدیرکل ورزش وجوانان استان درحاشیه برگزاری این مجمع انتخاباتی گفت: پس از انجام رای گیری در این مجمع انتخاباتی محمد مومنی منش باکسب بیشترین آراء به مدت چهار سال به عنوان رئیس هیئت کشتی استان انتخاب و معرفی شد‌.

دهقان افزود: طرح آمایش سرزمین باهدف توسعه ورزش و کسب ظرفیت های استان درحال انجام است که می تواند برای توسعه این ورزش دراستان تاثیرگذارباشد.

دبیر فدراسیون کشتی کشور هم گفت: اعتلای ورزش کشتی کهگیلویه و بویراحمد هدف مشترک فدراسیون و اداره ورزش و جوانان این استان است که در سایه تعامل و همفکری تحقق خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • مراکز سیار کانون امسال توسعه می یابد
  • هزینه ها در معاملات برخط خودرویی کاهش می یابد
  • نشست سراسری مدیران، گروه‌ها و اعضای هیات علمی«گردشگری، میراث و شهرسازی»دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - 2
  • نشست سراسری مدیران، گروه‌ها و اعضای هیات علمی«گردشگری، میراث و شهرسازی»دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - 1
  • نشست سراسری مدیران، گروه‌ها و اعضای هیات علمی«گردشگری، میراث و شهرسازی»دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
  • توجه به کمیت‌ها نباید جلوی توسعه کیفی آموزش را بگیرد
  • نشست سراسری مدیران، گروه‌ها و اعضای هیات علمی«گردشگری، میراث و شهرسازی»
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر جدید مهستان ارتقا می‌یابد
  • برگزاری مجمع انتخابات هیات کشتی کهگیلویه و بویراحمد