Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@22:08:50 GMT

ترور هدفمند خلبانان افغان توسط طالبان

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۳۷۱۷

ترور هدفمند خلبانان افغان توسط طالبان

ناظران دولت امریکا با تأیید گزارش‌ها درخصوص ترور هدفمند خلبان‌های افغان به دست طالبان، به ابراز نگرانی درباره چنین رویدادی و پیشرفت طالبان در اقدامات خود بسنده و اذعان کردند مذاکرات امریکا با طالبان باعث وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان شد. این در حالی است که تلاش‌های بین‌المللی برای سامان بخشیدن به بحران افغانستان ادامه دارد و در جدیدترین این اقدامات چین در تلاش است طالبان را به روند صلح متقاعد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌گزارش خبرگزاری «رویترز» که پیشتر در گزارشی از ترور هدفمند خلبان‌های افغانستان به دست طالبان خبر داده بود، بازرس ویژه دولت امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در جدیدترین گزارش سه ماهه خود به کنگره امریکا گزارش این خبرگزاری درباره این ترورها را تأیید کرد. در گزارش «سیگار» تأکید شده است، ترور خلبانان افغان یک «تحول نگران کننده» در مسائل پیش روی افغانستان است. پیشتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گزارش رویترز را تأیید کرده و مدعی شده بود، این خلبانان بر سر مردم افغان بمب می‌ریختند.
طالبان در ماه‌های اخیر با ترور هدفمند دست‌کم 7 خلبان ارتش افغانستان در خارج از پایگاه‌های هوایی آنان تلاش کرده بود راه خود را برای تصرف ولایت‌های مختلف هموار کند. بنا بر گزارش «سیگار» این ترورهای هدفمند باعث کاهش توان هوایی افغانستان شده است. طوری که برای مثال میزان آمادگی یگان بالگردهای نیروی هوایی افغانستان در سه ماه اخیر نسبت به دو ماه قبل از آن به نصف یعنی تنها به 39 درصد رسیده است. این در حالی است که نیروی هوایی ارتش افغانستان درکنار نیروهای ویژه این کشور، یکی از اصلی‌ترین ستون‌های دفاعی آن در مقابله با حملات طالبان است. زیرا نیروهای ویژه به‌طور معمول در اغلب حملات خود نیازمند پشتیبانی هوایی هستند تا بتوانند مأموریت‌های خود را به سرانجام برسانند.
«سیگار» در گزارش خود همچنین تأکید کرده است که مذاکرات امریکا با طالبان و توافق دوحه، به جای آنکه اثر مثبت بر امنیت افغانستان بگذارد، باعث افزایش حملات طالبان و کاهش امنیت این کشور شده است. زیرا در پرتو این مذاکرات، نیروهای افغانستان که آمادگی لازم برای رویارویی نظامی را نداشتند، غافلگیر شدند و همین باعث شد کنترل خود بر ولایت‌ها را از دست داده و غیر نظامیان زیادی نیز جان بسپارند.
عمران خان: واشنگتن باعث بدبختی افغانستان است
این سازمان امریکایی در حالی به تأثیر منفی سیاست‌های واشنگتن در افغانستان اذعان داشته که همزمان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز که کشورش متهم به همکاری با طالبان است، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «پی‌بی‌اس» امریکا تأکید کرده: «واشنگتن باعث به هم ریختن وضعیت امنیتی افغانستان شد.» او در این مصاحبه ابتدا به انگیزه‌های امریکا در حمله به افغانستان اشاره کرد و سپس تلاش این کشور برای مذاکره با طالبان را که به اعتقاد او از موضع ضعف انجام شد، زیر سؤال برد و گفت: «زمانی به من و افرادی مثل من که تاریخ افغانستان را می‌دانستیم و مدام می‌گفتیم
راه حل نظامی راهکار مناسب نیست، انگ ضد امریکایی زدند. اما امریکا زمانی متوجه شد راهکار نظامی پاسخگونیست که دیگر قدرت چانه زنی نداشت. در حالی که مذاکرات با طالبان باید زمانی که 150 هزار نیروی ناتو در افغانستان بودند، انجام می‌شد.»
وزارت صلح افغانستان: امریکا عامل
جرأت بخشی به طالبان
در همین حال وزارت صلح افغانستان نیز در جدیدترین گزارش خود از وضعیت امنیتی این کشور، خروج غیر مسئولانه امریکا را عامل جرأت بخشی به طالبان در انجام حملات اخیر دانسته است. به‌گزارش «طلوع نیوز»، این امر باعث شد تا طالبان دیگر به فراخوان صلح دولت افغانستان پاسخی ندهد. یافته‌های وزارت صلح افغانستان همچنین نشان می‌دهد، در چهار ماهی که از حملات طالبان در این کشور می‌گذرد، 5 هزار و 777 غیر نظامی در این حملات که شمار آنها به 22 هزار حمله می‌رسد، کشته شده‌اند.
سید عبدالله هاشمی، رئیس بخش نظارت این وزارت نیز مدعی شده است که در این حملات همچنین 24 هزار نیروی طالبان کشته شده‌اند. وی تأکید کرده: «بیش از 10 هزار جنگجو از خارج از افغانستان به طالبان پیوستند که نشان می‌دهد دست‌هایی خارج از کشور در تشدید این جنگ مداخله می‌کنند.»
ورود چین به حل بحران افغانستان
در حالی که خروج غیر مسئولانه امریکا از افغانستان همچنان بحث برانگیز است، پس از ایران و روسیه، چین نیز تلاش‌ها برای حل بحران افغانستان را آغاز کرد. به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، وزیر خارجه چین، در شهر تیانجین در شمال این کشور، با هیأتی از طالبان که ریاست آن را
ملا عبدالغنی برادر بر عهده داشت، دیدار کرد. بنا بر این گزارش، «وانگ یی» که تأکید کرده پیشتر دولت کابل را در جریان این دعوت و مذاکره با طالبان گذاشته، از افغانستان به‌عنوان بزرگترین همسایه کشورش یاد و تأکید کرده: «سرنوشت افغانستان باید در دست مردم این کشور باشد.» او گفته است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تحت نظر جو بایدن، نشان دهنده «ناکامی سیاست‌های امریکا» در قبال افغانستان است.
وی با این حال این خروج را فرصتی برای افغانستان دانسته تا به ثبات و توسعه دست یابد. وی همچنین تأکید کرد که امیدوار است طالبان مردم افغانستان را در اولویت قرار داده و با تمرکز بر مذاکرات صلح تصویری مثبت از خود ایجاد کرده و در ایجاد وحدت بین قومیت‌ها و جناح‌های مختلف افغانستان کوشا باشد.وانگ که نگران وضعیت امنیتی در غرب کشور خود است، از طالبان خواست به منظور ثبات منطقه، تمام روابط خود با جنبش ترکستان شرقی را که چین آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، قطع کند.
در واکنش به این دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا اظهار داشته است که اگر چین خواهان حل مسالمت‌آمیز نبردها در افغانستان و حل بحران این کشور است، مداخله احتمالی آن در امور افغانستان می‌تواند «اقدامی مثبت» تلقی شود./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وضعیت امنیتی ترور هدفمند تأکید کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۳۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

مرزبانی ایران در بیانیه ای اعلام کرد ۶ مرزبان استان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند.

به گفته مرزبانی ایران بعدازظهر ۶ اردیبهشت تعداد ۶ نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی استان خراسان جنوبی که برای رصد و پایش نوار مرز در نقطه صفر مرزی حضور یافتند، با نیروهای طالبان مواجه می‌شوند.

این افراد به‌دلیل جلوگیری از بروز هرگونه تنش مرزی و انجام درخواست نیروهای طالبان مبنی بر رفع سوتفاهم پیش آمده، به مذاکره می‌پردازند.

پس از چند ساعت با ورود مرزبان درجه ۲ و انجام ملاقات مرزی با همتای کشور مقابل موضوع خاتمه یافت و کارکنان مرزبانی با کمال احترام و در صحت و سلامت کامل به خاک مقدس کشور عزیزمان بازگردانده شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند