Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، هفته گذشته برخی مناطق فریدن ۶ نوبت قطع برق در یک روز را تجربه کردند و به تعدادی از وسایل برقی مردم این شهرستان آسیب رسید.

علت اصلی بی برقی هفته گذشته از بین رفتن توازن بین تولید نیروگاه‌ها و مصرف بود که به علت افزایش دمای هوا در هفته گذشته، مصرف به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

متوسط تولید برق در اصفهان هفته گذشته روزانه سه هزار و ۶۴۸ مگاوات و مصرف چهار هزار ۶۱۰ مگاوات بود که کسری ۹۶۲ مگاواتی را نشان می دهد که برای جبران، این کسری برق از شبکه سراسری وارد شبکه اصفهان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در باره خاموشی‌های هفته گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: قطع مکرر برق درهفته گذشته به‌دلیل کمبود و کاهش تولید برق بود و مربوط به شبکه توزیع  نیست.

حمید علاقمندان افزود: گرمای هوا در هفته گذشته مصرف برق را افزایش داد و از سوی دیگر برخی از واحدهای نیروگاهی حرارتی به‌دلیل مشکلات فنی و نیروگاه سد زاینده‌ رود نیز به علت کم آبی از مدار خارج شده بودند.

وی ادامه داد: در این شرایط که تولید در سطح کشور کاهش قابل ملاحظه ای یافته بود و مصرف نیز با با گرمای هوا در هفته گذشته رو به فزونی گذاشته بود، برای پایایی شبکه سراسری این رله‌ها عمل کردند و موجب بی برقی و خاموشی در مناطقی مانند فریدن و سمیرم شدند.

وی تاکید کرد: هفته گذشته مشترکان شرکت توزیع برق استان ۲ مدل خاموشی را تجربه کردند و برخی خاموشی‌ها طبق برنامه زمانبندی با ارسال پیامک به مشترکان اعلام شد اما رله‌های حفاظتی و فرکانسی در سطح شبکه سراسری برق کشور نیز برای کنترل شبکه سراسری خودکار چندنوبت خاموشی را اعمال کرد.

وی تصریح کرد: خاموشی‌های با برنامه هم از طریق پیامک و هم از طریق اعلام در سایت شرکت‌های توزیع به اطلاع مشترکان می‌رسد ولی خاموشی‌های بدون برنامه مربوط به شبکه سراسری برق و رله‌های حفاظتی و فرکانسی بود و از اختیار استان خارج است، چرا که این خاموشی‌های خودکار بدون هشدار قبلی برای جلوگیری از فروپاشی شبکه سراسری برق اعمال می‌شود.

وی در مورد بحث پرداخت خسارات به مردم مناطقی از استان که هفته گذشته به علت قطع مکرر برق، لوازم الکتریکی آنها دچار سوختگی و یا مشکلات دیگر شد، گفت:به علت اینکه خاموشی‌های هفته گذشته استان ناشی از کمبود و کاهش تولید بود و مربوط به شبکه توزیع برق نیست، مشترکان می‌توانند از طریق سایت‌های مربوطه اعلام خسارت کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به گستردگی و تعداد موارد خسارتی ناشی از قطعی برق در هفته گذشته، شرکت توانیر به صورت سراسری برای آن چاره اندیشی می‌کند و نیاز به مراجعه حضوری به ادارات برق است.

مهندس جواد شمس نیز در این خصوص گفت: ترانسفورماتورها یا ترَنسفورمرها وسیله‌هایی هستند که انرژی الکتریکی را بین ۲ یا چند سیم‌پیچ و از طریق القای الکترومغناطیسی منتقل می‌کنند و به این صورت یک جریان متغیر در سیم‌پیچ اولیه ترانسفورمر، موجب تولید میدان مغناطیسی متغیر می‌شود که این میدان منجر به ایجاد ولتاژ در سیم‌پیچ ثانویه می‌شود.

وی افزود: حفاظت تجهیزات و دستگاه‌های سیستم قدرت از جمله رانسفورماتورها یا ترَنسفورمرها  مقابل خطاهای سیستم الکتریکی، به وسیله کلید قدرت انجام می‌شود و قبل از اینکه کلید قدرت عمل کند، سیم پیچی آن باید تغذیه شود این تغذیه به وسیله رله‌های حفاظتی انجام می‌پذیرد.

کارشناس ارشد اداره برق گفت: رله در اثر تغییر کمیت الکتریکی مانند ولت و جریان و یا کمیت فیزیکی مثل درجه حرارت و حرکت روغن تحریک شده و باعث به کار افتادن دستگاه‌های دیگر و در نهایت قطع مدار به وسیله کلید قدرت در سیستم تولید و انتقال و توزیع یا (دژنکتور) می‌شود.

وی افزود: عمده خطاهایی که توسط رله‌های جریانی تشخیص داده می‌شود شامل اتصال کوتاه در شبکه، اضافه جریان، اضافه بار، جریان نشتی، عدم تقارن جریان سه فاز، کاهش بار، افزایش مدت زمان راه اندازی و قفل بودن روتور است.

وی ادامه داد: این رله‌ها در مسیر ترانسفورماتورها قرار دارند و قطعی این رله‌ها به شکل معمول غیر قابل پیش بینی است، البته با روش‌های جدید مانند استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی در برخی کشورها توانسته است عمده خطاهایی که توسط رله‌های جریانی تشخیص داده می شود را پیش بینی کنند.

به گزارش ایرنا،  اصفهان ۲ نیروگاه بزرگ دارد، نیروگاه حرارتی اصفهان به وسعت تقریبی ۷۴ هکتار در حاشیه زاینده‌رود در جنوب غربی شهر اصفهان و ۲ کیلومتری بزرگراه ذوب‌آهن قرار دارد. این نیروگاه با پنج واحد بخاری به قدرت اسمی ۸۳۵ مگاوات به شبکه سراسری کشور متصل است.

همچنین نیروگاه دیگر، نیروگاه شهید منتظری در شمال اصفهان با ظرفیت یکهزار و ۶۱۶ مگاوات به شکل حرارتی، بخاری در شمال اصفهان مستقر است.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، نزدیک به سه میلیون مشترک برق دارد.

شهرستان اصفهان دارای یک میلیون و ۱۷۲ هزار مشترک برق است.

برچسب‌ها انرژی برق قطعی برق اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انرژی برق قطعی برق اصفهان انرژی برق قطعی برق اصفهان رله های حفاظتی هفته گذشته شبکه سراسری خاموشی ها رله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۸۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر روز پنجشنبه به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسؤولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین مأموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاورد‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکار‌های حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیرو‌های نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفاً سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوز‌ها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

دیگر خبرها

  • هفته هشتم رقابت چابکسواران در کورس سراسری بهاره یزد
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • گیتی‌پسند میزبان ماراتن نایب‌قهرمانی
  • گیتی‌پسند میزبان ماراتن نائب‌قهرمانی
  • بازدید فرمانده هوانیروز ارتش از مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن پور اصفهان
  • توافق دوطرفه: ماشین گلزنی بارسا جدا نمی‌شود
  • عملکرد دانشکده علوم پزشکی چابهار در دو سیل اخیر خوب بوده است
  • شبکه اجتماعی «ایکس» عملکرد دکمه «بلاک» را تغییر می‌دهد
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • انتقال برق تولیدی قشم به شبکه سراسری