Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به همراه جمعی از اعضا شورا و معاونین دبیرخانه در محل دفتر رئیس قوه قضائیه با حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ملاقات کردند.

در ابتدای این جلسه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبریک عید سعید غدیر، حسن اعتماد مقام معظم رهبری مبنی‌بر انتخاب حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای که واجد علم و تجربه موسع و مهارت و مدیریت ارزشمند در قوه قضائیه هستند را به وی تبریک گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاملی سپس به ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری معظم رهبری می‌فرمایند «شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهادهای قانونی و قطعی نظام است و مصوبات آن لازم‌الاجرا است» و می‌فرمایند «به‌نظر من این‌جا هیچ شبهه قانونی ندارد من قاطع می‌گویم بنده بی‌اطلاع از قانون اساسی نیستم این‌جا برابر قانون است چون امام این را تأکید و تصویب کرده و آنچه را که امام و رهبری تصویب کند و قرار دهد طبق قانون اساسی مر قانون است و هیچ مشکلی ندارد» و باز می‌فرمایند «تضمین اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حضور رؤسای سه قوه در این شورا است و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همواره باید به‌سرعت ابلاغ شوند».

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورا نهاد مستقل و از تعلقات رهبری است و هیچ‌گونه وابستگی به احزاب و حتی دولت‌ها ندارد و اهداف و مأموریت‌های کلان رهبر معظم انقلاب را دنبال می‌کند و یا جایگاه فراقوه ای و از سویی یک فضای همکاری چند قوه‌ای دارد. هرچند امام خمینی (ره) مؤسس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بودند لکن معمار آن رهبری حکیم انقلاب اسلامی است. مصوبات شورا با پشتوانه کارشناسی نخبگان و متخصصین و کارشناسان مجرب نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط (به‌استثناء اسناد مهم و مطول) کمتر از شش ماه تصویب و ابلاغ می‌شود درصورتی‌که این فرایند در نهاد قانون‌گذاری خیلی طولانی است. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است و تفاوتی در الزامات اجرایی با قانون ندارد.

وی افزود: مسیر اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قوای سه‌گانه و نهادهای انقلابی حتی نیروهای مسلح و حوزه‌های علمیه هستند. قوه قضائیه تاکنون کمتر با شورای‌عالی ارتباط نظام یافته داشته است این ارتباط که منجر به امضا توافق نام شد در زمان جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی آغاز شد و ما خواستار ادامه و توسعه و تعمیق آن هستیم. به نظرم اسناد توسعه قوه قضائیه را بهتر است شورای‌عالی تصویب کند؛ زیرا اعتبار بخشی بیشتر دارد. اصولاً متعارف نیست که نهاد ذی‌نفع اسنادش را خودش مصوب کند.

عاملی با اشاره به هیأت رئیسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ترکیب هیئت‌رئیسه شورا عبارت‌اند از رؤسای سه قوه، دبیر و یک نفر منشی که هنوز در مقام عمل تشکیل نشده‌است که درخواست می‌شود با توجه به هماهنگی رؤسای سه قوه در این دوره، برای تصمیمات مهم، هیأت رئیسه فعال شود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه به مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی که وجه تنقیح مصوبات و اعتبار بخشی و عدم مداخله دیوان نسبت‌به مصوبات شورا را مشخص می‌کند، اشاره کرد و افزود: نسبت‌به ورود دیوان عدالت اداری در لغو مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند لغو مصوبه جابه‌جایی فرزندان هیأت علمی که اخیراً هیأت عمومی دیوان ورود پیدا کرد، انتقاداتی وجود دارد. هیچ جایگاهی نمی‌تواند مصوبات شورای عالی را لغو کند مگر خود شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری.

عاملی گفت: شأن شورای عالی صرفاً سیاست‌گذاری نیست و کمتر از پنج درصد مصوبات شورا ساحت سیاست‌گذاری دارد و در تمام اسناد جامع و مهم مبانی علمی و فلسفی، سیاست‌گذاری و خط‌مشی‌گذاری، اهداف و اقدامات ملی و حتی نگاشت نهادی مشخص می‌گردد؛ بنابراین عمده مصوبات ترکیبی کامل و جامع دارد. شورا علاوه‌بر سیاست‌گذاری بیش‌از ۲۷۰ اساسنامه و نگاشت نهادهای مهم را تصویب کرده است.

وی ادامه داد: رهبری حکیم انقلاب اسلامی شورا را قرارگاه علم و فرهنگ کشور در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و پژوهشی می‌دانند؛ بنابراین منع مداخله دیوان عدالت اداری همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان وجاهت عقلی، قانونی و ولایی دارد؛ که رهبری معظم انقلاب در سال ۱۳۹۲ مؤکداً روی این موضوع اصرار داشتند و بر این مبنا حتی شورای محترم نگهبان در صیانت از اصول ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی و مشتق بودن شورا از اخبار تفویضی ولی امر مسلمین، در مواجهه با مصوبات مجلس که با مصوبات شورا تعارض دارد، مصوبات مجلس را رد می‌کند؛ که تاکنون نزدیک به ۲۸ مورد این مهم در صیانت از مصوبات شورای عالی اتفاق افتاده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تاکید می‌کنم قوه قضائیه همانند نیروهای مسلح در ارتباط با دانشگاه‌ها مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی و فناوری از ظرفیت‌های شورای‌عالی استفاده کرده و متقابلاً قوه قضائیه از طریق واحدهای تابعه مانند بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری و سایر بخش‌ها در اجرای مصوبات و تصمیمات به شورا کمک کند.

کد خبر 5269527 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری غلامحسین محسنی اژه ای شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واکسیناسیون آزمون کارشناسی ارشد کنکور 1400 سازمان سنجش وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمد مهدی طهرانچی کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی ازدواج دانشجویی دانشگاه خوارزمی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیوان عدالت سیاست گذاری مصوبات شورا قوه قضائیه معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۸۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه امروز در نشست روسای حوزه‌های علمیه، نخبگان، دانشجویان، اساتید و هیأت رئیسه دانشگاه‌های گلستان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر براساس نیاز‌های عصر جدید در موضوعاتی مانند تهیه سند امنیت غذایی، سند هوش مصنوعی و سند فناوری کوانتونومی متمرکز شده است.

وی افزود: علت تحریم این شورا از طرف دولت‌های غربی، تمرکز فعالیت‌های جدی ما در زمینه علوم جدید بوده است.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه راهکار‌های مقابله با مهاجرت نخبگان و تحقق الگوی حکمرانی نخبگانی نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

وی افزود: با تلاش‌های چند دهه اخیر در زمینه توسعه علوم انسانی و اسلامی، امروز ایران به یکی از کشور‌های شاخص در رشد کیفی این علوم تبدیل شده و هیچ کشوری به اندازه ما در این عرصه پیشرفت نداشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سند دانشگاه اسلامی در سال‌های گذشته در این شورا مصوب شده است و با اجرای این سند غالب مشکلات فرهنگی در دانشگاه‌ها رفع خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • مجزا برگزار شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان از سال آینده
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است