Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@12:48:16 GMT

باغی که به نام سرایدارش معروف شد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۰۵۵۶

باغی که به نام سرایدارش معروف شد

هشمهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده: از روزگاری که ‌آبادی خوش‌آب و هوای رستم‌آباد، ییلاق اعیان و اشراف بود و خانه‌ها در محاصره‌ باغ‌ها ساخته می‌شدند، سال‌های بسیاری گذشته و امروز رستم‌آباد هم به سرنوشت دیگر محله‌های بالای شهر دچار شده است. با توسعه ساخت‌وسازها در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ به تدریج خانه‌های قدیمی این‌آبادی جای خود را به آپارتمان‌ها و خانه‌های نونوار دادند و این میان باغ‌های انبوه و سرسبز رستم‌آباد هم میدان را به این غول‌های سنگی باختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این، رستم‌آباد هنوز هم کوچه‌ها و خیابان‌ها پردار و درختی دارد که قدم زدن در آن یاد و خاطر آن روزهای طلایی را برای اهالی قدیمی محله زنده می‌کند. اگرچه دیگر از باغ‌های پرشمار رستم‌آباد خبری نیست اما در دل کوچه گرکانی می‌شود از آخرین یادگاری آن دوران سراغ گرفت.

درختان قدبرافراشته و چنارهای باغ آسیه که عابران و رهگذران را از پشت حصار دید می‌زنند، آخرین بازماندگان آن روزهای خاطره‌انگیزند. باغ ۴ هزارمترمربعی کوچه گرکانی میان اهالی رستم‌آباد به باغ آسیه معروف است. «محمدرضا غفاری» یکی از اهالی قدیمی رستم‌آباد درباره علت نامگذاری این باغ قدیمی می‌گوید: «باغ‌های آسیه در گذشته سبزتر بود. اگرچه دیگر از قناتی که در دل باغ جاری بود خبری نیست و بسیاری از درختان باغ هم به تدریج خشک شدند اما هنوز هم باغ آسیه و درختانش اهالی را به یاد روزهای گذشته محله می‌اندازد؛ روزگاری که آسیه خانم سرایدار این باغ وقفی بود و به تنهایی در آلونک انتهای باغ زندگی می‌کرد. اهالی قدیمی رستم‌آباد نام آسیه خانم را روی این باغ گذاشتند و اگرچه سال‌ها از فوت او می‌گذرد اما هنوز این اسم میان اهالی محله رایج است.»

کد خبر 617385 برچسب‌ها همشهری محله باغ و باغبانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله باغ و باغبانی رستم آباد باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۰۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور، گفت: ۱۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی جاده بوژان نیشابور قلع و قمع شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، علی مبارکی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: صبح امروز در محدوده روستا‌های حمیدآباد، تحت منظر و حصار بوژان 12 مورد ساخت وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی جاده بوژان نیشابور با حضور یگان حافظان انفال و حقوق بیت‌المال با محوریت اداره امور اراضی جهاد کشاورزی، در معیت نیرو‌های کلانتری 12 به‌عنوان نماینده دادستانی، به حکم تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی قلع و قمع شد.

وی افزود:  کشاورزی حفظ و اساس استقلال کشور، محور توسعه پایدار، اقتصاد مقاومتی و تأمین امنیت غذایی جامعه بوده و زمین‌های کشاورزی به عنوان بستر تولید غذا، مهم‌ترین رکن تداوم حیات انسان‌ها و‌ امانتی برای تمام نسل‌ها است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: بر اساس تبصره 2 ماده 10 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، ماموران جهادکشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده کنند.

مبارکی تصریح کرد: ایجاد بنا و تأسیسات، خاکبرداری و خاکریزی، گودبرداری، پی‌کنی، دیوارکشی، فنس کشی، استقرار کانکس و آلاچیق، سوزاندن بقایا، قطع و ریشه کنی و خشک کردن باغات، احداث پارک و فضای سبز، استخر ذخیره آب و محوطه‌سازی از جمله موارد تغییر کاربری محسوب می‌شود و کشاورزان عزیز باید توجه کنند که تمامی موارد ذکر شده مصادیق جرم محسوب شده وبا قاطعیت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

شهاب جهانداری، رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی  نیز با اعلام این نکته که براساس وظیفه ذاتی این مدیریت و در راستای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی و بازدید‌های می‌دانی همکاران تشخیص، به واحد‌های مزبور اخطار داده شده که هیچ گونه ترتیب اثری از طرف مالکین داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه عمده اجرای حکم قلع و قمع مربوط به زمین‌هایی بود که اطراف آن دیوارکشی شده بود ابراز کرد: با توجه به اینکه اجرای دیوار مانع از دید کارشناسان به داخل شده و افراد در داخل زمین‌ها مشغول ویلا‌سازی می‌شوند، تمامی این دیوار کشی تخریب شد.

رئیس اداره امور اراضی بیان کرد: این اقدام قانونی منجر به قلع وقمع 10 مورد دیوارگذاری به مساحت 560 مترمربع، یک باب استخر به مساحت 50 متر مکعب و معدوم‌سازی یک مورد تابلو مربوط به جاده‌سازی و قطعه‌بندی شد و در این رابطه مقدار 4 هزار و 300 متر مربع از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.

جهانداری تصریح کرد: علی‌رغم تذکر‌ها و اخطار‌های مکرر به شهروندان در نشریات، رسانه‌های عمومی و پیام رسان‌ها جهت استعلام در زمان خرید زمین کشاورزی وباغ، متأسفانه عده‌ای سودجو باعث ضرر وزیان به افراد خریدار می‌شوند و مالکین جدید هم بدون توجه به استعلام لازم از ادارات و مراجع ذی‌ربط، سبب خسارت و خسران به خود می‌شوند.

وی از روستاییان  درخواست کرد از هرگونه احداث بنا یا دیوارکشی اراضی زارعی و باغی خودداری کنند و حتماً قبل از هرگونه اقدامی، استعلام لازم را از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دریافت کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق سامانه 131 از خطوط ثابت گزارش کنند.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • اجرای طرح همیاران آرامش اجتماعی در قزوین
  • ابرپروژه مسکونی تهران در محله یاخچی آباد با ۱۰ هزار واحد ساخته می شود
  • کشف جسد زن ۳۶ ساله در باغی در اصفهان
  • برق برخی مناطق ۷ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • برق در این استان فردا قطع می‌شود؛ خاموشی از راه رسید؟
  • برق این مناطق گیلان فردا قطع می‌شود
  • سرآسیاب قدیمی ترین حسینیه محله کن
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت