Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تکالیف اصلی سازمان سنجش برای اجرای مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولین سال اجرا یعنی ۱۴۰۱ بحث اجرایی خاصی ندارد و تاثیر ۴۰ درصدی مثبت سوابق تحصیلی است، در واقع میزان ۳۰ درصد فعلی تاثیر سوابق به ۴۰ درصد افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تکالیف اصلی سازمان سنجش برای اجرای مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود.

خدایی خاطرنشان کرد: در این مصوبه یکسری تکالیف بر عهده سازمان سنجش و یکسری تکالیف هم برعهده آموزش و پرورش گذاشته شده است. تکالیفی که برعهده دانشگاه ها است از جمله تعیین حدنصاب بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو اجرایی می شود.

وی درباره پیش بینی برنامه های اجرایی یادآور شد: در زمینه برنامه های اجرایی یکی از بندهای مصوبه برگزاری دو بار در سال است که سازمان سنجش آموزش کشور برنامه اجرایی آن را تا سال ۱۴۰۲ تهیه می کند.

رئیس سازمان سنجش افزود: در این مصوبه موضوع حذف آزمون دروس عمومی هم عنوان شده که به این ترتیب تکالیف سازمان سنجش در طراحی سوالات کنکور سبک تر شده است و این سازمان تنها دروس اختصاصی را برعهده خواهد داشت.

وی در مورد تعیین حدنصاب دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو اظهار داشت: مدلی که اکنون برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در تعیین حد نصاب دانشگاه ها استفاده می شود در پذیرش از کنکور سراسری هم استفاده خواهد شد.

خدایی گفت: سازمان سنجش نتایج را استخراج می کند و اطلاعات آماری آن را به دانشگاه ها می دهد، دانشگاه ها درباره حدنصاب تصمیم می گیرند و پس از اعلام به سنجش، پذیرش و گزینش دانشجو انجام می گیرد.

وی افزود: در دوره دکتری هم آنچه پیشنهاد می شود مبنای سازمان سنجش درباره حدنصاب دانشگاه ها بر مبنای تکمیل و پر شدن ظرفیت است. به این معنی که سازمان سنجش حدنصاب را به دانشگاه ها پیشنهاد می دهد و دانشگاه اختیار دارد که آن را کم یا زیاد کند در بحث آزمون سراسری هم مدل همین است.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: در بحث آزمون سراسری نکته دیگر این است که سازمان سنجش باید مبنا را اعلام کند زیرا داده های آماری را در اختیار دارد. این داده های آماری تجزیه و تحلیل می شود و بر اساس آن حدنصاب اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه آزمون دکتری و اعلام حدنصاب پذیرش نشان داده است که بالای ۹۰ درصد دانشگاه ها حدنصاب پیشنهادی سنجش را تایید کرده اند.

کد خبر 5269913

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان سنجش کنکور 1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه های ایران شورای سنجش طرح سنجش و پذیرش دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واکسیناسیون آزمون کارشناسی ارشد کنکور 1400 سازمان سنجش محمد مهدی طهرانچی کارشناسی ارشد شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی ازدواج دانشجویی دانشگاه خوارزمی دانشجویان پذیرش دانشجو سازمان سنجش دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۵۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب رشته بیش از ۸۹ هزار داوطلب آزمون دکتری

علیرضا کریمیان، مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: از ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و کارنامه نتایج اولیه آزمون دکتری از ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.

وی افزود: افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب رشته از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها شده‌اند، تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت فرصت دارند نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی خود حداکثر ۵۰ کدرشته محل اقدام کنند.

کریمیان با اشاره به اینکه از تعداد بیش از ۱۲۵ هزار نفری که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، ۶۸ هزار و ۷۶۵ نفر مرد و ۵۶ هزار و ۴۰۹ نفر زن هستند، گفت: تاکنون بیش از ۸۹ هزار نفر از داوطلبان مجاز نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده اند، اما این آمار شامل مجازین دانشگاه آزاد اسلامی نیست.

وی یادآور شد: با توجه به چهار اصلاحیه برای دفترچه راهنمای انتخاب رشته و اضافه شدن ظرفیت و یا تغییر و حذف برخی کدرشته محل ها، داوطلبان در صورت نیاز می‌توانند نسبت به ویرایش فرم انتخاب رشته خود اقدام کنند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه آزاد به آدرس www.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های آن دانشگاه اقدام کنند. کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه سنجش درج شده است.

کریمیان افزود: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و … در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.


انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • اجرای جان باختن پدیده کنکور در ویلای شخصی
  • آمار نهایی انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • گزارش تلخ از جان باختن پدیده کنکور 1402
  • انتخاب رشته بیش از ۸۹ هزار داوطلب آزمون دکتری
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • آزمون کنکوری‌های شهرستان زیرکوه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • مصوبه«تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • ابراز نگرانی کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل از نحوه برخورد با دانشجویان معترض