Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه «دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه «هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» به‌عنوان یک «دانشگاه خاص» پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج دانش هنری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و ایرانی با اهداف مشخص و برای مدت نامحدود با حمایت معنوی و مادی «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» تأسیس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متن مصوبه اساسنامه «دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» به شرح ذیل است:

"آموزش هنر ایرانی اسلامی در گستره سرزمین‌های وسیعی از جوامع اسلامی به شیوه‌های متعدد و متنوع دارای دیرینگی شگفت‌انگیزی است. هر یک از هنرمندان بزرگ در این عرصه مبدع روش و شیوه‌های مخصوص به خود بوده، راز و رمزهای هنر خود را متناسب با فراگیران و شاگردان خود طراحی و اجرا کرده‌اند. طی قرن‌ها این شیوه‌ها به سنت‌های آموزشی متنوعی تبدیل شده است. بنابراین باتوجه به ضرورت رشد و اعتلای گنجینه هنرهای اسلامی- ایرانی لازم است متناسب با گستردگی و تنوع این هنرها محیط لازم با بهره‌گیری از امکانات و ابزارهای نوین و تکیه بر بنیان‌های سنتی آموزش متناسب با این حوزه فراهم شود.

اینک پس از بررسی‌های متعدد و نیز با کسب نظر از هنرمندان فرهیخته و دلسوز ایرانی ضرورت تأسیس یک دانشگاه کارآمد و قدرتمند در حیطه هنرهای اسلامی- ایرانی محرز شده که با اهداف و وظایف ذیل تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، قوانین، مصوبات و مقررات مربوط اداره خواهد شد".

دانشگاه «هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» که در این اساسنامه دانشگاه نامیده می‌شود، به‌عنوان یک «دانشگاه خاص» پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج دانش هنری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و ایرانی با اهداف مشخص و برای مدت نامحدود با حمایت معنوی و مادی «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» تأسیس می‌شود.

این دانشگاه مطابق ضوابط و قوانین آموزش عالی و مبتنی بر آموزه‌های اصیل و دستاوردهای دیرینه هنری به‌منظور رشد، حفظ و احیای هنرهای اسلامی- ایرانی مطابق مندرجات این اساسنامه ایجاد می‌شود. قلمرو موضوع فعالیت این دانشگاه مباحث و مسائل مربوط به جلوه‌های گوناگون هنرهای اسلامی- ایرانی در معنای وسیع کلمه است.

ارتقای علمی و مهارتی و خلق آثار برتر و مبتنی بر ارزش‌های جاودانه هنرهای اسلامی- ایرانی با تکیه بر شیوه‌های استاد- شاگردی، رعایت سنت‌های اثرگذار و اصیل و مبادی و مبانی و آداب معنوی، شناسایی و احیای هنرهای دینی و ملی، تلاش برای احیا و زنده نگاه داشتن و ثبت و ضبط هنرهای بومی ازطریق انتقال و آموزش آن به نسل‌های بعد و تلاش درجهت اعتلای فرهنگ اسلامی- ایرانی ازطریق تقویت و تعمیق و گسترش معنویت و فضایل اخلاقی در عرصه هنر از اهداف تاسیس این دانشگاه عنوان شده است.

تربیت دانشجویان و پژوهشگران مؤمن و متعهد به مبانی دینی و ملی در رشته‌های هنری، مشارکت در توسعه و تقویت بنیان‌های نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و افزایش سهم تولیدات هنری با تأکید بر مبانی اسلامی و نهادینه کردن شیوه‌های اصیل آموزش هنر، تهیه و تدوین برنامه جامع آموزش هنرهای اسلامی- ایرانی در مقاطع مختلف دانشگاهی، تحقیق، شناسایی، جمع‌آوری و تدوین آثار مکتوب و غیرمکتوب هنری و فرهنگی مؤثر در امر آموزش هنری، انتخاب و به‌کارگیری استادان برتر هنر به‌ویژه استادان و چهره‌های گمنام و احیای شیوه‌های متنوع آموزش هنر، راه‌اندازی نگارخانه دائمی هنرهای اسلامی- ایرانی ، تأسیس پژوهشگاه، پژوهشکده و مراکز پژوهشی ویژه، مطابق اهداف دانشگاه ثبت و تدوین مبانی هنر اسلامی- ایرانی به‌منظور انتقال آنها به نسل‌های آینده و سایر ملل، انتشار کتاب و مقالات برتر و نیز تدوین دائرة‌المعارف، برپایی دوره‌های آموزشی آزاد هنری برای فراگیران داخل و خارج کشور، ارتباط با صاحب‌نظران، محققان و پژوهشگران هنرهای اسلامی- ایرانی و ایجاد شبکه‌های ارتباطی مناسب در فضای مجازی و جذب و پذیرش داوطلبان با آزمون اختصاصی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط از وظایف دانشگاه فوق است.

 محل فعالیت دانشگاه در شهر تهران است و نشانی دانشگاه توسط مؤسس تعیین می‌شود و دانشگاه واحدی آموزشی و پژوهشی و غیردولتی غیرانتفاعی است و درآمدهای آن صرف هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تجهیزاتی و توسعه فعالیت‌های آن خواهد شد.

دانشگاه از تاریخ صدور مجوز تأسیس توسط شورای گسترش آموزش عالی رسمیت می‌یابد و فعالیت آموزشی و پژوهشی آن از نظر دوره و رشته‌های تحصیلی با مجوز شورای گسترش آموزش عالی امکان‌پذیر خواهد بود.

دانشگاه تابع کلیه قوانین، مقررات، ضوابط و آیین‌نامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور خواهد بود و مدارک فارغ‌التحصیلی طبق ضوابط مصوب توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌شود. فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی دانشگاه باید مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان اساسنامه ایرانی استاد فرشچیان هنرهای اسلامی آموزش هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۶۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مراسم بدرقه خنیاگر و نغمه‌پرداز خراسان شمالی، ظهر دیروز با حضور گسترده مردم، مسئولان و جامعه فرهنگی و هنری در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد، برگزار شد.

استاد عیسی قلی پور از بخشی‌های موسیقی مقامی شمال خراسان، نوازنده دوتار و پیشکسوت موسیقی محلی در این خطه است که چندین دهه سابقه بخشی‌گری دارد.
وی متولد سال ۱۳۲۱ در روستای گودعلی سلاخ در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بجنورد و از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان است.

عیسی بخشی علاوه بر نوازندگی دوتار، خواننده قهاری نیز بود و به زبان‌های ترکی، ترکمنی، کرمانجی و کردی خراسانی آواز می‌خواند.
استاد قلی‌پور در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانی بارها خوش درخشیده بود و همچنین نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرده بود.

دیگر خبرها

  • اردبیل هفته آینده میزبان جشنواره هنرهای نمایشی خواهد بود
  • اساتید برتر دانشگاه دامغان تقدیر شدند
  • دستورالعمل اجرای اعطای پایه‌های استحقاقی اعضای هیئت علمی ابلاغ شد
  • استادان نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی کشور دارند 
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • اجرای رویداد هنری «وعده صادق» در استان خوزستان
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • فیلم| مقام شامخ استاد از نگاه دانشگاهیان
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت