Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:10:58 GMT

احتمال کمبود تخت و داروهای کرونایی در جهرم وجود دارد

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۹۳۳۷

احتمال کمبود تخت و داروهای کرونایی در جهرم وجود دارد

محمد رحمانیان یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: می‌توان گفت که تمام تخت‌های این بیمارستان اشغال است و این موضوع باعث می‌شود، ارائه خدمات درمانی به دیگر بیماران تحت الشعاع قرار گرفته و جانشان به خطر بیفتد.

وی اظهار کرد: هر روز نزدیک به ۶۰ درصد نمونه‌ها مثبت می‌شود، در ۲۴ ساعت گذشته ۸۵ مورد جدید شناسایی شده و هر روز بر این تعداد افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه اکثر نقاط کشور درگیر موج پنجم کروناست، ادامه این روند قطعاً جهرم را با کمبود تخت و داروهای کرونایی مواجه خواهد کرد و روزهای سختی را پیش رویمان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه درصد رعایت‌ها در شهر کمتر از ۳۰ و در روستاها کمتر از ۱۰ درصد است، اظهار کرد: موج پنجم کرونا در حال شکست رکورد موج‌های قبلی است، دیروز جهرم یکی از سخت‌ترین روزهای کرونایی داشت.

به گفته وی دیروز ۳۹ نفر بستری شدند که ۷ نفر از آنها زیر ۳۰ سال سن دارند. اکثر این بیماران با درگیری شدید ریوی مواجه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: دیروز دو بیمار دیگر هم جان خود را از دست دادند که متأسفانه هیچ‌کدام اقدام به تزریق واکسن نکرده بودند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مراجعه بیماران به درمانگاه های کرونا جهرم به‌صورت خانوادگی شده است، ادامه داد: درگیری بیماری به کودکان زیر ۵ سال هم رسیده و اکثر مراجعین از جوانان و میانسالان بوده است.

رحمانیان اضافه کرد: تب و آبریزش بینی از علائم بارز بیماری در کودکانی بوده است که دیروز به این درمانگاه‌ها مراجعه کرده‌اند. همین طور تب، بدن درد، سردرد و بی حالی از علائم بیماری در بزرگسالان بوده است.

به گفته وی درگیری ریوی نیز در اغلب بیماران وجود داشته  اما افرادی که دارای  بیماری دیابت و فشار خون بوده اند درگیری ریوی در آنها بالا گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق گزارش‌های داده شده اکثر بیماران در دورهمی‌های خانوادگی و مراسم به بیماری مبتلا شده‌اند، بیان کرد: در بین مراجعه کنندگان سالمندانی نیز وجود داشته که اقدامی برای دریافت واکسن نکرده بودند و درگیری ریوی در آنها بالا بوده است.

وی با بیان اینکه تا واکسیناسیون به صورت جمعی صورت نگیرد رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه مقابله با بیماری است، بیان کرد: هیچ چاره دیگه‌ای نداریم جز اینکه از مردم بخواهیم تمام نکات بهداشتی را بدون کم و کاست رعایت کنند.

رحمانیان گفت: کار از گفتن اینکه در دورهمی شرکت نکنید گذشته است؛ شاید بهترین توصیه این باشد که اگر ضرورتی نمی‌بینید، از خانه خارج نشوید.

تزریق واکسن از مرگ و عوارض شدید بیماری کووید ۱۹ جلوگیری می کند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در این جلسه گفت: واکسن‌های کرونا از هر نوع و دارای هر میزان ایمنی بخشی که  باشند دارای  یک وجه مشترک هستند و آن اینکه بعد از تزریق واکسن افراد از خطر مرگ ناشی از بیماری کووید۱۹ نجات پیدا می‌کنند.

سید مجید ارجمند افزود: طبق گزارش جدید CDC آمریکا، واگیری کرونای دلتا از آبله و ابولا و آنفولانزا و سارس بیشتر است و این بیماری با قدرت سرایتی در حد آبله مرغان در جامعه در حال انتشار است.

وی بیان کرد: دنیا امیدوار است  پس از واکسیناسیون همگانی، انسان‌ها بتوانند به زندگی عادی و روزمره بازگردند، اما هراس از انجام واکسیناسیون‌ و وجود شبهاتی(در میان تعداد کمی از افراد) که هر روز به شکل تازه ای بر روند مدیریتی و کنترل این بیماری دامن می زند کار را مشکل می کند.

وی اظهار کرد: شایعاتی همچون مرگ زودرس، چسبیدن فلزات به بدن و...  بعد از تزریق هیچ پشتنوانه علمی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: افرادی که واکسن دریافت می‌کنند ممکن است واکش جانبی خفیفی  از خود بروز دهند و یا در موارد نادر، با عوارض شدید و حتی تهدیدکننده مواجه شوند. اما در صورت عدم واکسینه شدن، احتمال ابتلا بـه بیماری، عدم مصونیت و مرگ‌ومیر بسیار بیشتر و شدیدتر از این عوارض خواهد بود.

وی گفت: در چنین شرایطی که گاه جامعه با وجود بیماری، تا حد بحران پیش می رود علاوه بر اهتمام بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی، واکسینه‌شدن عموم جامعه لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: ممکن است میزان ایمنی‌زایی واکسن‌ها با هم متفاوت باشد، اما نکته قابل اهمیت در تلقیح واکسن اینجاست که افرادی که واکسن می‌زنند اگر هم به بیماری کووید۱۹ مبتلا شوند، بیماری آنها آن قدر شدید نخواهد شد که کشنده باشد یا بیمار را به بیمارستان و آی‌سی‌یو روانه  کند.

ارجمند با تأکید بر لزوم واکسیناسیون جمعی بیان کرد: واکسن کرونا در هر صورت از بروز بیماری شدید جلوگیری می کند، بنابراین لازم است همه افراد به‌خصوص سالمندان و افراد پرخطر مطابق با برنامه زمان‌بندی شده پس از فراخوان برای تزریق واکسن در موعد مشخص عجله کنند.

وی اعلام کرد: درمانگاه امام صادق(ع) واقع در خیابان هجرت و درمانگاه امام علی(ع) واقع در خیابان مادر از مراکز نمونه گیری کرونا در جهرم هستند. درمانگاه امام صادق(ع)  تمام روزهای هفته در دو نوبت صبح و عصر و درمانگاه امام علی (ع) از شنبه تا چهارشنبه فقط در نوبت عصر فعال و آماده خدمت به شهروندان عزیز هستند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی جهرم واکسن کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی جهرم ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی جهرم واکسن کرونا دانشگاه علوم پزشکی جهرم درمانگاه امام تزریق واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هرچند دوره بیماری‌های زمستان و آلرژی فصل بهار روبه پایان است، احتمال دارد آبریزش بینی به قوت خودش باقی باشد. اگر داروهای آلرژی هم علاج این آبریزش مدوام نبودند، وقتش رسیده که بدانید احتمالا به عارضه‌ای متفاوت دچارید.

بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری را چگونه شکست دهیم؟

دلیل آبریزش بینی ممکن است «التهاب سینوسی مزمن» (رینوسینوزیت، rhinosinusitis) باشد؛ بیماری التهابی مزمنی اگر بیش از سه ماه طول بکشد تورم سینوس‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

البته ممکن است همزمان دچار آلرژی و التهاب سینوسی مزمن باشید. از آنجایی که آبریزش بینی هم جزو علائم التهاب سینوسی مزمن و هم جزو علائم آلرژی‌های فصلی است، افراد معمولا فکر می‌کنند که دلیل اصلی آبریزش بینی آلرژی فصلی باشد. با وجود آنکه داروهای بدون نسخه ضدآلرژی در درمان آن موثر است، اما به افرادی که التهاب سینوسی مزمن دارند کمک چندانی نمی‌کنند.

علائمی که نشان می‌دهند دلیل آبریزش بینی آلرژی نیست

نشانه‌هایی وجود دارد که آلرژی‌زاهای (آلرژن‌ها) بهاری، که در محیط شناورند، شاید دلیل آبریزش بینی نباشند. برای مثال، اگر وضعیت آلرژی بیش از حد طول کشید یا اینکه داروهای بدون نسخه کارساز نبود، احتمالا پای بیماری زمینه‌ای در میان است.

جایانت پینتو، مدیر بخش راینولوژی (جراحی و درمان بیماری‌ها بینی) و آلرژی دانشگاه پزشکی شیکاگو، می‌گوید، وقتی با فردی مواجه می‌شویم که مدت‌زمان طولانی آبریزش بینی دارد به بیماری التهاب سینوسی مزمن مشکوک می‌شویم. افرادی که آنتی‌هیستامین، استروئیدهای داخل بینی یا اسپری بینی استفاده می‌کنند و همچنان آبریزش‌ بینی دارند، ممکن است به التهاب مزمن سینوس‌ مبتلا باشند که روش درمانی دیگری می‌طلبد.

بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که در چنین مواردی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان التهاب سینوسی مزمن

داروهای بدون نسخه برای تسکین علائم آلرژی کافی و مناسب‌اند اما معمولا به التهاب سینوسی مزمن کمکی نمی‌کنند. اما خبر خوب این است که اگر متخصص همه دلایل احتمالی را بررسی و موثرترین درمان را انتخاب کرده‌ باشد،‌ بیماری التهاب سینوسی مزمن درمان‌پذیر است.

روش‌های درمانی برای افراد مختلف متفاوت است، اما آنتی بیوتیک‌ها یا استروئیدها به‌همراه اسپری بینی و سینوس، از درمان‌های رایج التهاب سینوسی مزمن به‌شمار می‌روند. اگر این روش‌های درمانی کارساز نبود، جراحی سینوس راه دیگری است که متخصصان توصیه می‌کنند.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228753 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!