Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به این که یکی از اجزای مهم اکوسیستم صنایع خلاق فرهنگی، کسب و کارهای فعال در این زمینه هستند و هر کسب و کار بر مبنای یک نیاز که تبدیل به ایده شده است شکل گرفته است، انتخاب ایده نقش به سزایی در آینده کسب و کار و رشد و توسعه اکوسیستم مورد نظر دارد.

به گزارش پول نیوز، پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در راستای ایجاد فرصت برای بهره برداری مناسب از منابع غنی صنایع فرهنگی جهت ایجاد فرصت‌های رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان و با هدف ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری، شناسایی استعداد‌های خلاق و حمایت از آن‌ها در مسیر تبدیل ایده به محصول یا خدمت قابل ارائه به بازار‌های داخلی و خارجی، اقدام به تجمیع ایده‌ها در زنجیره ارزش صنایع خلاق فرهنگی و فناوری‌های نرم در قالب جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی کرده تا با شناسایی ایده‌های خلاقانه و حمایت از آن‌ها، فرصت رشد را برای کارآفرینان این عرصه فراهم نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«ایمانی خوشخو» رییس پارک و رییس جشنواره در پاسخ به این سوال که آیا قصد توسعه مسائل فرهنگی را در اکوسیستم استارتاپی کشور دارند گفت که «مسائل فرهنگی در ایران جدی گرفته نمی‌شود و دلایل آن آنقدری متعدد است که خارج از حوصله این نشست است، اما باید بدانیم که اگر درست وارد این حوزه بشویم می‌توانیم بسیار در آن موفق شویم و از بسیاری کشور‌ها جلو بزنیم. باید به این مساله باور داشته باشیم و قبول کنیم که حوزه فرهنگی حوزه مهمی است و اگرچه این موضوع توسط استارتاپ‌ها چندان لمس نشده و این تقریبا برای اولین بار در کشور است که پلی بین فرهنگ و این اکوسیستم زده شده، اما همین جشنواره می‌تواند آغاز راه مناسبی باشد تا این تیم‌ها و ایده‌ها بدرخشند.»


خوشخو تاکید دارد گردش مالی در حوزه فرهنگی بسیار بالاست و این مساله که مسائل فرهنگی نمی‌توانند به درآمدزایی مناسبی برسند را رد می‌کند: «ما قابلیت تجاری سازی ایده‌ها را در ذهن داریم.» در همین راستا «سوده صوفی» مدیر برنامه ریزی و توسعه پارک و دبیر جشنواره نیز به دیجیاتو می‌گوید: «قابلیت تجاری سازی ایده‌ها را حتما مد نظر داریم و نباید فکر کنیم گردش مالی صنایع فرهنگی کم است. اینکه چرا نتوانستیم این کار را در کشور پیش ببریم دلایل متعددی دارد، اما ما در این جشنواره در گام دوم و سوم به مساله تجاری سازی ایده‌ها پیش خواهیم رفت.»

خوشخو به دیجیاتو می‌گوید مهلت ارسال آثار به جشنواره که پیش از این تا ۱۱ مرداد ماه بود حالا تا آخر این هفته تمدید شده است. به گفته او صاحبان ایده، ایده خود را در قالب فایل word که در سایت پارک (iccip.ir) بارگذاری شده تا تاریخ ۱۴ مرداد، در موضوعاتی که در زیر ذکر شده است به شماره واتساپ ۰۹۰۲۴۳۴۳۸۴۵ ارسال کنند:

فناوری‌های فرهنگی:

فناوری‌های مهندسی انگیزه، بازی‌وار سازی، ارتباطی و رسانه‌ای، سازوکار‌های مدیریت بهره‌وری و حکمرانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و یادگیری، نوآوری‌های اجتماعی، تبلیغات و فروش، فناوری اطلاعات، فناوری آموزش

تولید محتوا و نشر مکتوب و دیجیتال، پویانمایی و پی‌نمایی، سینما، بازی‌های ویدئویی

صنایع خلاق فرهنگی:

میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی، صنایع دیداری وشنیداری، هنر‌های تجسمی، اسبا بازی و سرگرمی، طراحی صنعتی، گرافیک، نشر و چاپ، معماری، هنر‌های نمایشی، نقاشی، عکاسی، مد و پوشاک، رسانه

آنطور که گفته شده تمام ایده‌ها بر اساس معیار‌های نوآوری، درجه‌ی پختگی، امکان تولید، ارزش افزوده اقتصادی، فراگیری استفاده در جامعه، درجه رفع مشکلات جامعه و امکان ارائه در صحنه جهانی مورد ارزیابی، نظرسنجی و رتبه‌بندی داوران جشنواره، متشکل از متخصصین کارآفرینی و صنایع فرهنگی، قرار می‌گیرند. تعدادی از آن‌ها به عنوان ایده ها‌ی برتر شناخته می‌شوند در مراسم اختتامیه که در تاریخ ۱۹ مرداد برگزار خواهد شد، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.


خوشخو در پاسخ به این سوال  که چه نوع حمایت‌هایی شامل تیم‌های شرکت کننده خواهد شد به دیجیاتو می‌گوید: «تمام هدف برگزاری این رویداد حمایت است و جدا از جوایز، ما تیم‌ها را به چند گروه دسته بندی می‌کنیم تا پس از رویداد نیز با آن‌ها همکاری داشته باشیم. تیم‌هایی که فکر می‌کنیم قابلیت تجاری سازی ساده‌تری دارند را در خود پارک مستقر می‌کنیم و با آن‌ها کار را پیش می‌بریم. تیم‌هایی که ایده‌هایشان هنوز ناپخته است و جای کار دارد را به مشاوران پارک ارجاع می‌دهیم و آن‌ها را منتورینگ می‌کنیم. در نهایت تیم‌هایی که ایده‌های خامی دارند و در مرحله اولیه به سر می‌برند را نیز وارد دوره‌های آموزشی می‌کنیم تا بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند.»

شایان ذکر است حمایت معنوی برخی از اعضای اکوسیستم صنایع خلاق فرهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارشاد، صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، برنامه توسعه یست بوم شرکت‌های خلاق، صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق منجر به ایجاد هم افزایی در حمایت از ایده‌ها خواهد شد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: جشنواره فرهنگی ایمانی خوشخو پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی صنایع خلاق مسائل فرهنگی صنایع خلاق فرهنگی فناوری های نرم صنایع فرهنگی تجاری سازی ایده ها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۹۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سعادتی شامگاه پنج شنبه در نشست خبری دومین جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی موسوم به رینوفست، گفت: آموزش و پرورش همواره بر ترویج نوآوری و فناوری میان دانش‌آموزان که آینده‌سازان کوچک کشور هستند، تاکید داشته و اقدامات مؤثری را انجام داده که یکی از این اقدامات، اعلام حمایت از برگزاری رویداد رینوفست است.

وی از استقبال ۷۴۵۰ دانش‌آموز از رویداد فناوری و نوآوری رینوفست در سال گذشته خبر داد و افزود: با توجه به پایه‌گذاری این رویداد طی سال گذشته، امسال آموزش و پرورش تلاش می‌نماید ظرفیت را برای جامعه ۷۳۳ هزاری دانش‌آموزی استان و جامعه بزرگ دانش‌آموزی کشور مهیا نماید. این رویداد با اهداف آموزش و پرورش هم راستا بوده و گامی بنیادین در راستای تحقیق اهداف عالیه نظام آموزشی است.

وی با تبیین اهمیت فناوری و نوآوری در نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: برای تقویت و داشتن برنامه بلند مدت فناورانه در حوزه آموزش عمومی باید از همان مقطع ابتدایی شروع کرده و در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به رویکرد تحولی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت بر نوآوری کارآفرینی و خلاقیت نیز در کنار سایر ویژگی‌های یادگیری تاکید شده است و ما تلاش داریم تا این بستر را خارج از کلاس درس و آموزش رسمی و در بستر فوق برنامه ایجاد نمائیم و برگزاری جشنواره فناوری و نوآوری دانش‌آموزی و ایجاد مدارس خلاق نیز در همین راستا انجام می‌شود.

سعادتی با اشاره به آثار علمی و تربیتی و آموزشی برپایی رویدادهای فناوری و نوآوری، بیان کرد: ما به رینوفست توجه ویژه‌ای داریم و خود را موظف می‌دانیم تا از طرح‌های فناورانه دانش‌آموزان حمایت کنیم، چرا که امیدواریم روزی برسد که این جشنواره به رویدادی بین‌المللی تبدیل شود تا با استفاده از این فرصت ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف را نیز شناسایی کرده و جهت برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی کنیم. شهر تبریز نیز با توجه به ظرفیت‌ها و سابقه خود این قابلیت را دارد که میزبان رویدادهای ملی و بین‌المللی شود.

مدیر کل دستگاه تعلیم و تربیت استان هدف عمده از برگزاری جشنواره فناوری و نوآوری دانش آموزی را پرورش خلاقیت و ایده‌های دانش‌آموزان دانست و گفت: ارائه این طرح‌ها توسط دانش‌آموزان و بازدید تعدادی دیگر از نمایشگاه رینوفست، ممکن است اثرات آموزشی بلند مدت داشته و آینده فناوری کشور را تضمین کنند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در پژوه پژوهش سراهای مدارس نواحی و مناطق متعدد استان، اظهار کرد: پس از برگزاری جشنواره رینوفست در سال گذشته شاهد فعال شدن تعدادی از پژوهش‌سراهای غیر فعال در استانمان بودیم. همچنین تعداد طرح‌های ارائه شده توسط برخی از مناطق کم برخورد برخوردار استان مانند منطقه نظر کهریزی چشمگیر بود و این اتفاق، رویدادی امیدبخش برای دادن انگیزه و ایجاد خلاقیت در بین دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در سال گذشته به تمامی دان آموزان شرکت کننده در این رویداد گواهی شرکت در دوره و به نفرات برتر جوایز ارزشمندی اهدا شد و امسال نیز برنامه‌های متفاوتی اجرا خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه آموزش و پرورش متعلق به تمامی ایرانیان است، خاطرنشان کرد: جهت افزایش مشارکت دانش آموزان در رویداد فناوری و نوآوری رینوفست و تبیین اهمیت موضوع، نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم.

رضا کریملو، مدیرعامل سازمان ربع رشیدی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه رویداد رینوفست نخستین بار طی سال گذشته با انجام تغییر تغییرات صورت گرفته در رینوتکس ۲۰۲۳ به صورت جامع‌تر در بخش نمایشگاهی جشنواره و رویدادهای مختلف برگزار شد، اظهار کرد: این اقدام مورد توجه و استقبال معاونت علمی فناوری و ریاست جمهوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و زون تخصصی و جداگانه‌ای برای دانش آموزان تحت عنوان رینوفست و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: امسال این رویداد در سه مرحله و به صورت سلسله رویدادی برگزار می‌شود و جامعه مخاطبان این رویداد دانش‌آموزان معلمان مربیان و مؤسسات آموزشی می‌باشند، این بستر برای مؤسسات آموزشی نیز فراهم شده است تا توانمندی و دستاوردهای خود را در حوزه نوآوری و فناوری نمایش دهند.

وی با بیان اینکه زمان احتمالی برگزاری رینوفست ۲۰۲۴ مهرماه خواهد بود، اظهار کرد: امسال، خدمات و امتیازات ویژه‌تری برای دانش‌آموزان و مؤسسات آموزشی جهت تقویت حضور خروجی محور بودن رویداد در نظر گرفته شده و بخش تخصصی نیز اضافه شده است.

مدیرعامل سازمان ربع رشیدی با بیان اینکه به دنبال کیفی‌سازی رویداد جشنواره علمی فناوری دانش‌آموزی رینوفست هستیم، خاطرنشان کرد: هدف اصلی در این رویداد، ترویج و تقویت روحیه فناورانه در بین دانش‌آموزان و اولویت یافتن فناوری و نوآوری است، ایده‌هایی که شاید در آینده تبدیل به محصول شوند که در این راستا ریل‌گذاری متفاوتی نسبت به سال گذشته انجام شده است‌.

وی در بخش پایانی سخنانش با ابراز امیدواری نسبت به تداوم مسیر فناوری و نوآوری دانش‌آموزی، بیان کرد: امید است رینوفست ۲۰۲۳ فتح بابی برای تداوم این مسیر باشد، سال گذشته شاهد ثبت‌نام در بیش از ۷۰۰۰ فیلد در بخش‌های مختلف نمایشگاهی، مسابقات و سایر بخش‌ها بودیم و حدود ۱۵۰۰ دانش آموز در این رویداد شرکت کردند.

کد خبر 6088815

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود