Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: بزرگ‌ترین سردخانه و بانک نگهداری پلاسما با ظرفیت نگهداری ۱۰۰ هزار واحد پلاسما با همت خیران و بدون هیچ‌گونه بودجه ملی و دولتی در قزوین ساخته می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، مریم مدرسی بعدازظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اهالی رسانه استان قزوین که به مناسبت چهل وهفتمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در سالن جلسات اداره کل انتقال خون استان برگزار شد، از اجرای طرح ملی ساخت سردخانه نگهداری پلاسما در استان خبر داد و اظهار داشت: بزرگ‌ترین سردخانه و بانک نگهداری پلاسما با ظرفیت نگهداری 100 هزار واحد پلاسما با همت خیران و بدون هیچ‌گونه بودجه ملی و دولتی در قزوین ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ردیف بودجه ملی فقط به طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی تعلق می‌گیرد، بنابراین برای ساخت این سردخانه بزرگ ملی از ظرفیت خیران استان قزوین استفاده می‌کنیم و البته به خاطر قرار گرفتن این سردخانه در استان قزوین بدون شک سهمیه ویژه‌ای از فرآورده‌های پلاسما به بیماران و مراکز درمانی استان قزوین اختصاص خواهد یافت.

مدرسی با بیان اینکه ساخت این سردخانه ملی در مرحله تخصیص زمین قرار دارد، ادامه داد: موافقت‌های اولیه برای تخصیص زمین به این سردخانه در کمیسیون ماده 5 استان قزوین انجام شده و بنا داریم این سردخانه با مساحت 1400 متر مربع احداث کنیم و به این ترتیب قزوین بعد از تهران و یزد سومین استان صاحب سردخانه پلاسما می‌شود.

کرونا استفاده از فرآورده‌های خونی در قزوین را 16 درصد افزایش داد

این مقام مسئول انتقال خون استان در بخش دیگری از سخنانش به تأثیر موج چهارم و پنجم پاندمی کرونا در افزایش مصرف فرآورده‌های خوبی اشاره کرد و گفت: کرونا سبب شده که میزان ارسال فرآورده‌های خونی ما به بیمارستان‌های استان قزوین در 4 ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد بیشتر شود که نشان‌دهنده افزایش نیاز بیماران کرونایی به فرآورده‌های خونی مانند پلاکت و پلاسما است.

مدرسی همچنین از افزایش 34 درصدی آمار اهدای خون استان قزوین در 4 ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود:‌ بنابراین استان قزوین در سال جاری استان برتر کشور در حوزه اهدای خون بوده که میزان اهدای خون استان قزوین کمبود مراجعات به سازمان را در کل کشور مراجعه کرده و بخشی از فرآورده‌های خونی کشور هم توسط انتقال خون قزوین تأمین شده است.

وی با اشاره به افزایش 14 درصدی مراجعات به سازمان انتقال خون قزوین ادامه داد: همچنین میزان اهدای پلاکت خون از ابتدای سال جاری تاکنون 150 درصد افزایش داشته که نقش بزرگی در درمان بیماران خونی و بیماری‌های زمینه‌ای دارد. ضمن اینکه در زمینه انتقال خون به شبکه خون‌رسانی ملی هم 62 درصد رشد داشتیم.

مدرسی همچنین افزایش اهداکنندگان مستمر را مهمترین رکن در مدیریت فرآورده‌های خونی دانست و یادآور شد: در همین حوزه هم میزان اهداکنندگان مستمر ما نسبت به سال قبل 26.7 درصد زیاد شده؛ یعنی به همین میزان بر تعداد افرادی که در سال 2 بار اهدای خون دارند، افزوده شده است.

بخشودگی جرایم رانندگی اهداکنندگان خون در روزهای مراجعه به انتقال خونرشد 15 درصدی اهدای خون در سه ماهه اول سال 1400رعایت سختگیرانه پروتکل‌‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون

سرانه اهدای خون زنان پایین است

مدیرکل انتقال خون استان قزوین در ادامه به پایین بودن سرانه اهدای خون زنان در استان و کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه معدل اهدای خون توسط زنان در کل کشور 4 تا 5 درصد است، اما استان قزوین 8 درصد اهدای خون در حوزه بانوان دارد که البته هنوز آمار بسیار کمی است و علت اصلی آن هم باورهای غلط بهداشتی درباره آلوده بودن خون و فرآورده‌های خونی است.

مدرسی اضافه کرد: البته در حوزه اهدای خون زنان 28 درصد رشد داشتیم و رهیافت اصلی ما در سال 1400 افزایش اهداکنندگان مستمر زن است و امیدواریم جو روانی منفی علیه اهدای خون زنان در جامعه ما از بین برود.

انتهای پیام/ س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان استانداری قزوین ویروس کرونا بهداشت و درمان استانداری قزوین ویروس کرونا انتقال خون استان فرآورده های خونی خون استان قزوین نگهداری پلاسما استان قزوین اهدای خون زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۰۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مسئول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی گفت:  ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.   مصطفی مهدوی ارفع با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.   وی بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهداکننده «بار اولی» هستند.   ارفع  با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل داده اند.   مهدوی ارفع افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.   هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال است.   استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.  

دیگر خبرها

  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد