Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اهمیت بسته‌های تحولی در اجرایی سازی سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۹ گفت: سند تحول بنیادین دست کم از سه منظر توجه به آموزه‌های نوآورانه و تاسیسی، نگاه به آموزه‌های مدرسه ای، معلمان، دانش آموزان و اولیا و ابعاد مشارکت جویانه و مشارکت طلبانه باید مود توجه بیشتر قرار بگیرد و بسته‌های تحولی آن‌ها باید مورد توجه قرار داده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: یکی از اهداف بلند مدت سند در کنار ارتقاء کیفیت، تعمیق هویت و توسعه عدالت، بسط مشارکت است و این موضوع با تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

حسینی با بیان اینکه بسته‌های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشتمل بر ۸ برنامه و ۳۶ فعالیت است، گفت: از نکات قابل توجه این بود که ۹۳.۳ درصد فعالیت‌های این بسته‌ها جنبه‌های نوآورانه و تاسیسی داشته و برنامه‌های تدوین شده نیز نشان از رشد ۱۶۰ درصدی داشته اند.

او افزود: تمام شاخص‌ها و اهداف بسته‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی محقق شده است و در ارزیابی وزارت، این بسته‌ها جزو بسته‌های موفق قرار گرفته اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در راستای تحقق بسته‌های تحولی مدرسه انطباقی سال گذشته ۶۴ مدرسه مناسب سازی الگویی شده اند و ۱۶۰ مدرسه دیگر نیز در سال جاری مناسب سازی الگویی خواهند شد.

حسینی با بیان اینکه ۱۰۵ قلم وسایل آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه نیاز است، گفت: تامین این تجهیزات در قالب نهضت توان افزایی پیگیری می‌شود و سال گذشته در همین قالب ۱۴۵ میلیارد تومان کمک‌های مردمی، عمومی و دولتی جذب شد. قرار بود ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان از برخی از این وسایل برخوردار شوند که در عمل بیش از ۳۰ هزار دانش آموز از این تجهیزات برخوردار شده اند.

او تصریح کرد: برای اولین بار ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای نهضت توان افزایی از سوی مجلس در سال جاری در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در قالب نهضت زبان اشاره و آموزش خط بریل قرار بود ۵ هزار معلم، مدیر، اولیا دانش آموزان و برخی از نهاد‌ها آموزش ببینند، گفت: در عمل ۸ هزار نفر از این آموزش‌ها برخوردار شدند؛ برای سال ۱۴۰۰ نهضت آموزش جهت یابی و حرکت هدف گذاری شده است.

‏او افزود: آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان کودکان با نیاز‌های ویژه ذهنی به منظور تحقق عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی برای ۱۰ درصد معلمان هدف گذاری شده بود که خوشبختانه ۱۵ درصد محقق و ۴۶ دوره توانمندسازی برای معلمان برگزار شد.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از ابعاد بسته تحولی مدرسه انطباقی، مناسب سازی فناوری‌های نوین بود، تصریح کرد: ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع رسانی و سامانه ندای همراه، راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی، گسترش آموزش‌های منزل محور، مناسب سازی شبکه شاد و در نهایت اجرای طرح هدایت از جمله فعالیت‌های انجام شده سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مناسب سازی فناوری‌های نوین بود.

‏او افزود: ارائه خدمات توانبخشی به کودکان پیش دبستان ۱۵ درصد هدف گذاری شده بود که ۶۱.۷ درصد محقق شد و برای دوره ابتدایی این هدف ۴۵ درصد در نظر گرفته شده بود که ۵۰ درصد آن محقق شد.

‏معاون وزیر با بیان اینکه خدمات مشاوره‌ای برای دانش آموزان ۵ درصد هدف گذاری شده بود و در عمل به ۸.۹ درصد رسید، گفت: غربالگری و ارزیابی نوآموزان بدو ورود به دبستان ۹۸.۵ درصد هدف گذاری شده بود که با وجود کرونا به بالاترین حد خود یعنی ۹۸.۸ در طول دوره‌های سنجش رسید.

‏رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح نحوه تدوین، اجرا و دستاورد‌های بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها پرداخت و گفت: تبیین مسئله و ضرورت تدوین بسته، توصیف شاخص‌های مشارکت و مزایای مشارکت، احصای نظریات اندیشمندان در حوزه مشارکت، بررسی مدل سه وجهی مشارکت و مولفه‌های مشارکت واقعی پایدار و چگونگی شکل گیری چنین مشارکتی در نظام آموزشی وپرورش از جمله اقدامات ابتدایی تدوین بسته توسعه مشارکت‌ها بود.

او ادامه داد: تدوین دلالت‌ها و استنادات مشارکت در اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، احصاء اضلاع و ابعاد مشارکت درون سازمانی شامل معلمان، مدیران، کارشناسان، بازنشستگان، مدارس، دانش آموزان و مناطق و ادارت کل از یک سو و اضلاع مشارکت برون سازمانی شامل دانشگاهیان و حوزویان، اولیاء، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، عمومی و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد از سوی دیگر و تدوین ساختار لازم برای توسعه مشارکت‌ها از جمله دیگر مراحل تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها بود.

حسینی به نتایج حاصل از بسته توسعه مشارکت اشاره کرد و گفت: در قالب طرح جمع آوری ایده‌های مطلوب ۶۳ طرح در سال ۱۳۹۹به سازمان ارسال شد و مشارکت معلمان در قالب طرح گروه‌بندی حرفه‌ای معلمان به ۵ هزار و ۲۵۳ معلم رسید در صورتی که مشارکت ۲۰ درصد معلمان برنامه ریزی شده بود و در عمل ۳۰ درصد مشارکت محقق شد.

او افزود: در بسته توسعه مشارکت‌ها، شرکتِ ۱۰ درصد مدارس در قالب طرح نظارت همتا با رویکرد تجربه گردانی سیستم مدیریتی از یک مدرسه به مدرسه دیگر مدارس هدف گذاری شده بود که ۲۵ درصد تحقق یافت.

‏حسینی گفت: در حوزه اولیاء نیز پارلمان مشورتی اولیا شکل گرفت و مشارکت ۳۰ درصدی اولیا در طرح مدرسه یاری اولیا هدف‌گذاری شده بود که ۶۷.۴ درصد محقق و طرح اولیای همیار معلم نیز به مدارس ابلاغ شد.

او افزود:هفت پایگاه آموزش و اطلاع رسانی جامع اولیاء در گروه‌های هفت گانه شکل گرفت و در سال ۱۴۰۰ بسته تحولی مشارکت اولیا در دستور کار قرار گرفته است.

‏ معاون وزیر ادامه داد: در حوزه دانش آموزی، مجلس دانش آموزان در سطح ملی و استانی راه اندازی شد. در قالب طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۷۰ درصد دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در این طرح تحقق عملی شد و ۴۶درصد مدارس در طرح هر مدرسه یک سرود شرکت کردند.

‏حسینی به طرح مدام با رویکرد مدیریت مدرسه از سوی دانش آموزان نیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح نیز در ۱۰ درصد مدارس هدف گذاری شده بود که خوشبختانه ۴۱.۷ درصد محقق شد.

او گفت: در حوزه مشارکت پیشکسوتان و تشکل‌های مردمی، طرح گنجینه مدیریتی طراحی شد و ۲۱۰ باشگاه پیسکسوتان با استفاده از ظرفیت فضای برخی از مدارس در دسترس و با امکانات در ساعات غیرآموزشی با تحقق ۶۵.۱ درصدی راه اندازی شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدرسه ساز آموزش و پرورش سندتحول بنیادین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی هدف گذاری شده سند تحول بنیادین توسعه مشارکت ها بسته های تحولی دانش آموزان قالب طرح بسته تحولی مناسب سازی تدوین بسته درصد محقق محقق شد بسته ها ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت گفت: این قبیل بازارچه‌ها برای دانش آموزان متوسطه اول برگزار می‌شود، تا با شغل‌های مختلف آشنا شوند و بتوانند رشته تحصیلی دُرُستی را پیش از ورود به مقطع متوسطه دوم انتخاب کنند.

احمد پورکاظمی افزود: در این بازارچه یک روزه ، که در ۲۰ غرفه در مدرسه دخترانه متوسطه اول آزادی رشت برگزار شد، صنایع دستی، غذا‌های محلی، نان‌های سنتی و انواع دسر که دانش آموزان با همکاری مادرانشان و اولیای مدرسه تهیه کرده بودند به نمایش و فروش درآمد.

دیگر خبرها

  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • مدارس سمای بافق جزء برترین‌های استان یزد با بالاترین میزان ارتقاء و رشد کیفیت