Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت بیان کرد: پارس جنوبی مهمترین طرح توسعه ملی ایران است که در صد سال اخیر اجرایی شده است. اولین قرارداد توسعه پارس جنوبی در مهر سال ۱۳۷۶ امضا شد و به مرور این طرح‌ها به بهره برداری رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  او افزود: تا میانه سال ۱۳۸۴ معادل ۱۰ فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسید. در دولت‌های نهم و دهم، فاز‌های ۶ تا ۷ پارس جنوبی تکمیل شدند و در خرداد ۸۹ نیز، قرارداد‌های فاز‌های بعدی منعقد شد که با حدود ۵۰ درصد پیشرفت به دولت یازدهم انتقال یافت و در این دولت انجام شد.   وزیر نفت ادامه داد: ما برای ادامه کار، اولویت بندی، مرحله بندی و فاز بندی کردیم و نهایتا خوشحالیم که پس از ۸ سال اکنون تولید گاز خام از میدان مشترک پارس جنوبی دو و نیم برابر شده و از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز سال ۹۲، اکنون به ۷۰۰ میلیون مترمکعب روز رسیده است.

او گفت: در این هشت سال نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده و با تولید گاز از بقیه میدان‌هایی که عمدتاً در خشکی هستند، به رکورد تاریخی هزار میلیون متر مکعب  تولید گاز در روز رسیدیم.

زنگنه اظهار کرد: با تکیه به این مجموعه کار‌هایی که صورت گرفته، نه تنها حجم عظیمی از مایعات گازی و اتان تولید کردیم و به طرح‌های متعدد پتروشیمی و پایین دستی در پارس جنوبی داده ایم، بلکه صادرات کشور ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده و همچنین تحویل گاز به نیروگاه‌ها ۸۰ درصد افزایش داشته است.

او تاکید کرد: گازرسانی به کم سابقه‌ترین رقم تاریخی خود یعنی ۹۵ درصد کل جمعیت شهری و روستایی رسید و تعداد روستا‌های ما از ۱۴ هزار روستای گازدار به بیش از ۳۳ هزار روستا رسیده است. بیشتر بخوانید: ضعف فناوری دلیل تاخیر در بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی وزیر نفت در ادامه با تاکید بر این که پارس جنوبی با تکیه بر همت جوانان ساخته شده نه با تکیه بر دلار، گفت: بخش‌هایی از پارس جنوبی در فاز ۱۴ افتتاح می‌شود که از مدتی قبل وارد تولید شدند و تا کنون نزدیک به ۳۶ میلیارد متر مکعب از این چهار سکوی اختصاصی در این فاز، تولید گاز صورت گرفته است. پالایشگاه فاز ۱۴ نیز اواخر امسال به بهره برداری می‌رسد که به دلایل مدیریتی دچار مشکل بود و نشد که در این دولت به بهره‌برداری برسد.

او افزود: فاز ۱۱، آخرین فاز پارس جنوبی است که قرارداد‌های آن را شروع کردیم. هم چینی‌ها و هم فرانسوی‌ها به دلیل تحریم‌ها از فعالیت در این فاز کناره گیری کردند، اما پتروپارس که طرف ایرانی بود، فعالیت خود را ادامه داد و اواخر امسال یعنی اسفند ۱۴۰۰، اولین تولید خود را از این میدان خواهیم داشت.
زنگنه بیان کرد: در مورد پارس جنوبی یک ریل گذاری برای دولت آینده نیز کردیم. امسال باید تا قبل از زمستان، ۴۰ میلیون مترمکعب گاز جدید از پارس جنوبی تولید شود. همین طور مهمترین کاری که از این به بعد باید در پارس جنوبی انجام شود و طرح کلی آن را در قالب یک سند تهیه کرده و به دولت بعد تقدیم کردیم، این است که باید جلوی افت تولید از پارس جنوبی را بگیریم و حفظ و نگهداشت تولید را داشته باشیم.

او تأکید کرد: این کار نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه دارد که باید منابع آن تامین شود. روش‌های مختلفی دارد که برخی از کار‌ها را انجام داده ایم؛ مانند قراردادی که با شرکت او تی سی برای تهیه توربوکمپرسور‌های مناسب برای فشار افزایی در دریا و خشکی بسته ایم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزیر نفت زنگنه وزیر نفت پارس جنوبی گازرسانی بهره برداری پارس جنوبی تولید گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است

گزارش پایگاه خبری برق حرارتی، مسعود مرادی، مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در جریان بازدید وزیر نیرو از این مجموعه با تاکید بر اینکه متخصصان شرکت بی‌وقفه در حال آماده‌سازی واحدهای نیروگاهی کشور برای تولید برق پایدار در پیک تابستان امسال هستند، ادامه داد: به منظور ارتقای آمادگی واحدهای نیروگاهی کشور برای گذر موفق از روزهای اوج مصرف امسال تعداد ۱۸۰ پروژه تعمیراتی به ظرفیت ۱۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات توسط این شرکت در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران یادآور شد: در طی یکسال گذشته ۱۶ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه‌ها در این مجموعه ساخته شده است که انجام این اقدامات موجب جلوگیری از خروج ۸۰ میلیون یورو ارز از کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر مجموعه تعمیرات نیروگاهی ایران حرکت فزاینده‌ای در رفع کامل وابستگی و خودکفایی ساخت قطعات و بازسازی تجهیزات نیروگاهی برداشته است، اظهار کرد: دانش ساخت داخل صنعت نیروگاهی در کشور به عالی‌ترین حد ممکن خود رسیده و ایران به جمع پنج کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیوسته است.

مرادی با تاکید بر اینکه هیچگونه وابستگی به خارج از کشور برای تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی نداریم، افزود: در حال حاضر متخصصان داخلی علاوه بر رفع نیازهای کشورمان، در حال صدور خدمات فنی و مهندسی در این بخش و تعمیرات واحدهای نیروگاهی کشورهای منطقه هستند.
شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند صنعت برق کشور با هدف پشتیبانی از تولید برق پایدار و خط مشی انجام تعمیرات تخصصی و فوق‌تخصصی در زمینه صنعت برق، نفت، گاز و پتروشیمی و دیگر صنایع مولد در زمینی به وسعت ۵۰ هزار مترمربع در استان البرز واقع شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899609

دیگر خبرها

  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • مشکلات تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • ترخیص کالا از گمرک؛ مراحل ترخیص + هزینه ها
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • بخشی از حق‌آبه ایران از «هیرمند» پرداخت شد