Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@01:24:52 GMT

دستگیری کلاهبردار بزرگ حوزه رمزارز

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۲۳۲۲

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از کشف پرونده و دستگیری مجرم سایبری که با ایجاد یک سایت احراز هویت حساب های کاربری ارزهای دیجیتال در یک صرافی خارجی از شهروندان کلاهبرداری کرده بود، خبر داد. ناطقان: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ "داود معظمی گودرزی" اظهار داشت: با مراجعه یکی از شهروندان به این پلیس مبنی بر کلاهبرداری تحت عنوان احراز هویت حساب کاربری ارزهای دیجیتال، موضوع در دستور کار پلیس فتا پایتخت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: شاکی در اظهارات خود عنوان داشت باتوجه به اینکه حساب کاربری ام که در آن معادل ۳۰ میلیارد ریال ارز دیجیتال داشتم دچار مشکل شده بود، در فضای مجازی جستجو کردم و با یک سایت که در زمینه مشاوره در خصوص رمزارزهای مختلف و حل مشکلات ورود به پروفایل و احراز هویت کاربران ایرانی در صرافی های خارجی فعالیت داشت آشنا شدم.

وی بیان داشت: شاکی در ادامه توضیح داد با توجه به اینکه سایت مورد نظر نماد اعتماد الکترونیک نیز داشت بدون اطمینان از اصالت نماد اطمینان و هویت مدیران آن جهت رفع مشکل حساب کاربری خود تمام مشخصات و مدارک هویتی خود را به همراه ایمیل، نام کاربری و رمز عبور خود برایشان فرستادم و مبلغی را نیز برای کارمزد واریز کردم اما بعد از گذشت ۲ روز از طرف این سایت با بنده تماس گرفتند و اذعان داشتند امکان احراز هویت حساب کاربری بنده وجود ندارد.

گودرزی به نقل از شاکی افزود: در نهایت با بررسی بیشتر متوجه شدم نام کاربری و رمز عبور بنده تغییر کرده و تمام ارزهای دیجیتال داخل آن حساب کاربری سرقت شده است.

رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: با پی‌جویی سرنخ‌های دیجیتال مجرمانه و استفاده از روش‌های نوین کشف جرایم سایبری و علیرغم استفاده از روش های پنهان‌ساز هویتی، ضمن احراز هویت واقعی متهم و شیوه و شگرد مجرمانه وی تیم عملیاتی این پلیس پس از تشریفات قضایی مجرم را در محل اختفای خود در یکی از محله های شمالی تهران بزرگ دستگیر و به همراه تجهیزات هوشمند به پلیس فتا منتقل کردند.

این مقام سایبری با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۵۰ نفر مالباخته شناسایی شده اند و تحقیقات همچنان در راستای شناسایی تمام شکات و کشف زوایای پنهان پرونده ادامه دارد، اظهار داشت: متهم پس از انتقال به پلیس فتا و مواجهه با ادله دیجیتال جمع آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار کرد و گفت یک سایت احراز هویت حساب‌های کاربری ارز دیجیتال یک صرافی معتبر خارجی ایجاد کردم و با درج نماد جعلی اعتماد الکترونیک جهت جلب اعتماد مراجعه کنندگان، اطلاعات محرمانه و مدارک هویتی افراد را دریافت و پس از سرقت تمام ارزهای دیجیتال موجود در حساب‌های کاربری آنها، اکانت‌شان را نیز از دسترس خارج می‌کردم.

گودرزی با تاکید بر استفاده از یک ایمیل منحصر به فرد و گذرواژه‌ای قوی برای کیف پول و حساب‌های کاربری ارزهای دیجیتال افزود: اکثر مشکلات کاربران تنها به دلیل ناآشنا بودن افراد با این موضوع و در نتیجه عدم رعایت نکات امنیتی مربوط به آن است. در صورت بی‌توجهی به تنظیمات امنیتی کیف پول‌ها و درست نگهداری نکردن رمزهای خصوصی و عمومی خود و ... افراد با خطرات امنیتی جدی مواجه می‌شوند و احتمال اینکه سرمایه‌های خود را از دست بدهند، وجود دارد.

وی به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان به هویت‌ها در فضای مجازی اعتماد نکنند و اطلاعات محرمانه خود از جمله اطلاعات هویتی، ایمیل، نام کاربری و رمز عبور حساب‌های کاربری دیجیتال و ... را به هیچ عنوان در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند و توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرند.

گودرزی تاکید کرد: مردم همواره مراقب ترفند کلاهبرداران و سودجویان باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir اعلام کنند. منبع: عصر ایران برچسب ها: دستگیری ، کلاهبردار بزرگ رمز ارز ، پایتخت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دستگیری پایتخت حساب های کاربری احراز هویت حساب ارزهای دیجیتال حساب کاربری پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۲۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟

اسکیمر در اصل کپی‌کردن کارت بانکی یعنی منتقل کردن تمامی اطلاعات کارت بانکی به تجهیزات الکترونیکی است. بر اساس این روش افراد با استفاده از تجهیزات اسکن اطلاعات کارت های بانکی را کپی برداری کرده و از این طریق محتویات حساب را تخلیه و یا به حسابی دیگر منتقل می کنند.

دستگاه اسکیمر، برای کپی‌برداری اطلاعات از روی نوار مغناطیسی که برروی کارت‌های عابربانک افراد وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجرمان حرفه‌ای با استفاده از غفلت سوژه و بهره مندی از نرم‌افزاری خاص، اطلاعاتی را که از طریق اسکیمر کپی‌برداری شده است را بر روی کارت عابر کپی‌رایت می‌کنند و بدین طریق می‌توانند اقدام به برداشت وجه نقد از حساب قربانی کنند. تجهیزات اسکن کارت‌های بانکی نیز بسیار ساده است و در وسائلی مانند قفل های الکترونیکی هتل ها که با کارت باز می شوند نیز وجود دارد و بنابراین دسترسی به آن آسان است.

این روش از کلاهبرداری طی یکی و دو دهه اخیر با فراگیر شدن معاملات از طریق کارت بانکی و حاشیه نشینی پول های کاغذی نقد بیشتر شده است و تقریباً در همه کشورها این مدل سرقت مشاهده می شود. بنابراین کلاهبرداری اسکیمری جایگزین جیب بری، کف زنی، سرقت از بانک و همچنین پول‌های تقلبی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا علت اصلی موفقیت روش کلاهبرداری اسکیمری را فرهنگ نادرست در استفاده از عابر بانک و کارهای بانکی دانست و گفت: عامل تعیین کننده فرصتی است که قربانی به دست سارقان و کلاهبرداران داده و اطلاعات حساب مالی خود را در اختیارشان قرار می‌دهد.

سرهنگ رامین پاشایی توضیح داد: مهم ترین بخش در کلاهبرداری اسکیمری بعد از کپی برداری از کارت عابربانک که به سادگی و با حواس پرتی انجام می شود، دسترسی به رمز کارت است که معمولان خودمان در اختیار آن ها قرار می دهیم. متاسفانه عمده مردم ما در خریدها و معاملات روزانه کارت عابربانک را برای تسویه حساب و پرداخت خدمات در اختیار فروشنده قرار میدهند که کاملاً امری اشتباه است.

وی ادامه داد: باید در زمان تسویه حساب و خرید کالا و خدمات، خریدار شخصاً کارت را در دستگاه قرار داده و رمز عبور خود را وارد کنند که با چنین اقدامی هیچگاه فردی نمی تواند از حساب بانکی شما به روش اسکیمری کلاهبرداری و سرقت کند. این روش پیشگیرانه است که نیازمند فرهنگسازی درست بهره برداری از کارت های بانکی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در توضیح بیشتر گفت: عمده کلاهبرداری اسکیمری توسط دستفروشان انجام ‌می شود که البته به این معنا نیست که تمامی این افراد کلاهبردار هستند. اما با این حال بیش از ۹۰ درصد کلاهبرداری اسکیمری گزارش شده توسط دستفروشان و فروشندگان مواد غذایی کنار خیابان به خصوص میوه فروشان انجام شده است.

به گفته سرهنگ پاشایی متاسفانه عمده خریداران از این افراد نیز برای تسویه کارت خود را در اختیار فروشنده قرار می دهند که می توانند در کسری از ثانیه از کارت شما کپی برداری کنند. سپس رمز را از شما طلب می کنند که باز هم به دلیل فرهنگ نادرست خریدار رمز کارت که جزو امنیتی ترین مسائل مالی است در کنار خیابان فریاد می زند. بنابراین این مدل کلاهبرداری تقریباً از غفلت و مدل استفاده ما از کارت های مالی نشات می‌گیرد.

دسترسی آسان به کارت خوان‌های اسکیمری

سرهنگ پاشایی درباره دسترسی کلاهبرداران به خصوص دستفروشان به تجهیزات کپ کارت گفت: عمده این دستگاه ها به صورت قاچاق به کشور وارد می شود اما می‌توان از تجهیزات لوازم خانگی مانند قفل‌های الکترونیکی و کارتی که در هتل‌ها استفاده می شود نیز به عنوان دستگاه اسکیمر استفاده کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه این تجهیزات به دلیل استفاده دوگانه در مراکز فروش تجهیزات الکترونیکی در دسترس است اما پلیس برای مدیریت این بخش نیز برنامه هایی دارد. البته نباید فراموش کنیم که بهترین و موثرترین شیوه همان پیشگیری است.

استفاده از نسل اول کارت بانکی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا همچنین یکی از مشکلات زیرساختی در کشور ما را استفاده از نسل نخست کارت‌های بانکی دانست و افزود: امروزه کارت هایی که به عنوان عابربانک در دستان ما است در بسیاری از کشورهای منسوخ شده و جای خود را به کارت های هوشمند داده است.

سرهنگ پاشایی افزود: استفاده از میکروچیپ ها یا همان تراشه های هوشمند موجب می شود که هرگونه کپی برداری از اطلاعات کارت غیرممکن شود. این کارت های هوشمند همچنین قابل تجمیع با کارت های هویتی مانند کارت شناسایی، گواهینامه، پایان خدمت با عابر بانک هستند تا هم در هزینه ها صرفه‌جویی شود و هم شهروندان با یک کارت تمامی فعالیت های روزمره خود را با جابه جایی یک کارت انجام دهند.

وی در پایان با اشاره به دستگیری ۲۳ نفر در رابطه با اسکیمر در نوروز امسال در طرح سراسری پلیس فتا تاکید کرد: توسعه زیرساخت به همراه فرهنگ درست کاربری از کارت بانکی و همچنین هوشیاری از کمین سارقان و کلاهبرداران مالی می تواند تقریباً ریشه چنین مدل‌هایی از کلاهبرداری را ریشه کن کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • ماجرای نظامی اسرائیلی که بخاطر عشق، اطلاعات گنبدآهنین را به ایران لو داد!
  • جاعل کلاهبردار در دام پلیس همدان افتاد
  • دستگیری بیش از ۵۰ هزار کلاهبردار فروش سوالات کنکور/ اینترنت در زمان برگزاری آزمون قطع نمی‌شود
  • پلیس فتا حق۱۷۰میلیاردی کشاورز قلعه گنجی را از یک کلاهبردار گرفت
  • نوبیتکس، پیشگام در آموزش و آگاهی کاربران دنیای رمزارز
  • بازداشت ۱۸ کلاهبردار کنکوری / فروش سوالات در ۲۰ کانال و گروه تلگرامی و صفحه اینستاگرامی
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی در کرمانشاه