Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@13:09:14 GMT

تنش امنیتی در جنوب بیروت

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۳۸۱۵

تنش امنیتی در جنوب بیروت

به نقل از سایت شبکه الجدید، مسیر از خلده به سمت بیروت به دلیل تیراندازی شدید از سوی منابع متعدد بسته شد و برخی شهروندان خودروهایشان را وسط راه رها کردند.

سایت "لبنان ۲۴" نیز گزارش داد، منطقه خلده شاهد تنش گسترده در حین عبور موکب تشییع شهروند لبنانی "علی شبلی" بود که روز گذشته در حادثه انتقام گیری به دست جوانی از آل غصن از عشایر عرب کشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدای تیراندازی و شلیک آر پی جی به شدت در منطقه دوحه عرمون و دو سمت اتوبان خلده به گوش می‌رسید که موجب وحشت ساکنان محل شد.

مردی از عرب خلده لبنان شب گذشته یک شهروندان لبنانی به نام علی شبلی را در جریان مراسم عروسی در منطقه الجیه به قتل رساند که در پی واکنش به یک مساله‌انتقام جویی بود.

همچنین شبکه المنار افزود: علی شبلی در جنایتی وحشتناک در جریان حضورش در یک مراسم عروسی در منطقه خلده به دست فردی به نام احمد زاهر غصن به شهادت رسید. احمد زاهر حسن از ساعات پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

خبرنگار روسیا الیوم در لبنان نیز گفت در درگیری‌های امروز در منطقه خلده در جنوب بیروت چهار تن کشته و ۱۰ تن زخمی شدند.

این خبرنگار افزود، درگیری‌ها بین نیروهای حزب‌الله لبنان و عرب خلده رخ داده است. تماس‌ها بین احزاب و سیستم‌های امنیتی برای کنترل اوضاع خلده در جریان است.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف لبنان نیز در واکنش به این حادثه گفت: ارتش حضور خود را برای کنترل اوضاع و توقف درگیری در منطقه خلده تقویت خواهد کرد.

او خواستار خویشتن‌داری و عدم کشیده شدن به سمت درگیری، انتقام‌جویی و کشتار شد.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: هنگام ورود تابوت علی شبلی به مقابل منزلش در منطقه خلده تشییع‌کنندگان هدف یک کمین برنامه‌ریزی شده و تیراندازی از سوی افراد مسلح قرار گرفتند که منجر به شهادت دو تن از تشییع کنندگان و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.

حزب‌الله افزود، رهبری حزب مساله را با دقت و اهتمام بسیار دنبال می‌کند و از ارتش و نیروهای امنیتی می‌خواهد برای برقرار امنیت و واکنش سریع برای بازداشت عوامل قتل مداخله فوری داشته باشند.

حزب‌الله لبنان ادامه داد: از بابت حادثه تاسف بار و دردناک برای شهید مظلوم علی شبلی در منطقه الجیه متاسفیم؛ کسی که عملا قربانی عصبیت شده و به دور از منطق دین و کشور جان خود را از دست داد.

حزب‌الله لبنان مخالفت قاطع خود را با انواع کشتار و مباح شمردن محرمات ابراز داشت و از سازمان‌های امنیتی و قضایی خواست به مواخذه جنایتکاران و شرکت‌کنندگان در این جنایت بپردازند و تحریک‌کنندگان را تحت پیگرد قرار دهند.

این حزب‌ شهادت علی شبلی را به خانواده‌اش تسلیت گفت و از خداوند برای آنها طلب صبر کرد و افزود، دولت باید به وظیفه خود در خصوص پیگرد و مواخذه جنایتکاران عمل کند.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان نیز از فرماندهی ارتش خواست تدابیر فوری را برای بازگشت آرامش به خلده لحاظ کند، افراد مسلح را بازداشت و رفت و آمد شهروندان را ایمن سازد.

از این رو گفته می‌شود ارتش محل درگیری در خلده را محاصره کامل کرده و در حال برقراری آرامش است.

ارتش لبنان در توییتر اعلام کرد: یگان‌های ارتش به سمت هر فرد مسلحی که در مسیرهای خلده باشد و نیز به سمت هر فردی که از هر مکانی اقدام به تیراندازی کند، تیراندازی خواهند کرد./ایسنا

 واکنش‌ها به حمله مسلحانه در جنوب بیروت/ این حادثه توطئه خارجی است

حادثه تیراندازی در دو مراسم در جنوب بیروت که سه کشته و چند زخمی برجای گذاشت، باعث شوک در بین لبنانی‌‌ها شده و برخی از احتمال توطئه خارجی برای ناامن کردن این کشور خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات و احزاب سیاسی لبنان به حادثه تیراندازی و درگیری در منطقه «خلده» که منجر به کشته شدن سه تن و زخمی شدن تعدادی دیگر شد، واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

شب گذشته فردی در مراسم عروسی به سمت فردی به نام «علی شبلی» تیراندازی کرده و او را به قتل رسانده و امروز یکشنبه نیز نیز برخی به مراسم تشییع جنازه این مقتول تیراندازی کرده و دو تن را کشته و تعدادی را زخمی کردند. حزب الله با صدور بیاینه، شبلی را شهید مظلوم دانسته و از دولت خواسته قاتلان را مجازات کند.

«نجیب میقاتی»، نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه با ابراز تأسف از حادثه مذکور از همه خواسته خویشتن داری کنند.

دفتر «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان نیز در بیانیه‌ای از این حادثه و در گیری شدیداً ابراز تأسف کرده و از ارتش خواسته هرچه سریعتر اقدامات فوری برای بازگشت امنیت به منطقه را اتخاذ کند.

جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری نیز از طرف‌های درگیر به ویژه عشیره‌های عرب جنوب بیروت خواسته هشیار بوده و از هرگونه اقدامی که منجر به اختلافات طایفه‌ای شود، پرهیز کنند.

حزب سوسیالیست و ناسیونالیست سوری که در لبنان مستقر است، در بیانیه‌ای شدیداً این حادثه را محکوم و آن را تروریستی خوانده و به نیروهای حزب الله تسلیت گرفته و تأکید کرده است که این حادثه «با هدف ایجاد حوادث امنیتی و به دستور خارجی» برنامه ریزی شده است.

مصادف شدن این حادثه خونین با یک سالگی انفجار ویرانگر بندر بیروت که فاجعه اقتصادی و بحران سیاسی را در لبنان رقم زد، باعث شود برخی از احتمال وجود دستانی در پشت پرده برای برهم زدن اوضاع در این کشور به ویرژه بعد از انتخاب میقاتی برای نخست وزیری  سخن بگویند.

صلیب سرخ جهانی هم از همه خواسته دست از اقدامات تنش زا برداشته و به ناامنی در این شرایط دامن نزنند.

ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان نیز گفته باید جانیان قبل از اینکه فردا شود، بازداشت شده و تحویل مراجع قضایی شوند. او از طرف‌های درگیر خواسته آشتی کنند و از آمادگی خود برای وساطت خبر داده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: تیراندازی بیروت حزب الله لبنان منطقه خلده جنوب بیروت لبنان نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۳۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلیک ۵۰ موشک از جنوب لبنان به الجلیل در موج جدید حملات حزب الله

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار المیادین از موج دوم حمله موشکی از جنوب لبنان به سمت الجلیل در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

رسانه های رژیم صهیونیستی از شلیک ۵۰ موشک در موج دوم حملات سنگین موشکی حزب الله به شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.

منابع صهیونیست از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهرک های صهیونیست نشین در الجلیل علیا خبر دادند.

این حملات به دنبال ارتکاب جنایت رژیم صهیونیستی در میس الجبل در جنوب لبنان انجام می شود که شماری شهید و زخمی برجای گذاشت.

کد خبر 6097447

دیگر خبرها

  • تجاوز مجدد رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
  • شلیک ده‌ها موشک از لبنان به مقر فرماندهی لشکر جولان اسرائیل
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • شلیک ۵۰ موشک از جنوب لبنان به الجلیل در موج جدید حملات حزب الله
  • شلیک بیش از ۳۰ موشک توسط مقاومت لبنان به شهرک صهیونیستی و قطع شدن برق آن
  • شهادت ۲ لبنانی در حملات رژیم صهیونیستی
  • شهادت و زخمی شدن چند لبنانی در جدیدترین حملات رژیم صهیونیستی
  • شهادت و زخمی شدن ۵ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب