Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@00:01:07 GMT

... از طلا بودن پشیمان گشته ایم!

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۸۶۲۴

... از طلا بودن پشیمان گشته ایم!

آخرین نشست هیئت دولت روز یکشنبه 10 مردادماه برگزار شد. قرار است مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، روز دوازدهم و تحلیف ایشان در تاریخ پانزدهم مردادماه برگزار شود.

دولت روحانی در سال 1392 با شعار چرخیدن هم‌زمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ کارخانه‌ها به‌عنوان نمادهای صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور به پیروزی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 1396 نیز با شعار رفع تمامی تحریم‌ها توانست رقبای خود را شکست دهد و دوباره سکان قوه مجریه کشور را به دست گیرد؛ اما فردا با انبوهی از وعده‌های محقق نشده دولت «تدبیر و امید» به پایان می‌رسد.

 البته هرگز نمی‌توان از تأثیر عواملی مانند بدعهدی آمریکا، مصائب جنگ اقتصادی غرب و بیماری کرونا در ایجاد وضعیت فعلی غفلت کرد اما می‌باید سهم مهمی نیز برای سوءتدبیرها و ناکارآمدی‌ها کنار گذاشت. بااین‌وجود مقامات دولتی همیشه تلاش داشته‌اند آن دو عامل را در ایجاد وضعیت کنونی برجسته سازند.

حسن روحانی روز چهارشنبه نهم تیرماه دراین‌باره گفته بود: «دو عامل اصلی باعث شد در این چند سال مردم در رنج و مشقت فوق‌العاده قرار گیرند؛ یک عامل جنگ اقتصادی و یک عامل کرونا بود... این دو ویروس را کنار بزنیم، با آثار این دو ویروس، آن‌وقت به اقتصاد ایران نگاه کنیم و محاسبه کنیم که الآن کجا بودیم».

باوجود اظهارات رئیس‌جمهور، بسنده کردن به دو عامل کرونا و تحریم‌ها به معنای این است که دولت با حداکثر توان و قدرت خود نقش‌آفرینی داشته است، درصورتی‌که به اذعان بسیاری از کارشناسان مستقل، دولت در صورت هماهنگی، تأکید بر توانمندی‌ها و منابع داخلی، داشتن برنامه‌های جایگزین و ... می‌توانست گام بهتر و بیشتری در مدیریت امور بردارد.

فراتر از این موضوع، بعضاً در توصیف دولت تدبیر و امید از عبارات و واژگان اغراق‌آمیز نیز استفاده می‌شود که اخیراً با غلظت و تأکید بیشتری بکار گرفته می‌شوند. درواقع دولت دوازدهم در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که در روزها و ماه‌های اخیر بارها مقامات آن به تعریف و تمجید از عملکردش (به عبارتی بهتر کارنامه خودشان) پرداخته‌اند. این ستایش‌های مبالغه‌آمیز گاهی تا بدان حد می‌رسید که حتی موجبات تعجب همگان را فراهم می‌آورد و این بحث پیش می‌آید که گویی اصلاً دولتمردان در شرایط و فضایی دیگر زیست می‌کنند یا اینکه معیارهای ارزیابی‌شان کاملاً با دیگران متفاوت است.

به‌عنوان‌مثال علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه 18 خردادماه درباره عملکرد اقتصادی دولت گفته بود: «علیرغم همه تنگناها و محدودیت‌ها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال‌های 93 تا 96، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم‌قرن اخیر را رقم بزند». اظهاراتی که یادآور آن مثل معروف است :

از طلا بودن پشیمان گشته ایم

مرحمت فرموده ما را مس کنید!

بخشی از صحبت‌های حسن روحانی در روز یکشنبه دهم مردادماه نیز در ارتباط با همین موضوع بود اگرچه ایشان تلاش کرد منتقدان را صرفاً به سازمان صداوسیما تقلیل دهد.

روحانی در هشتاد و هشتمین و آخرین برنامه افتتاح طرح‌ها با عنوان دولت تدبیر و امید برای جهش تولید گفت: «وقتی من تعریف می‌کنم تلویزیون در خبر می‌گوید رئیس‌جمهوری از دولت خودش تعریف کرد. این‌طور نیست من از دولت خودم تعریف نمی‌کنم بلکه از ملت خودم می‌کنم. همه کار را ملت ایران انجام دادند. ما برای مردم مسبب‌الاسباب و خادم هستیم. ما کار بزرگی ما انجام نمی‌دهیم بلکه کار بزرگ را مردم، جوانان و مهندسین ما انجام می‌دهند».

باوجود چنین سخنانی باید بیان داشت بهترین ارزیابی توسط مردم و در کف جامعه صورت می‌گیرد و هرگز برای مردم صداوسیما، روزنامه کیهان یا خبرگزاری فلان و بهمان ملاک نیست بلکه سنجش آن‌ها بر اساس واقعیات و سفره خودشان است.

 با این توضیحات باید گفت دولت دوازدهم در حالی به پایان می‌رسد که وضعیت شاخص‌های اقتصادی در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارد، بسیاری از بازارها دچار آشفتگی جدی شده و فشارهای سختی به مردم علی الخصوص اقشار ضعیف تر وارد می شود. در هفته های اخیر نیز مردم در شهرهای مختلف نارضایتی خود را بروز داده بودند. بنابراین با این شرایط باید گفت دولت آینده میراث دار وضعیت نامناسبی است که ضرورت دارد برای کاهش مشکلات و سروسامان دادن به شرایط تلاش مضاعفی داشته باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: تدبیر و امید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: در شرایط فعلی کشور، نیازمند به‌کارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود، جامعه باید به طور واضح، زیروبم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ظهر امروز به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رسیدگی دولت به سفره و معیشت مردم اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید، با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید، در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد، گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید ولو اینکه زبان زور پای کار باشد.

وی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در دو عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدیدهای دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است، اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستورکار دولت باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاوردهای دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

وی افزود: عمده مطالبه مردم در شرایط فعلی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. خیر؛ در شرایط فعلی کشور، نیازمند به‌کارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیروبم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه مشهد تأکید کرد: در همه قضایا، رمز موفقیت شما مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل دارید، وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

برخورداری ۶۰ میلیون ایرانی از طرح کالابرگ فجرانه

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: اخیراً سامانه‌ای در وزارت‌خانه تعریف شده که آمار کاملی از همه افراد فاقد شغل در هر گوشه از کشور در آن گردآوری شده است؛ به گونه‌ای که به تفکیک هر شهرستان می‌توان استعلام گرفت که افراد زیر خط فقر یا فاقد شغل چه کسانی هستند.

وی با بیان اینکه ۱۹ میلیون خانوار و حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت به عنوان جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور محسوب می‌شوند، گفت: این طرح از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد، اما اجرای آزمایشی آن در برخی نقاط کشور، دولت را مصمم کرد تا ایرادات آن را رفع کرده و به صورت ملی و سراسری اجرا کند. دستور مستقیم رئیس‌جمهور نیز بر استمرار اجرای این طرح دلالت دارد و بنابراین، طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد.

کد خبر 749080

دیگر خبرها

  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • مردم باید ثمره کلنگ زنی ها را ببینند/ لزوم تحقق پروژه ها
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟