Web Analytics Made Easy - Statcounter

55 آنلاین به نقل از بورسان، افزایش انتظارات تورمی در روزهای اخیر مهم‌ترین نشانه‌های خود را ظاهر کرده‌اند. دلار به راحتی از مرز 25 هزار تومان عبور کرد و برای چندین ساعت بالای 26 هزار تومان باقی ماند، اختلاف مرکز آمار و بانک مرکزی در مورد افزایش قیمت مسکن به وحدت رسید و بالاخره بانک مرکزی نیز افزایش قیمت مسکن را تایید کرد، سکه بورس کالا پس از مدت‌ها صف خرید شد و مرکز آمار تورم ماهانه تیر را بیشتر از خرداد اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، مهم‌ترین سوالی که پیش روی بسیاری از آحاد اقتصادی وجود دارد آن است که سقف انتظارات تورمی کجاست؟ آیا ایران به سمت ابرتورم می‌رود؟ طبیعتا هیچ جواب یک خطی به این سوال وجود ندارد و شاید دقیق‌ترین جواب «بستگی دارد» باشد. اما مهم‌ترین عواملی که به پاسخ این سوال کمک خواهد عبارتند از: تحریم، سقف دوم بودجه 1400، ارز 4200 و فروش اوراق دولتی. اگر رشد دو ماهه اخیر در بازار دارایی‌ها ناشی از حذف مورد اول بوده باشد، بسته به نوع برخورد دولت با موارد دیگر، می‌توانیم پاسخ‌های دقیق‌تری به این سوال بدهیم.

پس از یادداشت رئیس پیشین بانک مرکزی مبنی بر نگرانی از رشد شدید پایه پولی در 4 ماهه ابتدایی سال موج جدیدی از نگرانی‌ها در مورد کلید خوردن افزایش انتظارات تورمی شکل گرفت. پیشتر، بانک مرکزی در تحلیل خود از فضای اقتصادی کشور رشد بورس و مسکن در خرداد ماه را نشانه‌ای احتمالی از افزایش انتظارات تورمی دانسته بود که در صورت تایید آن بایستی پاسخ مناسب به آن داده شود. اما بانک مرکزی چگونه می‌تواند به افزایش انتظارات تورمی پاسخ مناسب دهد؟ آیا سیاست‌گذار پولی بالقوه امکان پاسخ مناسب را دارد یا خیر؟

نظریه بازی‌ها رویکرد کلی سیاست‌گذاری

همان طور که می‌دانیم مهم‌ترین ویژگی سیاست‌گذاری پولی در چارچوب انتظارات تورمی مبتنی بر مدیریت انتظارات است. مدیریت انتظارات یک حربه تبلیغاتی یا رسانه‌ای نیست؛ مدیریت انتظارات یک رابطه ساده است که ارتباط دولت و آحاد اقتصادی را در چارچوب نظریه بازی‌ها تنظیم می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این رابطه دو طرفه بودن آن است به این معنا که هر کنشی از سمت دولت واکنش متناسبی از طرف مردم و آحاد اقتصادی خواهد داشت. همانطور که در بازی شطرنج هر حرکت رقیب بر روی حرکت ما تاثیر خواهد داشت، در سیاست‌گذاری پولی مبتنی بر مدیریت انتظارات نیز هر حرکت دولت ناگزیر تاثیر خود را بر روی حرکات افراد فعال در اقتصاد خواهد گذاشت. اما مهم‌ترین حرکت دولت در این بازی چیست؟

شواهد تجربی دنیای مدرن نشان می‌دهد مهم‌ترین مساله در میان‌مدت و بلندمدت نحوه تامین مالی عملیات دولت است. پس افزایش انتظارات تورمی به معنای افزایش قیمت دارایی‌هایی همچون سهام، مسکن و ... نیست. بلکه نشانه‌ای است از اینکه دولت توانایی اداره امور را ندارد و ناگزیر پولی‌سازی کسری بودجه اتفاق خواهد افتاد و آحاد اقتصادی نیز با توجه به این حرکت دولت طبیعتا می‌دانند که هیچ‌کدام از دارایی‌ها در میان مدت در این قیمت نخواهد ماند و بلافاصله این مساله را در خرید با قیمت بالاتر خواهند دید. پس انتظارات تورمی در حقیقت همان برآورد کسری بودجه دولت است و میزانی که تبدیل به پایه پولی می‌شود. اما سیاست‌گذار پولی که به این مساله واقف است چه امکان‌هایی برای جلوگیری از افزایش شدید تورم خواهد داشت؟

 

منبع: فردا

کلیدواژه: بانک مرکزی بودجه بانک مرکزی بانک مرکزی نرخ ارز افزایش انتظارات تورمی مدیریت انتظارات آحاد اقتصادی بانک مرکزی مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران در سال میلادی گذشته، گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و همچنین فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک از جمله استراتژی‌های مهم دولت سیزدهم برای رشد صادرات نفت خام بود.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی ایران در سال میلادی گذشته اظهار کرد: دو حامل انرژی نفت و گاز سهم زیادی در تحقق این دستاورد مهم داشته‌اند. در حال حاضر علی‌رغم تحریم‌ها، دولت سیزدهم در زمینه تولید و صادرات نفت و گاز هیچ محدودیتی ندارد؛ در حقیقت این دولت توانسته تحریم‌ها را خنثی کند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اقتدار نظامی ایران در عملیات وعده صادق، گفت: این موضوع یک اتفاق بسیار مهم بود که توانست به ما در صادرات بیشتر و در عین حال آسان‌تر نفت کمک کند. بعد از آن عملیات، حرکت نفت‌کش‌های ایرانی در آب‌های آزاد و در نهایت فروش نفت ایران بهتر شد.


وی افزود:تحقق رشد اقتصادی در طول سه الی چهار سال آینده شرایطی را برای ما مهیا خواهد کرد که بتوانیم عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ را به سرعت جبران کنیم.


قادری با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر سهامداری در فراسرزمینی گفت: این تصمیم از جمله سیاست‌های درستی بود که وزارت نفت به اجرا گذاشت. این استراتژی به ایران اجازه می‌دهد که با بازارسازی برای فروش نفت خام، بازار مطمئنی را در این زمینه برای خود مهیا سازد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: تبدیل نفت خام به فرآورده برای اقتصاد کشور مزیت‌های فراوانی دارد، زیرا این قبیل محصولات از ویژگی صادرات آسان و همچنین تحریم پذیری کمتری برخوردار هستند. در شرایط تحریمی سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای عرضه نفت و صدور خدمات فنی و مهندسی یک ایده بسیار خوبی است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک هم ایده مثبت دیگری است که توسط وزارت نفت پیگیری شد. این واحد‌های کوچک نسبت به پالایشگاه‌های بزرگ‌تر کمتر در معرض تحریم‌ها قرار دارند؛ لذا، استفاده از این فرصت می‌تواند نقش موثری در صادرات نفت ایران داشته باشد، سیاست که امروز باعث رکوردشکنی دولت سیزدهم در صادرات نفت خام شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نفت ، گاز ، نفت خام ، پالایشگاه ، پالایشگاه فرا سرزمینی ، وزارت نفت ، افزایش صادرات نفت ، پالایشگاه های کوچک ، جعفر قادری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9n

دیگر خبرها

  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف
  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز